Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni kaveri sanoi meillä kirosanan - pitäisikö minun puuttua ja kertoa hänen vanhemmilleen?

Vierailija
24.05.2025 |

Meillä oli eilen lapseni (8v) kaveri kylässä ja kesken leikin kuulin hänen päästävän suustaan todella ruman sanan. Lapseni katsoi minua vähän hätääntyneenä. En sanonut siinä hetkessä mitään, mutta nyt mietin, olisiko pitänyt? Ja pitäisikö tästä informoida kaverin vanhempia, vai onko se ylireagointia ja "naapurin kyttäämistä"? Mikä on teidän linja?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsi oppii kiroamaan enemmin tai myöhemmin joten rohkeasti vaan kirosanat esille.

Ei kaikki kiroile. Itsekään en kiroillut lapsena enkä teininä, eikä poikanikaan, nyt 33. Hän ei kiroile koskaan. Minä kyllä joskus, mutta vasta tälleen vanhana 😂

Vierailija
22/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt sanoa heti. Tyyliin "meillä on sellaiset säännöt, että meillä ei kiroilla".

Jos tunnet lapsen äidin, varmaan voit arvioida, kannattaako sanoa hänelle. Tai odottaa, toistuuko tämä, ja sanot sitten. 

Sille lapsellekin voit sanoa, että jos vielä kiroilee teillä, ei ole enää tervetullut. 

Mitä! Lapsellasi tulee olemaan yksinäinen lapsuus, kun kukaan kaveri ei saa tulla kylään. Naurettavaa muutenkin laittaa lapsi asialle kertomaan kaverilleen. Kerro itse kotinne säännöt. Voi olla, että joissain kodeissa on ihan luvallista kiroilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, mitä enemmän te rankaisette ja kiellätte ja kauhistelette, sitä enemmän lapset kiroilevat. Kiroilemiseen ei kannata kiinnittää mitään huomiota.

Ei pidä paikkaansa. Meillä lapsi kokeili kerran, mutta kun paheksuin että olipas ruma sana, ei kiroillut toista kertaa. 

Vierailija
24/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt sanoa heti. Tyyliin "meillä on sellaiset säännöt, että meillä ei kiroilla".

Jos tunnet lapsen äidin, varmaan voit arvioida, kannattaako sanoa hänelle. Tai odottaa, toistuuko tämä, ja sanot sitten. 

Sille lapsellekin voit sanoa, että jos vielä kiroilee teillä, ei ole enää tervetullut. 

Mitä! Lapsellasi tulee olemaan yksinäinen lapsuus, kun kukaan kaveri ei saa tulla kylään. Naurettavaa muutenkin laittaa lapsi asialle kertomaan kaverilleen. Kerro itse kotinne säännöt. Voi olla, että joissain kodeissa on ihan luvallista kiroilla.

Häh? En missään sanonut, että oma lapsi laitetaan sanomaan, vaan tietenkin aikuinen sanoo sille vieraalle lapselle, että meillä on näin.

Ja en varmasti ottaisi sellaista kaveria enää meille, joka kiroilisi joka kerta, vaikka on kielletty. Sellaisia kavereita ei tarvita, parempiakin löytyy kyllä. 

Vierailija
25/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "kukaan"? Tuskin tuo rumasti puhuva penska ainoa lapsi kaveripiirissä on. 

Ja jos joissain kodeissa on luvallista kiroilla, niin kaikkialla ei ole. Lapsen tulee oppia, että toisten kodeissa, kuten koulussakin, voi olla eri säännöt kuin omassa kodissa, ja niitä tulee kunnioittaa. 

Vierailija
26/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vttu saatana, siinähän perkele kerrot. Paska.

Vierailija
27/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jokainen lapsi kiroilee viimeistään kun vanhemmat eivät ole paikalla 😄 

Itsekin olin tosi kiltti lapsi enkä koskaan kironnut kotona.. mutta sitten kun oltiin kaveriporukalla ulkona niin olikin ihan eri meininki. 

Nykyään olen koulumaailmassa töissä ja kyllä niille pikkumussukoille pitää melkein päivittäin muistutella kielenkäytöstä.

Itseäni kyllä vähän hymyilyttäisi jos lapsen kaverin vanhempi soittaisi tuollaisesta asiasta 😝

Vierailija
28/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollessaan yksi 9 - vuotias tyttöni luokkakaveri meni meidän makuuhuoneeseen ja alkoi hyppiä sänkymme päällä. Kun kielsin, hän sanoi nenäkkäästi, että kyllä hän saa, kun saa kotonakin. Minä sanoin että meillä on täällä meidän säännöt, ja jos ei se mene perille, niin seuraava bussi tulee sopivasti parin minuutin päästä ja pysäkki löytyy tuolta.

Meni perille. 

Vierailija
29/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin sanonut heti tiukasti, ettei meillä kiroilla ja jos vielä käyttää tuollaista kieltä, ei voi meille tulla. 

