Mies ei uskalla ottaa elatusmaksujen kohtuullistamista puheeksi
Miespuolinen ystäväni on maksanut alle kouluikäisistä lapsistaan 3 ja 4 -vuotiaat jo 2 vuotta aivan kohtuuttmia elatusmaksuja, yhteensä 650 eur, vaikka lapset on olleet kuukaudessa hänellä n. 12 yötä. Exä tienaa hieman häntä paremmin ja saa toki yh-korotetut elatusmaksut.
Vuosi sitten lapset siirtyivät vuoroviikkoasumiseen, eli lapset on puolet ajasta isällä. Sanoin että elatusmaksut varmaan putosi mukavasti niin mies oli vähän vaikeana ja lopulta selvisi, että hän pelkää exäänsä sen verran paljon, ettei uskaltanut ottaa puheeksi elatusmaksujen määrän pienentämistä. Sehän on selvää, ettei äiti aio luopua noin vaan saavutetusta edusta, vaikka lapset muuttaisi isälleen kokonaan. Miten tuollainen hiiri saisi kasvatettua itselleen munat?
Kommentit (88)
Miksi ap tämä sinua huolettaa? Sinä olet täysin sivullinen. Turha laverrella muiden perheasioita täällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuoroviikkoasuminen on sovittu, silloin elarit putoaa nollaan.
Ei putoa. Vuoroasuminen ei automaattisesti poista elatusavun tarvetta, vaikka molemmat lapset ns. vuorollaan huolehtivat elatuksesta. Elatusapu voidaan määrätä maksettavaksi, jos toisella on huomattavasti parempi elatuskyky kuin toisella.
Ja käyhän tämä myös ihan arkijärkeen, mutta tulee laista.
Joten emmehän yläpeukuta kys. kommenttia ja alapeukuta tätä.
Miten uskalsi ottaa puheeksi vuoroviikkoasumisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei putoa. Vuoroasuminen ei automaattisesti poista elatusavun tarvetta, vaikka molemmat lapset ns. vuorollaan huolehtivat elatuksesta. Elatusapu voidaan määrätä maksettavaksi, jos toisella on huomattavasti parempi elatuskyky kuin toisella.
Ja käyhän tämä myös ihan arkijärkeen, mutta tulee laista.
Joten emmehän yläpeukuta kys. kommenttia ja alapeukuta tätä.
Tässä tapauksessa lähihuoltajalla on aloituksen mukaan isommat tulot eli todennäköisesti myös parempi elatuskyky. Vuoroasumisessa voi nykylainsäädännön mukaan elatusmaksuja määrätä myös lähihuoltajalle. Varmasti kokonaisuus ratkaisee. Mitä muita kuluja lapsesta on kuin asuminen ja eläminen vuoroviikoin, ja kuka ne maksaa.
Miten tämä koskettaa ap:ta? Eihän ne rahat ap:n ole vai onko kyse siitä että ap keksisi niille rahoille ns. parempaa käyttöä? 🤣
Meillä oli vähän samantyyppinen tilanne. Mies haki ja sai lopulta elatusmaksuihin alennusta, kun hänen tulonsa tippuivat huomattavasti.
Se asia kuuluu miehen uudelle puolisollekin, jos he asuvat yhdessä ja miehellä ei ole varaa esim omiin asumiskustannuksiin. Meidän tapauksessamme miehen ex asui okt:ssa ja kävi säännöllisessä palkkatyössä, minä ja mies asuimme kaksiossa, (johon miehen lapset tulivat siis myös isäaikoina asumaan) ja minä jouduin maksamaan sen kaksion yksin, kun mies oli niin pa osittaisen työttömyyden vuoksi. Eli minä sivullisena elätin välillisesti miehen exää, kun jouduin elättämään miestä hänen ylisuurten elariensa takia. Onneksi siis tuohon kohtuuttomuuteen tuli korjaus lastenvalvojalla. Mies makselee nykyään suoraan lapsilleen paljon asioita extrana, kun saa rahaa, vaikka viralliset elatusmaksut ovatkin pienet exälle.
Niin tai näin mies maksaa aina, myös Suomessa naisten lavean elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapset hoidossa? Kuka maksaa varhaiskasvatusmaksut? Entä vakuutukset, lääkärit, lääkkeet, harrastukset? Kuka on poissa töistä, jos lapset kipeitä palkattomastikin? Ostaa vaatteet? Lelut?
Päivähoitomaksuja ei tänäpäivänä juuri yksinhuoltajat maksa. 3 hengen taloudessa saa tienata bruttona 5300 euroa ennen kuin pitää maksaa senttiäkään ja noilla tuloilla ensimmäisestä maksaa 17 euroa ja seuraavasta muistaakseni 8 euroa. 4 -vuotiaalla ei hirveästi liene harrastuksia.
En usko, koska itse maksoin kun tienasin 1700 brutto ja oli yksi lapsi.
Eikä ole mitään yh korotuksia elatusmaksuissa. Niin kuin aloituksessa luki.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapset hoidossa? Kuka maksaa varhaiskasvatusmaksut? Entä vakuutukset, lääkärit, lääkkeet, harrastukset? Kuka on poissa töistä, jos lapset kipeitä palkattomastikin? Ostaa vaatteet? Lelut?
Lapsille on ilmainen lääkäri ja lääkkeet ja kotivakuutus lienee molemmilla. Ei kai etä ala toisten kotivakuutuksia maksamaan. Satanen riittää ruokaan, vaatteisiin ja harrastukseen kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin saa kyllä helposti uppoamaan sen verran rahaa, että tuo on vain puolet kuluista.
