Missä ammatissa olisit työskennellyt keskiajalla?
Itse olisin varmaan ollut pappi, kirjuri tai tutkimusmatkailija. Semikorkealla yhteiskunnan arvojärjestyksessä.
Kommentit (107)
Saako siis ite valita vaiko peilaa nykyistä työtä?
Nykyisin oon leipuri - kokki, että eiköhän silloinkin.
Lisäksi mulla on hyvä perinnekasvitarha. Kasvatan vanhoja yrttejä. Lisäksi teen pajutöitä, ompelen, neulon...
Mulla on pitkä lieskuva tukka ja tumman vihreät silmät. Että kai mä roviollekin joutaisin. 😄
N53
Palatsikreivi löytyy keskiajan esivanhemmista.
Joten olisin ollut tuomassa sivistystä Suomeen ja opiskellut ulkomaiden yliopistoissa ja ollut palatsikreivi.
Maanviljelijä, ruotusotilas tms.
Keskiajalla ei rahvaan lisääntyvällä naisoletetulla ollut ammattia tai uraa. Äidiksi olisin varmaan halunnut silloinkin. Olisin siis henkeni kaupalla äiti ja uurastanut katraani eteen nyrkin ja hellan välissä ja silloin tällöin pienokaisen haudan lepoon saatellut.
Olisin ollut kauppias, puoskari ja helppoheikki.
Hallitsijoille ja kuninkaille olisin kaupannut elohopeaa "parantamaan" heidän kihtinsä, joka johtui ylenpalttisesta lihan syönnistä ja oluen juonnista.
Olisin kaupannut heille myös parasta olutta ja punaviintä, suolaa, sokeria sekä juustoja.
Toisin sanoen: Olisin kaupannut niille sioille kaiken epäterveellisen syötävän, ja sen jälkeen elohopeaa "lääkkeeksi," ja olisin ollut rikas mies, tilallinen ja hevossiittolan omistaja.
Ei kai naisilla silloin mitään ammattia ollut.
luulen et kyvyt olis ehkä riittäny pyykkärin tai perunan viljelyn tai kanojen pitoon jos olis tuuri käyny keskiajal.
Aika harva näyttää tajuavan, että olisi todennäköisesti raatanut piikana tai renkinä maatilalla.
Hovinarri tietenkin, kun oon muusikko 🤡
En missään, en olisi kestänyt sitä raakalaisuutta, vaan olisin tappanut itseni.
Todennäköisesti piika olisin ollut
Hyvin luultavasti sitä mitä isä olisi tehnyt, kaiketi jonkinlainen kauppias sitten.
Varmaan jossain munkkiluostarissa pölyisiä kääröjä kirjoittamassa.
Tuskin mulla olisi ollut mahdollisuutta valita. Naimisiin, paljon lapsia, raakaa työtä ja varhain hautaan, se taisi olla yleinen kuvio naiselle tuohon aikaan. Jos olisin voinut valita, niin olisin pyrkinyt nunnaksi ja siinä ehkä kirjallisiin töihin, mikäli edelleen olisin siellä luostarissa saanut valita. Tai jos olisin syntynyt silloinkin samoilla sijoilla Lapissa, olisin kai elänyt jotain suhteellisen vapaata luontaistalouselämää, mitä nyt joku vouti olisi välillä käynyt verottelemassa. Mutta aika onnellinen tai ainakin tyytyväinen olisin kai ollut siinäkin elämäntyylissä, ilman inhan yhteiskunnan liikoja puuttumisia elämääni.
Olen hyvä imettämään lapsia, joten ehkä imettäjä.
Ei naiset olleet missään ammateissa. Joko kotiäiti tai syrjäytynyt noita-akka.
Yliopiston professori