Helsingin Sanomat: Työpaikat loppu nyt korkeakoulutetut painivat kesäduuneista teinien kanssa
Mammat, nyt ei auta enää edes koulutus. HS uutisoi, että kesätyöpaikoista tapellaan jo niin tiukasti, että mukana on yhtä aikaa 16-vuotiaita opiskelijoita ja 30-vuotiaita vastavalmistuneita maistereita molemmat jonottamassa vuoroa sushibuffetin kassalle tai varastolle. Missä vaiheessa tämä maa meni näin sekaisin?
Ja pahinta on, että tätä esitetään "luonnollisena osana suhdannevaihtelua". Anteeksi mitä? Ovatko meidän nuorten aikuiset nyt hyväksyttävästi tuomittuja nollatunteihin, ansionmenetyksiin ja epätoivoiseen CV-pimppaukseen, koska hallitus "odottaa loppuvuotta"?!
Koulutetaan, verkostoidutaan, uskotaan tulevaan ja silti päädytään kilpailemaan lukiolaisten kanssa samoista pätkätöistä. Siis missä vaiheessa tämä muuttui normaaliksi?
Ja hei mitä tämä tarkoittaa meidän lapsille? Pitääkö jo 12-vuotiaana alkaa kerätä portfoliota ja LinkedIn-profiilia, jotta voi ehkä joskus saada jätskiautovuoron tai siivouskeikan?
Mammat, rehellisesti: oletteko te huolissanne? Onko teidän nuorilla mitään mahdollisuuksia saada töitä? Millä keinoin? Ja onko tässä enää mitään järkeä?
Kertokaa kokemuksia ja näkemyksiä nyt on pakko avata tämä turhautuminen!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset saavat mitä halusivat. Työvoimapulaan uskotaan niin kauan kun itse joutuu työttömäksi.
T ä m ä! Ja huudetaan sitä "mee töihin" ja "ala yrittäjäksi". Kyllä sen sitten huomaa, kun potkut osuu omalle kohdalle :) kukaan ei ole korvaamaton - varsinkaan se koviten huutava persuduunari.
No sinä tukiloinen olet kyllä helposti korvattavissa.
Töihin vaan mennään, vaikka työpaikkoja ei ole. Selvä.
Menenpä tästä firman lasioven läpi ja menen vain istumaan toimistotuolille ja alan tehdä töitä. Selvä! Miksiköhän palkkaa ei kuitenkaan tule ollenkaan tilille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki 55+ jotka eivät enää halua tehdä töitä, oli syy mikä hyvänsä, voisi jäädä pois työelämästä kohtuullisella korvauksella, ja ne vapautuvat työpaikat ennettaisiin nuorille.
Niin ja samalla tuolla pyörii ahneita eläkeläisiä töissä eivätkä halua jäädä pois ja antaa paikkaansa nuoremmille.
Elämän fakta on se, että kaikki ovat todellisuudessa itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset saavat mitä halusivat. Työvoimapulaan uskotaan niin kauan kun itse joutuu työttömäksi.
T ä m ä! Ja huudetaan sitä "mee töihin" ja "ala yrittäjäksi". Kyllä sen sitten huomaa, kun potkut osuu omalle kohdalle :) kukaan ei ole korvaamaton - varsinkaan se koviten huutava persuduunari.
Niin olet sinäkin työpaikkavaras.
Vierailija kirjoitti:
Menenpä tästä firman lasioven läpi ja menen vain istumaan toimistotuolille ja alan tehdä töitä. Selvä! Miksiköhän palkkaa ei kuitenkaan tule ollenkaan tilille?
Perusta firma ja mene sinne töihin. Palkkaa kovalla palkalla vasemmistolaiset kaverisikin sinne. Teidän mukaannehan yrittäjälle rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Ei ole avaimia. No, kävelempä vain lasioven läpi. Istahdan toimitusjohtajan tuolille ja tadaa - minä olen firman uusi toimitusjohtaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odota vaan omaa vuoroasi sinne tukiviidakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä tuo tarkoittaa. Sinä olit tukiloinen kun minun työpaikkani oli vielä haussa. Ei kelvannut silloin ja ei kelpaa tulevaisuudessakaan. Fakta on se että sinä olet laiska, etkä tee hommia ikinä vaikka töitä olisikin tarjolla.
Kannattais varmaan tehdä asialle jotain eikä äänestää persuja ja kikkareita vaan pahentamaan tilannetta.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusta firma ja mene sinne töihin. Palkkaa kovalla palkalla vasemmistolaiset kaverisikin sinne. Teidän mukaannehan yrittäjälle rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Mitäs läksit? Trolololol. Kyllä ollaan niin yrittäjää että...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä tuo tarkoittaa. Sinä olit tukiloinen kun minun työpaikkani oli vielä haussa. Ei kelvannut silloin ja ei kelpaa tulevaisuudessakaan. Fakta on se että sinä olet laiska, etkä tee hommia ikinä vaikka töitä olisikin tarjolla.
Hevonpaskaa! Sä veit työpaikan monelta muulta halukkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla en kyllä elä, vaan käyn ihan palkkatöissä, mutta en olekaan typerä mustavalkoinen persu. Näen kyllä mitä ympärillä tapahtuu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole yrittäjä, uskon kyllä että se ei ole niin helppoa kuin väitätte, mutta mistä minä tietäisin? Te kuitenkin väitätte helpoksi hommaksi joten pakko ihmetellö miksette vain perusta firmoja.
Vierailija kirjoitti:
On siellä myös vanhempiakin ihmisiä, kuten minä, 44-vuotias insinööri. Viimeksi hain jotain leivänpussittajan paikkaa.
Ja vielä vanhempia, kuten minä, 50 v.
Vallankumous on ainoa mahdollisuus selvitä tästä paskasta, lähteä kunnolla kadulle vuodattamaan verta, kuten muuallakin Euroopassa tehdään, nyt ei enää kiltteys auta, vaan pitää oikeasti Tehdä jotain, eikä vain makua. Tavallisille nuorilla ei ole Suomessa kohta ei sitten niin minkäänlaista tulevaisuutta, josko ei oikeastaan kyllä muillakaan.
Tuntuu siltä, että jotkut työttömät ovat oikein onnesta soikeana, kun postaavat näitä uutisia. Yritetään selitellä sitä omaa pitkäaikaistyöttömyyttä.
Sitten, jos jossain olisikin töitä, niin sanotaan vain "ei sinne kaikki työttömät pääse, mistä lopuille töitä?"
"Hevonpaskaa! Sä veit työpaikan monelta muulta halukkaalta."
Aha, oletkin taloustaidoton vassu. Työpaikat eivät ole mikään jaettava kakku, jokainen joka voi luoda arvoa voi tehdä työtä. Mitä se kertoo sinusta ettet voi edes marjoja mennä poimimaan tai mainoksia jakamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole yrittäjä, uskon kyllä että se ei ole niin helppoa kuin väitätte, mutta mistä minä tietäisin? Te kuitenkin väitätte helpoksi hommaksi joten pakko ihmetellö miksette vain perusta firmoja.
Mitä? Kuka on väittänyt yrittämisen olevan helppoa? Ehkä juu sen tyhjäpää, joka käskee ihmisiä perustamaan firmoja tuosta noin vaan. Se ei juu todellakaan käy niin.
Minulla on kaksi maisterintutkintoa. Oman alan töihin en ole työllistynyt vaan hakenut ruokakauppaan hyllyttäjäksi, mäkkärin kassalle minnekään en ole päässyt, vaikka mielelläni ottaisin vastaan työn kuin työn.