Yhdestä kirosanasta en kyllä vanhemmille sanoisi.

Vierailija
30/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin kyllä tietää, jos lapseni käyttäytyisi huonosti. Arvostaisin kovasti sitä, että minulle kerrottaisiin siitä, jotta voisin keskustella asiasta lapseni kanssa. 

Vierailija
31/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olin tosi kiltti lapsi enkä koskaan kironnut kotona.. mutta sitten kun oltiin kaveriporukalla ulkona niin olikin ihan eri meininki. 

Nykyään olen koulumaailmassa töissä ja kyllä niille pikkumussukoille pitää melkein päivittäin muistutella kielenkäytöstä.

Itseäni kyllä vähän hymyilyttäisi jos lapsen kaverin vanhempi soittaisi tuollaisesta asiasta 😝

Olet väärässä. Ei kiroile kaikki. Ei edes siellä koulussa, eikä varsinkaan toisten kodeissa vieraana ollessaan. 

Vaikka itse olet tehnyt niin, se ei tarkoita että kaikki lapset tekee niin. 

Vierailija
32/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuolisin nauruun jos kaverin vanhempi soittelisi perään tuollaisesta asiasta. Ja ehkä alkaisin vähän kannustaa lasta myös etsimään parempaa seuraa. Jos meillä joku lapsen kaveri käyttäytyy huonosti, vaikkapa nyt kiroilee, niin ihan itse minä siihen puutun ystävällisen tiukasti ja asia on sillä selvitetty, rikoksen laatuun sopivassa  suhteessa. Tosiaan huolestuttavinta on tuo oman lapsesi pelästyminen, se ei ole tervettä että lapsi pelkää vanhempansa reaktiota.

Vierailija
33/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen koulussa töissä ja tiedän kyllä, että kaikki pikkumussukat eivät kiroile, vaikka moni kiroileekin.

Ja aika jännä suhtautuminen sinulla on lastesi kasvatukseen... 

Vierailija
34/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä luulet hänen senkin ruman sanan oppineen? Luultavasti niitä käytetään hänen kotonaan jatkuvasti.

Miksi ihmeessä sinä et sille lapselle sanonut, että teidän kotonanne ei puhuta tuolla tavalla? Todella kummallista, että sinä et älyä sanoa mitään lapselle itselleen vaan pohdiskelet vanhemmille kertomista - jotka luultavasti nauraisivat sinulle, jos kertoisit.

Meillä on ollut aika paljon vieraita lapsia, ja kaikille on ollut tämän talon säännöt selvät. Jopa eläimet oppivat kerrasta, että eri paikoissa toimitaan eri tavalla. Miksi ei opeteta myös lapsille?

Vierailija
35/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut vaikea arvata, että mammoja vaan naurattaa, jos oma lapsi ei osaa käyttäytyä. 

Vierailija
36/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin sanonut heti tiukasti, ettei meillä kiroilla ja jos vielä käyttää tuollaista kieltä, ei voi meille tulla. 

Yhdestä kirosanasta en kyllä vanhemmille sanoisi.

Tällä linjalla olen minäkin.

Vierailija
37/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanontahan on että tarvitaan kylä kasvattamaan lasta. Olisit sanonut siinä hetkessä, topakasti mutta ystävällisesti. 

Vierailija
38/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vieraalle lapselle, että teillä ei saa kiroilla. That's it. Miksi aikuisuus ja vanhemmuus on nykyään näin hakoteillä? Ei yksinkertaisintakaan asiaa uskalleta tehdä.

Väännetään jotain "saa kiroilla, muttei aikuisten kuullen" ja selitellään, miten toimii niin hyvin. No kuulkaas tollanen ei toimi tippaakaan, kun yläasteelle mennään. Ja siellä sitten koulun henkilökunta yrittää korjata vanhempien mokia.

Vierailija
39/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on opetella käyttämään jotain kiertoilmaisua. Himpskatti, perkule tai vaikka samperi. 

Kun ei sanota sitä sanaa. Sanotaan kiertoilmaisu, niin ei tapahdu kauheita. Kaikki ymmärtävät, myös sanoja itse, tämä oli nyt se kiertoilmaisu. Kuitenkin se paha sana jää sanomatta. 

Paha sana on niin paha, koska mitä ihmisetkin nyt ajattelee. 

Olkaa jatkossakin tyrmistyneinä kirosanoista. Ei mene aika hukkaan. 

Kirosanat ovat tympeitä vain jos niillä peitellään kielen osaamisen puutteita. Tyylikäs ja oikein ajoitettu kiroilu toimii v*tun hyvin. 

Vierailija
40/43 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sinun kieltosi olisi pitänyt tulla heti, eikä vasta joskus aikojen takaa. Oman kasvatusvastuun välttelyä tuollainen on, että ei sano silloin kuin pitäisi.