HS: Laura Pulla pelkäsi kuolevansa päivystykseen - Suomen terveydenhoidon kriisi syvenee!
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011243383.html
Alunperin jutussa mainittiin, että hänellä oli myös kuumekouristuksia! Ihan kamalaa, ja edes vuodepaikkaa ei saanut!
Kommentit (101)
Vanhuksilta maksut kustannusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhukset tukkii koko terveydenhuollon. Tälläistä on elämä lapsettomassa vanhainkodissa.
Miten poistaisit tämän vanhusongelman?
Ainakaan se ei poistu sillä, että hoivakotipaikkoja vähennetään ja lisätään yhteisöllistä asumista. Käy juuri päinvastoin.
Mä olen joutunut 2 kertaa käymään paljon haukutussa Novan päivystyksessä. Molemmilla kerroilla olen päässyt vuodepaikalle odottamaan. Eikö Jorvissa pääse?
Olen mennyt päivystykseen vain hätätilanteessa tai työterveyslääkärin lähetteellä. Kivuliaan kurkkutulehduksen kanssa menisin arkena yksityiselle ja olen mennytkin.
Asia on kamala ja hyvin vakava. Pitäisi korjata avun saantia. Mutta miten sukunimi voi olla Pulla?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni juttu oli nolo. Ymmärtäisin jos naisella olisi ollut henkeä uhkaava vakava sairaus mutta kurkkukipu. Joo onhan se kipeä ja ilkeä juttu mutta itse en viitsisi alkaa kitisemään lehdissä jos vaivana kurkkukipu ja kuume.
Et taida ymmärtää asiasta mitään. Streptokokin aiheuttama kurkkutulehdus ei parane ilman antibioottia, jota taas ei saa ilman lääkäriä. Ja kun tulehdusarvot ovat korkeat, on otettava huomioon sepsiksen mahdollisuus, se kun voi johtaa kuolemaan tunneissa. Itselläni oli vain lievä kurkkukipu, mutta kuume nousi korkeaksi, tulivat nuo horkkamaiset vilunväristykset ja oksensin. Sairaalaan ehdittyäni tulehdusarvot olivat pilvissä ja aloitettiin kolmen eri antibiootin tiputus suoneen - se oli sepsis. Eli jos olisin sinun neuvoasi noudattanut ja ollut valittamatta kurkkukipua, voi olla etten tässä enää kirjoittelisi.
Suomesta tehdään nykyhallituksen toimesta eriarvoista luokka-yhteiskuntaa, jossa rikkkailla on kaikki saatavilla ja muille jää vain tähteet mitkä eliitti meille "suopeuttaan" paiskaa.
Ehkä elämä muurien suojassa on sitten tämän arvoista?
Voi Suomea, voi suomalaisia. Kaik on mänt.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen joutunut 2 kertaa käymään paljon haukutussa Novan päivystyksessä. Molemmilla kerroilla olen päässyt vuodepaikalle odottamaan. Eikö Jorvissa pääse?
Olen mennyt päivystykseen vain hätätilanteessa tai työterveyslääkärin lähetteellä. Kivuliaan kurkkutulehduksen kanssa menisin arkena yksityiselle ja olen mennytkin.
Ei Jorvissa aina pääse, jos sänkypaikat alkaa olla täynnä. Yksityisellä ei hoideta kaikkia sairauksia (esim ei tehdä umpparileikkauksia), joten pakko on silloin mennä julkiselle. Vaikka umpparin puhkeaminen vaatiikin leikkausta, ei se silti ole lääketieteellisesti hätätilanne verrattuna esim sydäninfarktiin tms, mutta ei myöskään ei-kiireellinen.
Vierailija kirjoitti:
vanhukset tukkii koko terveydenhuollon. Tälläistä on elämä lapsettomassa vanhainkodissa.
Meinaatko että pitää kotiin jäädä ja kuolla sinne, typerys
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilta maksut kustannusten mukaan.
höpöhöpö sua
Vierailija kirjoitti:
Suomesta tehdään nykyhallituksen toimesta eriarvoista luokka-yhteiskuntaa, jossa rikkkailla on kaikki saatavilla ja muille jää vain tähteet mitkä eliitti meille "suopeuttaan" paiskaa.
Ehkä elämä muurien suojassa on sitten tämän arvoista?
Voi Suomea, voi suomalaisia. Kaik on mänt.
Kaikki on kiinni siitä, auttavatko lapset vai ei. Siinä sitten näkee, onko ollut hyvä vanhempi vai ei. Yhteiskunta ei auta enää.
Streptokokkitonsilliitin voi hoitaa myös ihan särkylääkkeellä. Antibioottihoito lyhentää A-streptokokin aiheuttamaa nielutulehdusta keskimäärin 1-2 vuorokaudella. Antibiootilla on lähinnä merkitystä jälkitautien ehkäisyssä, kuten reumakuume, nielupaise. Suomi on yksi ainoista Euroopan maista, jossa rutiinisti kaikkiin A-streptokokki-nielutulehduksiin määrätään antibiootti. T. Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Lauran vointi olisi ollut taatusti paljon parempi jos olisi pysynyt kotona, levännyt, ottanut buranaa/panadolia kipuun ja kuumeeseen sekä huolehtinut riittävästä nesteytyksestä. Antibiootin olisi saanut seuraavana päivänä terkkarista/työterkasta.
Jos on työtön niin ei ole työterveyshuoltoa ja koska ei saa toimeentulotukea niin pitää lääkäri maksaa 595 työmarkkinatuella ja mennä julkiselle. Pitää maksaa myös vuokraa ja ruokaa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Eli moni joutuu maksamaan lääkärit ja lääkkeet 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Eli moni joutuu maksamaan lääkärit ja lääkkeet 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella.
Itse en mene koskaan influenssassa lääkäriin, koska se maksaa. Korkea kuume 39 astetta kestää influenssassa viikon ja on kovat nivelsäryt. Taudin tunnistaa jo ilman lääkäriä. Olen sairastanut influenssan ainakin 15 kertaa, viimeksi keväällä.
No kuule on ne tähänkin asti vaikuttanut......kukaan köyhä asu kennkään kanssa yhdessä jos toinen siis työssäkäyvä ei elätä.
Vierailija kirjoitti:
No kuule on ne tähänkin asti vaikuttanut......kukaan köyhä asu kennkään kanssa yhdessä jos toinen siis työssäkäyvä ei elätä.
Jep, kun puolisosi tienaa 2200 brutto - verot ja 2 lasta niin saat työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa. Asumistukea ja toimeentulotukea ei noilla tuloilla saa. Auton kulut ei ole menoja toimeentulotuessa, jos toisen pitää kulkea autolla töihin.
Voit kokeilla saatteko asumistukea, jos puoliso irtisanotaan. Laitat asumistuki laskuriin palkkasi bruttona eli verot mukana ja lomarahat ja kilometrikorvaukset ja toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana.
Kela näkee teidän tulot tulorekisteristä, ette voi huijata.
Tulorekisterissä näkyy myös lomarahat ja kilometrikorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain palliatiivista hoitoa vanhuksille.