Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kaikilla muilla on niin isoja yo- juhlia?

Vierailija
25.05.2025 |

Ymmärrän jos vahemmilla on paljon sisaruksia, mutta jos on se 1-2 sisarusta. Isovanhemmat kuolleet yhtä lukuun ottamatta ja se elossa oleva on sairaalassa.Miehellä ja minulla yksi sisarus kummallakin. Kummit juhlivat omien lastensa juhlia tai asuvat ulkomailla. Mies ei veljensä lisäksi juuri ole yhteydessä kehenkään sukulaiseen ja sieltä puolelta tulee siis yksi perhe. Myös minulla tulee siskon perhe ja viisi elossa olevaa muuta sukulaista.  Ei ole enempää sukua jota voisi edes kutsua. Asumme kaupungissa eikä meillä kerrostalossa ole mitään läheisiä naapureita tms. Ylioppilaan kaverit juhlivat omia juhliaan eikä myöskään siis nuorisoa ole tulossa. Maximissaan 20 henkeä siis tulee oma perhe mukaan lukien. Työkavereilla tuntuu olevan 50- 100 hengen  juhlia. Onko muilla pieniä juhlia?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä itsellänne ei siis ole setiä, tätejä, enoja tai serkkuja joiden kanssa olisitte tekemisissä?

Ei niitä kaikilla ole. Minullakaan ei ole ketään mainitsemistasi.

Isälläni oli yksi sisko joka kuoli nuorena ja lapsettomana ja äitini on ainoa lapsi. Ei, kaikilla ei ole isoa lähisukua. Yritämme pitää sitäkin parempaa huolta siitä suvusta, mitä on. 

Vierailija
82/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikoinaan tyttären ylioppilasjuhlia järjestettiin, hänen samaan aikaan juhlinut ystävänsä ihmetteli, kun kuuli meidän tulevan vierasmäärän 50 henkeä. Sanoi, että hänellä jo pelkistä serkuista tulee melkein 100. Siihen sitten tädit, sedät ja enot puolisoineen ja naapureita ja ystäviä. Olivat lestadiolaisia.

Tykkään vähän pienemmistä juhlista itse, ei ole sellaista hulinaa ja ehtii seurustella vieraiden kanssa paremmin. 

Jos laskee juhlien hinnaksi suht edullisen 20 euroa per henkilö niin tulee aika kalliiksi noin isot lakkiaiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pelkästään vanhempien sisarukset perheineen ja isovanhemmat tekee 25 henkilöä. Ja sitten tädit, sedät ja enot joista osa tulee perheineen... ja täällä maaseudulla tulee naapureita ja muita kyläläisiä. 

Eikö ne vanhempien sisarukset juuri ole niitä tätejä, setiä ja enoja?

Vierailija
84/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo-juhliin ei yleensä tarvitse kutsua, esim. naapurit saattavat piipahtaa onnittelemassa. Näin ei toki ole kaupungeissa, missä napreita ei tunneta.

Osa pitää myös laajemmin sukuunsa yhteyttä, tuntee serkut ja pikkuserkut jne. osa ei ehkä edes sisaruksiinsa ole paljoa yhteyksissä.

Jotkut kutsuvat myös omia työkavereita yo-juhliin (mitä ihmettelen jos ei tunne sitä ylioppilasta) mutta äkkiäkös sitä porukkaa saa noinkin kasaan koottua...

Mä olen aina asunut kaupungissa ja tuntenut naapurini, mun lapsuuden kerrostalonaapureista tuli mun vanhempien parhaat ystävät ja nykyään meidän perheet on ystäviä jo kolmannessa sukupolvessa.

Vierailija
85/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 10-20 hengen juhlat ole hyvät kerrostaloasuntoon,  Tunnelma on tärkein,  Ei valtava lauma puolituttuja

Vierailija
86/94 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan kaikilla ole isoja juhlia. Meillä oli viimekevään keskimmäisen ylppärit ja niissä olisi vieraana oman perheen lisäksi vain lapsen läheinen kummitäti miehensä kanssa. Lapsi ei halunnut ketään muita. 

Vierailija
87/94 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aikoinaan oli isot juhlat, vaikka vieraina oli vain sedät, tädit ja enot perheineen sekä yksi isovanhempi, joka vielä tuolloin oli elossa. Isälläni on 8 sisarusta ja äidilläni 6. Helposti tuli 100 henkeä pelkästään lähisuvusta. Toisena ääripäänä paras ystäväni, jolla oli ylioppilasjuhlissa 3 vierasta. Heistä kukaan ei ollut sukua. 

Vierailija
88/94 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 20 on hyvä määrä. Tärkeintä että itse pysyttelee hyvällä mielellä ja juhlatunnelmissa vieraiden lukumäärästä riippumatta. Silti voi kattaa kauniisti, hymyillä, nauraa, iloita, kippistellä ja kahvitella. Kun vieraita on vähemmän, niiden kanssa ehtii paremmin juttelemaankin. Ihanaa juhlapäivää! 

Vierailija
89/94 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli sisarukset perheineen, kummit perheineen. Muutama tuttavaperhe. Vierasmäärää kasvattaa juurikin nuo perheet, kun lapsia on pari kolme per kutsuttu talous, niin vierasmäärä kasvaa nopeasti. 

Vierailija
90/94 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin nyt pääsemässä ylioppilaaksi, karsisin surutta pois kaikki "serkku, jonka olen nähnyt viimeksi 10v sitten sen omissa ylppäreissä" tyyppiset sukulaiset. Kutsuisin vain ne, joilla on minulle aidosti merkitystä. Vierasmäärä olisi noin 25, ei 85 kuten se oli aikoinaan varsin ahdistavissa pönötysjuhlissani. 

Vierailija
91/94 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hyviä pointteja. Ei se vieraiden määrä vaan laatu.

Vierailija
92/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös olen ihmetellyt samaa kuin ap, että miten monen työkaverin lapsen yo-juhliin tulee 50-100 vierasta. Miten kaikilla on niin paljon sukua ja ystäviä? Minun tyttäreni juhliin tulee ihan max 20 vierasta. Mietin, että olisiko pitänyt kutsua enemmän? Mutta tuntuisi oudolta kutsua puolituttuja tai lapselleni tuntemattomia vieraita kotiimme. Mikä siinä edes olisi idea? Mieluummin läheiset ihmiset juhliin kuin kauhea määrä random-porukkaa..

Vierailija
93/94 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Mitä juhlittavaa ylioppilaassa edes on. Sen jälkeen se opiskelu vasta alkaa. Yhden päivän patsastelee lakki päässä ja sen jälkeen kukaan ei puhu eikä kysele mitään lukiossa opiskelusta.

Vierailija
94/94 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi harrastuskaverit  nuorella, jos niitä on?  

Ja joskus voi olla, että tuttuja on ne harrastuskavereiden vanhemmatkin, joten joissain juhlissa voi olla harrastuskavereita koko perheen voimin kutsuttuna.