Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät työkokeiluun?

Vierailija
21.05.2025 |

Pitäisikö kaikkien työttömien olla velvollisia menemään työkokeiluun kun työttömyys on jatkunut yli 3 kuukautta?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilu on tarkoitettu henkilöille jotka ovat nuoria joiden pitää opetella tulemaan töihin ajoissa, oppimaan mitä on olla työelämässä. 

Ei ole vain nuorille. On myös meille joilla on alentunut työkyky.

Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu heille.

Vierailija
22/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Se huonontaa ihmisoikeuksia ja pääsyä eteenpäin. Tai heikentää tukia ja ihmisten asemaa. Ne jo menevät jotka voivat. Firma ei takaa työpaikkaa kokeilun jälkeen välttämättä tai sitten se on joku sosiaalijuttu jos saa "työpaikan".

Miten niiden ihmiosoikeudet, jotka joutuvat maksamaan haluamattaan toisten elämisen ja ilmaisen olemisen? Joku raja hyväksikäytölläkin pitää olla, etenkin kun maahan saapuu elättiä muualtakin. Omien kanssa vielä pärjäisi. Liian mukavaa ei saa olla kenelläkään, ellei sitä pysty omillaan järjestämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun te-toiminta siirtyi kunnille, tapahtui sellainenkin muutos, että kunnissa valitaan ne työttömät, joihin satsataan. Osaan työttömiä kunnan taholta ei ole otettu tähän päiväänkään mennessä yhteyttä.

Lisäksi näissä erilaisissa tempputyöllistämisissä, työkokeiluissa sun muissa, juttu on niin, että niihin ei valtiolta enää rahaa syydetä. 

Juu, mut siis se työkokeilu olis tietty työnantajille kädenojennus, etenkin jos tehtävä on sellaista aputyön luonteista, joihin voi jonkun kouluttamattoman ottaa työkokeiluun.

Työkokeiluun ei mennä tekemään apuluonteisia töitä, sinne mennään tutustumaan alaan tai ammattiin ja kaikki tekeminen tehdään ohjaaja valvonnassa, oli se sitten kurahousujen pesu tai tavaroiden hyllytys. Itsenäisesti ja omatoimisesti ei pidä tehdä mitään.

Työkokeilu ei ole kädenojennus, se on riski työnantajalle.

Vierailija
24/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

98% työnantajista ei suostu ottamaan työkokeilijoita, liian kallista (pitää olla ohjaaja) ja riskialtista (kokeilija voi tehdä kaikkensa tuhotakseen työnantajan omaisuutta tms.). Jopa opiskeluun kuuluviin pakollisiin harjoitteluihin on hankala päästä.

Kyllä se vähän niin on, että henkilö usein ei ole kovin sopiva työhön. Voi olla aidosti heikkolahjainen. Tai vaihtoehtoisesti saa esim. mansikanpoimijan, joka syö itse ne mansikat. Jälkimmäisessä tapauksessa voisi olla ihan ok tekijä, jos maksettaisiin oikeaa palkkaa.

Vierailija
25/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun te-toiminta siirtyi kunnille, tapahtui sellainenkin muutos, että kunnissa valitaan ne työttömät, joihin satsataan. Osaan työttömiä kunnan taholta ei ole otettu tähän päiväänkään mennessä yhteyttä.

Lisäksi näissä erilaisissa tempputyöllistämisissä, työkokeiluissa sun muissa, juttu on niin, että niihin ei valtiolta enää rahaa syydetä. 

Juu, mut siis se työkokeilu olis tietty työnantajille kädenojennus, etenkin jos tehtävä on sellaista aputyön luonteista, joihin voi jonkun kouluttamattoman ottaa työkokeiluun.

Mun mielestä nää kuntien te-toimistot voisivat kertoa, kuinka monta työtöntä heillä on aktiivisessa kontaktissa... Ja kuinka moneen ei ole otettu yhteyttä koko tämän puolen vuoden aikana, mitä tätä kunta-TE:tä pian on toteutettu...

Kunnilla ei ole tarjottavaa!

Kunnilla ei ole TE-toimistoja, joten toiveesi on kummallinen. Ministeriö kertoo sinulle haluamasi luvut, jätä sinne tietopyyntö. Saat tiedot vaikka ikäryhmittäin, jos haluat.

Vierailija
26/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

98% työnantajista ei suostu ottamaan työkokeilijoita, liian kallista (pitää olla ohjaaja) ja riskialtista (kokeilija voi tehdä kaikkensa tuhotakseen työnantajan omaisuutta tms.). Jopa opiskeluun kuuluviin pakollisiin harjoitteluihin on hankala päästä.

Kyllä se vähän niin on, että henkilö usein ei ole kovin sopiva työhön. Voi olla aidosti heikkolahjainen. Tai vaihtoehtoisesti saa esim. mansikanpoimijan, joka syö itse ne mansikat. Jälkimmäisessä tapauksessa voisi olla ihan ok tekijä, jos maksettaisiin oikeaa palkkaa.

Mansikanpoimintaan ei pääse työkokeiluun. Tosin eipä se kokeilija voisi niitä mansikoita itse syödä, koska vierellä olisi koko ajan ohjaaja varmistamassa, että mansikat kerätään vakkaan. Kokeilija ei tee töitä yksin!

Vierailija
27/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kokeilla palkanmaksua tehtyä työtä vastaan. Ihan vinkkinä firmoille.

Vierailija
28/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilu on tarkoitettu henkilöille jotka ovat nuoria joiden pitää opetella tulemaan töihin ajoissa, oppimaan mitä on olla työelämässä. 

Työpaikkataidot häviää aika nopeasti kun työttömyys pitkittyy. Siksipä työkokeilu.

TE akoilta voisi pyytää, että lukisivat edes hakijan työhistorian ennen kuin soittavat. Mulle joku tsirbula alkoi höpisemään päivä ja unirytmin merkityksestä, kun on nyt työttömänä.

Takana 25v putki kolmivuoroduunia. Mikä tun "säännöllinen rytmi" vuoroduunarilla on?

M54

Vierailija
29/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nää kuntien te-toimistot voisivat kertoa, kuinka monta työtöntä heillä on aktiivisessa kontaktissa... Ja kuinka moneen ei ole otettu yhteyttä koko tämän puolen vuoden aikana, mitä tätä kunta-TE:tä pian on toteutettu...

Kunnilla ei ole tarjottavaa!

https://www.tyonvalitystilasto.fi/

Ole hyvä, tuolta löytyy haluamasi tieto. Tosin joudut katsomaan kahta eri tilastoa ja suorittamaan vähennyslaskun.

Vierailija
30/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mansikanpoimintaan ei pääse työkokeiluun. Tosin eipä se kokeilija voisi niitä mansikoita itse syödä, koska vierellä olisi koko ajan ohjaaja varmistamassa, että mansikat kerätään vakkaan. Kokeilija ei tee töitä yksin!

Sattuneesta syystä mansikanpoimintafirmat ei varmaan ota työkokeilijoita. Millään tuottavalla yrityksellä ei ole aikaa järjestää valvojaa jokaiselle poimijalle. Siksi usein ptyökokeilupaikat on jotain kierrätyskeskuksia tai vastaavia, kun muiden vanhat romut ei ole useimmille kovin houkuttelevia.

Vierailija
31/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei halua eikä tarvitse työkokeilua vaan ihan oikeaita töitä. Kokeilut ovat niille jotka miettivät onko ala sopiva tai palaavat kuntoutukselta siihen työhön.

Mulla on töitä, mutta haluatte että en tee niitä vaan että siirtyisin valtiolle töihin takas. Itse en halua siirtyä takas valtiolle koskaan.

Älä vingu sika. Kukaan ei sanonut niin. Omia harhojasi.

Vierailija
32/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOPETA JO TYPERÄ SPÄMMÄYS.

POISTOON.

Vierailija
33/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkataidot häviää aika nopeasti kun työttömyys pitkittyy. Siksipä työkokeilu.

TE akoilta voisi pyytää, että lukisivat edes hakijan työhistorian ennen kuin soittavat. Mulle joku tsirbula alkoi höpisemään päivä ja unirytmin merkityksestä, kun on nyt työttömänä.

Takana 25v putki kolmivuoroduunia. Mikä tun "säännöllinen rytmi" vuoroduunarilla on?

M54

Oikeastiko sinulla on työtodistus vuorotyöstä?  Minulla vain työnantajasta ja tehtävistä.

Vierailija
34/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeiluja tarjoaa työpaikat jotka haluaa sortaa ihmisoikeuksia

Vierailija
35/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti, jankuti

Vierailija
36/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi kokeilla palkanmaksua tehtyä työtä vastaan. Ihan vinkkinä firmoille.

Harmillisesti nimenomaan työttömät, jotka töihin palkataan, kuvittelevat allekirjoituksen työsopimuksessa takaavan palkan, työn tekeminen on heille täysin utopistinen ajatus. Tukiakin saa tekemättä mitään, miksi palkka olisi poikkeus?

Vierailija
37/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M54

Oikeastiko sinulla on työtodistus vuorotyöstä?  Minulla vain työnantajasta ja tehtävistä.

Työsopimuksissa ja todistuksissa kerrotaan, että epäsäännöllinen vuorotyö.

Mutta eihän joku päiväduuni työkkäritantta sellasta hiffaa.

Vierailija
38/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka ehdottaa muille asioita, menee itse. Ei kukaan voi tulla sanomaan muille, mitä heidän pitää tehdä, on ollut vaikeuksia elämässä jo tarpeeksi. Muiden tilaa ei tiedä tai oloa.

Vierailija
39/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341

Vierailija
40/111 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntiin ja kaupunkeihin on tulossa irtisanomisia. 

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011108669.html

Pitäisikö teidän mielestä irtisanotut opettajat laittaa työkokeiluun?