Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikkien 31. joulukuuta 1970 jälkeen syntyneiden eläkeikä nousee 70 vuoteen

Vierailija
23.05.2025 |

Tanskassa. 

TANSKAN parlamentti nuiji torstaina lain, jonka mukaan maan eläkeikä nostetaan 70 vuoteen. 

Päätöksen myötä Tanskan eläkeikä nousee Euroopan korkeimmaksi. Nosto hyväksyttiin parlamentissa äänin 81-21 ja se koskee kaikkia 31. joulukuuta 1970 jälkeen syntyneitä.

Kommentit (196)

Vierailija
141/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset luulee, että eläkkeen tarkoitus on mahdollistaa 30 vuotta vapaaherran elämää ja matkustelua. Ei ole. 

Miehet jotka 2022 heidän kuolinikien keskiarvo oli 76 5

Tähän lukuun vaikuttaa todella voimakkaasti se että nuoria miehiä kuolee tapaturmissa valitettavan paljon. Eläkkeelle asti selvinneistä suurin osa sukupuolesta riippumatta elää ainakin 85-vuotiaaksi. Sitäkin vanhempien määrä nousee koko ajan. 100 vuotta täyttäneitäkin on ollut jo useamman vuoden ajan yli tuhat henkilöä.

Vierailija
142/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä eläkeikän nostot ovat joka tapauksessa ihan höpöhöpöä, kun mitään työvoimapulaa ei ole ja lähes kaikilla aloilla yyteissä lähtevät viimeistään 55 vuotta täyttäneet. Siinähän sitten vain kärvistellään entistä pidempi aika uudella yleistuella. Se, mitä eläkkeissä säästetään, muissa tuissa hävitään.

Niin. Ei siis ole höpöhöpöä, vaan ihan oikeaa kärvistelyä armopaloilla.

Niin siis höpöhöpöä valtiontalouden säästöjen kannalta. Ei tietenkään sen eläkettä odottavan työttömän kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä ei kohta enää edes ole. Turhaan mietitte pääsettekö 65-v tai 70-v eläkkeelle. Ei me päästä koskaan. Muistihöperöinä palellutaan pakkaseen. Näin se menee, rahat on "loppu" (varattu herroille) ja viimeinen sammuttaa valot.

Kyllähän meillä on aika muhkeat eläkevarat, joten ei tässä ihan äkkiä lopu eläkkeiden maksaminen. 

Vierailija
144/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi! Kokisin vahvaa epäreiluutta näin -72 syntyneenä, että eläkeikä karkaa noin vaan viisivuotta edemmäs. 

Ymmärrän kyllä, että sitä pitää nostaa ja muutoksia tehdä, mutta viisikymppiset ovat jo elämänsä eläneet siihen malliin, että 65 vuotiaana pääsee pois.

1972 syntyneiden tavoite-eläkeikä on jo nyt 68 vuotta, eli eihän tuo karkaisi kuin 2 vuotta. On toki olemassa myös alin mahdollinen eläkeikä, mutta sekin on 66 vuotta eikä sillä saa täyttä eläkettä.

Kyllä minä vaan väitän että suurin osa eläkkeeseen oikeutetuista haluaa jäädä eläkkeelle siinä alimmassa mahdollisessa iässä. Se on sitten asia erikseen jos haluaa jatkaa keikkatöiden tekemistä sen jälkeenkin.

Haluaa juu, mutta onko varaa. Jos on niin hyvä tuuri, että saa jatkaa töissä eläkeikään saakka, niin itse olen taipuvainen uskomaan, että muutama satanen kuussa koko loppuelämän ajan on sen parin lisävuoden väärti. Tietty jos on rahaa kuin roskaa ja/tai joka tapauksessa leveä eläke, niin ei varmaan tarvitse miettiä ihan samalla tavalla.

