Saako äitiyspakkauksen ulkomaille jos on Suomen kansalainen ja saa lapsen?
On siis tilanne että asutaan ulkomaalaisen puolison kanssa toisessa maassa. Tuli mieleen että tuo äitiyspakkaus olisi kiva vaikkei nyt köyhyyden takia tarvita sitä. Saako sellaisen jos Suomen kansalaisena hakee Suomesta? Tietysti vauvan syntymätodistukset mukaan jne. Vai onko jotain rajoituksia?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa ollut ainakin aikoinaan se juoni, että sillä kiristettiin äiti tulemaan neuvolatarkastukseen, koska pakkauksen sai vasta sitten?
Miten niin kiristettiin? Äitiysavustus on 1930-luvulta, ja kun se kytkettiin neuvolatoimintaan, tavoitteena oli vähentää äiti- ja lapsikuolleisuutta. Sinä käsität sen kiristykseksi.
No kiristettiin ,siis "lahjottiin", että tulepas nyt tarkastukseen, niin saat tämän äitiyspakkauksen. Ei silloin varmaan niin kiinnostanut lähteä jostain perähikiältä tarkastettavaksi.
Mitä pahaa siinä on? Ei se ollut pakollista. Ei äitiysneuvolassa ole pakko käydä vieläkään. Jokainen saa synnyttää omin päin kotona. Ja kantaa siitä vastuun.
Eikä sen pakkauksen saamiseksi ole edes pakko käydä neuvolassa. Voi käydä vaikka itse valitsemallaan lääkärillä vaaditun ajan puitteissa raskausaikana ja hankkia Kelan vaatima todistus äitiysavustusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa ollut ainakin aikoinaan se juoni, että sillä kiristettiin äiti tulemaan neuvolatarkastukseen, koska pakkauksen sai vasta sitten?
Miten niin kiristettiin? Äitiysavustus on 1930-luvulta, ja kun se kytkettiin neuvolatoimintaan, tavoitteena oli vähentää äiti- ja lapsikuolleisuutta. Sinä käsität sen kiristykseksi.
No kiristettiin ,siis "lahjottiin", että tulepas nyt tarkastukseen, niin saat tämän äitiyspakkauksen. Ei silloin varmaan niin kiinnostanut lähteä jostain perähikiältä tarkastettavaksi.
Äityspakkaus myönnettiin -30 luvulla aluksi vähä varaisille. -40 luvulla, niin sitten sen saivat kaikki tuloista riippumatta
Anoppini sai ensimmäisen lapsensa 1945. Hän on kertonut että ensimmäisessä äitiyspakkauksessa oli viisi metriä flanellia. Siitä sai jokainen ommella mieleisiään vauvanvaatteita.
Ollaan tosiaan tultu pitkälle: sama anoppi kertoi että heille hankittiin jääkaappi vasta kuudennen lapsen synnyttyä 1961. Asuivat maalla. Osa lapsista syntyi kotiin kun ei ehditty sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa! Ja ihan oikein onkin, että ei saa! Mitä se sun suomen kansalaisuus siihen pitäisi auttaa??
Yhteiskunnan ja täällä asuvien pitäisi kustantaa niille vielä etuuksia jotka ei tähän yhteiskunnan ylläpitoon osallistu!
Onhan eläkkeitä, kehitysapua, italialaisten taloremppoja ja vaikka mitä maksettu ulkomaille tähän asti.
Nykyhallitus on yrittänyt korjata näitä edellisen hallituksen holtittomia rahansyytämisiä muihin maihin, mutta eihän se kansalle tunnu sopivan, vaan vero/lainarahojen jakajat halutaan takaisin valtaan.
No siis tuota Kelan avustukset on suomalaisille. Asun itse ulkomailla ja Kelan piiristä tippuu pois kun suomalainen on virallisesti asunut about yli vuoden ulkomaisessa osoitteessa. Eli kun tulen Suomessa käymään niin en saa apteekista enää kelakorvauksia jne
Vierailija kirjoitti:
No siis tuota Kelan avustukset on suomalaisille. Asun itse ulkomailla ja Kelan piiristä tippuu pois kun suomalainen on virallisesti asunut about yli vuoden ulkomaisessa osoitteessa. Eli kun tulen Suomessa käymään niin en saa apteekista enää kelakorvauksia jne
Hyvä ihan oikein.
Pyydä niiitä etuuksia ja korvauksia sieltä maasta missä tykkäät niin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äityspakkaus myönnettiin -30 luvulla aluksi vähä varaisille. -40 luvulla, niin sitten sen saivat kaikki tuloista riippumatta
Anoppini sai ensimmäisen laps
Joko silloin oli emalinen pesuvatikin pakkauksessa mukana? Äidillä oli noita pesuvateja meidän pakkauksista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen tarvitse olla suomalainen, riittää että asuu täällä pysyvästi ja on oikeutettu sosiaaliturvaan, kansalaisuudella ei ole väliä.
Se on ÄITIYSavustus. Eli äidin pitää asua Suomessa ja täyttää muut kriteerit jotta saa sen.
Isän kansalaisuudella tai asuinpaikalla ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi provo, ihan asiallinen kysymys! Itse sain esikoiseni toisessa maassa asuessani enkä saanut äitiyspakkausta virallista reittiä pitkin. sain sen, koska yksi kaveri oli neuvolassa terveydenhoitajana ja siellä oli yksi ylimääräinen pakkaus.
Jos kommenttisi on totta, niin onkohan neuvolan väellä oikeutta antaa "ylimääräinen pakkaus" ilmaiseksi sellaiselle, joka ei ole siihen oikeutettu?
"Anoppini sai ensimmäisen lapsensa 1945. Hän on kertonut että ensimmäisessä äitiyspakkauksessa oli viisi metriä flanellia. Siitä sai jokainen ommella mieleisiään vauvanvaatteita.
Ollaan tosiaan tultu pitkälle: sama anoppi kertoi että heille hankittiin jääkaappi vasta kuudennen lapsen synnyttyä 1961. Asuivat maalla. Osa lapsista syntyi kotiin kun ei ehditty sairaalaan."
Ja nykyään on muotia väittää, että vanhemmat sukupolvet ovat päässeet helpolla! Aika valtavan hemmoteltuja ovat nykynuoret ja vähän vanhemmat. Muutama sukupolvi sitten olivat sellaiset asiat isoja juttuja, jotka ovat nykyään täysiä itsestäänselvyyksiä. Nykyään on ongelma, jos ei saa veronmaksajien piikkiin asuntoa vain omaan käyttöönsä - siis yksin - opiskeluajaksi!
Vierailija kirjoitti:
Ei. Lääkärin tarkastus riittää. Ei tarvita neuvolaa.
Pysyvästi ulkomailla - toisessa EU-maassa - asuvana suomalaisena itsellä kokemusta siitä, että emme ole oikeutettuja äitiyspakkaukseen lapsen syntyessä. Aivan normaalia, perustuu sosiaaliturvaan, eikä kansalaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi provo, ihan asiallinen kysymys! Itse sain esikoiseni toisessa maassa asuessani enkä saanut äitiyspakkausta virallista reittiä pitkin. sain sen, koska yksi kaveri oli neuvolassa terveydenhoitajana ja siellä oli yksi ylimääräinen pakkaus.
Jos kommenttisi on totta, niin onkohan neuvolan väellä oikeutta antaa "ylimääräinen pakkaus" ilmaiseksi sellaiselle, joka ei ole siihen oikeutettu?
Roskikseenko se olisi pitänyt heittää, kun uusi pakkaus oli jo lanseerattu ja yksi edellisvuoden malli oli jäänyt sinne neuvolaan? T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Eli terveydenhoitaja varasti ja kehtaat kertoa.
Itse aikoinaan myin ulkomailla asuvalle tutulle, hän maksoi sen mitä rahana maksettu silloin oli. Edellisen lapsen vaatteet oli vielä hyviä.
Asun nykyään Ruotsissa. Ostin esikoista odottaessani äitiyspakkauksen toiselta suomalaiselta, Suomessa asuvalta odottajalta, joka ei itse halunnut pakkausta. Hän sai näin ollen minulta "äitiysavustuksen" rahana, ja minä sain pakkauksen 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskikseenko se olisi pitänyt heittää, kun uusi pakkaus oli jo lanseerattu ja yksi edellisvuoden malli oli jäänyt sinne neuvolaan? T. Sama
Kyllä niin. Varastaa ei työpaikalta saa. Vrt. Paistopisteen tuotteet, ei niitäkään saa henkilökunta illalla vaan roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni asui perheineen pari vuotta ruotsissa. Lapsilisiä ei tullut, tulivat suomeen maahanmuuttovirastossa ilmoittautuen ja hakien lapsilisät kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niin. Varastaa ei työpaikalta saa. Vrt. Paistopisteen tuotteet, ei niitäkään saa henkilökunta illalla vaan roskiin.
Älä selitä paskaa tottakai niitä äityspakkauksia voi antaa vähän niinkuin ohi virallisen tahon. Siihenhän ne on tarkoitettukin, että ne on niille ketkä sen tarvitsevat!
Ja mitä tulee paistopisteeseen, niin ei tarvitse laittaa roskiin.
kyllä ne voi sieltä henkilökunta viedä niinpaljon kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolat eivät jakele äitiyspakkauksia. Mistäköhän kaverisi lipasti tämän "ylimääräisen" pakkauksen.
Eläke on työstä ansaittua rahaa, eikä se ole sidonnainen siihen missä sinä asut. Eikä eläke ole avustus!
Kehitysapu on ihan oikein, että sitä annetaan, koska me täältä ne heidän masperät ollaan myös tyhjäksi ryöstetty ja kerätään heidän maavaroista hyödyt, niin on ihan oikein, että annetaan jotain takaisin!
mutta äityspakkaus on äityspakkaus ja tähän maahan ja tämän maan äideille.
Mikä on asia mitä et tajua???