Miten toimisitte tässä tapauksessa? Hankala ex..
Lapsi on jo pitkään halunnut Legolandiaan, sain vihdosta viimein rahat kasaan ja soitin exälle olisiko mahdollista että menisin lapsen kanssa viikonlopuksi tälle reissulle kun se on ollut lapsen pitkäaikainen haave. Tämä sopi exälle ja laittoi viestin että onnistuu.
Nyt sai kuitenkin viikonloppuna jotkut ihme kilarit (sai ilmeisesti jostain tietää että tapailen yhtä tyyppiä) ja ilmoitti että matka ei onnistu. Kaikki lennot ja liput ja majoitukset ostettu.
Olen yrittänyt sovitella ja kertoa kuinka matka on tärkeä lapselle, vit tuulee vaan että oisit miettinyt sitä. Mitä teen? Ihan kauhea tilanne ja en ole pystynyt lapselle kertomaan vielä.
Kommentit (59)
Ei kai nyt sinun menosi lapsen kanssa jotain exän lupaa tarvi? Jos se on sinun viikonloppusi, niin saatte tehdä keskenänne, mitä haluatte.
Jos ex ei päästä lasta sinun luoksesi Legolandia-viikonloppuna, niin sano asia sitten lapselle suoraan, että et se ollut sinä, joka menon sinne perui.
Se ei taida ihan luvallista olla, jos hän määräilee yksipuolisesti, milloin saat lapsen nähdä ja milloin et.
On netissä joku ennakkotapaus että lyhyelle lomamatkalle lupalappua ei katsottu pakolliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku uskaltaisinko lähteä ilmaan lupalappua?
ap
Ei todellakaan voi kaapata lapsia, valoja päälle nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on yhteishuoltajuus kaikki lasta koskevat matkat kannattaisi sopia vain kirjallisesti niin, että voit näyttää ensin suostumuksen ja sitten kieltämisen. Asia vietäisiin sitten lastenvalvojalle, joka sovittelisi riitanne. Jatkossa sitten vaan kaikki kirjallisena!
Kyllä meillä on yhteishuoltajuus ja oli sovittu exän kanssa että minä ajelen hänen luokseen tänään että hän voi täyttää lapun. Kun soitin että voinko nyt rulla, hän alkoi raivoamaan jostain ihan olemattomasta ja sanoi että hän ei mitään lappuja kirjoittele.
Nyt sitten pohdin että mitä teen, yritänkö ilman lappua, yritänkö vielä sovitella vai mitä ihmettä. Kallis matka kuitenkin kyseessä ja ei voi enää perua.
Et sovittelemaan mitään, et lähde ilman lappua. Kerrot lapselle, että etä ei suostukaan lappua kirjoittamaan. Huomenna haet yksi huoltajuutta käräjillä koska asioita ri pysty hoitamaan yhteishuoltajuudessa. Sun ei tartte valehdella tai piilotella exän toimintaa lapselta. Riittää, kun et hauku häntä.
Jos kaikki on ostettu niin itse vastaavassa tilanteessa lähtisin vain, mutta toki kertomatta exälle mitään. Erittäin pieni riski, että rajavartijat kiinnittäisivät mitään huomiota matkaanne, jos kukaan ei ole heille asiasta ilmoittanut. Tämä syy siihen miksei exälle kannata kertoa lähtevänsä silti. Virallisesti sinulla pitäisi olla toisen huoltajan lappu siitä, että saat mennä lapsen kanssa rajan yli, mutta käytännössä sitä kukaan kysy, ellei epäilystä herää esim omasta käytöksestänne tai exän ilmoituksesta. Eipä ne rajavartijat sitä tiedä oletko naimisissa vai eronnut. Menee sinne matkoille naimisissa olevia ihmisiä lastensa kanssa ilman puolisoitaan. Jos lapsen henkkarit ovat tällä exällä, niin sitten vaikeampi juttu, koska ne tietenkin olisi hyvä olla. Tosin Pohjoismaissa on passivapaus, joten pitäisi riittää kun pystyy jotenkin todentamaan lapsen henkilöllisyyden. Toki sitten lentoyhtiöillä on omia säädöksiään myös. Summasummarum, jos sinulla on lapsen henkkarit, niin suu kiinni ja matkalle vain.
