Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnaan pääsee halvalla ja jos on parveke, voi siellä kasvattaa kurkkua, tomaattia salaattia ym. Vähän yritteliäisyyttä ja kekseliäisyyttä kehiin. Ja turhat jutut, kuten suoratoisto pois. Jogurttiakin voi helposti tehdä kotona itse.
Olet oikeassa muuten, mutta Tallinnan risteily tulee halvaksi vain, jos asuu pääkaupunkiseudulla tai ainakin pääradan läheisyydessä kohtuullisen etäisyyyden päässä. Jostain hevonhelvetin Keuruulta tulee perheelle aika paljon kustannuksia päästä Jätkänsaaren satamaan. Tai sen paremmin Turun satamaan.
Nämä ovat niin hauskoja nämä kasvata parvekkeella, kerää pulloja, marjoja, sieniä, mene risusavottaan toisten metsiin. Että ne jaksaa olla kekseliäitä ja yritteliäitä ja jakaa osaamistaan yli 200:lle tuhannelle työttömälle ja muille köyhille. Siitä nyt heti
Se on kumminkin tienaamista eikä toisten kukkarolla pummaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun täällä eläkeläiset kertovat tarinoita lapsuudestaan. Ihmetyttää, miksi käyttävät näitä nykyajan mukavuuksia nyt, kuten nettiä ja matkapuhelinta, eiväthän heidänkään vanhempansa moista tarvinneet?
Hiihtäkää, kävelkää kuten vanhempanne aikoinaan,,tai miksi ette muuta suoraan luolaan asumaan, kyllähän niin asuttiin ennenkin?
Ennen kaikkea, hoitakaa itsenne älkääkä odottako apua muilta. Kyllä sitä ennenkin pärjättiin.
En ole nähnyt kommentteja joissa sanotaan, että pitäisi osata olla ilman matkapuhelimia ja nettiä -jotka ovat nykyajan välttämättömyyksiä. Sen sijaan on sanottu, että pitäisi tarvittaessa osata tyytyä halppis Androidiin iPhonen sijaan ja elää tarvittaessa ilman suoratoistopalveluita. Aika eri asia.
Olen itse yksi näistä, joka on maininnut lapsuuteni olleen tavallaan köyhä, mutta silti mie
Itse olisin halunnut yhden ulkomaanmatkan lapsille tarjota.
On aika raskasta tehdä määräaikaisia töitä ja kuunnella muiden lomasuunnitelmia, kun ei itse edes kerran elämässä pääse omia lapsia viemään ulkomaille.
Itse asiassa voi päästä työkyvyttömyyseläkkeellä, niin paha masennus tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi,en ikinä uskaltaisi muuttaa lähelle itärajaa mutta tyhmästä päästä laittavat jotkut idiootit lapsetkin kärsimään.
Autismi ja adhd taisi olla siellä ihan normijuttu samoin lasten ylipaino.
Meillä on täällä ihanaa! Monta kansallispuistoa helposti saavutettavissa ja luonto yleensäkin ihan portaalla. Vesistöjen rantaa kaikkialla, eikä ihmisillä sellaista tiukkapipoista asennetta, ettei esim lapsia saisi missään näkyä. Liikutaan tunteja joka viikko ulkona, hiihdetään, lasketellaan, pulkkaillaan, veneillään, uidaan, lenkkeillään, retkeillään.. Metsästetään ja kalastetaan, syödään maailman puhtainta ruokaa eli riistaa, järvikalaa ja marjoja..Ilman sosiaalisia paineita tai tarvetta näyttää varallisuutta! Ei kaiva minun peppua, ettei joku muu hyödynnä näitä mahdollisuuksia täällä, minä elän omaa eläm
"Ja suurin osa kuten sinunkin poikasi,jää ilman puolisoa aikamiespojaksi asumaan lapsuuden kotiinsa."
Ei mua kiinnosta mitä suurin osa tekee :D Yrität nyt katkeruuttasi loukata minua, mutta tuo on hukkaan heitettyä aikaa ja vaivaa. Ei mulla ole minkäänlaista tarvetta triggeröityä ja alkaa puolustamaan jotain kuviteltua ihmisryhmää kehen kuvittelet minun kuuluvan. Minä elän omaa elämääni ja kasvatan omaa perhettäni.
Jokainen arvostaa elämässä mitä arvostaa, minä arvostan vapautta ja luonnonläheisyyttä yli rahan ja korskeiden puitteiden. Kaikkein surkeinta olisi olla pienituloinen ja samaan aikaan arvostaa ainoastaan materiaa ja kalliita harrasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta valittavan lapsen vanhempi voi myös monessa asiassa katsoa peiliin. Jos vanhempi valittaa, uhriutuu ja tuo kateuttaan ääneen esille, kyllä se vaikuttaa lapsenkin maailmankatsomukseen. Köyhä voi myös näyttää hyvää esimerkkiä ja katsoa asioita positiivisemmin.
Kaikkia ihmisiä harmittaa joku joskus, mutta siitä harmista ei tarvitse katkeroitua eikä sillä saisi pilata lapsen elämää.
Tämä on aika todellisuudesta vieraantunut kommentti siinä vaiheessa, kun sähköt on poikki ja rästejä ei ole varaa maksaa. Varmasti kaikkia aikuisia ihmisiä stressaa, jos tietää ettei vaan ole rahaa ja silti ruokaa pitäisi saada lapsille pöytään. Lapset ei ole sokeita, se vanhemman huoli ja ahdistus kyllä paistaa läpi vaikka kuinka tekohymyä vääntäisi naamalle ja yrittäisi sanoa, ettei tässä mitään hätää ole. Jos nyt
605. Laitapa nyt ohje, miten kerrot lapselle, että sähköt on poikki, kun ei ole rahaa laskuun. Miten teet sen kohottavasti niin, että lapsi käsittää sen positiivisena asiana positiivisen äidin pikku yllärinä lasten iloksi! Jään odottamaan tarttuvaa mielenylennystä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnaan pääsee halvalla ja jos on parveke, voi siellä kasvattaa kurkkua, tomaattia salaattia ym. Vähän yritteliäisyyttä ja kekseliäisyyttä kehiin. Ja turhat jutut, kuten suoratoisto pois. Jogurttiakin voi helposti tehdä kotona itse.
Olet oikeassa muuten, mutta Tallinnan risteily tulee halvaksi vain, jos asuu pääkaupunkiseudulla tai ainakin pääradan läheisyydessä kohtuullisen etäisyyyden päässä. Jostain hevonhelvetin Keuruulta tulee perheelle aika paljon kustannuksia päästä Jätkänsaaren satamaan. Tai sen paremmin Turun satamaan.
Nämä ovat niin hauskoja nämä kasvata parvekkeella, kerää pulloja, marjoja, sieniä, mene risusavottaan toisten metsiin. Että ne jaksaa olla kekseliäitä ja yritteliäitä ja jakaa osaamistaan yli 200:lle tuhannelle
Ei eläkeläisetkään ole omaa eläkettä itse tienannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä suurin osa suomalaisista, myös nämä varakkaammat, ovat todella tyhmiä.
Täällä joku kirjoitti että Suomessa on pienet varallisuuserot. Ubs Ginikertomet kertovat muuta ja varallisuuserot ovat Suomessa kasvaneet nopeammin kuin muualla, nopeammin kuin mm Iso Britanniassa. Suomen edellä ei ole monia Eu maita:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010764936.html
Ja edelleen tuloerot ovat kasvaneet tuon vuoden 2023 jälkeen. Mikähän on 2025 tilasto jossa huomioidaan vuosi 2024?
Myytti Suomen pienistä varallissuuseroista elää vahvana ja siksi moni ei kestä totuutta. Tai ei vaan välitetä?
Vasemmistoliittolaisittain sekoitat nyt tuloerot ja varallisuuserot keskenään. UBS:n raportti - kuten jo nimikin sanoo - viittaa varallisuuden eroihin. Köyhän näkökulmasta olennaisempaa on
Tuollainen herraviha - varakkaiden vastoinkäymisistä nauttiminen ja heidän kotiensa tuhoamisen toivominen - on nimenomaan vasemmistoliittolaisuutta. Vaikka et puolueen jäsenkirjaa omistaisikaan.
#herravihanäkyväksi
Kannattaako maksaa perheelle yksi lomamatka vai äidille 40 vuoden työkyvyttömyyseläke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos valitetaan siitä ettei ole rahaa ruokaan, mutta tuo että pitää marista, miten ei voi viedä lapsia ulkomaille tai Leosiin...
Ei mekään käydä lasten kanssa missään tuollaisissa, vaikka palkat on reippaasti yli keskitulon kummallakin. Me mennään nimenomaan sinne lähimetsään tai mummolaan ja lapset saa siellä esim. opetella kasveja, tunnistamaan sieniä ja hyönteisiä jne. Mummon kanssa laitetaan ruokaa ja askarrellaan. Kotona lapset nukkuu samassa huoneessa, koska ei koeta tarvetta hankkia isompaa asuntoa.
Joskus ovat marisseet haluavansa Linnanmäelle tai HopLopiin, mutta sitten ollaan keksitty jotain muuta tekemistä ja ovat tyytyneet siihen. Ulkomailla ollaan käyty 10v aikana kerran, enkä koe tarvetta enempään. Lasten kanssa parasta on ollut viettää aikaa perheen kanssa.
Ei ole muutosta näkyvissä, kun pitää korjata auto ja vaihtaa tiskikone. Semmoista köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako maksaa perheelle yksi lomamatka vai äidille 40 vuoden työkyvyttömyyseläke?
Pahasta masennuksesta pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos valitetaan siitä ettei ole rahaa ruokaan, mutta tuo että pitää marista, miten ei voi viedä lapsia ulkomaille tai Leosiin...
Ei mekään käydä lasten kanssa missään tuollaisissa, vaikka palkat on reippaasti yli keskitulon kummallakin. Me mennään nimenomaan sinne lähimetsään tai mummolaan ja lapset saa siellä esim. opetella kasveja, tunnistamaan sieniä ja hyönteisiä jne. Mummon kanssa laitetaan ruokaa ja askarrellaan. Kotona lapset nukkuu samassa huoneessa, koska ei koeta tarvetta hankkia isompaa asuntoa.
Joskus ovat marisseet haluavansa Linnanmäelle tai HopLopiin, mutta sitten ollaan keksitty jotain muuta tekemistä ja ovat tyytyneet siihen. Ulkomailla ollaan käyty 10v aikana kerran, enkä koe tarvetta enempään. Lasten kanssa parasta on ollut viettää aikaa perheen kanssa.
Ei lapsi saa mitään elämyksiä perheen kanssa kotona vietetystä ajasta. Ei jää mitään muistoja. Kyllä pitää matkustella sen perheen kanssa joka vuosi ja muuallekin kuin mummolaan. Kiva muistella sitten rollaattorissa jokaista eri lapsuuspäivää kotona. Itselläni menisi kyllä jo päivät sekaisin, että mitä leikki minäkin päivänä ja minä vuonna, mutta kaikki lomareissut muistan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli mukavaa alakoulussa, kun sai erilaista ja parempaa ruokaa kuin kotona. Kirjastoakin meidät opetettiin käyttämään. Ja tehtiinhän me myös pienimuotoisia luokkaretkiä alle 100km päähän. Hurraa peruskoulu.
Helsingin näin eka kertaa 17-vuotiaana. Lintsillä kävin eka kertaa 30-vuotiaana. Lensin eka kertaa ulkomaille 37-vuotiaana, Ruotsiin. Omat lapseni pääsivät kokemaan tuon n. 10-vuotiaina.
Kun en minä ole minnekään lomamatkalle päässyt, niin ei tarvitse kenenkään muunkaan ikinä päästä.
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
En tiedä onko vika somessa vai missä, mutta nykyään yltäkylläisyys tuntuu olevan trendi. Köyhyyttä on ollut AINA. Itse elin lapsuuteni 90-luvulla vieläpä suht keskiluokkaisessa perheessä ja silti esim. karkkipäivänä keittiöön saattoi ilmestyä vain iso pullo jaffaa kaikkien jaettavaksi karkkipussien sijaan. Se oli luksusta. Nykyään pitäisi saada herkkuja nugetteja ja muuta hyväskää ihan arkena ja kesälomallakin pitäisi päästä ulkomaille. En tiedä onko tämä vain näiden vanhempien näkemys vai myös lasten, mutta itse henkkoht odotin lapsena kesälomaa sen takia, että silloin oli lomaa ja sai olla kavereiden kanssa. Toki jos vanhemmat raha-asioitaan lapsilleen ruikuttavat niin se paha mieli tarttuu lapseen, mutta lähtökohtaisesti lapset eivät itse osaa mihinkään Teneriffalle kaivata.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja työkyvyttömyyseläkkeellä 187000 eli yhteensä miljoona kuusisataa tuhatta.
Kai yksi masentunut vielä eläkkeelle mahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä suurin osa suomalaisista, myös nämä varakkaammat, ovat todella tyhmiä.
Täällä joku kirjoitti että Suomessa on pienet varallisuuserot. Ubs Ginikertomet kertovat muuta ja varallisuuserot ovat Suomessa kasvaneet nopeammin kuin muualla, nopeammin kuin mm Iso Britanniassa. Suomen edellä ei ole monia Eu maita:
Ja edelleen tuloerot ovat kasvaneet tuon vuoden 2023 jälkeen. Mikähän on 2025 tilasto jossa huomioidaan vuosi 2024?
Myytti Suomen pienistä varallissuuseroista elää vahvana ja siksi moni ei kestä totuutta. Tai ei vaan välitetä?
