Naisen "työnjohtajasyndrooma" kotioloissa ?
Mistä johtuu parisuhteissa(kin) itse kokemani ja muissa suhteissani näkemä ilmiö, jossa nainen alkaa kotona pikkutarkaksi "työnjohtajaksi", tehden tarkat päiväkohtaiset suunnitelmat ja olettaen, että muut sitten ikään kuin seuraavat hänen "pyytäessään pieniä palveluksia", jotta hän saa kotielämästään oman näköistään.
Ilmeisesti kyseessä on jollain lailla hieman neuroottinen perfektionisti, joka ei voi olla paikallaan, jos jossain näkyy vähän pölyä tai puutarhassa vähän vinksallaan oleva istutus, tai hieman vanhempi terassipinnoite, joka on sitten "ihan vain pakko" huoltaa - samalla kun muilla voisi olla ihan vain tarve levätä. Samoin ko. persoonallisuus ei voi olla kertomatta sitten muille, miten hänen mielestään asia pitäisi tehdä "oikein".
Tuttavapiirissäni näen, että onneksi läheskään kaikissa parisuhteissa tällaista ei ole.
Mikä olisi tuollaisen kumppanin oikea "käsittelytapa" - itse olen vain sulkenut korvani erilaisilta "toiveilta", kun ei jaksa/viitsi tai olisi muita omia suunnitelmia, mutta sekin tuntuu herättävän sitten ikävää mieltä. Se, että itse haluaa tehdä jotain muuta ei tunnu kelpaavan myöskään - ko. ihmistyyppi kun ei voi olla rauhassa, jos joku asia on hänen mielestään "vinksallaan" - ja niitä on niin monta yleensä että a) hän ei ehdi kaikkea haluaamsa fiksata itse, b) jos tekee valtaosan omista tarpeistaan lähtien, niin uhrautuu ja väsyy (ja kertoo tekevänsä "kotona kaiken", mitä muut eivät edes halua), ja c) alkaa ns. nalkuttaa.
Itselläni tällaisen ihmistyypin kanssa elämää on mennyt suht ok n 4-5 vuotta, tosin tarvitsen viikoittain päivän pari muualla (työmatkat auttavat), jolloin pystyy olemaan vähän "rauhassa" ja keskittymään omiin mietteisiin. NAisen työnjohtajuus ja nalkuttava asenne on myös varsin epäeroottista, ja alkaa kalvaa parisuhdetta.
Pitäisikö tässä alkaa vain kertoa, että ko. henkilö tekee haluamansa asiat itse selkeämmin sanoin, vai lähteä nostelemaan? Vai onko toivoa, että perfektionisti voisi joskus edes rentoutua tappamatta itseään ja muita toiveillaan?