Soita lapsenvalvojalle ja selitä tilanne. Tässähän on lapsi nyt vallankäytön välineenä.
Ei exä yksipuolisesti saa sinua ja lasta käskyttää, eikä varsinkaan sen takia, että exää sattuu ketuttamaan joku asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan voi kaapata lapsia, valoja päälle nyt.
Se mikään kaappaus ole, kun kyse on lyhyestä lomamatkasta, jossa myös paluulento jo ostettu. Valoja päälle nyt itsellesi.
Ex tapaa lasta todella harvoin, silloin kun itselle sopii, olen hakenut yksinhuoltajuutta jo alkutalvesta mutta asia vain venyy ja venyy, ex ei tähän suostu joten oikeuteen ollaan menossa.
En usko että saan häneltä tuon allekirjoituksen, lähtö olisi lauantaina kun koulut loppuu.
Harmittaa näin pienituloisena heittää niin paljon rahaa hukkaan ja eipä meillä kesällä sitten mitään muuta olisi ollut.
En käsitä että ex pystyy tuollatavoin aiheuttamaan kiusaa. Ei häntä lapsi kiinosta pätkän vertaa, vaan se että pääsee kostamaan minulle.
ap
Onko lapsella kuitenkin passi? Tähän nyt joku tietysti sanoo, että ei tarvii passia. No, eroperheissä on järkevää, että lapsilla on passit, jolloin molemmat ovat siis antaneet luvan sellaiseen.
Kirjallisesti ilmoitat sille toiselle vanhemmalle, että olette matkalla tänä ja tänä aikana. Lomamatkaa ei voi toinen estää, mutta kyllä siitä pitää toiselle kertoa.
Lupalappuja minäkin kannoin aikani mukanani, mutta sanoisin että valitettavasti ketään ei kiinnosta. Ollaan matkustettu näiden perus Tallinan ja Tukholman lisäksi juurikin Legolandissa ja Espanjassa, Kreikassa sekä Englannissa. Mitään rajatarkastuksia ei ole ollut missään. Englannissakin mennään passilla portista, ei siinä kukaan ihminen ole kysymässä mitään.
Uskallat lähteä ilman lupalappua. PERIAATTEESSA sellainen pitäisi olla, mutta schengenmaiden välillä ei ole rajatarkastuksia - kukaan ei tule sitä kysymään. Olen itse ollut rajalla töissä. Lisäksi jos lapselle on myönnetty passi, on se lähtökohtaisesti lupa matkustaa, sillä anomisvaiheessa tarvitaan kummankin vanhemman suostumus. Jos exä oikeasti haluaisi estää matkan, niin hänen tulisi mitätöidä passi, enkä usko että sitä tajuaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt sinun menosi lapsen kanssa jotain exän lupaa tarvi? Jos se on sinun viikonloppusi, niin saatte tehdä keskenänne, mitä haluatte.
Jos ex ei päästä lasta sinun luoksesi Legolandia-viikonloppuna, niin sano asia sitten lapselle suoraan, että et se ollut sinä, joka menon sinne perui.
Se ei taida ihan luvallista olla, jos hän määräilee yksipuolisesti, milloin saat lapsen nähdä ja milloin et.
Otahan asiasta selvää ennen kuin kirjoitat! Yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä että lasta ei saa ilman lupaa viedä ulkomaille.
Itse ottaisin riskin ja menisin ilman lupalappua. Jos tulee jotain ongelmia näyttät vain viestin missä sulla on lupa ja sanot että et ollut tietoinen että ex on perunut luvan. Et ainakaan häviä mitään jos koitat.
Ei ole koskaan lappuja kyselty, kun ollaan lasten kanssa käyty laivalla tai Baltiassa. Yrittäisin siis ainakin. Laivalla on riittänyt jopa kelakortit, viimeksi ei kysytty mitään, passit oli kyllä kaikilla meillä.
Toivottavasti saat lupalapun. En kannusta siihen, miten itse tein. Olin pojan kanssa viikon etelässä. Oli lupalappu, jossa vielä naapureiden allekirjoitukset, että todistivat exän sen allekirjoittaneen. Exä kuulemma hankkii minulle sakot tai vankeutta väärennyksestä. Mutta, eihän se ole ennenkään mitään saanut aikaiseksi, niin tuskin mitään tapahtuu. Matka oli viime vuoden syyslomalla.
