Missä ammatissa olisit työskennellyt keskiajalla?
Itse olisin varmaan ollut pappi, kirjuri tai tutkimusmatkailija. Semikorkealla yhteiskunnan arvojärjestyksessä.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan maanviljelijä. Sukuni on niin kauas kun pystyin selvittämään ollut maanviljelijöitä, vasta nyt minä olen joku koneella istuva tietotyöläinen lol
Joo maanviljelijöitä on omakin suku täynnä. Joten varmaan sellainen. Eipä sitä maaseudun savolaistytöllä paljon muita vaihtoehtoja ole.
Sehän oli hyvä, jos ei ollut mitään kartanoa lähellä jonka alustalaiseksi olisi joutunut. Ensin joutui kyllä kaskeamaan oman viljelyksensä. Rankkaa.
Parantaja. Olisin osannut yrtit, päästänyt lapsia, sitonut äijien haavat ja luunmurtumat. Luultavasti olisin päätynyt roviolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita
Se mikään ammatti ollut. Sivuharrastus. Ammatti voi olla mikä vain mutta ei kovin korkealla hierarkiassa.
Joku parantaja tai vastaava joka kehitteli padassa yrttejä
Kutoja, ompelija tai parantaja.
Vierailija kirjoitti:
Parantaja. Olisin osannut yrtit, päästänyt lapsia, sitonut äijien haavat ja luunmurtumat. Luultavasti olisin päätynyt roviolle.
Suomessa ei tainnut noitavainoja juuri olla. Tai sitten niistä ei vaan ole jäänyt (tai ikinä ollut) mitään dokumentaatiota.
Samaa kuin esi-isäni, eli metsästystä ja poronhoitoa.