IS: Opiskelijan asumistuki elokuussa nolla euroa voi tulla ikävänä yllätyksenä
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011248018.html
Opiskelijan asumistuki elokuussa nolla euroa voi tulla ikävänä yllätyksenä
Opiskelijoiden asumisen tuki heikkenee kesän jälkeen. Muutos voi tulla monelle yllätyksenä.
Helsingissä Yliopiston metroaseman tunneli on nimeltään Opintoputki. Kuva: Kari Pullinen
Kari Rintakoski
21.5. 10:26
Elokuusta alkaen opiskelijat eivät enää ole yleisen asumistuen piirissä. Sen sijaan he alkavat saada opintotuen asumislisää, jota kuitenkin maksetaan vain opiskelukuukausilta.
Asiasta muistuttaa Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola, joka arvelee lähes jokaisen opiskelijan heräävän järkytykseen elokuussa.
Käytännössä opiskelijoiden enemmistö herää viimeistään, kun heinäkuuhun asti kaikki menee kuten ennenkin, mutta sitten elokuun alussa minkäänlaista asumisen tukea ei Kelalta yhtäkkiä tulekaan. Kelan puhelimet saattavat soida, kun opiskelijat kysyvät, miksei heidän asumistukeaan ole maksettu. Järkytyksenä voi tulla vastaus, että koska tuki on nolla euroa, Metsola sanoo tiedotteessaan.
Kun tukea syyskuussa alkaa tulla, on se aiempaa vähäisempää.
Helsingissä yksin asuva ja normaalit yhdeksän kuukautta vuodessa opiskeleva voi tällä hetkellä saada asumistukea enintään 394,10 euroa kuukaudessa eli 4729,20 euroa vuodessa. Elokuusta alkaen hän voi saada asumiseensa tukea opintotuen asumislisänä enintään 296 euroa kuukaudessa ja 2664 euroa vuodessa, Metsola laskee.
Tämä on todella suuri kertamuutos, joka koskee yhtä aikaa kaikkia opiskelijoita. Ainoastaan oman tai puolison lapsen kanssa asuvat opiskelijat jäävät entiseen tapaan yleisen asumistuen piiriin.
Lisäksi jos esimerkiksi kesäkuukausina ei opiskele, tuki lakkaa niiltä kuukausilta kokonaan.
Siksi normaalit yhdeksän kuukautta vuodessa opiskelevalla ja Helsingissä yksin asuvalla asumisen enimmäistuet asuvalla romahtavat peräti 44 prosenttia, Metsola sanoo.
Kari Rintakoski
Kommentit (251)
Yliopistot ja AMK:t voi heittää hyvästit ajallaan valmistuville opiskelijoille niiden osalta, joiden on pakko käydä töissä kun tuet tippuu.
Yliopistolla on nyt jo opiskelijoita jotka palaa jo kandi vaiheessa loppuun ja jos nämä vielä pakotetaan töihin niin kolmen vuoden kandista tulee 4-5 vuotta ja kahden vuoden maisterista 3-4 vuotta.
Kuka tästä lopulta hyötyy? Ei ainakaan veronmaksajat kun mäkkärin palkan vero on aika paljon pienempi kuin palkka niistä asiantuntijatöistä mihin voisi valmistua jo vuosia aiemmin.
LISÄKSI kun ihmiset nostaa älyttömät määrät opintolainaa niin töihin on PAKKO päästä het valmistumisen jälkeen, joten suurin osa suuntaa sitten ulkomaille töihin kun Suomessa on pieni työmarkkina, ja maksaa veronsa sitten sinne ulkomaille.
Ketä nämä muutokset sitten lopulta hyödytti?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin aiheutti sen, ettei kukaan enää halunnut asua solussa ja jo lukiolaiset muuttivat omaan yksiöön, vaikka vanhemmat asuivat vieressä. Älytöntä rahan tuhlausta yhteiskunnalta.
Minulla on vuokra-asunto suuressa yliopistokaupungissa, jota olen vuokrannut yli 20 vuoden ajan. Ei mikään uusi, mutta remontteja ja päivitystä tehty ahkerasti. Asunto on hissittömän talon neljännessä kerroksessa ilman parveketta 3km keskustasta. Koska asunto on jo nyt iäkkäämpi eikä minulla ole ollut siitä pitkään aikaan velkaa olen laskenut vuokran alle yleisen asumistuen maksimimäärän. Viimeisimpien vuosien aikana asunto ei ole kelvannut enää opiskelijoille. Nyt vuokralla on työssä käyvä ihminen.
Mua vähän harmittaa, että en halunnut perinnönjaossa vanhempieni sijoitusasuntoa. Kiva tilava ja valoisa kaksio hyvien kulkuyhteyksien päässä. Siinä on ollut samat vuokralaiset jo yli 30 vuotta. Nyt tässä vuokralaispariskunnassa kumpikin on jo 84v. Saatiin jaettua äidin perintö muilla tavoin ja syy mun haluttomuuteeni saada ko asunto oli se, että mun vanhemmat eivät olleet pariinkymmeneen vuoteen nostaneet vuokraa enkä mä olisi halunnut olla se julmuri, joka heittää kaksi yli kasikymppistä vanhusta siitä pihalle ja joko myyydä se asunto tai vuokrata sellaiselle, jolta voi pyytää heti alussa käyvän vuokran. Vuokraahan ei voi korottaa kuin tietyn määrän vuodessa, joten ne vanhukset olisivat ehtineet olla jo haudassakin ennenkuin olisin saanut vuokran nostettua edes tämän päivän tasolle. Olisin ottanut sen, jos jompikumpi lapsistani tai siskoni lapsista olisi tarvinnut asuntoa, mutta heillä on jo omat asuntonsa. Ystäväni tytär, jota nyt sitten autan elokuussa, asuu opiskelevan avomiehensä kanssa ihan kivenheiton päässä tuosta asunnosta. Ovat mulle varsin läheisiä ja kyllä mä heidän vuokseen olisin voinut heittää kaksi tuntematonta vanhusta pihalle ja vuokrata asunnon sitten ystäväni tyttärelle 2 * asumislisä/kk hinnalla.
Jos opiskelija on niin tollo, että ei tajua hakea yleistä asumistukea, niin oma on mokansa.
Helvetin hyvä muutos. Ihmetellyt miksi opiskelijoiden pitää asua omissa yksiöissä Helsingin kantakaupungissa!!! Tonnin vuokralla.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin aiheutti sen, ettei kukaan enää halunnut asua solussa ja jo lukiolaiset muuttivat omaan yksiöön, vaikka vanhemmat asuivat vieressä. Älytöntä rahan tuhlausta yhteiskunnalta.
Minulla on vuokra-asunto suuressa yliopistokaupungissa, jota olen vuokrannut yli 20 vuoden ajan. Ei mikään uusi, mutta remontteja ja päivitystä tehty ahkerasti. Asunto on hissittömän talon neljännessä kerroksessa ilman parveketta 3km keskustasta. Koska asunto on jo nyt iäkkäämpi eikä minulla ole ollut siitä pitkään aikaan velkaa olen laskenut vuokran alle yleisen asumistuen maksimimäärän. Viimeisimpien vuosien aikana asunto ei ole kelvannut enää opiskelijoille. Nyt vuokralla on työssä käyvä ihminen.
Mua vähän harmittaa, että en halunnut perinnönjaossa vanhempieni sijoitusasuntoa. Kiva tilava ja valoisa kaksio hyvien kulk
En nyt ymmärtänyt, etkö saanut sen sijoitusasunnon sijasta rahaa sitten, jos kerran olit osa kuolinpesää? Olisit voinut ostaa sillä rahalla silloin sijoitusyksiön. Voisit kyllä edelleenkin ilmeisesti tehdä niin. Ei valmiin asunnon periminen ole ainoa tapa saada omistukseensa sijoitusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelija on niin tollo, että ei tajua hakea yleistä asumistukea, niin oma on mokansa.
Itse olet tollo, ei opiskelija saa enää 1.8 yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tollo ymmärrä, että vaikka sitä hakisi, sitä ei enää 1.8 alkaen myönnetä opiskelijoille?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on vaikea paikka monelle opiskelijalle, ainakin heille, joilla ei ole työpaikkaa eikä saa tukea vanhemmilta.
Oma lapseni on juuri muuttamassa opiskelemaan eri puolelle maata, joten ei voi asua kotona. Hänellä on onneksi kaveri, joka muuttaa samaan paikkaan, niin he päättivät vuokrata nyt alkajaisiksi pienen yksiön kimppakämpäksi. Sitten jos saa töitä myöhemmin, niin voi asua yksinäänkin. Se on kuitenkin tässä, ettei yksiöön voi muuttaa yhteen ventovieraan kanssa, vaan pitää olla hyviä kavereita ennestään ja voida luottaa toisiinsa.
Minusta kyllä ahkerille nuorille opiskelijoille pitäisi olla paremmat tuet kuin niille Suomeen muualta muuttaville kielitaidottomille! Jälkimmäiset pitäisi sijoittaa 2 - 3 henkilöä 20 m2 yksiöihin, mutta nykyään juuri heille maksetaan kaikki oikein viimisen päälle ja asuvat yksiöissä yksin ja sähkö ja harrastuksena kuntosalikin maksetaan jne. Prioriteetit ovat väärin.
Ei kuulu yhteiskunnan rahoittaa opiskelijoille omia asuntoja. Mikä vika kimppakämpässä tai soluasunnossa.
Vierailija kirjoitti: Miten voi pitää asunnon jos ei saa asumistukea?
Ottamalla opintolainaa. Mistään muusta ei ole kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä viime vuosien nirsoilu on kyllä ollut järkyttävää. Pitää saada asua parhailla paikoilla ja kalliisti.
Noinhan asia oli, kun asumistuki tuli 70-luvulla opiskeijoille. Sitä sai kesällä vain jos opiskeli ja siksi jokainen yritti alivuokrata kämppäänsä. Aika hulppea on tuo 400/kk asumistukea. Onko kaikkien asuttava yksiöissä?
