Itsekkyys vs. huomaavaisuus; siinä vessaroskiskeskustelun pinnan alla kytevä ydinkysymys.
Kai me sitten vain olemme erilaisia. Jotkut pistävät oman mukavuudenhalunsa vieraiden edelle, toiset taas huomioivat vieraansa vaikka se vähän vaivaa vaatisikin.
Mitäpä tästä siis enää väittelemään!
Kommentit (40)
Vierailija:
Pumpulipuikkoja? Paperituppoja? Hiusharjasta irrotettuja hiuksia? Hammastikkuja? Tyhjiä kosmetiikkapulloja? Vai onko teillä vain vessa ja kylppäri erillään?Niin, ja se tampponikin kuuluu laittaa roskikseen eikä pönttöön...
Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, ettei tässä ole kyse vieraiden vaatimuksista, vaan isäntäväen omaehtoisesta huomaavaisuudesta? Ymmärrätkö ollenkaan mitä eroa niillä on??
En minä ainakaan sen takia pidä vessassa roskista, että kuvittelisin jonkun sitä vaativan. Teen sen siksi, että haluan huomioida heidät. En keitä vieraille kahvia siksi, että he pakottavat minut niin tekemään vaan siksi, että haluan tarjota kahvit jne jne.... Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ilahdun itsekin siitä, jos vieraat on huomioitu. Eräs lapseton ystäväpariskunta on esim. ostanut potan siksi, että heillä käy lapsiperheitä kylässä. Todella kaunis ele minusta. Ja ei, en missään tapauksessa vaatisi heitä niin tekemään, vaan osaisin kyllä toimia heidän kodissaan ihan ilman pottaakin!
En missään todennut, että vessaroskiksen puuttuminen olisi anteeksiantamatonta.
En ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että se voisi puuttua. Se ei tarkoita, että se olisi anteeksiantamatonta.
Voin hyvin kääriä siteen paperiin ja kiikuttaa sen lähimpään roskikseen.
Pidät omia tapojasi ainoina oikeina, ja sitä 13 karrikoi.
Kun sinusta rättiroskis kuuluu joka vessaan ja on jotain, jota muka vieraat vaativat, niin se on sinusta ainoa oikea tapa huomioida vieraita.
Minä taas panostan ehkä johonkin muuhun. Ja minusta on olennaisempaa vieraana ollessani sopeutua talon tapoihin, eikä etsimällä etsiä kritisoitavaa siitä, miten joku esim. roskahuoltonsa on järjestänyt.
Ainoa tapa järjestää asiat on MINUN huomioimiseni. Vaivoja säästelemättä, varoja pihtailematta.
Minä muuten nolostelen kovasti SYÖDÄ muiden nähden. Inhaa, että muut näkevät minun panevan RUOKAA suuhuni! Törkeää, etteivät älyä istua eteisessä syömässä, että minä saan rauhassa muiden näkemättä syödä.
Vieraanvaraisuus kunniaan ja HETI!
Vierailija:
Kun sinusta rättiroskis kuuluu joka vessaan ja on jotain, jota muka vieraat vaativat, niin se on sinusta ainoa oikea tapa huomioida vieraita.
Sinä-minä-sinä-minä... Joo, kuka nyt alotti mitäkin. Jos sinulle on tärkeää saada tietää että sinä et aloittanut vertailua niin hyvä, annan sen sinulle.
En edelleenkään ymmärrä, että yhdestä vessan roskiksen tyhjentämisestä on haittaa. Vaikka miten jankutat. Itse tyhjennän sen samalla kun tyhjään muutkin roskikset.
Nyt sinusta sitten piereskelyt ja tupakoinnit on kännäämiset on pientä, kun äsken vertaisit niitä " pahoina" asioina. Ja aivan tosissasiko olet, että sinusta on kivampi, että vieraasis tupakoi lastesi ilmaa saastuttaen, kännää epäsopivasti ja piereskelee kuin että hän laittaa siteen vessan roskikseen ja sinä joudut sen tyhjentämään? No, sitten me olemme aika erilaisia.
Miten mulla on pipo kireällä? Juurihan kerroin, että kun meillä on vieraita niin pidetään hauskaa ja kaikki saavat " sotkea" , en nipota, en siivoa juhlien aikana, ollaan sisällä ja ulkona ja kaikilla vieraillamme on hauskaa, myös lapsivierailla. En TODELLA tajua, mistä vitusta sä revit että olen ahdasmielinen ja mulla ei ole ystäviä, voisitko selvittää ennen kun tuollasia päästelet suustasi. Mulla todella on monta aitoa ystävää jotka viihtyvät meillä erittäin hyvin ja tulevat usein. Mutta sinä päättelet ahdasmielisyyteni siksi, että meillä on vieraita varten roskis vessassa. Minä ajattelen vieraita ja olen siksi ahdasmielinen.
Älä tykkää minusta, ei haittaa.
Mutta en tupakoida, koska saatan itse kuolla siihen. Enkä kännätä, koska känniset ärjyjät pelottavat lapsiani. Piereskelläkin saa, vaikkakin pidän sitä huonona käytöksenä.
Etkö ole kuullut kuukupista??? Eipä tule jätettä siitä, ei!
Ja kyllä sinne roskiin joskus tulee heitettyä pumpulipuikkoja mutta niitä saa muutaman laatikollisen heitellä ennen kuin roskiksen saa täyteen... Joten käytännössä roskis on tyhjä suurimman osan kuusta.
Se on siellä ihan siksi, että on pienempi vaiva tyhjentää sitä silloin tällöin, kuin availla tukkeutuneita putkia. Meillä roskis wessassa on siis itsekäs valinta. Tosin pidän itseäni muutenkin keskimääräistä fiksumpana.
Eikö täällä ymmärretä, että ihmisiä on erilaisia? Joitakin se siteiden vieminen keittiön roskiin ei haittaa, mutta kaikki eivät niin haluaisi tehdä. Ei ole kyse siitä, että toinen olisi parempi kuin toinen vaan satumme nyt vain olemaan erilaisia. Minä esimerkiksi olen jonkin sortin hygieniafriikki ja en kestäisi siteitä keittiössä. Lisäksi minun pitäisi mennä pesemään kädet uudestaan, jos sidettä kanniskelisin. Luonnollisena asiana kuukautisia toki pidän.
Eihän tämä missään nimessä ole isoimpia juttuja maailmassa, mutta minä ainakin haluan pitää vessassa siteitä yms. varten roskista sillä tiedostan, että kaikki vieraani eivät halua kuukautisiaan muille tiedottaa.
luulisi vieraille olevan tärkeämpää mukava seura ja se, että ystävät kutsuvat kylään. Ja eihän jokaikisellä kyläreissullakaan sentään kuukautiset ole. Meillä on roskis, kenelläkään kaverilla taas ei, ja se taas johtuu varmaan ihan vain siitä, että heillä on aika vilkkaita lapsia, jotka kaivaisivat aina roskista ja kaataisivat pitkin poikin. Itse vien oman siteeni tarvittaessa paljon mieluummin sinne keittiön roskikseen, sinne se jää muiden roskien sekaan, eikä niin että kun isäntäväki kerran kuussa tyhjentää sen vessan tyhjän roskiksen, siellä on vain se haiseva side. Meillä ei muuten tule mitään roskaa omassa vessassa kotioloissa koskaan roskikseen, se on aina tyhjillään.
onko sulla Tähtis paljonkin kommentoitavaa tästä aihepiiristä?
Isäntäväellä oli tapana (ainakin niin talvella) pitää keskellä keittiön lattiaa isoa punaista ämpäriä johon talon oma porukka sitten kävi tekemässä tarpeensa. Itse en todellakaan halunnut ämpäriä käyttää vaan kävin n. 100m päässä olevassa ulkohuussissa vaikka olikin hyytävän kylmä ja pimeää. Isäntäväki kyllä olisi luvannut olla katsomatta, mutta jostain kumman syystä en halunnut siltikään ämpäriä käyttää. Eikö olekin kummallista?
Sinne voi laittaa niiden siteiden lisäksi myös tyhjät kosmetiikkapurkit, ne pumpulipuikot, vanulaput, vessapaperin hylsyt, tyhjät vessapaperin kääremuovit, tyhjät sidepussit, pikkuhousunsuojat, vanhat hammasharjat, loppuunkäytetyt tahnatuubit, vessan siivouksessa käytettävät kertakäyttörätit jne..
Ei mun siteet ja pikkuhousunsuojat ainakaan heti ala haisemaan, kyllä se riittää, että kerran viikossa siivouksen yhteydessä tyhjentää roskiksen. Lasten vaipat olen kyllä vienyt keittiön roskikseen, kun niitä tulee niin paljon.
Anoppilassa ei ole vessaroskista, ja siellä onkin välillä aina pöntön pohjalla vanupuikkoja, mun mielestä aika rohkeaa, helpostihan ne jää sinne jumiin ja kerää paperit ja siten tukkii pöntön. Siellä olen sitten kiikuttanut siteen taskussa tai housun vyötäröllä keittiön roskikseen ja nolona koittanut tunkea mahdollisimman syvälle. En silti ole alkanut vaatimaan roskista sinne vessaan, kyllä se on jokaisen oma valinta ja joshe kokevat roskiksettomuuden helpompana niin fine.
Osallistuin iltapäivällä niihin kahteen pitkään aiheeseen liittyvään ketjuun, ja sitten läksin kylään ;) ja todentotta kylässä oli vessassa roskis ja käsisaippuaa ja vieraskäsipyyhe, kuten meilläkin aina on. Ja kyllä lähes kaikissa kyläpaikoissa, joita nyt äkkiseltään tulee mieleen.
Minun kantani oli ja on edelleen se, että on [b]tavattoman epähygieenistä viedä vessaroskia (siteitä tai vaippoja) keittiön roskikseen.[/b]
Kyse ei siis ole mistään estoista tai kyttäämisenpelosta, vaan ihan hygieniapuolesta.
Ja kyllä vieraanvaraisuuteen kuuluu se, että sen verran tosiaan viitsii vaivaa nähdä (siivouksen, leipomisen yms. lisäksi), että laittaa vieraskäsipyyhkeet ja tyhjentää vessan roskikset.
Täällä lienee tosiaan nyt yksi ja sama idiootti provoilija, joka jaksaa tuota " te itsekkäät vaatimalla vaaditte meitä isoihin roskahuollollisiin toimiin kuukautistenne takia" -japatusta.
oli ihan kauhuissaan, kun hänen vanhemmillaan laitoin käytetyn siteen käärepaperiin käärittynä keittiönroskikseen.
Kysyin, mitä sille sitten olisi pitänyt tehdä, niin hän ehdotti että olisin huuhtonut ne vessasta alas.
Tämä tapahtui siis Tanskassa eikä poikaystävä myöskään ollut nähnyt äitiään alasti. Hän piti minua muutenkin brutaalina kun saatoin esim. pinota käytetyt vaatteet, myös sukat pöydälle. Meillä oli siis muutenkin maiden ja perheiden välistä kulttuurieroa siisteys yms. asioissa.
Tulipa vaan mieleen tästä keskustelusta.
Miten vaikeaa elämä onkaan, jos ei kestä noin arkisia asioita.
Vierailija:
oli ihan kauhuissaan, kun hänen vanhemmillaan laitoin käytetyn siteen käärepaperiin käärittynä keittiönroskikseen.
Kysyin, mitä sille sitten olisi pitänyt tehdä, niin hän ehdotti että olisin huuhtonut ne vessasta alas.
Tämä tapahtui siis Tanskassa eikä poikaystävä myöskään ollut nähnyt äitiään alasti. Hän piti minua muutenkin brutaalina kun saatoin esim. pinota käytetyt vaatteet, myös sukat pöydälle. Meillä oli siis muutenkin maiden ja perheiden välistä kulttuurieroa siisteys yms. asioissa.
Tulipa vaan mieleen tästä keskustelusta.
Mutta ans olla, jos jollain on eri tyyli hoitaa roskat huushollista, niin SE on täysin anteeksiantamaton taparike.
Pidät siis " tavoista" (mikäli vessaroskis sellaiseksi nyt on laskettavissa, minusta ei ole) kiinni vain, kun se sinulle sopii.