Vasemmistoliittolaisittain sekoitat nyt tuloerot ja varallisuuserot keskenään. UBS:n raportti - kuten jo nimikin sanoo - viittaa varallisuuden eroihin. Köyhän näkökulmasta olennaisempaa on
"Huonosti käy jos näillä eväillä Suomi joutuu sotaan. Köyhillä ei ole intoa puolustaa varkakkaiden omaisuutta. Jos nyt kokee eriarvoisuuden olevan totta, ei se siitä muuksi muutu vaikka kuinka täällä muuta väitetään."
Vuonna 1939 Suomessa ei ollut olemassa valtiollista sosiaaliturvaa tai tulonsiirtoja siten, kuin se nykyään ymmärretään. Köyhyys oli todellakin absoluuttista köyhyyttä, samaan aikaan kun eliitti biletti Kämpissä. Sisällissodastakin oli vasta hieman yli kaksi vuosikymmentä. Tästä huolimatta suomalaiset riensivät puolustamaan maataan hyökkääjältä yhtenä rintamana.
En tiedä, millaisella innolla suomalaiset lähtisivät puolustamaan maataan, jos sota syttyisi nyt. Sen voin kuitenkin sanoa, että kokemus suurista varallisuuseroista maanpuolustusinnon esteenä ei voi pitää paikkaansa. Olit kuitenkin oikeassa kirjoittaessasi siitä, kuinka Suomesta lähes puuttuvat yhteisön sosiaaliset turvaverkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pikkupaikkakunnalla asuva äiti kertoo, että hänen 9-vuotias poikansa ei ole koskaan elämänsä aikana päässyt minkään mittaiselle lomamatkalle. Hän ei ole käynyt huvipuistossa, eläintarhassa tai missään elämyskohteissa eikä muutosta asiaan ole näkyvillä tänäkään kesänä."
Pienestä kaupungista olen itsekin ja meillä on täällä ilmaisia harrasteita ainakin sellainen "lastentalo" museon yhteydessä, museot on maanantaisin maksuttomia. Iso leikkipuisto ja tietenkin pienempiä, joissa on kesällä ohjelmaa. Kesätapahtumien lasten osuudet on maksuttomia. Sitten on sellainen kesäpiha, jossa voi taputella kotieläimiä, se on maksuton. Minigolf, uimarannat, yhdellä se onko se nyt wibit -maksuttomia nekin. Joskus on pomppulinnatapahtumia joiden lippuhinta on luokkaa 3 euroa. Lapsi ja vanhempi monipuoliseen uimahalliin maksaa yhteensä 7 euroa. Bussiin jos on varaa niin naapurikunnissa sitten lisää maksutonta lasten kivaa. En tiedä onko nämä elämyksiä.
Itselle on jäänyt mieleen kun mentiin lapsena lättähatulla kesäteatteriin. Ei se teatteri, vaan se tunnelma kun istuttiin junassa ja syötiin eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistoliittolaisittain sekoitat nyt tuloerot ja varallisuuserot keskenään. UBS:n raportti - kuten jo nimikin sanoo - viittaa varallisuude
Juu, mutta 1939 ei ketään käynyt ulkomaanmatkoilla.
Sodan jälkeen rakennettiin talkoilla rintamamiestaloja ja ihmisillä oli oma asunto, ei vuokra.
Vierailija kirjoitti:
On eri asia että jos on itse tehty valinta että jotain asiaa ei tehdä kuin että jos sitä asiaa ei ole mahdollista tehdä vaikka haluaisikin koska rahaa ei ole.
Varakkaampi voi tehdä itse valinnat mitä perheessä harrastetaan tai harrastetaanko mitään, matkustetaanko, käydään huvipuistoissa jne. Eihän kaikkia kiinnosta samat asiat. Mutta köyhempi ei voi elää samalla tavalla, hän joutuu aina miettimään riittääkö rahat johonkin asiaan josta olisi kiinnostunut yms.
En ole nähnyt kommentteja joissa sanotaan, että pitäisi osata olla ilman matkapuhelimia ja nettiä -jotka ovat nykyajan välttämättömyyksiä. Sen sijaan on sanottu, että pitäisi tarvittaessa osata tyytyä halppis Androidiin iPhonen sijaan ja elää tarvittaessa ilman suoratoistopalveluita. Aika eri asia.
Olen itse yksi näistä, joka on maininnut lapsuuteni olleen tavallaan köyhä, mutta silti mielekästä aikaa. En ole kuitenkaan eläkeläinen, tämä lapsuus oli 80 -luvulla. Pointti oli ehkä se, että ennen ymmärrettiin varallisuuserojen olevan tosiasia. Toisilla on enemmän leluja kuin toisilla. Ihme lumihiutalemeininkiä, että nykyään kaikkien pitäisi saada samat herkut tulotasosta riippumatta.