Hammaskiven ehkäisy
Kertokaa miten pidätte kurissa hammaskiven. Itselläni kertyy ihan hirveästi vuoden aikana. Millainen hammasharja, tahna, lanka...
Oletteko huomanneet onko ravitsemuksella merkitystä ym.
Kommentit (22)
Itsellä ihan tavallinen manuaalinen pehmeä hammasharja ja harjailen kotosalla ollessani vedellä aina ruuantähteet pois kun olen syönyt. Tahnalla 1-2 kertaa päivässä. Ei ole tullut hammaskiveä koko elämän aikana.
Ainoa mikä tulee mieleen, on että juotko sokerilitkuja pitkin päivää? Sinulla olisi kyllä varmaan mädät hampaat muutenkin jos näin tekisit.
Mulla auttaa säännöllinen puhdistus hammasväliharjalla.
Hampaiden lankaaminen (tape) ja sähköhammasharjalla oikealla tekniikalla peseminen joka ilta. Säännöllinen ruokailu ja suun vesihuuhtelu joka aterian jälkeen, tarvittaessa hammastikun käyttö. Ei tule hammaskiveä ollenkaan.
Puhdista hammasvälit joka ilta. Pidä huoli ettei suu pääse kuivumaan, eli juo (edistää reikiintymistä ja ienongelmia), sähköhammasharja, unohda suuvedet ja käytä imeskeltäviä xylitol tabletteja tai purkkaa aina ruokailun jälkeen.
Kävin juuri tänään hammaslääkärillä joka sanoi, että hammaskiveä täytyy puhdistuttaa puolen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden lankaaminen (tape) ja sähköhammasharjalla oikealla tekniikalla peseminen joka ilta. Säännöllinen ruokailu ja suun vesihuuhtelu joka aterian jälkeen, tarvittaessa hammastikun käyttö. Ei tule hammaskiveä ollenkaan.
Ja aamulla tietysti myös pesu ennen syömistä tai juomista.
Tuo hammaskiven kertyminen ei ole mikään vakio. Osalla tulee enemmän kuin toisille ja elämä ei ole tässäkään suhteessa reilua. Hyvänä uutisena hammaslääkäri sanoi minulle joskus että yleensä, jos on paljon kiveä niin reikiä ei tule kovin helposti koska bakteerikanta on erilainen.
Hyvä ja säännöllinen suuhygienia ja tasaisin välein tehdyt hammaskiven poistot on paras tapa ehkäistä kertymistä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu syljen koostumuksesta. Noin toimien toki muodostuu vähemmän.
Itse olen vähän laiska muuten paitsi pesun suhteen, eikä hammaskiveä muodostu. Mies hoitaa viimeisen päälle mutta joutuu poistattamaan kahdesti vuodessa.
Jollain kertyy enemmän kuin toisilla. Ja alahampaat on alttiimmat hammaskiven muodostumiselle sylkirauhasten sijainnin vuoksi.
Pese hampaasi sähköhammasharjalla 2x päivässä, lankaa ja käytä hammasväliharjaa joka ilta ennen iltahammaspesua.
Minä olen nyt tässä about viiden vuoden aikana aktivoitunut käyttämään hammasväliharjaa ja lankaa päivittäin, ja siltikin mulle suositeltiin hammashygienistiä kerran vuodessa.
Jos hammaskiveä ei poista säännöllisesti, se alkaa kaivamaan ja ärsyttämään ientä, aiheuttamaan kroonisen tulehduksen ja lopulta aiheuttaa parantumattoman sairauden (paro-mikälie) jonka vuoksi hammas lähtee irti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hammaskiven kertyminen ei ole mikään vakio. Osalla tulee enemmän kuin toisille ja elämä ei ole tässäkään suhteessa reilua. Hyvänä uutisena hammaslääkäri sanoi minulle joskus että yleensä, jos on paljon kiveä niin reikiä ei tule kovin helposti koska bakteerikanta on erilainen.
