Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi esim amerikassa home on kylppärissä ihan normaalia eikä sitä pelätä niinkuin Suomessa?

Vierailija
20.05.2025 |

Miksi???

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida siellä olla ulkolämpötilassa niin suuret erot, kuin Suomessa. Suomessa se voi olla yli 90, astetta. Kesällä lämmintä lähes + 40 astetta ja talvella yli 45 astetta miinusta, jopa - 51. Joka vaatii rakentamisessa ja materiaaleissa esim. eriste paksuudet toista, kuin USA:ssa. 

Vierailija
22/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hometta jopa juustossa, taloista puhumattakaan. Eräs tuntemani monitoimimies sanoi, että itse asiassa juustot ovat tartuttaneet homeet taloihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on asunut jenkeissä 30 vuotta ja selitti mulle tätä asiaa joskus.

Yhdysvalloissa ei oikeastaan ole home-ongelmaa koska kosteissa tiloissa on lattialämmitys ja talot on yleensä tehokkaasti ilmastoitu. Jenkeissä on ihan tavallista että ilmastoinnin yhteydessä on ilmalämmitys ja kesällä ilman viilennys. 

Vierailija
24/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissa, joissa asunnot kestävä yli 100 vuotta, käytetään homemyrkkyjä tappamaan home, ja sitten ne talot korjataan hienoiksi ja myydään.

Meidän kaupungissa on kaikki noin  40-vuotta sitten rakennetut tiiliset julkiset rakennukset purettu homeen takia. Tai ovat tyhtjinä ja aiotaan purkaa. Samaten kouluissa on paljon home-ongelmia.

On harvinaista jos joku vanha rakennus säilytetään jälkipolville ihailtavaksi.

80-luvullahan tilkittiin monista omakotitaloista kaikki tuuletusreiät umpeen energiansäästön takia ja nyt ne lahoavat ja homehtuvat, jos ei ole kokonaan remontoitu-

Vierailija
25/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on erilainen rakennustapa, osin myös mikrobikanta ja laajasti vaihteleva ilmankosteus ja lämpötila.

Ne, jotka eivät ole herkistyneet sisäilmalle, eivät ymmärrä herkistyneiden oireita.

En todellakaan ole millään tasolla ylireagoiva, saati hysteerinen, mutta kun itse ja lapseni heräsimme lähes 10v ajan joka yö astmakohtaukseen ja nenäverenvuotoon, josta paranimme heti kun matkustimme 1-2 viikoksi pois kotoa, ja oireet palasivat kotona, niin oli pakko muuttaa pois. Sen jälkeen ei ole ollut oireita uudessa kodissa.

Joissain paikoissa olen saanut oireita 10 minuutissa-puolessa tunnissa, ja olen usein vasta jälkeen päin kuullut, että rakennuksessa on sisäilmaongelma.

Vierailija
26/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida siellä olla ulkolämpötilassa niin suuret erot, kuin Suomessa. Suomessa se voi olla yli 90, astetta. Kesällä lämmintä lähes + 40 astetta ja talvella yli 45 astetta miinusta, jopa - 51. Joka vaatii rakentamisessa ja materiaaleissa esim. eriste paksuudet toista, kuin USA:ssa. 

Kerropas nyt yksi esimerkki suomalaisesta paikkakunnasta, jossa vuotuinen lämpötilojen vaihtelu "voi olla yli 90 astetta".

USAsta löytyy noin puolentusinan koulutetun arvauksen jälkeen vaikkapa Omaha, Nebraska 82 C vaihtelulla (46 C, -36 C).

Vierailija
27/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan niissä remppaohjelmissa löydetty ihan järkkyjä ongelmia. Mädänneitä lautoja yms. Tosin ne on käsikirjoitettua ja ongelmakohteita on oikein etsitty. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi