KHO: Ruokalähetit ovat työntekijöitä, eivät itsenäisiä yrittäjiä
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että kuljettajien palkkioita pienennetty ja palkan ansaitseminen jätetty tippien varaan?
Nää tyypit ajelee säällä kuin säällä, ettei sun tai mun tarvitse poistua kotoa ja noin huono palkkio +tipit jos niit ees maksetaan...
Nää tyypit ei tee sulle kuin karhunpalveluksen kun kuskaa pisaa sohvallesi. Tätä ammattikuntaa ei todellakaan tarvita.
Perehdy aiheeseen, ne tuo pikkasen muutakin kuin pizzaa :D mä itse tilaan kaikki ruokaostokset, kissanhiekat ja postipaketit woltilla suoraan kotiovelle, monesti jopa niin, että odottavat siinä kun tulen töistä kotiin. Tulis mieleenkään itse lähteä niitä ympäri kaupunkia metsästämään ja kantaa omin hartiavoimin, mieluummin maksan jollekulle toiselle mun ajan ja vaivan säästämisestä
Hei Fatim miten menee.
Suomen oikeuslaitos on mielenkiintoinen, joka oikeusasteessa aina päinvastainen tulkinta. Tuuliviirioikeuslaitos.
Vastaisku siirtymälle kohti pakkoyrittäjyyttä. Hyvä päätös!
Vierailija kirjoitti:
Suomen oikeuslaitos on mielenkiintoinen, joka oikeusasteessa aina päinvastainen tulkinta. Tuuliviirioikeuslaitos.
Onneksi tämä oli KHO, eli KORKEIN hallinto-oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Siihen loppuu ruokalähettien hommat. Koko touhu on perustunut törkeään riistoon ja kun sitä ei voi tehdä niin loppuu koko homma.
Ihan oikein. Ihminen joka ei jaksa laittaa ruokaa niin hänen on silti parempi edes hakea se ruoka jostain eikä olla vain sohvalla.
Se että tällainen on onnistunut liian pienellä hinnalla on ollut suuri haitta monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että kuljettajien palkkioita pienennetty ja palkan ansaitseminen jätetty tippien varaan?
Nää tyypit ajelee säällä kuin säällä, ettei sun tai mun tarvitse poistua kotoa ja noin huono palkkio +tipit jos niit ees maksetaan...
Nää tyypit ei tee sulle kuin karhunpalveluksen kun kuskaa pisaa sohvallesi. Tätä ammattikuntaa ei todellakaan tarvita.
Enemmän Wolt-kuskeista on hyötyä kuin sinusta. Nostan hattua jokaiselle joka jaksaa noita hommia painaa.
Samaa sarjaa ns.taxien kanssa määrä räjähti ullatus ullatus verokertymät pieneni,harmaa rulaa siis ei tarvita.
Ai jaa, kerroppa älypää miten se verokertymä väheni Wolt-kuskien ansiosta :D
Joku täällä antoi Woltille idean miten tehdä ruokaläheteistä yrittäjiä: antaa lähettien kilpailla halvimmasta kuljetuksesta asiakkaalle, Woltin asettaessa hintakaton niin kuin yritysmaailmassa tapahtuu muutenkin bidauksissa. Jotenkin tuntuu että tämä kehitys on kuin omaa oksaa sahaisi (lähettien näkökulmasta).
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on että kuskeille annetaan hinnoitteluvapaus ja asiakas voi valita halvimman kuskin. Tällöin kuski olisi yrittäjä joka hinnoittelee itse palvelunsa.
Miten se toimisi? Että tilaa ruoan ja sitten joutuu odottamaan 5 minuuttia että kuskit tarjoaa hintojaan? Ja peruuttaa koko tilauksen jos on kallista? Juu, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä! Eikö ruoan tekeminen juuri tapahdu kotona, ei siitä mihinkään sateeseen täydy lähteä.
Ei se bigmac kotona valmistu ja kipeenä sitä voi olla jopa mahdotonta lähteä apteekkiin ostamaan lääkkeitä.
Tässä ei ollut edes kyse asiakkaista, vaan näistä läheteistä joten mene roskiin siitä pätemästä hölönpölyä
Joo, noi lääkkeet on kyllä mieletön lisäys tohon palveluun! Itsekin sain reseptin digiklinikan kautta ja sitten vaan digifarmaseutti myönsi lääkkeet verkkoapte
Täällä missä mä asun, on useampikin apteekki, joilla on joko ihan oma kotiinkuljetuspalvelu tai sitten käyttävät jotain kuljetusfirmaa. Saa siis kuljetuksen samana päivänäkin, jos haluaa. Jos huominen riittää, on vähän halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön päätös. Tottakai ne on itsenäisiä yrittäjiä. Voi tehdä töitä milloin haluaa tai lopettaa töiden tekemisen väliaikaisesti. Palkkio yrittäjälle on Woltin puolelta listattu, ottaa tai jättää urakan. KHO versiota yritettiin jo 2000-luvun alkupuolella (Turku / Helsinki), jossa ruokalähettifirmoilla oli kiinteitä työntekijöitä tekemässä netin kautta tehtyjen tilausten kuljetuksia. Yksikään niistä ruokalähettifirmoista ei selvinnyt näihin päiviin.
Kyllähän tuo että ns. palkkio on listattu ja kiinteä kertoo että kyseessä ei ole yrittäjä vaan työntekijä. Yritysten välillä hinnat voitaisiin kilpailuttaa.
Ei kai tuo nyt sitä kerro, vaan ehkä juuri päinvastoin. Eli tietääkseni Wolt ei sano, että teet nyt työajallasi tehtävän X palkkiota Y vastaan, vaan vain listaa saatavilla olevia urakoita, joita lähetit voivat halutessaan täyttää. Wolt tai muut vastaavat yritykset eivät siis mitenkään vaadi, että teet heidän tarjoamiaan hommia, vaan lähetti voi halutessaan olla tekemättäkin niitä, mikäli tarjottu korvaus ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta katoaa kerralla siis tuhansia toimitusjohtajia!
Se on sääli, koska kuulemma tuolla sektorilla mm. johtoportaan ja luottamushenkilöstön välit ovat perinteisesti olleet hyvät, ja on ennakkoluulottomasti palkattu mm. ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä.
Nyt loppu hommat ruokaläheteiltä. Jippii... Kait.
Menet päätyseinään asti pää edellä typerä pahkasikahymy naamalla. No sua ei voi kukaan auttaa.