Polkupyöräilijät! Kai tiesitte, että pyörällä EI SAA ajaa vierekkäin?
Jatkuvasti näkee kevyessä liikenteessä pyöräteillä lähes kaikenikäisiä pyöräilemässä vierekkäin! Se on kuitenkin ihan laissakin kiellettyä! Suomen laki ei salli millään ajoneuvolla ajamista vierekkäin. Kyllä, polkupyöräkin on ajoneuvo, jos ette sitä tienneet. Eli vierekkäin EI pyöräillä! Vaan pyöräillään peräkkäin, vaikka olisi kuinka juttukaveri kyseessä. Jutteleminen onnistuu kyllä peräkkäinkin pyöräilemisessä, ei tarvitse siksikään polkea vierekkäin.
Sama koskee tietenkin myös sähköpotkulautoja, koska niihin sovelletaan polkupyörien liikennesääntöjä.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos polkupyörä kerran on ajoneuvo niin miksi sillä sitten ajetaan kevyessä liikenteessä?
Jos tiedät vastauksen ja kysymys on eräänlaisesti retorinen niin kerro pois.
Ajan spandex-asussa ja käytän kolmiulotteisen maailman kaikkia vaihtoehtoja ja sääntöjä hyväkseni.
Osaan ajaa eduskuntatalon rappujakin alas kontrolloidusti. Ei ongelmia.
Taivas on rajana mulla ja mun pyörällä. Kukaan ei tule väliimme.
Ehkä pyöräilijöiden kunnioitus sääntöjä kohtaan voisi parantua jos pyörillä olisi joku selkeä rooli liikenteessä. Nykyään yhtäältä esitetään, että pyörät ovat ajoneuvoja joiden pitää noudattaa samoja sääntöjä kuin autojenkin, ja toisaalta sitten taas esitetään että pyöräilijät ovat kevyttä liikennettä j
Pyörillä on kaikista liikennemuodoista monimutkaisimmat säännöt mutta samaan aikaan ei vaadita ajokorttia pyörällä ajamiseen. Ristiriitaista?
Ihan älyvapaa väite. Autoilijoilla on monimutkaisimmat säännöt. Pyöräilijää koskevat säännöt on melko vähäiset ja hyvin selvät. Ei tarvitse paljon osata. Toki, sekin on liikaa useimmille pyöräilijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääh? T:spandex-apina
Niitä spandexeja kun joskus näkee ajavan vierekkäin niin mukavaa ohittaessa aina ruiskauttaa tuulilasinpesunestettä.
Oiva vinkki, pitääkin alkaa käyttää tätä. Olenkin ihmetellyt kovasti auton suunnitelleita, miksi se suihku lähtee ensin pissapojasta ja ruiskii naapuriauton päälle ennen kuin pyyhin toiminto käynnistyy. Tässähän selitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos polkupyörä kerran on ajoneuvo niin miksi sillä sitten ajetaan kevyessä liikenteessä?
Ajan spandex-asussa ja käytän kolmiulotteisen maailman kaikkia vaihtoehtoja ja sääntöjä hyväkseni.
Ehkä pyöräilijöiden kunnioitus sääntöjä kohtaan voisi parantua jos pyörillä olisi joku selkeä rooli liikenteessä. Nykyään yhtäältä esitetään, että pyörät ovat ajoneuvoja joiden pitää noudattaa samoja sääntöjä kuin autojenkin, ja toisaalta sitten taas esitetään että pyöräilijät ovat kevyttä liikennettä j
No voi voi. Mieti nyt ihmeessä paljonko autoilijan pitää muistaa sääntöjä ja osata tulkita liikennemerkkejä ja reagoida tilanteisiin hyvinkin nopeasti. Pitää olla harvinaisen tyhmä pyöräilijä, jos ei kykene muutamia sääntöjä hallitsemaan vaan itsepäisesti vaan punkee eteenpäin välittämättä mitään muista liikenteessä olevista.
Muutamia sääntöjä? Eikö pyöräilijöiden tarvitsekaan muistaa sääntöjä ja osata tulkita liikennemerkkejä siinä missä autoilijoidenkin?
Pyöräilijöiltä edellytetään nopeita reaktioita, kun näkyvyydet pyöräteillä ovat huonot. Pyöräilijä tulee risteykseen talon kulmaa viistäen ja samaan aikaan toiselta puolelta kulmaa tulee vaikka kävelijä. Reaktioaikaa on ehkä sekunti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyvapaa väite. Autoilijoilla on monimutkaisimmat säännöt. Pyöräilijää koskevat säännöt on melko vähäiset ja hyvin selvät. Ei tarvitse paljon osata. Toki, sekin on liikaa useimmille pyöräilijöille.
Anna esimerkkejä autoilijoiden säännöistä jotka eivät koske pyöräilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilkun näyttäminen liikenneympyrässä esimerkiksi.