Itse elän varmaan sitä tyypillisempää vuoroviikkoelämää, jossa elareita ei maksella, mutta lasten äiti kustantaa lapsille ihan kaiken muun, kun lasten isä kustantaa vain katon ruuan lapsille omilla viikoillaan. Esim. harrastukset syö jo 500 euroa kuussa.
Ja minkä ikäisistä mahtaa olla kyse jos pelkästään harrastuksiin uppoaa pieni omaisuus joka kuukausi? 3 ja 4-vuotiaat ei kuluta yli 1200 euroa + lapsilisät (jos nyt oletetaan, että äitikin panostaa sen 600 eur/kk). Tuolla logiikalla teini-ikäisinä heidän kulut on 5000 euron luokkaa kuukaudessa.
Onhan tässä nyt räikeä hyväksikäyttö menossa jos isä kiristää vuoroviikkoasumisessa vyötä, koska äidille pitää maksaa vielä extraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitomaksuja ei tänäpäivänä juuri yksinhuoltajat maksa. 3 hengen taloudessa saa tienata bruttona 5300 euroa ennen kuin pitää maksaa senttiäkään ja noilla tuloilla ensimmäisestä maksaa 17 euroa ja seuraavasta muistaakseni 8 euroa. 4 -vuotiaalla ei hirveästi liene harrastuksia.
Varmaan tarkoitti lapsilisiä. Niissä on yh-korotus. Eli lapsilisät korotuksineen parempituloiselle lähille vuoroviikkotilanteessa plus 650 euroa elatusmaksuja pienempituloiselta etältä. Ei kuulosta ihan reilulta diililtä, mutta tarina ei tosiaan kerro mitä muita kuluja lapsista on ja kuka ne maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap tämä sinua huolettaa? Sinä olet täysin sivullinen. Turha laverrella muiden perheasioita täällä.
Ainiin kun saattaisi vaikka tunnistaa tyypin 😂
Sinuako ei koskaan huoleta ystäväsi asiat? Aika itsekäs täytyy olla jos ei halua pitää ystävien puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen nyhverö on saanut naisen ja hänet raskaaksi kaksi kertaa?
Todennäköisesti pelännyt sanoa sille, ettei haluaisi naida. Nainen varmaan jättänyt - tuollainen nysvä ei ainakaan ole uskaltanut lähteä.
Naiset joukolla pilkkaamassa kontrolliväkivallan uhria. Seuraavaksi he kertovat, etteivät tunnista ilmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei ole MITÄÄN järkeä maksaa senttiäkään elatusmaksuja vuoroviikkoasumisessa.
Meinaatko ettei lapsista tule muita kuluja kuin ruoka ja asunto? Harrastukset, vaatteet, lääkärit, no itse voisin sarjaan lapsen aina isälle, koska en halua palkatyomianvapaita. Käytännössä isä tuo sairaan lapsen minulle, ,koska ei voi olla töistä pois. Niin kuin en minäkään, mutta olen tainjoskus hankin hoitajan. Itse nuorena ihannoin poikaystäväni. Koska hän maksoi elarit ja paljon muita lapsiensa kuluja. Esim varmaan kaikki vaatetilaukset, jotka äiti kuitenkin valitsi ja tilasi. Harrastukset hän maksoi . Yms.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskalsi ottaa puheeksi vuoroviikkoasumisen?
Ei tarvinnut kun äiti ehdotti sitä itse kun halusi lisää vapaata itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille on ilmainen lääkäri ja lääkkeet ja kotivakuutus lienee molemmilla. Ei kai etä ala toisten kotivakuutuksia maksamaan. Satanen riittää ruokaan, vaatteisiin ja harrastukseen kuussa.
Mikä ilmainen lääkäri tai laakkeet? Missä maassa tai kaupungissa? Helsingissä maksoin aika paljon poliklinikka käyntejä ja varmasti kaikki lääkkeet. Allergisen lapsen ravintosuunnittelu elinravintoterapeutti ja vitamiinit maksoi myös. Saati poissaolot töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tuo oli? Voit helposti netistä tarkistaa, että pari vuotta sitten noihin päivähoitomaksuihin tuli muutos ja 3-henkinen perhe ei maksa senttiäkään jos tulot jää alle 5200 eur/kk brutto (esim.äiti ja 2 lasta)
Tarkoitti varmaan yh-lapsilisiä. Nehän on yli 70 eur/lapsi
Vierailija kirjoitti:
Niin tai näin mies maksaa aina, myös Suomessa naisten lavean elämän.
Miten tuosta maksusta menee naiselle jotain? Meillä tosiaan yhden harrastus maksoi pahimmillaan 500€/kk +tarvikkeet. Jos isä maksaisi puolet harrastuksesta, niin se olisi 250€ ja sitten jäisi vielä tarvikkeet. Ja harrastuksen tarvitsemat lisenssit ja vakuutukset.
Merkittävä asia kyllä tuo päivähoitomaksujen alentaminen jos pitää paikkansa. Itse maksoin yksinhuoltajana aikoinaan täydet maksut kahdesta lapsesta. En enää muista tarkkoja summia mutta puhutaan useista satasista kuussa. Muistaakseni yhteensä jotain 700 euron luokkaa, voiko pitää paikkaansa?
Miten voisi ottaa puheeksi kun kaikki asiaan liittyvät viranomaiset on naisia ja nainen ajattelee aina naisen eikun lapsen parasta. Jokainen nainen vihaa miehiä sen verran että yksikään ei kykene tasa-arvoon miehiä kohtaan vaikka onkin viranomainen ja laki sanoo että pitäisi olla