En nyt puhu kaikista eläkeikäisistä ihmisistä mutta sanoisin että suurimmalla osalla niistä jotka ovat tehneet ehjähkön työuran on kuitenkin sen verran omaisuutta, että muutama satanen sinne tänne ei merkitse yhtään mitään.

Vierailija
145/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaah. Eläkeikäni on tällä hetkellä 69 v ja 11 kk ihan suomessa

Mä olen syntynyt 1973 ja alin eläkeikäni on 66 ja joitain kuukausia ja 70 on se tavoite-eläkeikä. Että ihan siihen oon orientoitunut, että seitsemän kymppiseksi ollaan töissä.

Eläkekertymässä oli myös huikea ero viimeisinä vuosina eli vaikuttaa eläkkeen määrään merkittävästi, jos jatkaa töissä tavoiteikään asti. Terveyshän sen ratkaisee ja se, onko mielekästä työtä. Mä otin elämäni ensimmäisen asuntolainan vasta 5 vuotta sitten, niin on kyllä motivaatiota pysyä työelämässä 😂

Nuo arviot eläkeiän kasvusta, joita julkisuudessa on pyöritelty, perustuvat kuvitteelliseen elinaikakertoimen kasvuun. Tosiasiassa elinaikakerroin ei aina kasva, vaan se pienenee välillä. Nytkin parina vuotena se on pienentynyt siten, että elinaikakertoimen aiheuttama leikkaus eläkkeisiin on tänä vuonna pienempi kuin vuonna 2023.

Lisäksi, jos terveydenhoito deterioituu nykyvauhtia, myös elinaikakerroin tulee pienenemään reilusti. Toistaiseksi kenellekään ei ole vahvistettu yli 65 vuoden alinta eläkeikää.

Ihanko oikeasti meinaat, että eläkeikiä lasketaan, jos eliniänodote alenee? Sama "huijaus" kuin joka hemmetin asiassa, että nostetaan esim. hintoja milloin milläkin verukkeella mutta ei tasan koskaan lasketa tai lasketaan korkeintaan kosmeettisesti, jotta voidaan keulia halpuuttamisella :D

Vierailija
146/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksessa sellainen seitsemänkymppinen onkin tosi tehokas, jep jep. Täysin pudonnut lasten maailmasta, teknologian kehityksestä ym. Kiikkustuolissa lähinnä istuskeleva Marjatta. Kiva sille Oula 3 v lle.

Millä vuosisadalla tässä ketjussa eletään? Töitä 70-vuotiaaksi? Yksityisellä puolella on jo pitkälti toistakymmentä vuotta palkansaajan "parasta ennen"-päivä ollut 55 vuotta. Julkisella puolella on viime vuosiin asti saanut olla turvassa, mutta Orpon hallitus on leikannut niin paljon toimintamenoja, että julkisellakin muutosneuvottelut ovat yleistyneet, ja yllätys, yllätys sieltäkin lähtevät vanhemmat ja isopalkkaisemmat.

Vierailija
147/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ja maailman tilanne voi olla ihan toisen lainen muutamien vuosienkin päästä ja eläkeikä ihan mitä tahansa. Sukupolvi toisensa jälkeen Suomessakin alkaa myös olla aina vaan vauraampaa jolloin heillä on itselläkin varaa säädellä omaa työssä käymistään ja työelämästä pois jäämistään.  Kannattaa elää täysillä tätä päivää eikä murehtia tulevaa josta ei varmuudella tiedetä mitä tuleman pitää. Olen itse nyt 70 v. ja olisin kyllä edelleenkin työkykyinen.

Tuo ei kyllä ole totta, nykyään ei pystytä esim.ostamaan omaa asuntoa, eikä säästämään. Moni on joutunut tekemään pätkätöitä koko ajan.  Ehkä viittaat perittyyn omaisuuteen, ei sitäkään kaikille ole tulossa.  Kirjoituksesta kyllä huomaa, että olet 70  etkä ilmeisesti tiedä mitään nuoremman sukupolven elämästä ja vaikeuksista. Tulevaisuutta myös kannattaa nuorena miettiä,  sinun  iässäsi voi  elää vailla huolta tulevaisuudesta.

