Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polkupyöräilijät! Kai tiesitte, että pyörällä EI SAA ajaa vierekkäin?

Vierailija
22.05.2025 |

Jatkuvasti näkee kevyessä liikenteessä pyöräteillä lähes kaikenikäisiä pyöräilemässä vierekkäin! Se on kuitenkin ihan laissakin kiellettyä! Suomen laki ei salli millään ajoneuvolla ajamista vierekkäin. Kyllä, polkupyöräkin on ajoneuvo, jos ette sitä tienneet. Eli vierekkäin EI pyöräillä! Vaan pyöräillään peräkkäin, vaikka olisi kuinka juttukaveri kyseessä. Jutteleminen onnistuu kyllä peräkkäinkin pyöräilemisessä, ei tarvitse siksikään polkea vierekkäin.

Sama koskee tietenkin myös sähköpotkulautoja, koska niihin sovelletaan polkupyörien liikennesääntöjä.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos polkupyörä kerran on ajoneuvo niin miksi sillä sitten ajetaan kevyessä liikenteessä?

Jos tiedät vastauksen ja kysymys on eräänlaisesti retorinen niin kerro pois.

Ajan spandex-asussa ja käytän kolmiulotteisen maailman kaikkia vaihtoehtoja ja sääntöjä hyväkseni.

Osaan ajaa eduskuntatalon rappujakin alas kontrolloidusti. Ei ongelmia.

Taivas on rajana mulla ja mun pyörällä. Kukaan ei tule väliimme.

Ehkä pyöräilijöiden kunnioitus sääntöjä kohtaan voisi parantua jos pyörillä olisi joku selkeä rooli liikenteessä. Nykyään yhtäältä esitetään, että pyörät ovat ajoneuvoja joiden pitää noudattaa samoja sääntöjä kuin autojenkin, ja toisaalta sitten taas esitetään että pyöräilijät ovat kevyttä liikennettä joka liikkuu kevyen liikenteen reiteillä ja esim. menee risteyksistä yli suojateitä pitkin. Vähemmästäkin menee pää sekaisin.

Vierailija
22/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se ole niin vakavaa ja millä lihaksilla kukaan estäisi tekemästä niin?

Poliisi on siitä kerran pari huomauttanut, mutta homma jatkuu aiiiin, hooommma jatkuu aaiiiin. Mukava jutustella ja ajella vierekkäin pyörällä.

Homma jatkuu aaiin, hooommma jatkuu aaiiin, kotiin ajelen tinatuopiltaiiiiin ja homma jatkuu aiiiiin ja homma jatkuu vaaiiin. Tinatuopilta nastamestaan, nastamestalta frendille savuja pummaaan ja homma jatkuu aaiiiiin ja homma jatkuu aaiiin.

Miten on, vieläko porukka tankojuoppoilee?

Supisuomalainen perinne on tankojuoppoilla juhannusyössä, tosi romanttista ja kaunista nähdä juopunut ajelemassa polkupyörää hiekkatiella puolelta toiselle.

Tulee hyvä mieli nähdessään sen. Joku lintu huutaa taustalla rannalta ui u ui u ui. Romanttista ajaa tankojuoppona keskellä kesäyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voisi myös ihan lapsilleen näyttää mallia, kuinka pyöräillään oikeaoppisesti oikein peräkkäin. Moni pyöräilee joko itse lapsensa kanssa vierekkäin tai sallii lastensa pyöräillä keskenään vierekkäin. Lapsi oppii tuossakin asiassa vanhemman esimerkin kautta joko oikein tai väärin.

Eihän nykyvanhemmat opetella lapselleen mitään muuta kuin sen että lapsi saa aina tehdä niin kuin haluaa eikä lasta saa kieltää mistään ja muiden on toimittava näiden lasten ehdoilla. "Minun Janne-Petteri/Maija-Liisa on täydellinen ja universumin keskipiste niin kaikkien muiden on toimittava niin kuin me haluamme ja vaadimme

Vierailija
24/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajan siellä missä haluan ja miten haluan eikä minun tarvi noudattaa liikennesääntöjä kun kaikki menee kuitenkin aina autoilijan syyksi jos jotain tapahtuu 🙂 pelkästään autoilijat on vastuussa liikenteen turvallisuudesta kun ne on ainoita keneltä laki vaatii liikennesääntöjen tuntemusta niin autoilijat on ainoita kenen täytyy tuntea säännöt ja kenen tarvii noudattaa sääntöjä 🙂

Tämä on se minun mielestä naurettavin asenne. Lapsellista. Ajattelet vain sääntöpohjaista syy-seuraussuhdetta etkä ota huomioon ihmishenkeen kohdistuvaa uhkaa.

