Kuullokkeet, piirrustus, enään. Miten joku voi kirjoittaa noin?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, etenkin nuoret, ovat unohtaneet että kun kirjoitetaan niin silloin kirjoitetaan Suomen standartisoidulla ja virallisella kirjakiellellä eikä kieltä rapistavalla puhekielellä ja murteilla.
Murteet ja puhekieli luulostavat muutenkin kamalalta ja ovat kieliopillisesti virheellisiä. Esim määkitään "mie" tai "mää" vaikka virallisesti pitäisi sanoa "minä".
Tähän liittyen omasta mielestäni Varsinais-Suomen "Mnää" on näistä murreväännöksistä se kaikista pahin eikä edes kuulosta kauniilta ja nätiltä. Opettelisivat Turussa puhumaan suomea.
Mitä varten sie piirrät kuullokkeista kuvaa?
Muistan, kun lapsena tuli luokkaan maahanmuuttaja Ruotsista ja hän kai osasi ruotsia ainakin niin että pärjäilee jossain Tukholmassa, mutta hänellä oli vaikeuksia koulussa ruotsin kielen kanssa :D Kumpi sitten on parempi, että oppii ruotsin kielen sen verran mitä ylä-asteen opettaja opettaa ja saa kympin todistukseen, vai osaa käytännön kieltä sen verran kuin Ruotsista ylä-asteelle paluumuuttanut osaa.
Koulussa suomen kieltä ainakin aiemmin jankattiin sen verran että jokainen ainakin osasi hävetä että ei osaa suomen kieltä, jos ei oppinut kielioppia, eli henkilöt jotka kirjoittelevat erilaisia kirjoitusvihteitä tietävät kyllä, mutta pakko vetää häpeästä huolimatta, jos aikoo jotain viestitellä.
Ja rohkaistaan että kieltä täytyy esittää (puhua) virheistä välittämättä, muuten kaikki olisivat hiljaa tuppisuina.
Mie sanon mie ja sie. Tulee puheeseen eloa sitä kautta. En itse ymmärrä miten joku puhuu niin jäykästi, että käyttää minä, sinä kirjakieltä.