Asunnot eivät ole koskaan aikaisemmin olleet näin halpoja palkkoihin verrattuna kuin nyt. Lisäksi lainojen korot ovat alhaalla, laina-aika on kasvanut 3,5-kertaiseksi, ja omarahoitusosuus on vain puolet tai neljäsosa aikaisemmasta. Jos joku ei saa nyt ostettua asuntoa, se on tyhmyyttä, ei rahan puutetta.

Olet tyhmä.

Hän on tavallaan oikeassa, mutta unohtaa, että monella nykyisellä nuorella ei ole töitä, tai ei ole kuin nollasopimuksia tai osapäivisiä töitä. Tai on määräaikaisia töitä ja aina siihen väliin tulee työttömyysaikoja. Nykyään opiskellaan enemmän, useammin ja kauemmin myös kuin ennen vanhaan. Avioliittoja solmitaan vähemmän. 

On vaikea saada asuntolainaa jos ei ole vakituista työtä ja/tai on yksin pienellä palkalla. 

Kyse ei ole tyhmyydestä vaan elämäntilanteista, jotka eivät ole nuorempien sukupolvien vika. 

Vierailija
148/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on eläkelaitoksen lottokoneen arvio. Niitä tullaan tulevaisuudessa korjaamaan ja uskallan veikata että ei täällä tulla menemään kovin paljon 65 vuoden yli tai vaihtoehtoisesti erilaisten työkyvyttömyys ja työuraeläkkeiden määrä tulee räjähtämään.

Missä tälläinen alin eläkeikä 69 v 11 kk on kerrottu? Laita lähde. Tekoälykään ei tunne asiaa.

Vierailija
149/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi! Kokisin vahvaa epäreiluutta näin -72 syntyneenä, että eläkeikä karkaa noin vaan viisivuotta edemmäs. 

Ymmärrän kyllä, että sitä pitää nostaa ja muutoksia tehdä, mutta viisikymppiset ovat jo elämänsä eläneet siihen malliin, että 65 vuotiaana pääsee pois.

1972 syntyneiden tavoite-eläkeikä on jo nyt 68 vuotta, eli eihän tuo karkaisi kuin 2 vuotta. On toki olemassa myös alin mahdollinen eläkeikä, mutta sekin on 66 vuotta eikä sillä saa täyttä eläkettä.

Kyllä minä vaan väitän että suurin osa eläkkeeseen oikeutetuista haluaa jäädä eläkkeelle siinä alimmassa mahdollisessa iässä. Se on sitten asia erikseen jos haluaa jatkaa keikkatöiden tekemistä sen jälkeenkin.

Haluaa juu, mutta onko varaa. Jos on niin hyvä tuuri, että saa jatkaa töissä eläkeikään saakka, niin itse olen taipuvainen uskomaan, että muutama satanen kuussa koko loppuelämän ajan on sen parin lisävuoden väärti. Tietty jos on rahaa kuin roskaa ja/tai joka tapauksessa leveä eläke, niin ei varmaan tarvitse miettiä ihan samalla tavalla.

En nyt puhu kaikista eläkeikäisistä ihmisistä mutta sanoisin että suurimmalla osalla niistä jotka ovat tehneet ehjähkön työuran on kuitenkin sen verran omaisuutta, että muutama satanen sinne tänne ei merkitse yhtään mitään.

Muutama satanen kuussa koko loppuelämän ajan ei merkitse yhtään mitään? Vaikka ottaa huomioon, että tulot tippuvat muutenkin merkittävästi palkan ja eläkkeen välissä?

Vierailija
150/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-alueella (Euroopan unioni) maksetaan  60 % maailman sosiaaliturvamenoista. Vaikka Euroopan unionin väkiluku on vain noin 5,5 % maailman väestöstä. Kauanko luulette että tämä jatkuu?