Vierailija
25/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassi voi myös jäädä ohjaustangon ja polven väliin tehden äkkinäisen ohjausliikkeen ja niin edelleen aiheuttaen hengenvaarallisen suistumisen tieltä.

Ei pyörällä oikein voi muuten kuljettaa ostoksia. Sarvet on tosi kätevät esimerkiksi jos ostaa mikroaaltouunin, niin asettaa sen pahvipaketin siihen sarvien päälle ja ajelee kotiin uuden mikron kanssa. Kaupat on auki 24h niin ei kukaan kyttää yöllä miten ajelet pyörällä. Voi ajaa miten haluaa :D eehheh hee eeehehee

No onhan vaikka kuinka monia muita keinoja. Selkäreput ja pyöräkorit on keksitty jo ajat sitten. Jos vielä enemmän kuljetustilaa tarvitsee, niin on olemassa polkupyörien peräkärryjä.

Vierailija
26/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen juuri Tampereella jalkakäytävällä pyöräily kaksi nuorta naista vierekkäin. Huikkasin heille kun ohi menivät, että tämä on jalkakäytävä eikä tässä saa pyöräillä. Mitä tekivät nämä tytöt? Ottivat toisiaan pyöräillessään kädestä kiinni ja jatkoivat surutta pyöräilyä jalkakäytävällä. Kääntyivät sitten Petsamoon, edelleen seuraavaa jalkakäytävää huolettomasti ajellen.

Vierailija
27/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos polkupyörä kerran on ajoneuvo niin miksi sillä sitten ajetaan kevyessä liikenteessä?

Ajan spandex-asussa ja käytän kolmiulotteisen maailman kaikkia vaihtoehtoja ja sääntöjä hyväkseni.

Ehkä pyöräilijöiden kunnioitus sääntöjä kohtaan voisi parantua jos pyörillä olisi joku selkeä rooli liikenteessä. Nykyään yhtäältä esitetään, että pyörät ovat ajoneuvoja joiden pitää noudattaa samoja sääntöjä kuin autojenkin, ja toisaalta sitten taas esitetään että pyöräilijät ovat kevyttä liikennettä joka liikkuu kevyen liikenteen reiteillä ja esim. me

Kannattaa jalkautua pyörän selästä ja ryhtyä kävelijäksi, jos säännöt on ylivoimaiset ymmärtää.

Vierailija
28/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajan siellä missä haluan ja miten haluan eikä minun tarvi noudattaa liikennesääntöjä kun kaikki menee kuitenkin aina autoilijan syyksi jos jotain tapahtuu 🙂 pelkästään autoilijat on vastuussa liikenteen turvallisuudesta kun ne on ainoita keneltä laki vaatii liikennesääntöjen tuntemusta niin autoilijat on ainoita kenen täytyy tuntea säännöt ja kenen tarvii noudattaa sääntöjä 🙂

Tämä on se minun mielestä naurettavin asenne. Lapsellista. Ajattelet vain sääntöpohjaista syy-seuraussuhdetta etkä ota huomioon ihmishenkeen kohdistuvaa uhkaa.

jatkan. Ihminen ajattelee että koti jossa on katto ja seinät on itsestäänselvyys. Että ei Suomessa voi tapahtua mitään. Se on mielen tasolla fakta kaikille. Sitten jos talo jostain syystä romahtaa niin menetkö johonkin virastoon kiukuttelemaan että kun minä ajattelin ja kaikki ihmiset ajattelivat että kotini kestää niin nyt sen pitää kestää. Ja kun ei kestänyt niin maailmankaikkeuden pitää hyvittää tämä minulle koska me ihmiset pidämme selviönö sitä että jotkin asiat vain ovat. Liikennesääntöjen kohdalla ajattelet kai samalla tavalla: koska ihminen on luonut säännöt niin nyt koko fyysinen elämän olomuoto sopeutuu niihin sääntöihin.