Kyllä lomalla saa käydä. Se on lapsen etu. Salaa ei saa ulkomaille lähteä, vaikka olisi pelkkä lomamatka.
Jatkoa ajatellen tuo matkustusasia kannattaa kyllä keskustella juurta jaksain. Saatat tarvita jopa oikeusapua. Lastenvalvoja kun ei päätä mitään.
Plus pakko vielä se lisätä, että jos syytetään lapsikaappauksesta, niin pelkkä syytös ei riitä, vaan pitää olla NÄYTTÖÄ että pelko on aiheellinen.
Toisin sanoen, suomen kansalainen joka matkustaa huollettavan lapsensa kanssa lyhytaikaisesti turvalliseen eurooppalaiseen kohteeseen (eikä mihinkään mogadishuun), ja on hankkinut paluulennot ja lisäksi on vahvoja siteitä suomeen, jotka indikoivat palaamista (perhe, suku, työpaikka suomessa) EI ole asia jota alettaisiin edes lapsikaappauksen yrityksenä tutkia. Enneminkin exän huoltokiusaaminen olisi ongelma. Varsinkin jos on esittää kuvakaappaukset siitä, että asia on ensin ollut ok ja vasta myöhemmin kiukkupäissään perutaan.
Mulla ei ole ikinä ollut mitään lupalappua exältä, vaikka ollaan matkusteltu kaukomaita myöten. Vain tietyt maat, kuten Etelä-Afrikka vaativat luvan toiselta huoltajalta.
Minä lähtisin. Lennot ostettu (myös paluulento), niin ei varmuudella mene läpi lapsikaappaus, jos nyt ex sellaisesta alkaisi riehumaan.
Toiseksi. AP kirjoittaa, että exä laittoi viestin siitä, että matka onnistuu. Tuskin lupalappua kysellään, mutta jos kysyttäisiin, näyttäisin exän viestiä SOPII. Eihän siinä tarvitse alkaa selittämään, että perui sitten suostumuksensa.
asianajaja
Kamala tilanne. Yritä nyt vielä lepertää eksältä se lupalappu. Kysele, että miksi mieli muuttui.. eihän sulla ketään ole, valehtele tarvittaessa.
Tiedän, että on nöyryyttävää, mutta lapsen tähden.
Siskolla oli hankala eksä. Rikollinen, sittemmin nisti.. Yhteishuoltajuus tuli, koska oli tehnyt hyviä tekoja ja oli isä ja lapsi suhteen hyväksi... Blaa, blaa pashaa.
Systeri sai luvan viedä lapsen Tukholmaan katsomaan lempiartistiaan. Sossu oli mukana lupa tilanteessa.
Lähtöpäivänä kävi niin, että eksä soitti lentokentälle, että nainen on viemässä lasta pois väärennettyjen asiakirjojen avulla. Hän isänä ei ole lupaa antanut. On syytä epäillä kaappausta, kun nainen seurustelee arabin kanssa.
Pakkohan heidän on asia tarkistaa ja siinähän se reissu meni sivu suun.
Myöhemmin asiaa tutkittiin ja osan rahoista sisko sai takasin. Vaan elämyskeikasta jäi elämättä.
Tuo nyt on äärimmäinen tapaus. Toivotaan, että eksäs osais nähdä lapsen kautta.
Miltä te kuvittelette, että oikeudessa näyttää asia, kun on ilman toisen vanhemman lupaa lähdetty ulkomaanmatkalle?
Ensinnäkin kerrot lapselle, että reissua ei tule, koska etä sen kieltää. Monesti noi kuspäät tuossa vaiheessa peruu kieltonsa. Sitten kerrot exän vanhemmille, sisaruksille, että voisivatko nämä tulla ilahduttamaan lasta, kun jo maksettu ja odotettu matka peruuntuu exän kiellon vuoksi.
Nyt on maanantai. Huomenna, heti kun on mahdollista haet oikeudelta lupaa matkustaa. Kerrot saman kuin tännekin, ex lupasi, mutta perui lupansa. Todennäköisesti saat oikeudelta luvan.
Jos lapsi on päivähoidossa/koulussa, niin kerro tarina sinne. Toivottavasti tulee ls-ilmoitus. Auttanee saamaan yksinhuoltajuuden matkustukseen liittyvissä asioissa oikeudelta.