Tietysti pyöräilijöitä koskevat autoilijoiden säännöt, mutta kun nämä tunarit, joista nyt on puhe, eivät koskaan uskaltaudu ajoradalle, vaikka se jossain olisikin oikea paikka ajaa pyörällä. Viittasin pyöräilijöiden säännöillä niihin vähimmäissääntöihin, joilla pärjäisi tavallisessa kaupunkikeskusta-ajossa, kun pyörille on omat pyörätiet. Mutta edes siellä ei osata.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kaupungissa yksin kävelevät ovat aina pyöräilijän tiellä. Kävellään keskellä väylää, ei kuulla kelloa, kun on ne kuulokkeet. Olen ryhtynyt ajamaan ohi ihan käsivartta hipoen. Oppisivat tavoille. Kävelemään toisessa laidassa.
Ja sitten se keskellä väylää kävelevä saattaa viime tingassa siirtyä juuri sille puolelle väylää jolta pyöräilijä aikoo ohittaa...
Olisiko aloittaja ystävällinen ja linkkaisi tänne se lainpykälän joka kieltää kahta pyörää ajamasta vierekkäin kevyenliikenteenväylällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa tyhjäkäynnin kielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varo vaan ettei huomaa että katsot taivasta neliraajahalvaantuneena pää kääntyneenä 90 asteen kulmaan...
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan siellä missä haluan ja miten haluan eikä minun tarvi noudattaa liikennesääntöjä kun kaikki menee kuitenkin aina autoilijan syyksi jos jotain tapahtuu 🙂 pelkästään autoilijat on vastuussa liikenteen turvallisuudesta kun ne on ainoita keneltä laki vaatii liikennesääntöjen tuntemusta niin autoilijat on ainoita kenen täytyy tuntea säännöt ja kenen tarvii noudattaa sääntöjä 🙂
Eipä mennyt sekään autoilijan syyksi kun skuutilla törmäsivät autoon ja toinen skuutin kyydissä olleista menehtyi.
"Harmia niistä on monille vain kun ajavat letkassa vierekkäin."
Letkasta tulee paljon lyhempi kun ajetaan kaksi rinnakkain. Ja silloin se on helpompi ohittaa turvallisesti.
Esim. kymmenen hengen porukka on yhdessä jonossa ajaen helposti 30-40 metriä pitkä, kaksi rinnakkain vain puolet siitä.
Kyllä saa!
Maantielläkin saa ajaa vaikka 10-20 hengen ryhmissä!
Kun ohittaa toista pyöräilijää, niin siinä ollaan hetken aikaa ihan rinnakkain.
Ihan liikaa vaadittu, että mankeloijat osaisivat jotain lakeja. Niillä on vain korpilaki käytössä. Minä meen ja muut väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilkun näyttäminen liikenneympyrässä esimerkiksi.
Tietysti pyöräilijöitä koskevat autoilijoiden säännöt, mutta kun nämä tunarit, joista nyt on puhe, eivät koskaan uskaltaudu ajoradalle, vaikka se jossain olisikin oikea paikka ajaa pyörällä. Viittasin pyöräilijöiden säännöillä niihin vähimmäissääntöihin, joilla pärjäisi tavallisessa kaupunkikeskusta-ajossa, kun pyörille on omat pyörätiet. Mutta edes siellä ei osata.
Pyöräilijällä on velvollisuus näyttää kääntymismerkkiä liikenneympyrästä poistuessaan ihan niin kuin muillakin ajoneuvoilla. Koska polkupyörässä ei yleensä ole vilkkuja, niin se on tehtävä kädellä tai jalalla viittomalla.
Kaupunkikeskustoissa ei yleensä ole pyöräteitä vaan jalkakäytävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voisi myös ihan lapsilleen näyttää mallia, kuinka pyöräillään oikeaoppisesti oikein peräkkäin. Moni pyöräilee joko itse lapsensa kanssa vierekkäin tai sallii lastensa pyöräillä keskenään vierekkäin. Lapsi oppii tuossakin asiassa vanhemman esimerkin kautta joko oikein tai väärin.
Ai niin, siinä baanalla kannattaa olla lasten kanssa tarkkana kun on autotie ihan vieressä! Eikä kasseja pyörän ohjaustangolle!
Kassit jos heittää tangolle niin tulee rapsut siveettömästä käytöksestä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kaupungissa yksin kävelevät ovat aina pyöräilijän tiellä. Kävellään keskellä väylää, ei kuulla kelloa, kun on ne kuulokkeet. Olen ryhtynyt ajamaan ohi ihan käsivartta hipoen. Oppisivat tavoille. Kävelemään toisessa laidassa.
Vain puutteessa, kiimassa tai kaapissa olevat kulkevat toisen iholla kiinni. Jos ovat tuota viimeistä luokkaa ja heillä on heterokumppani, niin sääliksi käy heidän kumppaniaan.
Voiko spandexeilla muka olla heterokumppaneita?
Harmia niistä on monille vain kun ajavat letkassa vierekkäin. Mulle eivät tuota harmia koska ohitan ne. Se on niiden oma syy jos joudun liian läheltä ohittaa. Niiden kuuluu väistää autoilijoita.