Nro 167: "En nyt ymmärtänyt, etkö saanut sen sijoitusasunnon sijasta rahaa sitten, jos kerran olit osa kuolinpesää? Olisit voinut ostaa sillä rahalla silloin sijoitusyksiön. Voisit kyllä edelleenkin ilmeisesti tehdä niin. Ei valmiin asunnon periminen ole ainoa tapa saada omistukseensa sijoitusasuntoa."
Juu siis toki sain rahaa ja muuta kiinteää omaisuutta. Mutta en mä nyt ala ostamaan sijoitusasuntoa vain ystäväni tyttären opiskelujen ajaksi. Sen sijaan voin auttaa taloudellisesti nyt muuten. Kuten just maksamalla heidän elokuun vuokran ja sitten tarpeen mukaan muillakin tavoin. Tuo sijoitusasunto tulee mulle kyllä aikanaan eli sitten, kun isä kuolee. Toivottavasti ne vanhukset lähtee sieltä sitä ennen. Joko hoivakotiin tai hautaan. Isä täyttää kuitenkin jo 96, joten voi olla, että mä joudun lemppaamaan ne vanhukset sieltä kuitenkin jossain vaiheessa ulos.
Hyvä muutos. Voisko niiltä ulkomaalaisilta opiskelijoilta ottaa myös sen ilmaisen opiskelun pois? Tulevat Suomeen opiskelemaan ilmaiseksi ja kun koulu ohi häipyvät kuin pieru Saharaan. Varmaan lisäksi myös velat niskassaan.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistot ja AMK:t voi heittää hyvästit ajallaan valmistuville opiskelijoille niiden osalta, joiden on pakko käydä töissä kun tuet tippuu.
Yliopistolla on nyt jo opiskelijoita jotka palaa jo kandi vaiheessa loppuun ja jos nämä vielä pakotetaan töihin niin kolmen vuoden kandista tulee 4-5 vuotta ja kahden vuoden maisterista 3-4 vuotta.
Kuka tästä lopulta hyötyy? Ei ainakaan veronmaksajat kun mäkkärin palkan vero on aika paljon pienempi kuin palkka niistä asiantuntijatöistä mihin voisi valmistua jo vuosia aiemmin.
LISÄKSI kun ihmiset nostaa älyttömät määrät opintolainaa niin töihin on PAKKO päästä het valmistumisen jälkeen, joten suurin osa suuntaa sitten ulkomaille töihin kun Suomessa on pieni työmarkkina, ja maksaa veronsa sitten sinne ulkomaille.
Eihän ole pakko, opintolainassa on valtion takaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole pakko, opintolai
Pitää se laina silti maksaa takaisin hohhoijaa.
Nro 178: "Pitää se laina silti maksaa takaisin hohhoijaa. "
Totta. Valtio maksaa sen lainan pankille, mutta lainanottaja sitten ulosoton kautta valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelut, lastenteko ja äänestäminen pitäisi olla vain omillaan toimeentulevien asioita.
Eli haluat 1800-luvun meiningin nykysuomeen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on vaikea paikka monelle opiskelijalle, ainakin heille, joilla ei ole työpaikkaa eikä saa tukea vanhemmilta.
Oma lapseni on juuri muuttamassa opiskelemaan eri puolelle maata, joten ei voi asua kotona. Hänellä on onneksi kaveri, joka muuttaa samaan paikkaan, niin he päättivät vuokrata nyt alkajaisiksi pienen yksiön kimppakämpäksi. Sitten jos saa töitä myöhemmin, niin voi asua yksinäänkin. Se on kuitenkin tässä, ettei yksiöön voi muuttaa yhteen ventovieraan kanssa, vaan pitää olla hyviä kavereita ennestään ja voida luottaa toisiinsa.
Minusta kyllä ahkerille nuorille opiskelijoille pitäisi olla paremmat tuet kuin niille Suomeen muualta muuttaville kielitaidottomille! Jälkimmäiset pitäisi sijoittaa 2 - 3 henkilöä 20 m2 yksiöihin, mutta nykyään juuri heille maksetaan kaikki oikein viimisen päälle ja asuvat yksiöissä yksin ja sähkö ja harrastuksena kuntosalikin mak
SE vika, ettei niitä enää ole. Soluasunnot remontoitiin 90-luvun loppupuolella perheasunnoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Helvetin hyvä muutos. Ihmetellyt miksi opiskelijoiden pitää asua omissa yksiöissä Helsingin kantakaupungissa!!! Tonnin vuokralla.
Totta, kateeksihan se käy, kun itse asuu kurjassa läävässä Mellunmäessä.
seuraavahan unelma kokoomuksella on lisätä opintotuen lainapainotteisuutta. Nyt voi valmistua tilillään 60k velkaa eikä varmuutta työpaikasta. Jatkossa varmaan 100k velkaa ja vielä vähemmän varmuutta mistään.
Ja kun lainan maksut alkaa rullaamaan, niitä ei katsota totussa menoksi.