Onko asiatonta mennä äitipuolen hautajaisiin? Mies sanoo että pitäisi mennä, itse olen täysin eri mieltä
Kirjoitin tarkemman aloituksen mutta nettiyhteys pätkäisi julkaistessa, enkä ainakaan löydä ketjua. Ehkä se ei koskaan tullut palstalle saakka.
Eli siis miehen äitipuoli menehtyi, biologinen sisko ilmoitti siitä. Kyseessä uusperhe, eli mieheni isä ja sisko, ja äitipuoli ja hänen lapsensa. Joskus oltiin läheisiä, sitten mies laittoi välit poikki näihin "siskopuoliin" heidän asiattoman käytöksen takia. Olivat asiattomia siis minua kohtaan. Sen jälkeen ei olla oltu äitipuoleenkaan yhteydessä 18 vuoteen koska mies koki, ettei sitä perhettä enää ollut kun isä kuoli.
Nyt kuitenkin mies ajattelee että hautajaisiin pitää mennä, koska äitipuoli kuitenkin kasvatti häntä teini-iässä. Minä en missään nimessä sinne mene, tiedän ettei minua siellä siedä kuin biologinen sisko ja mieheni. Mutta sitten taas, ajattelen että aiheuttaa kovasti närää sekin jos mies sinne menee. Ei ole vanhaan äitipuoleen missään yhteydessä 18 vuoteen, mutta hautajaisiin tupsahtaa? Olen sitä mieltä että korkeintaan adressi, ja siinä kaikki.
Miehelle en ole vielä puhunut ajatuksiani kun toivon ensin muiden näkökulmia, olenko ihan hakoteillä?
Kommentit (77)
Kai se mies nyt saa itse päättää, meneekö vai ei? Mitä se sulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Eihän vainaja tiedä, keitä sinne osallistuu. Hautajaisissa ollaan ottamassa osaa läheisten suruun ja jättämässä omia jäähyväisiä vainajalle. Miehesi tekee niin kuin kokee oikeaksi. Ehkä hän haluaa tavata niitä ihmisiä ja jättää omat jäähyväisensä.
Muutenkin hautajaiset ovat yleensä avoin tilaisuus. Muistotilaisuuteen sitten kutsutaan.
Riippuu missä ne hautajaiset pidetään. Jos siunaus toimitetaan yksityisesti jossain tiloissa mikä ei ole esimerkiksi kirkko tai kappeli, niin silloin ei kyllä ole hautajaisiin, edes sinne siunaukseen, mitään asiaa ilman kutsua.
Kyseessä on siis miehen läheinen, jonka hautajaisiin hän haluaa mennä. Sinä et halua mennä, koska 18 vuotta sitten vainajan lapset olivat sinulle ikäviä. Ymmärsinköhän nyt oikein? Kuulostaa aika uskomattomalta, että haluaisit päättää, että TE ette mene. Omasta puolestasi voit päättää, ettet halua osallistua, mutta miehesi menemiseen et tässä kohdassa mielestäni ole mitenkään oikeutettu puuttumaan. Kyseessä on HÄNEN äitipuolensa. Jos siunaus on kirkossa, voi miehesi ihan hyvin mennä yksin sinne. Sinun ei ole pakko mennä mukaan. Muistotilaisuuteen mennään vain kutsuttuna.
Vierailija kirjoitti:
Eihän vainaja tiedä, keitä sinne osallistuu.
Itse ymmärrän aloittajan pointin. Vainaja ei tiedä keitä osallistuu eikä sillä hänelle ole merkitystä. Omaisille on. Siksi ymmärrän aloittajan pointin että omaisten surua ja tilaisuutta tahtoo kunnioittaa. Ei tilaisuudesta halua tehdä raskaampaa omaisille kuin se on jo. Jos tilaisuudessa on joku jonka läsnäoloa eivät toivo. Näin sen ymmärrän että kunnioituksesta omaisia kohtaan on kyse.
En menis. Mies menkööt jos haluaa.