Vierailija
151/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama satanen kuussa koko loppuelämän ajan ei merkitse yhtään mitään? Vaikka ottaa huomioon, että tulot tippuvat muutenkin merkittävästi palkan ja eläkkeen välissä?

Niin siis tottakai jokainen ottaisi sen rahan vastaan, jos sen saisi mutta se on ihan eri asia että tarvitseeko sitä rahaa siinä vaiheessa jos elämä on muutenkin nuukaa ja pankkitilillä satoja tuhansia.

Vierailija
152/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on joku väärinymmärrys sun puolelta. Onko mennyt sekaisin alin työeläkeikä ja osittain varhennettu eläke?

Koska jos alimman eläkeiän mukaan eläköityy saa kyllä sen koko eläkkeen, joka siihen asti on kertynyt. 

Idea työskennellä muutama vuosi lisää on se, että silloin eläkettä kertyy hieman enemmän, koska saa ns. lykkäyskorotusta. Enää ei ole niitä superkarttumia voimassa, kuten kuulema ennen oli.

Vierailija
153/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäraja

Työeläkejärjestelmä: Alaikäraja on 17 vuotta.

Kela: Alaikäraja on 18 vuotta (vuonna 2008 tai aiemmin syntyneillä alaikäraja on edelleen 16 vuotta)

Vierailija
154/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostutte kaikkeen. Ja vielä äänestätte sitä.

Mieluummin eläkeiän korotus kuin eläkkeiden poistaminen kokonaan. Eläkeläisiä on jo nyt aivan liikaa työikäisiin nähden, ja tilanne vain pahenee jos 70-luvulla syntyneetkin päästetään eläkkeelle jo 66-vuotiaana.

Suurten ikäluokkien poikkeuksellisen suuri määrä on se mikä nyt rasittaa. Ongelma tasoittuu 10-15 vuodessa. Suurempi kysymys on se mistä niitä töitä taiotaan kun tekoäly tulee laittamaan massoittain keskiluokkaa työttömiksi ja duunarialathan onkin jo ulkoistettu Kiinaan. Täällä ei enää ole ihmisille töitä. Tähän on keksittävä joku vastaus. 

Suomen huoltosuhde on parantunut jo vuosia. Ongelmia tulee vasta, kun nykyiset 30-40-vuotiaat jäävät eläkkeelle, sillä he ovat tehneet liian vähän lapsia.

Vierailija
155/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä ei kohta enää edes ole. Turhaan mietitte pääsettekö 65-v tai 70-v eläkkeelle. Ei me päästä koskaan. Muistihöperöinä palellutaan pakkaseen. Näin se menee, rahat on "loppu" (varattu herroille) ja viimeinen sammuttaa valot.

Ja lisää eläkeläisiä lappaa ulkomailta. Ensin lähettävät lapsensa tänne. Sitten tulevat itse perässä. Tämän sallii Suomen valtio. 

Höpönlöpö.

Vierailija
156/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulossa myös Suomeen. 

Nyt loppuu työeläkeloisinta!

Huom! Tämä on sarkasmia. Vain pieni osa, kevyissä töissä olevat, jaksaa tuohon ikään. Ei ihmisiä turhaan lasketa eläkkeelle. Mutta eihän sitä omaan kuolemattomuuteensa uskova 35-vuotias ymmärrä.

Olen täysin samaa mieltä. Vain kevyissä töissä työskennelleet jaksaa tuohon 70 vuoden ikään. Esimerkiksi kirvesmieheni olkapäät ja lonkat ovat olleet sököt jo vähän päälle 50-vuotiaana. Käsistä voimat pois ja liikeradat todella rajoittuneet käsissä. Millähän nämä raskaiden töiden tekijät sitten selviää sen jälkeen, kun töissä ei voi olla ja eläkkeelle ei päästetä.

