Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meneekö muilla näin? Olenko ainoa joka oikeasti seuraa mitä omat lapset tekee?

Vierailija
21.05.2025 |

Pakko kysyä, meneekö muilla oikeasti näin? Meillä on nyt ollut useampi tilanne, missä meidän 13-vuotias on ollut kaverilla yökylässä ja siellä ei kuulemma ole ollut mitään aikuista valvomassa iltaa. Jossain vaiheessa soi Xvideot Snapit ja TikTokit yölläkin, ja kun kysyn että "oliko aikuiset paikalla", niin vastaus on jotain epämääräistä tyyliin "no oli ne siellä yläkerrassa"

Mä en halua olla mikään helikopterivanhempi, mutta oikeasti: onko tämä nykyään normi? Että lapsia vain "luotetaan" olevan fiksuja ja hoitavan itse rajat? Meillä katsotaan vielä, mitä pelataan ja paljonko ollaan ruudulla ja jos mennään yökylään, niin haluan tietää kuka on paikalla, mitä tehdään ja mihin aikaan mennään nukkumaan.

Tuntuu välillä että me ollaan ainoita, jotka oikeasti vielä *kasvatetaan* eikä vaan "hengata lasten kanssa". En tarkoita tätä mitenkään pahalla, mutta välillä kyllä ihmetyttää, mitä jotkut vanhemmat oikeasti ajattelee vai ajatteleeko ollenkaan?

Miten teillä muilla? Oonko vaan ylivarovainen vai onko tämä joku uusi normi, johon pitäisi muka sopeutua?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä jouduin yksinhuoltajaksi, kun poikani oli 6-vuotias Olin sairaalassa kolmivuorotyössä. Oli vaikeuksia saada työpaikka, joten en uskaltanut lähteä sieltä pois. Oli vielä 90-luku ja työttömyys oli huippulukemissa. Aluksi sain tehdä lähinnä päivävuoroja, kun työkaverit vähän joustivat. Tutustuin myös erääseen toiseen yksinhuoltajaa, jolla oli samanikäinen lapsi samaa sukupuolta. Alle 10-vuotiaasta pojat viettivät öitä ja viikonloppuja kahdestaan. Heille annettiin hyvät ohjeet ja he olivat onneksi kilttejä poikia. Ongelmiakin oli, mutta vaihtoehdot olivat vähissä. Nyt pojat ovat jo aikuisia miehiä ja pärjäävät elämässään. 

Joo, ei kaikki mene aina "täydellisen äidin käsikirjan" mukaan. 

Tosi hienoa, että sait järjestettyä teidän elämän noin hyvin

Vierailija
22/29 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on peliajat, kännykällä oloa rajoitetaan, on arkisin kotiintulo- ja nukkumaanmenoajat, ruokailuajat jne. Onneksi kaveriperhe on samanlainen, on helppo valvoa vielä menoa. Viikonloppuna saa valvoa vähän pidempään mutta tää kotona asuva nuorin haluaa nukkumaan viimeistään jo kympiltä. Sama meno ollut kaikkien 4 pojan kanssa, vanhimmat jo omillaan

Tarkistan:

Siis puhutko 13-vuotiaista? Heillä on peliajat? ja kännykällä oloa rajoitetaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
24/29 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu hoitoon. Kas kun et kiehunut ja ollut rikki tässä provossa.

Vierailija
25/29 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on mennyt ihan kieroon koko kasvatus, kun juurikaan ei vapauksia lapsille anneta enää ihan oikeassa elämässä, että koko ajan pitäisi joku olla yläasteikäisiäkin vahtimassa, mutta netissä sitten saa "seikkailla". Kai sillä ajatuksella, että siellä ei välitöntä vaaraa tule niin herkästi. 

Mutta onhan se kummallista, että vielä hetki sitten yläasteikäiset kävi lastenhoitajasta, kun nykyään heille itselleen halutaan lastenhoitaja. 

Olet kyllä ihan oikeassa. Mäkin olin varmaan 12-vuotiaana vahtimassa naapurin kolme lasta illalla, kum vanhemmat olivat tuulettumassa. Tulivat kotiin joskus kahdentoista aikaan hyvässä kunnossa eli ihan vastuullisia ihmisiä olivat.

Lapset tarvitsevat rajoja ja huolenpitoa, mutta välillä tuntuu, että siinäkin ollaan menty liian pitkälle.

Vierailija
26/29 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös ihmetellyt, kun 10 v lähettelee koulupäivänä klo 2 yöllä luokan wa-ryhmään linkkejä tiktokiin. Mun 10 v ei ole tiktokia, snapia jne. Meillä myös ollaan tarkkoja ikärajoista, tämä ei ole kovin yleistä. Myöskään ruutuaikoja ei tunnu olevan kuin yhdellä kaverilla + meillä. Koulusta on tullut ohjeistusta ja pyyntöjä rajoittaa puhelimella istumista. Ei mitään vaikutusta. Energiajuomiakin saavat vanhempien luvalla hörppiä niin paljon kuin haluaa. 

Ja sitten toiset lapset ihailee kun yhdellä on noin vapaata, ja ongelmat ovat valmiit. Jos olisi selkeät säännöt ja jokaiselle samat, niin ei tulisi näitä kaikkimuutkinsaaollaaamuyöhönulkona ja kaikkimuutkinsaavetääröökiä -ongelmia. 

Vierailija
27/29 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutuaikoja ja sovelluksia valvon, mutta toi kaverin kanssa yökyläillessä valvominen on ihan normaalia lapsille ja nuorille eikä sitä oikein voi estääkään, kun voivat esittää menevänsä nukkumaan ja jäävät supisemaan hereille.

Itse en ylipäätään paheksu myöhään valvomista ja ilonpitoa läheisten ja ystävien kanssa, joten tuo ei ongelma.

Vierailija
28/29 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, taitaa olla kyttä. 

Vierailija
29/29 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on peliajat, kännykällä oloa rajoitetaan, on arkisin kotiintulo- ja nukkumaanmenoajat, ruokailuajat jne. Onneksi kaveriperhe on samanlainen, on helppo valvoa vielä menoa. Viikonloppuna saa valvoa vähän pidempään mutta tää kotona asuva nuorin haluaa nukkumaan viimeistään jo kympiltä. Sama meno ollut kaikkien 4 pojan kanssa, vanhimmat jo omillaan

Tarkistan:

Siis puhutko 13-vuotiaista? Heillä on peliajat? ja kännykällä oloa rajoitetaan? 

Olen eri, mutta ihan normaaliahan tuo on. Useissa hyvissä perheissä otetaan iltaisin nuorilta puhelimet pois.