Vierailija
29/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen juuri Tampereella jalkakäytävällä pyöräily kaksi nuorta naista vierekkäin. Huikkasin heille kun ohi menivät, että tämä on jalkakäytävä eikä tässä saa pyöräillä. Mitä tekivät nämä tytöt? Ottivat toisiaan pyöräillessään kädestä kiinni ja jatkoivat surutta pyöräilyä jalkakäytävällä. Kääntyivät sitten Petsamoon, edelleen seuraavaa jalkakäytävää huolettomasti ajellen.

Mistä tiedät että se oli jalkakäytävä? Kävitkö naisten tulosuuntaan nähden edellisessä risteyksessä katsomassa mikä merkki siellä oli?

Vierailija
30/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pyöräilijöiden kunnioitus sääntöjä kohtaan voisi parantua jos pyörillä olisi joku selkeä rooli liikenteessä. Nykyään yhtäältä esitetään, että pyörät ovat ajoneuvoja joiden pitää noudattaa samoja sääntöjä kuin autojenkin, ja toisaalta sitten taas esitetään että pyöräilijät ovat kevyttä liikennettä joka liikkuu kevyen liikenteen reiteillä ja esim. me

Pyörillä on kaikista liikennemuodoista monimutkaisimmat säännöt mutta samaan aikaan ei vaadita ajokorttia pyörällä ajamiseen. Ristiriitaista?

Vierailija
31/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisi on siitä kerran pari huomauttanut, mutta homma jatkuu aiiiin, hooommma jatkuu aaiiiin. Mukava jutustella ja ajella vierekkäin pyörällä.

On se vakavaa, jos minun vastaantulijana täytyy joko pysähtyä tai väistää auton alle, kun kolme teiniä tulee vastaan rinnakkain eikä kukaan heistä väistä milliäkään. Kuvittelevat ilmeisesti, että vastaantulija haihtuu ilmaan.

Vierailija
32/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että se oli jalkakäytävä? Kävitkö naisten tulosuuntaan nähden edellisessä risteyksessä katsomassa mikä merkki siellä oli?

Tiedän aina, koska seuraan ympäristöäni ja valitsen aina kulkea jalkakäytäviä, koska en halua että pyöräilijät ja skuuttaajat suhaavat ohi takkia hipoen. Ei ole vaikeaa, kun aivot toimii.

Vierailija
33/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vakavaa, jos minun vastaantulijana täytyy joko pysähtyä tai väistää auton alle, kun kolme teiniä tulee vastaan rinnakkain eikä kukaan heistä väistä milliäkään. Kuvittelevat ilmeisesti, että vastaantulija haihtuu ilmaan.

Minulla on usein kättä pidempää mukana ja nostan sen leveästi jatkokseni jalkakäytävällä niin, että väärin ajelijat joutuvat väistämään ajoradalle, missä heidän kuuluukin ajella, jos ei tien toisella puolella oleva pyörätie kelpaa.

Suosittelen jalankulkijoita pitämään puolensa, koska muuten nuo huristelijat ei opi ikinä.

Vierailija
34/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijöiltä nyt ihan kaikki on liikaa vaadittu.Ei ne osaa eikä ymmärrä mitään.

Vierailija
35/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spandex-apinat ajaa maantielläkin vierekkäin ja vaikka kuulevat auton tulevan takaa, niin "vu, mehän ei väistetä" -asenteella mennään.

Vierailija
36/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääh? T:spandex-apina

Niitä spandexeja kun joskus näkee ajavan vierekkäin niin  mukavaa ohittaessa aina  ruiskauttaa tuulilasinpesunestettä. 

Vierailija
37/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkaisen ainakin toisen kumoon jos  vastaan tulee.

Vierailija
38/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. Mieti nyt ihmeessä paljonko autoilijan pitää muistaa sääntöjä ja osata tulkita liikennemerkkejä ja reagoida tilanteisiin hyvinkin nopeasti. Pitää olla harvinaisen tyhmä pyöräilijä, jos ei kykene muutamia sääntöjä hallitsemaan vaan itsepäisesti vaan punkee eteenpäin välittämättä mitään muista liikenteessä olevista.

Vierailija
39/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääh? T:spandex-apina

No ei tämä teitä spandex-miehiä koske. Se on kunniaksenne sanottava, että te pyöräilette aina yksin. Ja usein myös tiellä autojen seassa, ettei teistä aina ole harmia pyörätiellä muutenkaan.

Vierailija
40/91 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli pyöräilijä ajaa ajoradalla, pyöräilijän on väistettävä autoilijoita, kun autoilija ajaa suoraan tai kääntyy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi