HS: Laura Pulla pelkäsi kuolevansa päivystykseen - Suomen terveydenhoidon kriisi syvenee!
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011243383.html
Alunperin jutussa mainittiin, että hänellä oli myös kuumekouristuksia! Ihan kamalaa, ja edes vuodepaikkaa ei saanut!
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset eivät täytä päivystystä, vaan alkoholista johtuneet sattumukset.
Näitä puliukkoja ja narkoja varten siellä päivystyksessä pitäisi olla pari karskia ukkoa kottikärryillä kuskaamassa ja kippaamassa nämä jonnekin sairaalan takapihalla olevaan maakuoppaan
Ulkomailla käydessä kannattaa ostaa antibiootteja, särkylääkkeitä jne. varastoon.
Lääkäri sanoi että nykyinen hallitus tehnyt nämä vähennykset ja vieläkin pitäisi vähentää vuodepaikkoja ja ettei pystytä hoitamaan potilaita. Tämä lääkäri työskenteli osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa työskentelevänä totean että vanhukset todellakin tukkivat monen nuoren ja lapsen pääsyä hoitoon.
Olen todistanut lukuisia kertoja viimeistenkin kuulausien aikana, kun todella sairaat ja kipeät lapset ja nuoret ovat odottaaneet tuntisotalla pääsyä hoitoon, ja samaan aikaan näiden tuntien aikana on vanhuksia mennyt läpi. Suoraan sanoen vtuttaa näiden lasten puolesta.
Ehkä olen huono ihminen, mutta kyllä se korpeaa. Tuo vanhusten ja raihnaisten määrä on käsittämätön. Nuoria ja lapsia on vähän.
Ja tämä on vain oma mielipiteeni, mutta käsittämätön määrä vanhuksista on myös sellaisia, että ovat todellakin eläneet aikaa, joka on muokanneet heistä valittavia kiukkuisia ja kiittämättömiä ja itsekeskeisiä. Tämän takia suhtaudun valitettavasti heihin näin.
On huomattu tämä Helsingissä ainakin. Lapselle piti ottaa vakuutus tästä syystä. Tämä on tabu josta ei puhuta. Monet vanhukset ohittelevat törkeästi ja vetävät vanhuskortin esiin.
Sama juttu jos joutuu työikäisenä terveyskeskukseen. Viimeksi kuulin kun moni edelläni oleva vanhus meni kyselemään hoitajilta kuinka mitataan verenpaine tms asiaa, minulla oli rytmihäiriö ja olo huono. Lapset odottivat kotona.
En tarkoita ettei vanhuksia pidä hoitaa mutta luin aiemmin että päivystuksessä olevat vanhukset ovat 60% juttuseuran tarpeessa eivät hoidon. Siellä on ihan vakikävijät.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa työskentelevänä totean että vanhukset todellakin tukkivat monen nuoren ja lapsen pääsyä hoitoon.
Olen todistanut lukuisia kertoja viimeistenkin kuulausien aikana, kun todella sairaat ja kipeät lapset ja nuoret ovat odottaaneet tuntisotalla pääsyä hoitoon, ja samaan aikaan näiden tuntien aikana on vanhuksia mennyt läpi. Suoraan sanoen vtuttaa näiden lasten puolesta.
Ehkä olen huono ihminen, mutta kyllä se korpeaa. Tuo vanhusten ja raihnaisten määrä on käsittämätön. Nuoria ja lapsia on vähän.
Ja tämä on vain oma mielipiteeni, mutta käsittämätön määrä vanhuksista on myös sellaisia, että ovat todellakin eläneet aikaa, joka on muokanneet heistä valittavia kiukkuisia ja kiittämättömiä ja itsekeskeisiä. Tämän takia suhtaudun valitettavasti heihin näin.
Puhut sontaa. Jokaisesa päivystyksessä lapset ovat etusijalla, turha muuta urputtaa. Kokemusta eri kunnissa potilaana sekä hoitajana. Älä levitä perättömiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
No tätä on ihmiset halunneet. Ehkä Pullakin äänesti Kokoomusta viime vaaleissa? Ai nii mutta ne palvelut voi poistaa muilta mutta ei itseltä...
Tämä!
Kuvaa hyvin ihmisten itsekkyyttä.
Nro 59: "Miksi ette sitten hoida niitä vanhuksia yhdellä kertaa vaan juoksutatte heita joka vaivan vuoksi erikseen. Siinä välillä vaivat muuttuvat päisystysluontoisiksi.
Itse säästin ja menin yksityiselle ja puolessa tunnissa käytiin ongelmat läpi ja labrat siihen. Sain erilsisia suosituksia ja ihan halpaa käsikauppalääkettäkin suositteli.
Terkkaan olin yrittänyt päästä, mutta ikinä ei takaisnsoittoa tullut.
Itsekin olen alalla työurani tehnyt ja turhaan käyviä potilaita en ole kohdannut."
Nykyisin päivystyksissä on vanhuksia, joilla ei ole mitään hoidettavissa olevaa sairautta. He ovat päivystyksissä, koska eivät kotonakaan enää pärjää, mutta hoivakotipaikkaakaan ei löydy. Tai sitten on niitä vanhuksia, jotka yksin kotonaan kaatuilee eikä kotihoito voi heitä jättää heitä kotiinkaan. Ei välttämättä ole mitään murtumaan, mutta on kuitenkin kuvattava ja varmistettava, ettei ole murtumia. Yhden kaverini muistisairas äiti oli vähän väliä Jorvin päivystyksessä just tuon kaatuilun takia. Lopulta sai hoivakotipaikan. Lisäksi on niitä vanhuksia, joille ei vaan kukaan lääkäri uskalla tehdä saattohoitopäätöstä. Oma muistisairas äitini lakkasi syömästä ja juomasta. Kolmen kuukauden aikana hänet kärrättiin 4 kertaa Peijaksen päivystykseen suonensisäistä nesteytystä varten. Ei hän kotiin palattuaan edelleenkään syönyt eikä juonut, joten vähän ajan päästä taas Peijakseen päivystykseen. Vasta neljännellä kerralla lääkäri teki saattohoitopäätöksen ja nesteytysrumba loppui.
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa, miten Omakantaan tiedot vääristellään. Potilas kotiutui hyväkuntoisena (pyörätuolissa).
No se, ettei jaksa kävellä ulko-ovelle ei ole mikään syy ottaa osastohoitoon. Laura on tutkittu ja todettu yleiskunnon olevan hyvä ja että hän pärjää suun kautta otettavilla antibiooteilla ja kotihoidolla ja näin kävikin. Vastikään olin kovassa flunssassa ja vaikka olen nuori ja hyväkuntoinen, niin kuume kyllä vei voimat niin, että jopa muutaman metrin kävelymatka vessaan oli uuvuttavaa. En silti kertaakaan edes ajatellut, että hakeutuisin jonnekin vuodeosastolle palveltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
No tätä on ihmiset halunneet. Ehkä Pullakin äänesti Kokoomusta viime vaaleissa? Ai nii mutta ne palvelut voi poistaa muilta mutta ei itseltä...
No seuraavaksi 2v päästä sitten taas vassarit valtaan, ja taivas aukeaa kun kaikki järjestyy, eikö :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut sontaa. Jokaisesa päivystyksessä lapset ovat etusijalla
Ei ainakaan Helsingissä Malmin terveysasemalla. Siellä vanhukset menevät ohi kaikista eikä sinne saa aikoja kuin kuukausien päähän työikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut sonta
Keravalla myöskään nuoret ei pääse lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on terveyden-ja sairaanhuollon kehitysmaa. Erityisesti kivunhoidossa kehitysmaa-tasoa sillä erotuksella, että kehitysmaissakin hoidettaisiin potilaat kivuttomiksi mutta heillä ei ole lääkkeitä/välineitä.
Suomessa taas jätetään kipu hoitamatta silkkaa sadistisuuttaan ja vittumaisuuttaan.
Ihmisiä saa tappaa hoitovirheisiin/ hoitamattomuuteen vailla pelkoa vastuuseen joutumisesta. Suomi on yksi saatanan kehitysmaa.
Tuosta kivunhoidosta kokemus: laspenlapsillani oli tosi kovat hampaiden puhkeamiseen liittyvät kivut, mutta niihin ei kuulema ole mitään apua. Puhuin Saksassa asuvalle ystävälleni ja hän oli aivan ihmeissään ja osti sieltä ja lähetti meille puudutusgeeliä juuri noita kipuja varten.
Yörauha palasi perheeseen ja uskalsivat hankkia 3 lasta, kun tiesivät, että lääkettä on tuohonkin kipuun.
Nyt joku taas kohta kirjoitt
Tätä geeliä saa kyllä ihan suomestakin ja ihan yleisesti käytetään lapsilla hampaiden puhkeamiskipuun. Ei kyllä juurikaan auta, kun lapsi yleensä nielee sen ennen kuin ehtii vaikuttaa. Ihan itse osasin ostaa lapsilleni ilman saksalaisia.
Ystäväni sai sydänkohtauksen ja oli päivystyksessä vuorokauden verhon takana odottamassa lisätutkimuksia. Narkkareita oli kummallakin puolen verhoa huutamassa. No osastolla oli sitten vierusvuoteessa venäläinen huutamassa kaksi yötä, tulkki tarvittiin huutoa tulkkaamaan. Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin Virossa onnettomuuteen, pari luuta murtui. Päivystyksessä pääsin maksimissaan vartin odotuksen jälkeen lääkärin vastaanotolle, kunnolla morfiinia, luut paikalleen ja väliaikaisiin kipseihin. Suomessa toinen murtuma leikattiin. Pikkuinen ero verrattuna Suomen päivystyksiin.
Luuletko että se on tavallista siellä?Sielläkin joutuu yleensä odottamaan tunteja aivan kuten täällä.Sulla sattui vaan tuuri kun ei ollut ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää!!! Itse odotin Tampereen Taysissa vain 5 tuntia murtuneen olkapääni kanssa kovissa kivuissa. Särkylääkettä sain ambulansissa ja sairaalassa vasta 3 tunnin jälkeen. Ei koskaan enää, mieluummin ryömin metsään puun juurelle ja kuolen sitte sinne.
Täähän se varmaan on idea. Näin säästetään ja saadaan jonot pois. Voidaan taas ylpeillä maailman onnellisin kansa, huippu terveydenhoito.
Mielestäni juttu oli nolo. Ymmärtäisin jos naisella olisi ollut henkeä uhkaava vakava sairaus mutta kurkkukipu. Joo onhan se kipeä ja ilkeä juttu mutta itse en viitsisi alkaa kitisemään lehdissä jos vaivana kurkkukipu ja kuume.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 59: "Miksi ette sitten hoida niitä vanhuksia yhdellä kertaa vaan juoksutatte heita joka vaivan vuoksi erikseen. Siinä välillä vaivat muuttuvat päisystysluontoisiksi.
Itse säästin ja menin yksityiselle ja puolessa tunnissa käytiin ongelmat läpi ja labrat siihen. Sain erilsisia suosituksia ja ihan halpaa käsikauppalääkettäkin suositteli.
Terkkaan olin yrittänyt päästä, mutta ikinä ei takaisnsoittoa tullut.
Itsekin olen alalla työurani tehnyt ja turhaan käyviä potilaita en ole kohdannut."
Nykyisin päivystyksissä on vanhuksia, joilla ei ole mitään hoidettavissa olevaa sairautta. He ovat päivystyksissä, koska eivät kotonakaan enää pärjää, mutta hoivakotipaikkaakaan ei löydy. Tai sitten on niitä vanhuksia, jotka yksin kotonaan kaatuilee eikä kotihoito voi heitä jättää heitä kotiinkaan. Ei välttämättä ole mitään murtumaan, mutta on kuitenkin kuvattava ja varmistettava, ettei ole murtumia. Y
Onneksi en ole päässyt terv.keskukseen, ettei tehty saattohoitopäätöstä.😏
Nro 82: "Onneksi en ole päässyt terv.keskukseen, ettei tehty saattohoitopäätöstä.😏"
Positiivista ajattelua parhaimmillaan :D Mun äidille tuo päätös tehtiin ihan erikoissairaanhoidossa, ei terveyskeskuksessa. Mä olen jo oman hoitotahtoni tehnyt siten, että mua ei vastaavassa tilanteessa kärrättäisi ensimmäistäkään kertaa nesteytykseen saati sitten neljää kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ideaalia ole, mutta 5-8 tuntia kuulostaa näin ulkomailta katsottuna ihan hyvältä.
Minä taas mietin täällä Espanjassa noita tuntimääriä, kun juuri uutisoitiin, että Costa del Solin sairaaloissa on ruuhka-aikoina katastrofaalinen tilanne ja odotusajat ovat venyneet JOPA 5 tunnin mittaiseksi!
Eiköhän useimmat selviä hengissä Suomenkin hoidoissa. Ehkä yksi laura ei ole ihan todennäköisin vaihtoethto hoidolle.