Hyvä ja säännöllinen suuhygienia ja tasaisin välein tehdyt hammaskiven poistot on paras tapa ehkäistä kertymistä.
Tää on varmaan totta. Mulla tulee hammaskiveä vaikka käytän sähköhammasharjaa 2 x päivässä ja puhdistan joka päivä hammasvälit, en tupakoi enkä juo makeita juomia. Minulla on ollut vain yksi reikä elämäni aikana, olen 42v.
Hampaiden harjaaminen aamuin illoin. Ikenien puhdistaminen hammasväliharjalla ja tarvittaessa hammaslangalla jos tiukkoja välejä. Nämä ohjeet sain hammaslääkäriltä.
Mikään ei tosiaan korvaa tuota mekaanista puhdistusta. Käyn Itse puolen vuoden välein yksityisellä suuhygienistillä. Nyt viimeisen 4kk ajan olen käyttänyt ahkeran harjauksen ja lankailun ohella parodontax hammastahnaa ja hyggäri sanoi että kiveä on aiempaa vähemmän, mutta kuitenkin selkeästi kertyy, näen sen itsekin.
Ja tosiaan minullakin 50v iässä vain 2 reikää koko elämän aikana, vaikka hammaskivi onkin riesana.
Itse puhdistan hammasvälit päivittäin, harjaan sähköhammasharjalla aamulla 2 min ja illalla 2x2 min, lisäksi vielä manuaalihammasharjalla harjaan aamuun illloin päälle. Kerran vuodessa hammaslääkärin tarkistus tai käynti suuhygienistin pakeilla. Kyllä sitä hammaskiveä kertyy intohimoisesta harjaamisesta huolimatta, mutta vähemmän kuin ennen. Hammaslääkäri ja suuhygienisti ovet kehuneet, että hyvin hoidettu hampaita.
1. Geenit. Minulle ei yksinkertaisesti kerry hammaskiveä kuin aivan minimaalinen määrä. Jos olisin käymättä puhdistuksessa vaikka kymmenen vuotta 🤢 ei määrä kasvaisi, vaan hampaat putoaisivat parodontiitin takia. Kerran jo menin tarkastuksesta kahta vuotta myöhemmin puhdistukseen, ja minulle sanottiin että määrä ei ollut lisääntynyt yhtään.
2. Huolellinen hammaspesu ienrajoista asti.
3. Alkoholiton suuvesi aamuin illoin. Ei kiinnosta hammaslääkäreiden tuomiot suuveden turhuudesta. Kaikkea muuta kuin turha minulle.
4. Suun huuhtelu (ihan vaikka vedellä) syömisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri tänään hammaslääkärillä joka sanoi, että hammaskiveä täytyy puhdistuttaa puolen vuoden välein.
Niin, SINUN. Minulle riittää kahden vuoden välein, ja se on MINULLE sanottu.
Tosin en mielelläni venytä kahteen vuoteen, vaan pyrin käymään vuoden välein. Minun kohdallani se ei vain haittaa vaikka venyisikin, koska määrä ei lisäänny. Seuraavan kerran menen luultavasti ensi vuoden alussa.
Vastaan että normaalit hoito-ohjeet riittävät.
Jos hammaskiveä kertyy jossakin elämänvaiheessa enemmän tiuhempaan niin suositus on käydä hieman useammin hammaskiveä poistamassa.
Normaalisti on suositeltu suuhygienistillä käymistä kerran vuodessa mutta puolivuosittainkin voi käydä tarpeen vaatiessa kunnes tilanne taas kenties tasaantuu. Kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Syljen koostumus vaikuttaa. Yritän juoda paljon vettä että laimenee.
Eli kehon toiminta vaikuttaa kaikkeen siihen mitä suussakin tapahtuu.
Väsymys, uupumus ja voimakas ahdistus ainakin aiheuttavat voimakkaampia erityksiä kehossa.
Syljen koostumus vaikuttaa. Yritän juoda paljon vettä että laimenee.