Vierailija
157/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt 1973 ja alin eläkeikäni on 66 ja joitain kuukausia ja 70 on se tavoite-eläkeikä. Että ihan siihen oon orientoitunut, että seitsemän kymppiseksi ollaan töissä.

Eläkekertymässä oli myös huikea ero viimeisinä vuosina eli vaikuttaa eläkkeen määrään merkittävästi, jos jatkaa töissä tavoiteikään asti. Terveyshän sen ratkaisee ja se, onko mielekästä työtä. Mä otin elämäni ensimmäisen asuntolainan vasta 5 vuotta sitten, niin on kyllä motivaatiota pysyä työelämässä 😂

Nuo arviot eläkeiän kasvusta, joita julkisuudessa on pyöritelty, perustuvat kuvitteelliseen elinaikakertoimen kasvuun. Tosiasiassa elinaikakerroin ei aina kasva, vaan se pienenee välillä. Nytkin parina vuotena se on pienentynyt siten, että elinaikakertoimen aiheuttama leikkaus eläkkeisiin on tänä vuonna pienempi kuin vuonna 2023.

Lisäksi, jos terveydenhoito deterioituu nykyvauhtia, myös elinaikakerroin tulee pienenemään reilusti. Toistaiseksi kenellekään ei ole vahvistettu yli 65 vuoden alinta eläkeikää.

Ihanko oikeasti meinaat, että eläkeikiä lasketaan, jos eliniänodote alenee? Sama "huijaus" kuin joka hemmetin asiassa, että nostetaan esim. hintoja milloin milläkin verukkeella mutta ei tasan koskaan lasketa tai lasketaan korkeintaan kosmeettisesti, jotta voidaan keulia halpuuttamisella :D

On sitä eläkeikää ennenkin laskettu. Ennen vuotta 2005 se oli 65, sitten tehtiin päätös että eläkeikä on joustava välillä 63-68 mutta käytännössä tämä tarkoitti eläköityville sitä, että eläkeikä oli valtaosalle 63. Vähälle huomiolle on jäänyt sekin että nykyisessäkin eläkejärjestelmässä on esimerkiksi työuraeläke joka mahdollistaa eläköitymisen 63 vuoden iässä jos työ on ollut riittävän rankkaa tarpeeksi pitkän aikaa. Ja tulevaisuudessa uskon että työuraeläkkeelle tulee jäämään yhä enemmän ja enemmän väkeä. Toisaalta jos eläkeikä karkaa liikaa niin myös työkyvyttömyyseläkkeiden määrä tulee nousemaan.

Vierailija
158/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Eläkeläiset eivät tuota. 

Tuotatko sinä?

Vierailija
159/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alin eläkeikä on kaikilla toistaiseksi 65 vuotta. Sitä ylemmistä ei ole päätöstä. 

Ja Työeläke.fi sivustolla näkee enintään 2008 syntyneiden alimman eläkeiän ja se on 68 v 11 kk. 

Kyseessä on työeläkeyhtiön lottokoneen arpoma arvio, jolla ei ole todennäköisesti mitään tekemistä tulevan todellisuuden kanssa. Seuraavan 50 vuoden aikana Suomessa ehtii olla vallassa noin 12 hallitusta ja niistä jokainen voi muokata lakeja mielensä mukaiseksi. Seuraavalta hallitukselta ei ehkä kannata odottaa uusia eläke lainsäädännön avauksia mutta 2030-luvun lopulla tai 2040-luvun alussa muutoksia voi hyvinkin olla tulossa.

Kommentoit ymmärtämättä mistä kyse. Vastasin edelliselle, joka kertoo täällä, että hänen eläkeikänsä on 69 vuotta 11 kk.  

Vierailija
160/196 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä oletkin syntynyt 2000-luvulla.

Laskurin mukaan minun tavoite-eläkeikäni on 68v9kk. Ja olen syntynyt 1982.

Olen syntynyt vuonna 1956, ja tavoite-eläkeikäni oli 68 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi