Missä ammatissa olisit työskennellyt keskiajalla?
Itse olisin varmaan ollut pappi, kirjuri tai tutkimusmatkailija. Semikorkealla yhteiskunnan arvojärjestyksessä.
Kommentit (107)
Parantajana/lapsenpäästäjänä varmaan.
Maanviljelijäperheen lapsena olisin varmaan jatkanut lehmien lypsämistä maanviljelijänä.
Lehmäkuiskaaja, eli navettapiika. Paskassa reisiä myöten.
Varmaan joku vaatetusalan tai käsityö ihminen, joka tekee ryijyjä ja ristipistotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Pyövelin homma olisi ollut introvertille luonteelleni sopiva. Ilmeisesti sillä tuli toimeen suht rennosti (tai ainakin toi lisätuloja), ja sai olla rauhassa muilta ihmisiltä pitkät ajat (ei niitä hommia niin usein sitten olisi ollut).
Joo pyöveli ehdottomasti, vähemmistöryhmien pään katkaisu olisi ihan kutsumusammatti, voisin tehdä ilmaiseksi jos toimenkuva palautettaisiin, tuo jos joku olisi sitä tärkeää työtä, kuten sanotaan, siis tämän päivän suomessa.
Tietysti lakasen lakasinkoneella.
Mielenkiintoinen kysymys. Olisin varmaan "turvallisimmassa" työssä, ettei tarvitsisi pelätä pölkylle joutumista. Leipuri, kokki tms.
Oisin varmaan ollut kirjuri tai sellaisten käsintehtyjen kirjojen kirjoittaja ja kuvien maalaaja. Oon aika näprääjä ja taiteellisesti lahjakas. Paitsi tuskin olisin naisena sellaiseen tehtävään kelpuutettu.
Jotain käsityöjuttuja sitten ehkä.
Minä olisin ollut kirjan pitäjä🤪
Kuninkaana. Paras palkka ja työsuhde-edut.
Kurtisaani, eli sama kuin nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Noita tai käsityöläinen tai molemmat.
Samoin. Olisin päätynyt roviolle isolla todennäköisyydellä.
Nurkan takaa huutelija ja kananmunan heittäjä.
En olisi selvinnyt hengissä työikäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuninkaana. Paras palkka ja työsuhde-edut.
Paitsi ura saattaisi olla lyhyt kun joku muukin haluaisi sille paikalle
En missään. Kotona olisin asunut naimattomana tyttärenä ja viettänyt päiväni kirjonnan parissa.
sama