Työttömät työkokeiluun?
Pitäisikö kaikkien työttömien olla velvollisia menemään työkokeiluun kun työttömyys on jatkunut yli 3 kuukautta?
Kommentit (111)
Minkäänlaista orjatyövoimaa ei pidä Suomessa hyväksyä. Jos työtä ei saa niin silloin saatava korvaus, jolla elää. Tai valtion järjestettävä paikka. Ja työstä kuuluu saada palkka, jolla elää. Tietenkään ihminen ei voi tehdä täysiä työpäiviä ja saada kuussa 595 euroa.
Niin jos menen lastenhoitajana ilmaiseksi työhön ei siihen tarvitse palkata ketään koska ttekisin työt työkokeilussakin täysillö ettei tule mitään seuraamuksia.
Sitten ei tarvitse palkata ketään töihin..
Loistava idea! Vakituisen henkilöstön voi irtisanoa nyt uuden lain myötä laillisesti pätevällä syyllä "alisuoriutuminen", ja ottaa kokeilijoina takaisin ilman palkkaa tekemään samaa, mitä tekivät aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Loistava idea! Vakituisen henkilöstön voi irtisanoa nyt uuden lain myötä laillisesti pätevällä syyllä "alisuoriutuminen", ja ottaa kokeilijoina takaisin ilman palkkaa tekemään samaa, mitä tekivät aiemmin.
Kuka toimii kaikkien kokeilijoiden ohjaajana? Eikä ne persettään penkissä pitävät kokeilijat ole ehkä yhtä tuottoisia kuin palkatut työntekijät.
Työkokeilyt ovat ihan ok työttömyyden jatkuessa, mulla oli vielä mukavat työpaikat. Eräskin lähellä että pääsin kävellen, ei mennyt bussiin rahaa.
Minä haluaisin työkokeiluun, koska olen vastavalmistunut ja tarvitsen lisää työkokemusta, mutta yritykset, joista olen kysynyt työkokeilupaikkaa, eivät joko vastaa ollenkaan tai vastaavat että ei ole resursseja ottaa.
Olen hakenut myös avoimia työpaikkoja siten, että olen tarjoutunut tulemaan aluksi työkokeiluun, jolloin perehdytysjakso olisi työnantajalle ilmainen ja itsekin saisin opetella uudet työtehtävät rauhassa. Tähänkään en saa työnantajilta mitään vastausta, vaan palkkaavat sellaisen suoraan, jolla on valmiiksi jo työkokemusta. Työnantajat eivät ole kiinnostuneita työntekijöiden kouluttamisesta.
Minä olen supertyökykyinen, mutta olen kuitenkin lähdössä työkokeiluun, koska on niin monta vuotta työttömyyttä takana. En kyllä ymmärrä miksei työnantaja voisi käyttää vaan perinteistä koeaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin työkokeiluun, koska olen vastavalmistunut ja tarvitsen lisää työkokemusta, mutta yritykset, joista olen kysynyt työkokeilupaikkaa, eivät joko vastaa ollenkaan tai vastaavat että ei ole resursseja ottaa.
Olen hakenut myös avoimia työpaikkoja siten, että olen tarjoutunut tulemaan aluksi työkokeiluun, jolloin perehdytysjakso olisi työnantajalle ilmainen ja itsekin saisin opetella uudet työtehtävät rauhassa. Tähänkään en saa työnantajilta mitään vastausta, vaan palkkaavat sellaisen suoraan, jolla on valmiiksi jo työkokemusta. Työnantajat eivät ole kiinnostuneita työntekijöiden kouluttamisesta.
Työkokeilu voi olla myös valtion tai kaupungin työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka toimii kaikkien kokeilijoiden ohjaajana? Eikä ne persettään penkissä pitävät kokeilijat ole ehkä yhtä tuottoisia kuin palkatut työntekijät.
Ei aloittava työntekijä ole koskaan yhtä tuottava kuin pidempään olleet. Yrityksen pitää ottaa riski itse eikä käyttää tätä työkokeiluksi naamioitua yritystukea.
"Työkokeilun järjestäjä voi olla yritys, yksityinen elinkeinonharjoittaja, kunta, kuntayhtymä, muu yhteisö, säätiö tai valtion virasto tai laitos."
https://www.hel.fi/fi/yritykset-ja-tyo/tyonhakijat/aloita-tyonhaku/vaih…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun te-toiminta siirtyi kunnille, tapahtui sellainenkin muutos, että kunnissa valitaan ne työttömät, joihin satsataan. Osaan työttömiä kunnan taholta ei ole otettu tähän päiväänkään mennessä yhteyttä.
Lisäksi näissä erilaisissa tempputyöllistämisissä, työkokeiluissa sun muissa, juttu on niin, että niihin ei valtiolta enää rahaa syydetä.Juu, mut siis se työkokeilu olis tietty työnantajille kädenojennus, etenkin jos tehtävä on sellaista aputyön luonteista, joihin voi jonkun kouluttamattoman ottaa työkokeiluun.
Työkokeiluun ei mennä tekemään apuluonteisia töitä, sinne mennään tutustumaan alaan tai ammattiin ja kaikki tekeminen tehdään ohjaaja valvonnassa, oli se sitten kurahousujen pesu tai tavaroiden hyllytys. Itsenäisesti ja omatoimisesti ei pidä tehdä mitään.
Työkokeilu ei ole kädenojennus, se on riski työnantajalle.
Minä olin työkokeilussa työmarkkinatuella sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä eli postitin epikriisejä ja tilasin takseja ja laboratoriokokeita jne.
Mä oon ollu 1,5 vuotta kuntouttavassa kurssilla kunnes kunta vai oliko se hyvinvointialue päätti sen lopettaa kustannussyistä. Kohta loppui toinenkin ryhmä kuulin tutulta joka oli siinä ryhmässä myös. Olikaan niin että toinen ryhmä loppui kun vetäjän palkkatuki oikeus loppui vai oliko jo kaikki palkkatuet käytetty alkuvuodesta.
Kyllä mä viihdyin siellä. Pidettiin kansalaisopistolla. Sai kokeilla eri käsitöitä ja käytiin retkillä.
Nyt ollu sit sen jälkeen puoli vuotta työtön. Ihmettelin vasn kun tuli joku aktivlintikutsu. Mihinkä ne meinaa taas aktivoida kun kunnasta on kaikki jo lopetettu. Taitaa olla vaan pakollinen höpöttelytuokio taas.
Tekemään ilmaistyötä omalla kustannuksella, esim matkat maksettava itse. Taidan valita kuntouttavan työtoiminnan 9€ päivä ja matkakorvaukset yli 3 km saa bussimatkoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilu on tarkoitettu henkilöille jotka ovat nuoria joiden pitää opetella tulemaan töihin ajoissa, oppimaan mitä on olla työelämässä.
Työpaikkataidot häviää aika nopeasti kun työttömyys pitkittyy. Siksipä työkokeilu.
Meinaat että vuoden työttömänä ollut akateeminen ei enää osaa pistää kelloa aamulla soimaan ja siksi on mentävä paikalliselle kirppikselle tätä ilmaiseksi opettelemaan?
Ei pääse enää työkokeiluihin kokoomus leikkasi ne rahat. Eikä kunilla ole enää velvollisuutta järjestää ilmaistöitä sakkomaksun uhalla joten työttömät syrjäytykööt rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perse pysyy penkissä --> karenssi. Eiköhä ala moppi viuhumaan!
Työkokeilut ovat puhtaasti orjuutta. Töitä ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilu on tarkoitettu henkilöille jotka ovat nuoria joiden pitää opetella tulemaan töihin ajoissa, oppimaan mitä on olla työelämässä.
Työpaikkataidot häviää aika nopeasti kun työttömyys pitkittyy. Siksipä työkokeilu.
Ei häviä. Ihan voi kokemuksella sanoa. Motivaatiota ja intoa työttömyyden pitkittyminen kyllä lisää! Toki jos on perusluonteeltaan veltto, mut harvapa sitä on.
Oikeissa yrityksissä tulee usein vastaan todella houkuttelevia tilaisuuksia. Takavuosina eräässä työharjoittelupaikassa nuorena SER-jätelaatikossa oli tietokoneen RAM-muistikampoja iso paketti. Ilmeisesti olivat toimivia, mutta liian epäkuranttia sen yrityksen sovelluksiin. Ehkä huono valmistuserä tai jotain sellaista.
Oli kyllä köyhänä opiskelijana erittäin suuri houkutus nostaa laatikko auton peräkonttiin. Olisi tienannut Keltaisessa pörssissä myymällä tuhansia markkoja (markka aika). Mutta ymmärsin olla koskematta, koska uran kannalta huono ratkaisu, jos jää kiinni.
Mietippä samaan tilanteeseen joku työkokeilija, jolla ei ehkäpä urasuunnitelmia.