Eipä minun tarvinnut tosiaan miehelle mielipidettäni sanoa. Tämä siis ratkesi, risti-ilmoitus oli tänään ja siinä hautajaisiin ilmoittautuminen äitipuolen tyttärelle puhelimitse. Ja tämä tytär oli biologiselle siskolle sanonut että mieheni on tervetullut vain, jos soittaa ensin. Eikä mies sitä aio tehdä. Ei halua olla heidän kanssaan tekemisissä etenkään ennen kuin ovat pyytäneet anteeksi tekojaan.
Mies ilmoitti siis menevänsä perjantaina töihin eikä hautajaisiin. Mennään joskus myöhemmin käymään haudalla, sitten kun käydään hänen vanhempiensakin haudoilla.
Ap
En nyt jaksa lukea ketjua loppuun asti, mutta siis jos on avoin kutsu hautajaisiin ja mies haluaa sinne mennä, hän ja ap:kin on sinne periaatteessa tervetullut. Muutenhan ne siskopuolet olisivat järkänneet suljetut hautajaiset ja kutsuneet vain haluamansa henkilöt.
Mutta ap:lla ei ole mitään velvollisuutta mennä hautajaisiin, vaikka onkin tuntenut hänet teini-iästä lähtien (samoin kuin miehensäkin). Jos mies haluaa niihin mennä, hän voi niihin mennä. Pääseehän niistä myös sitten lähtemään, jos ilmapiiri tuntuu tukalalta, ja varsinkin siunaustilaisuus on avoin kirkollinen toimitus, johon saa vapaasti osallistua (kuka vaan, joka sattuu siihen aikaan kirkossa / kappelissa olemaan).
voi mennä tai olla menemättä kirkkoon, mutta muistotilaisuuteen vain, jos on sinne kutsuttu.
Ehkä parempi näin. Ei se anoppi näköjään ole läheinen ollut tähänkään asti.
Jäi vaivaamaan... Miehes ei siis ole kutsuttuna automaattisesti äitipuolensa hautajaisiin? Edes siskonsa kautta? Vai ymmärsinkö oikein..?
Vierailija kirjoitti:
Jäi vaivaamaan... Miehes ei siis ole kutsuttuna automaattisesti äitipuolensa hautajaisiin? Edes siskonsa kautta? Vai ymmärsinkö oikein..?
Just näin, eli biologinen sisko oli sanonut että mieheni, veljensä, varmaan olisi tulossa hautajaisiin, niin äitipuolen tytär oli sanonut että saa tulla jos soittaa hänelle ensin. Muuten ei.
Ja he ovat siis kännissä ollessaan uhanneet minua vakavalla väkivallalla aiemmin, niin että siihen joutui tulemaan sivullisia väliin kun en päässyt muuten poistumaan uhkaavasta tilanteesta. Kuulemma "teholle olisin joutunut". Että pienin syin ei välit ole olleet poikki, ja nyt tällä halusivat että mieheni "nöyrtyy" ja ottaa heihin yhteyttä ilmoittautuakseen hautajaisiin. Ei ota.
Nyt mies ihmetteli, miten edes kuvitteli menevänsä hautajaisiin. Ajatteli siis, että voisi vain mennä sinne, olla oman siskonsa seurassa omissa oloissaan ja sitten poistua. Mutta ei se ole mahdollista. Ja tiedämme kyllä että kirkkoon saisi mennä muutenkin, mutta äitipuolen lapset ovat eri mieltä. Joten ei. Väliin jää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onpa mukavaa sukua
Miehen SUKU on ihana. Mutta nämä suvun ulkopuoliset perheen jäsenet ei.
Ap
Laitoin kroksit ja kollarit ja kävin siellä tilausuudessa kääntymässä. Pahasti katsoivat mutta sanoin että oon samalla kärkkäiselle menossa.
Eihän vainaja tiedä, keitä sinne osallistuu. Hautajaisissa ollaan ottamassa osaa läheisten suruun ja jättämässä omia jäähyväisiä vainajalle. Miehesi tekee niin kuin kokee oikeaksi. Ehkä hän haluaa tavata niitä ihmisiä ja jättää omat jäähyväisensä.
Muutenkin hautajaiset ovat yleensä avoin tilaisuus. Muistotilaisuuteen sitten kutsutaan.