KHO: Ruokalähetit ovat työntekijöitä, eivät itsenäisiä yrittäjiä
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että kuljettajien palkkioita pienennetty ja palkan ansaitseminen jätetty tippien varaan?
Nää tyypit ajelee säällä kuin säällä, ettei sun tai mun tarvitse poistua kotoa ja noin huono palkkio +tipit jos niit ees maksetaan...
Nää tyypit ei tee sulle kuin karhunpalveluksen kun kuskaa pisaa sohvallesi. Tätä ammattikuntaa ei todellakaan tarvita.
Enemmän Wolt-kuskeista on hyötyä kuin sinusta. Nostan hattua jokaiselle joka jaksaa noita hommia painaa.
Käytätkö hattua kun makaat sohvalla ja odottelet pitsaa saapuvaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että kuljettajien palkkioita pienennetty ja palkan ansaitseminen jätetty tippien varaan?
Nää tyypit ajelee säällä kuin säällä, ettei sun tai mun tarvitse poistua kotoa ja noin huono palkkio +tipit jos niit ees maksetaan...
Nää tyypit ei tee sulle kuin karhunpalveluksen kun kuskaa pisaa sohvallesi. Tätä ammattikuntaa ei todellakaan tarvita.
Perehdy aiheeseen, ne tuo pikkasen muutakin kuin pizzaa :D mä itse tilaan kaikki ruokaostokset, kissanhiekat ja postipaketit woltilla suoraan kotiovelle, monesti jopa niin, että odottavat siinä kun tulen töistä kotiin. Tulis mieleenkään itse lähteä niitä ympäri kaupunkia metsästämään ja kantaa omin hartiavoimin, mieluummin maksan jollekulle toiselle mun ajan ja vaivan säästämisestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perehdy aiheeseen, ne tuo pikkasen muutakin kuin pizzaa :D mä itse tilaan kaikki ruokaostokset, kissanhiekat ja postipaketit woltilla suoraan kotiovelle, monesti jopa niin, että odottavat siinä kun tulen töistä kotiin. Tulis mieleenkään itse lähteä niitä ympäri kaupunkia metsästämään ja kantaa omin hartiavoimin, mieluummin maksan jollekulle toiselle mun ajan ja vaivan säästämisestä
Paljonko on läskiä kertynyt sulle?
Vierailija kirjoitti:
Järjetön päätös. Tottakai ne on itsenäisiä yrittäjiä. Voi tehdä töitä milloin haluaa tai lopettaa töiden tekemisen väliaikaisesti. Palkkio yrittäjälle on Woltin puolelta listattu, ottaa tai jättää urakan. KHO versiota yritettiin jo 2000-luvun alkupuolella (Turku / Helsinki), jossa ruokalähettifirmoilla oli kiinteitä työntekijöitä tekemässä netin kautta tehtyjen tilausten kuljetuksia. Yksikään niistä ruokalähettifirmoista ei selvinnyt näihin päiviin.
No jos ei selvinnyt, niin homma ei ole tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä! Eikö ruoan tekeminen juuri tapahdu kotona, ei siitä mihinkään sateeseen täydy lähteä.
Ei se bigmac kotona valmistu ja kipeenä sitä voi olla jopa mahdotonta lähteä apteekkiin ostamaan lääkkeitä.
Tässä ei ollut edes kyse asiakkaista, vaan näistä läheteistä joten mene roskiin siitä pätemästä hölönpölyä
Joo, noi lääkkeet on kyllä mieletön lisäys tohon palveluun! Itsekin sain reseptin digiklinikan kautta ja sitten vaan digifarmaseutti myönsi lääkkeet verkkoapteekista ja wolt toi ne mun oven taakse. Elämä ei ole ikinä ollut helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön päätös. Tottakai ne on itsenäisiä yrittäjiä. Voi tehdä töitä milloin haluaa tai lopettaa töiden tekemisen väliaikaisesti. Palkkio yrittäjälle on Woltin puolelta listattu, ottaa tai jättää urakan. KHO versiota yritettiin jo 2000-luvun alkupuolella (Turku / Helsinki), jossa ruokalähettifirmoilla oli kiinteitä työntekijöitä tekemässä netin kautta tehtyjen tilausten kuljetuksia. Yksikään niistä ruokalähettifirmoista ei selvinnyt näihin päiviin.
No jos ei selvinnyt, niin homma ei ole tarpeellinen.
Ei kiinnosta sinun mielipiteesi pätkääkään. Kätevä palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on läskiä kertynyt sulle?
Ei yhtään, miten liittyy aiheeseen? Nythän mulla just on aikaa salillekin enemmän kun ei tarvi käydä itse kaupassakaan
Suomessa tehdään varmaan niin, että maahan tuodaan 25 tuhatta luku- ja kirjoitustaidotonta ruokalähettiä, ne käy hakemassa joku "Satonen rekryporukka 2", josta tulee veronmaksajille kuluja 3 miljoonaa.
Sitten joskus kesällä 2026 nuo korvautuu kuljetusroboteilla ja kappas meillä onkin 50 tuhatta luku- ja kirjoitustaidotonta työtöntä lisää, nostelemassa super korotettuja tukia, johon saadaan rahat leikkaamalla asumistukia ja toimeentulotukia noin 35%.
Tämähän on se malli mitä täällä on nyt noudatettu jo vuosia ja tämän mallin perään edelleen päättäjät huutelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä! Eikö ruoan tekeminen juuri tapahdu kotona, ei siitä mihinkään sateeseen täydy lähteä.
Ei se bigmac kotona valmistu ja kipeenä sitä voi olla jopa mahdotonta lähteä apteekkiin ostamaan lääkkeitä.
Tässä ei ollut edes kyse asiakkaista, vaan näistä läheteistä joten mene roskiin siitä pätemästä hölönpölyä
Joo, noi lääkkeet on kyllä mieletön lisäys tohon palveluun! Itsekin sain reseptin digiklinikan kautta ja sitten vaan digifarmaseutti myönsi lääkkeet verkkoapte
Lihavan ja laiskan ihmisen puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, noi lääkkeet on kyllä mieletön lisäys tohon palveluun! Itsekin sain reseptin digiklinikan kautta ja sitte
Ei, vaan vastuullisen. Tulis mieleenkään lähteä ulos kotoa tartuttamaan muita, jos sen noin helposti voi välttää.
Ei lääkkeet yleensä lihotakaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, noi lääkkeet on kyllä mieletön lisäys tohon palveluun! Itsekin sain reseptin digiklinikan kautta ja sitte
Parempi olla vaikka lihava ja laiska kuin tyhmä.
Onko taksikuskitkin oikeasti töissä sille joka ostaa kyydin? Muistakaa nyt sitten vastedes maksaa työnantajamaksut joka kyydistä verottajalle.
Hyvä. Mikäli asia menee käytäntöön, saataisiin monia hakemaan noihin hommiin. Tällä hetkellä yrittäjyydessä on liikaa riskejä: työkkäri voisi katsoa lähetin kokoaikaiseksi, vaikka sattuisi tienaamaan vain muutaman satasen kuukaudessa. Tällöin voisi joutua toimeentulotuen piiriin, josta nyt poistetaan tuo suoja-osa. Ja outoa kyllä, jos saa toimeentulotukea, Kela voi vaatia lopettamaan "kannattamattoman yrityistoiminnan".
Vierailija kirjoitti:
Onko taksikuskitkin oikeasti töissä sille joka ostaa kyydin? Muistakaa nyt sitten vastedes maksaa työnantajamaksut joka kyydistä verottajalle.
Taksiyrittäjä saa hinnoitella omat kyytinsä jos et ole huomannut.
Ei ole kovin älykästä maata sohvalla läskit hyllyen ja tilailla pitsoja.
Vierailija kirjoitti:
Parempi sekin kuin kaltaisesi mt-potilaan trollata vauva-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Eli Woltti menee konkurssiin.
Tai sitten johtoportaan ahnehtijat pienentävät omat tienestinsä normaalin yrityksen johdon tasolle. Viime verotietojen mukaan pääpomo tienasi vuodessa 60 miljoonaa euroa. Tämä on juuri sitä rahaa, millä olisi pitänyt hoitaa lakisääteiset velvoitteet työntekijöitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikä kommentoida aihetta josta ei selitettynäkään mitään ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän Wolt-kuskeista on hyötyä kuin sinusta. Nostan hattua jokaiselle joka jaksaa noita hommia painaa.
Samaa sarjaa ns.taxien kanssa määrä räjähti ullatus ullatus verokertymät pieneni,harmaa rulaa siis ei tarvita.
Ehkä EK lähettää Satosen erikoislähettilääksi rekrytoimaan lähettiorjia kehitysmaiden faveloista ja slummeista.