Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työntekijöiden oikeutta päättää itse lomistaan ollaan rajoittamassa

Vierailija
22.05.2025 |

Nykyisellään työntekijät ovat itse voineet ehdottaa koska ja milloin ja millä ajanjaksolla he haluavat olla lomalla, mutta jatkossa loman ajankohdasta saisi päättää vain työnantaja:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tyontekijan-oikeuteen-paattaa-lomis…

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jatkossa ei sitten enää säästetä noin vain lomia koulujen syyslomaviikolle tai joulun välipäiviksi tai ainakin työnantajalla on oikeus olla antamatta lomaa noille ajankohdille.

Vierailija
22/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työskennellyt alalla, jossa loman ajankohdan ja yhtäjaksoisen pituuden ovat määrittäneet pääasiassa asiakastyöt ja tietyt työt on saatettava joka ikinen kuukausi valmiiksi viranomaisten määrittämään ajankohtaan mennessä. Pätevät ja ahkerat kesäapulaiset ovat jonkun verran helpottaneet vakinaisen henkilöstön lomailua silloin, kun tällaisia kesätyöntekijöitä on ollut, mutta yhtäjaksoisia 4 viikon kesälomia ei juurikan ole työn luonteen takia  vietetty. Lomien pätkimisellä on puolensa, sillä joskus ja silloin, kun työt sallivat on ihan virkistävääkin pitää vaikka pidennettyjä viikonloppuvapaita yleisten lomakuukausien ulkopuolellakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jatkossa ei sitten enää säästetä noin vain lomia koulujen syyslomaviikolle tai joulun välipäiviksi tai ainakin työnantajalla on oikeus olla antamatta lomaa noille ajankohdille.

Hyvä vain että moinen lomaralli loppuu ja saadaan niihinkin jokin kuri ja järjestys.

Vierailija
24/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työnantajan nytkään ole mikään pakko antaa mitään lomia jollekin tietyille päiville.  Työntekijä päättää sen haluaako säästää vai ei. Ainoa pakko työnantajalla on antaa ne lomat silloin kun on lomakausi.

Vierailija
25/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.

Painavan syyn poistamisen lisäksi esitys sisältää heikennyksiä muun muassa irtisanomisiin liittyvään kokonaisarvioon, varoituksen antamisen periaatteisiin sekä työnantajan velvollisuuteen selvittää, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla työntekijä muuhun työhön. "

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…

Ja taas tämä yksi vammainen tulee pilaamaan keskustelun samalla linkkijankkauksellaan.

Vierailija
26/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kummaa mutta ihan itse olen saanut AINA päättää koska olen lomalla. Kaupungilla töissä niin työnantajaa ei lomat kiinnosta.

Vierailija
27/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä saa pitää lomaa, jos työtilanne ei sellaista salli. Kukaan ei tosin ole testannut kiellon pitävyyttä oikeudessa, koska olemme ns. tolkun ihmisiä ja ymmärrämme, että työ on yhteistoimintaa kaikkien osapuolien hyväksi.

Vierailija
28/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kummaa mutta ihan itse olen saanut AINA päättää koska olen lomalla. Kaupungilla töissä niin työnantajaa ei lomat kiinnosta.

Et päätä vaan toivot ja työnantaja sitten hyväksyy ne kuten mulla. Itse yksityisessä firmassa mutta aina saan lomat pitää toivomusteni mukaan.

Vierailija
29/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on ennenkin ollut oikeus penätä lomat kyseisiltä päiviltä. Eli mikään ei ole muuttumassa.

Vierailija
30/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittäkää ensin itsellenne mitä säästövapaa tarkoittaa ja palatkaa sitten keskusteluun. Ketjussa ehkä kaksi tiennyt.

Vierailija
31/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on ennenkin ollut oikeus penätä lomat kyseisiltä päiviltä. Eli mikään ei ole muuttumassa.

Juuri tämä tuli mulle myös mieleen heti että mikään ei muutu 😂

Vierailija
32/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työnantajan nytkään ole mikään pakko antaa mitään lomia jollekin tietyille päiville.  Työntekijä päättää sen haluaako säästää vai ei. Ainoa pakko työnantajalla on antaa ne lomat silloin kun on lomakausi.

Niinpä. Eli mikä tässä nyt sitten radikaalisti muuttuu?

-21

Vierailija
33/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän koski vain säästövapaata

Säästövapaa tarkoittaa, että työntekijä säästää osan lomastaan ja käyttää sen myöhemmin.

Voiko työnantaja päättää, että koko loma säästetään?

Vierailija
34/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Eli mikä tässä nyt sitten radikaalisti muuttuu?

-21

Ei mikään.

Vierailija
35/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani kaikki työnantajat ovat olleet vaan tyytyväisiä kun olen ollut kesällä töissä ja pitänyt lomat talvella. Se on vähentänyt kesätyöläisten palkkaamisen tarvetta. Jos en saa vastaisuudessa päättää lomani ajankohdasta niin sitten luonnollisesti alan pitämään lomani kesällä samaan aikaan kuin kaikki muutkin. Ei ole minulle ongelma mutta lisää työnantajan kustannuksia.

Vierailija
36/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästövapaa tarkoittaa, että työntekijä säästää osan lomastaan ja käyttää sen myöhemmin.

Ei voi.Työntekijjä päättää että haluaako säästää. 

Vierailija
37/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Pitää antaa lomakaudella ja vähintään 2 viikkoa kesälomasta on annettava yhdessä osassa.

20 Vuosiloman antamisajankohta

Vuosiloma annetaan työntekijälle työnantajan määräämänä ajankohtana, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi loman pitämisestä 21 :ssä tarkoitetulla tavalla.

Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle ( kesäloma ). Muu osa lomasta ( talviloma ) on annettava viimeistään seuraavan lomakauden alkuun mennessä. Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa.

Jos loman antaminen lomakaudella aiheuttaa kausiluonteisessa työssä olennaisia vaikeuksia työnantajan toiminnalle, kesäloma voidaan antaa lomakauden ulkopuolella saman kalenterivuoden aikana.

Vierailija
38/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et päätä vaan toivot ja työnantaja sitten hyväksyy ne kuten mulla. Itse yksityisessä firmassa mutta aina saan lomat pitää toivomusteni mukaan.

Kuntien palkkalistoilla on paljon henkilöstöä, joilla on jopa 8 viikon yhtäjaksoisia lomia. 

Vierailija
39/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan älytöntä jos työntekijällä ei ole oikeutta olla antamatta lomaa. Ei kai sitä firmaa voi laittaa kokonaan kiinni syyslomaksi jos kaikki työntekijät on päättänyt säästää lomansa siihen? Eikä niin olla kyllä tähänkään asti toimittu, joten ei mikään oikeasti muutu.

Vierailija
40/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.

Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."

https://tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Paikallisesti sovitaan ettei työntekijä tarvitse lomia.