Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Koulumaailman raadollisuus jatkuu työelämään. Asenteet on opittu jo kouluissa. Koulussa/työelämässä pitää olla kyynarpäätatkikko. Ja kaikki eivät halua olla tällaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Koulumaailman raadollisuus jatkuu työelämään. Asenteet on opittu jo kouluissa. Koulussa/työelämässä pitää olla kyynarpäätatkikko. Ja kaikki eivät halua olla tällaisia ihmisiä.
Vahvat voittaa ja heikot häviää. Näin se on aina ollut ja näin se tulee aina olemaan. Jos lapsista haluttaisiin mahdollisemman tasa-arvoisia heidät pitäisi kaikki ottaa huostaan 2-vuotiaina.
Ollaankohan mekin köyhiä kun ei käydä ikinä ulkomailla ja asutaan 3mh talossa yhteensä 6 henkeä? Rahaa on kyllä kurkkuun ja ruokiin, niistä en osaa säästää. Toki aina katson kilohinnat ja ostan lähestulkoon kaikessa halvinta muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, kuten kahvi ja tee, joita ostan tarjouksesta. Perhe spotify on ainoa suoratoistopalvelu mikä löytyy.
Tarvitaan lisää leipäjonoja. Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän ruokaa, vaatteita, yms täsmäapua.
Harvase päivä joku yhäri valittaa ettei omakotitalon, lasten, lemmikkien, auton, jne kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan.
Olen keskiluokkaa, lapsuus 90- luvun laman aikaan ja mitään uutta en saanut. Harrastuksia oli ainoastaan sellaiset mitkä ei maksaneet mitään. Vanhemmat sinnitteli asuntolainansa kanssa pienillä yrittäjän tuloilla.
Asumme nytkin omakotitalossa jossa onneksi maltilliset kulut (=tulee edullisemmaksi kuin 3h rivarin yhtiövastikkeet olisivat kuukaudessa).
Säästöön menee hyvin vähän, koska nykyisellä hintatasolla ei jää niin paljoa. Asioita mistä emme halua tinkiä on lasten kohtuuhintainen harrastaminen, laadukas paljon kasviksia sisältävä kotiruoka, säänmukaiset vaatteet (usein käytettynä ostettu). Auto on työn vuoksi pakko olla ja vakuutukset ym kilpailutetaan joka vuosi- ilman niitä olisimme jo monesti olut pulassa.
Kirpparilla käydään ja matkustelua on harvemmin (joka toinen vuosi johonkin lähelle). Lentomatkustamista ei ollenkaan.
Ei mekään missään hoplopeissa juosta yhtenään- ollaan käyty viimeksi pari vuotta sitten itse maksaen, jos lapsen kaverin synttäreitä ei lasketa.
Tarjoan ruokaa ja välipalaa myös lasten kavereille jos ovat kylässä ruoka-aikaan.
Olen miettinyt, että jos olisi useampi lapsi, oltaisiin tosi tiukilla. Pointtina siis se, että lapsia tulisi tehdä oman talouden kantokyvyn mukaan, kuten tuolla aiemmin jo lukikin. Tätä olen ihmetellyt, kun lehdissä on jatkuvasti isojakin köyhiä lapsiperheitä- mitä he ovat ajatelleet ? Että lapsi ei ikinä tarvi mitään hanskoja, kumisaappaita tai koskaan ei tule kutsua kaverisynttäreille? Elämän- ja taloudenhallinta siis vanhemmilla täysin hukassa. Lapsiparat.
Ja mielestäni sinne kaverisynttäreille voi hyvin mennä vaikka ei olisikaan lahjaa. Tekee vaikka itse kortin. Ei omat lapseni ainakaan odota kaverisynttäreiltä lahjoja vaan sitä hauskaa tekemistä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten. Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla, mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään.
Niin oli. Ei kasarilla monikaan 9-vuotias ollut käynyt lomamatkalla. Eikä me siitä erityisesti kärsitty.d
Voi hyvänen aika! Siitä ei kärsitty juuri sen vuoksi, koska oikeastaan kukaan ei käynyt tai hyvin harvat kävivät. Ihmiset vertaavat väistämättä omia kokemuksiaan toisten, ympärillä olevien kokemuksiin - ja varsinkin lapset.
Jos (luokka)kavereilla on mahdollisuus moniin asioihin, joihin ei itsellä ole, se ei tunnu todellakaan kivalta. Pahimmassa tapauksessa se voi olla jopa traumatisoivaa. Se aiheuttaa osattomuuden, ulkopuolisuuden ja arvottomuuden tunteita.
Ja tekeehän se tuota aikuisillekin, jos ei ole varaa asioihin, joihin useimmilla on ja joita pidetään ns. normaaliin elämään kuuluvina. Se on sitä, että katselet sivusta, kun muut elää, menee ja tekee.
Minusta on suoraan sanoen käsittämätöntä, jos ihmiset eivät tällaisia perusasioita tajua.
Olin kasarin ja ysikyt luvun lapsi, keskituloisen perheen vesa eikä meillä matkusteltu ulkomaille Ruotsia lukuunottamatta. Huvit oli lähinnä huvipuistoissa, ähtärissä ja puuhamaassa. Ja onnellinen lapsuus oli siitä huolimatta.
Toki en voi sanoa kuuluneeni lama-ajan lapsiin, puutetta ei ollut mutta ei ylellisyyksiäkään. Jos jotain olen oppinut parhaat elämykset eivät synny pakettimatkoilla tai ylenpalttisesta materiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mekään käyty lomalla, ulkomailla eikä oikeastaan missään koskaan. En koe menneeni siitä rikki ja pilalle.
Ennen lapsilla ei ollut välttämättä edes "harrastuksia". Kunhan tehtiin mitä mieleen juolahti ja ilman verenmakua suussa. Eikä siitäkään menty rikki.
En käynyt minäkään eikä ollut maksettuja harrastuksia, mutta sen verran älliä on kehittynyt päähän, että tiedostan ja ymmärrän, että ajat ovat nyt toiset. Mikä päti silloin, ei päde enää.
Yleinen elintaso, elämäntyylit ja maailmanmeno kaiken kaikkiaan ovat "hieman" muuttuneet tässä vuosikymmenten saatossa. Asioita pitää tarkastella tästä päivästä käsin, tämän hetken todellisuudesta eikä menneisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapset ovat sanoneet, että kun muut pääsevät ulkomaanmatkoille ja he ei.
Nykyään myös laitetaan someen kuvia matkoilta jne.
Täysin normaali vedätys lapselta, joka yrittää saada itselleen jotain uutta. Varmasti jokainen vanhempi törmää väitteeseen, että kaikilla muillakin on. Toki aina löytyy joku, jolla on tai joka saa, mutta enemmistö on niitä, joilla näin ei ole.
"Olin Yh äiti. Kaksi teiniä ja kaksi pientä lasta. Kaikki koulutettu, kaikille maksoin ajokortit. Eivät ottaneet opintolainaa, minä autoin, ja he menivät kaikki töihin jo teineinä.Jakoivat mainoksia, lastenhoitoa, kaupassa, raksalla, siivousta jne.
Nyt kaikki 20-30 vee, kaikilla vakkarityöt, kolme vanhinta opiskelleet työn ohessa lisää ammatteja. Nuorimmalla vakkarityö, sai sen jo ennen inttiä. Ei vielä opiskele lisää, vaan hankki toisen työn.
Minä kävin töissä koko ajan kun he olivat pieniä, työn ohessa opiskelin lisää 3 vuotta.
Kävimme joka kesä vuokramökeillä viikon pari. Huvipuistot käytiin, laivareissut ja pari kertaa ulkomailla.
Sain normi elatustuet, sen kelan pienimmän ja lapsilisät. Asumistuki loppui kun kaksi vanhempaa ei ollut enää kirjoilla luonani. En saanut asumistukea enää kun kaksi nuorempaa asui luonani, tuloni sen verran hyvät......."
Apua!!! Mun silmiin saattuu ja mun on vaikea nähdä mitään. Sun sädekehä loistaa ihan liian kirkkaana. Lopeta!!!!!!!!!!!
P.S. Taas kerran tuli todettua, etä veemäisimmät ihmiset löytyvät hoitoalalta. Ilmeisesti hakeudutte alalle, jotta voisitte tuntea paremmuutta ja ylemmyyttä muihin ihmisiin nähden. Sori, mutta sä et ole yhtään noita artikkelin ihmisiä parempi, vaikka kuinka yrittäisit itsellesi ja muille vakuutella.
Mut viinaan, tupakkiin ja huumeisiin on kyllä sitten varaa.................?????
Vierailija kirjoitti:
Mut viinaan, tupakkiin ja huumeisiin on kyllä sitten varaa.................?????
En työttömänä polta tupakkaa, en juo alkoholia, ei ole saunavuoroa, ei ole lemmikkiä.
Ja moni lapsiperhe asuu vuokralla ahtaasti, koska vuokrat on kalliita.
Sekin täytyy muistaa, että lapset saattavat myös verrata kokemuksiaan "värikynän kanssa". Tarkoitan siis sitä, että jos lapsen luokalla on ne pari keskiluokkaista tyyppiä jolla on kiva takki ja toisella kivat kengät ja he käyvät kerran kolmessa vuodessa jossain edullisella ulkomaanmatkalla, niin köyhän lapsen silmin se näyttää siltä että sillä toisella on jatkuvasti kaikkea, matkustelee koko ajan ja saa määrättömästi rahaa käyttöönsä.
Todellisuushan on usein ihan erilainen miltä se ulospäin näyttää ja varsinkin eri elintasoa elävälle. Todellisuudessa ne kivat kengät on lapsi itse säästänyt mummulta saaduista joululahjoista osan ja loput maksoi kummi ja äiti puoliksi. Se keskiluokkainen lapsikin saa rahaa hyvin rajallisesti eikä hänkään voi koska tahansa mennä mäkkäriin syömään niin halutessaan.
Se perusarki ei välttämättä eroa niin paljoa kuin miten köyhempi sen näkee. Erot saattavat lopulta olla hyvinkin pieniä vaikka ne tuntuvat vuoren kokoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten. Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla, mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään.
Niin oli. Ei kasarilla monikaan 9-vuotias ollut käynyt lomamatkalla. Eikä me siitä erityisesti kärsitty.
Mä olen ollut vuonna -80 1-vuotiaana ulkomailla ensimmäisen kerran. Ihan oikein kuule Vaasasta mentiin Uumajaan laivalla! :D
Itse synnyin marraskuussa -93 ja tuolloin kesällä vanhempani kävivät Norjassa reissulla autolla.
Vitsailevat, että olin salamatkustajana mukana ja kova hinku oli päästä reissuun jo pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Kasvimaa oli normia ja lapset hoiti kasvimaan kitkemiset marja-aikaan oltiin varmasti metsissä ja syksyllä nostettiin palstalta juurekset lapset touhusi varmasti mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapset ovat sanoneet, että kun muut pääsevät ulkomaanmatkoille ja he ei.
Täysin normaali vedätys lapselta, joka yrittää saada itselleen jotain uutta. Varmasti jokainen vanhempi törmää väitteeseen, että kaikilla muillakin on. Toki aina löytyy joku, jolla on tai joka saa, mutta enemmistö on niitä, joilla näin ei ole.
Tähän sitten pyydetään lasta luettelemaan nimeltä ne joilla on ja jotka saa.... Lista oli yleensä aika lyhyt :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän sitten pyydetään lasta luettelemaan nimeltä ne joilla on ja jotka saa.... Lista oli yleensä aika lyhyt :)
Ei ole, kyllä nykyään moni matkustaa paljon.
En ymmärrä miksi 2 miljardin ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin, kun eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa ja eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Lisäksi suunnitellaan, että omaiset hoitaa eläkeläiset tulevaisuudessa, ei pettynnet äidit mitään hoida. Jos ei kelpaa vakituisiin töihin ja saa omalle lapselle tarjota mitään niin ei silloin mitään eläkeläisiä aleta ilmaiseksi hoitamaan.
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Salaatti ja kurkku ovat 96% vettä, joten se on ihan vain että nämä turhakkeet jää sinne kauppaan, että jää rahaa niihin eineshampurilaisiin, yms.