Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työntekijöiden oikeutta päättää itse lomistaan ollaan rajoittamassa

Vierailija
22.05.2025 |

Nykyisellään työntekijät ovat itse voineet ehdottaa koska ja milloin ja millä ajanjaksolla he haluavat olla lomalla, mutta jatkossa loman ajankohdasta saisi päättää vain työnantaja:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tyontekijan-oikeuteen-paattaa-lomis…

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän koski vain säästövapaata

Vierailija
2/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästövapaa tarkoittaa, että työntekijä säästää osan lomastaan ja käyttää sen myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on taas uutinen. Ainahan työnantaja on ollut se joka lomat päättää. Työntekijät ovat voineet esittää TOIVEITA, ja edelleen voivat niitä esittää, eli eivät itse päätä milloin lomailevat. Esim. osaamisien kannalta pitää aina olla paikalla joku joka osaa hommat eikä kaikki osaavat voi lomailla samaan aikaan.

Vierailija
4/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se tähänkin asti on ollut työnantaja, joka niistä on päättänyt. Vuosilomaa pitää saada 2 viikkoa putkeen, mutta sen ajankohdan saa päättää työnantaja.

Vierailija
5/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama lyhyesti suomeksi:  Mikään ei muutu, ainakaan suurimmalla osalla.

Vierailija
6/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.

Painavan syyn poistamisen lisäksi esitys sisältää heikennyksiä muun muassa irtisanomisiin liittyvään kokonaisarvioon, varoituksen antamisen periaatteisiin sekä työnantajan velvollisuuteen selvittää, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla työntekijä muuhun työhön. "

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…

Vierailija
7/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.

Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."

https://tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Vierailija
8/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööööööööööööööööööööööäööööööööööö

Vierailija
9/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai työntekijäkö sen päättäisi? Buhahhahhaaa

Vierailija
10/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.

Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."

https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…

Vierailija
11/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutinen, joka ei ole mikään uutinen. Ap ihan täpinöissään, vaikka mikään ei muutu 🙄

Vierailija
12/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojaa heikennetään. Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi.

Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä. 

-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Vierailija
13/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työntekijä ole koskaan voinut päättää lomistaan. Toivoa vain voi.

Vierailija
14/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas on taas uutinen. Ainahan työnantaja on ollut se joka lomat päättää. Työntekijät ovat voineet esittää TOIVEITA, ja edelleen voivat niitä esittää, eli eivät itse päätä milloin lomailevat. Esim. osaamisien kannalta pitää aina olla paikalla joku joka osaa hommat eikä kaikki osaavat voi lomailla samaan aikaan.

Säästövapaan osalta työntekijä on saanut tähän asti päättää loman ajankohdan. 

Vierailija
15/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, otsikkosi taitaa olla tarkoituksella virheellinen ja provosoiva.

Vierailija
16/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Irtisanomissuojaa heikennetään. Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi.

Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä. 

-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Kuka yrittäjä haluaa tai VOI maksaa alisuoriutujasta? Työntekijöt ovat yrityksessä sen vuoksi, että tuovat yritykselle voittoa, eivät elätteinä. Haluan nähdä sen yrittäjän, joka omaksi ilokseen palkkaa alisuoriutujia. Kukaan yrittäjä ei halua maksaa soitä, että joku on hänellä töissä.

Siksi valtion pitäisi ottaa suojatyöpaikat takaisin. Perustaa voittoa tavoittelemattomia yrityksiä, joissa alisuoriutujatkin pärjäävät. Riittää, että työntekijä tekee töitään.

Vierailija
17/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt että työntekijä saa itse päättää lomistaan. Olen kyllä aina saanut esittää toivomuksen ajankohdasta, mutta aina se ei ole toteutunut.

M54

Vierailija
18/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee vain  säästövapaita enkä koskaan jätä lomapäiviä säästöön. Pätkin  lomat aina 3 kk ajalle kuten tässä kuussa olen lomalla 8 päivää joista 5 olen pitänyt ja 3 ensi viikolla, kesäkuussa 10  ja heinäkuussa 10 koska näin on mulle mukavempi kuin että olisin esim.  kuukauden putkeen lomalla.

Vierailija
19/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästövapaa tarkoittaa, että työntekijä säästää osan lomastaan ja käyttää sen myöhemmin.

Eli koskisi vain niitä lomappiviä  jotka haluaa säästää jos haluaa säästää eli ei koskisi esim. mua .

Vierailija
20/58 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisessakin virheellisesti puhutaan että päättää lomistaan. Lomia voi työntekijä vain  toivoa  ja toivoa voi jatkossakin että milloin pitää säästövapaat.