*^*ELOISAT keskellä viikkoa*^*
Kommentit (43)
Eilen oli kyllä niin vilkas päivä, että en edes koneelle kunnolla ehtinyt...aamulla kävin työpaikalla ja hoitovapaalla olisi tarkoitus olla tuonne lokakuun loppuun. Työt kutsuvat siis marraskuun alussa, mutta onneksi mies jää sitten kotiin poikaa hoitamaan ensi syksyyn asti. Toisaalta haikeaa lähteä töihin, toisaalta onhan tässä vielä 7 kuukautta aikaa olla kotosalla ja nauttia...lisäksi eilen oli muskari ja illalla vielä taloyhtiön kokous, joten ohjelmaa riitti koko päiväksi!
MiniK: Hyvää matkaa! Kyllä se mies pojan kanssa hyvin pärjää! Tiedän tosin tunteen, että koko ajan lapsi on mielessä, kun itse ei ole paikalla. Itse olin viime lauantaina ensimmäisen kerran neljä tuntia poissa kotoa ja soitin varmaan sen sata kertaa kotiin ja kysyin miten siellä menee. Ja miehellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia pojan kanssa ollessa, mutta silti sitä vaan huolehtii...
Jamssa: Harmi, että lääkäriaika siirtyi. Toivottavasti asiaan löytyy jokin ratkaisu!
Peeveli: Toivottavasti Toivon urtikarian syy ei ole kananmuna tai että hän ei ainakaan saisi oireita noin pienestä. Monestihan tuo urtikarian syy voi jäädä ihan mysteeriksi. Meille tuli maitoaltistuksessa urtikariaa selkään, joten meille myös allergialääkäri kirjoitti reseptin Ataraxiin, jos tarvetta tulee. Onneksi sitä ei ole vielä tarvittu, mutta tuolla se kaapissa odottaa varuilta...
Kerutus: Harmi tuo korvatulehdus. Toivottavasti jää ainoaksi.
Jotain galluppia oli kiinteiden syömisestä. Meillä soseet uppoaa tällä hetkellä taas todella hyvin, suu auki odottaa aina uutta lusikallista. Tissikin on taas alkanut kelpaamaan, vaikka poika pitikin viime viikolla kahden päivän tauon tissittelyssä. Huomattavasti helpompaa, kun ei tarvitse enää olla joka välissä pumppailemassa ja sitten nokkamukista epätoivoisesti juottaa. Tosin Almironia annan joka ruualla vähän, koska tuskin poika enää rinnasta päivän maitomäärää saa.
Meillä ei edelleenkään ryömitä, lattialla pyöritään edelleen navan ympäri, mutta eteenpäin ei päästä. Houkutuksetkaan lattialla ei saa poikaa etenemään. Hampaita ei ole myöskään näkynyt (eikä myöskään kuulunut). Eiköhän niiden kohta pitäisi alkaa tulemaan!
Eloeppu ja tänään 7 kk:n synttäreitä viettävä Tuomas
VESIROKOSTA. Meillä sairastivat kaikki lapset syksyllä vesirokon, ensin eskarilainen ja sitten tytöt. Elovauvamme oli siis 6-viikkoinen kun sai rokon. Saapa nähdä saiko hän täydellisen suojan vai tuleeko uudestaan. Jotkut väittävät, että saattaa tulla uudestaan jos vauvana lievänä sairastaa. Taashan tuo rokko riehuu. Minä ehkä jopa rokottaisin tytsyn 1-vuotiaana, jos ei olisi sairastanut, voihan sitä sitten itsensä uudelleen (ennen mahd. raskautumista) tulevaisuudessa taas rokottaa, jos siltä näyttää. Minusta se ainakin oli hirveä tauti, varsinkin keskimmäisen kohdalla.
Ja kyllähän se neuvolatätsä oli ihan oikeassa, vesirokon aiheuttamat vanhempien poissaolot työpaikoilta aiheuttavat yhteiskunnalle enemmän kustannuksia kuin vesirokko-rokotteen ottaminen kaikille rokotusohjelmaan. Suht kallis rokotehan se on kaikille maksaa, mutta tulee siis silti halvemmaksi kuin lasten sairastaminen. Tämän saman asian, eli vanhempien työpoissaolojen, vuoksi myös mm. influenssarokote, rotarokote ym. ollaan ajateltu ottaa rokotusohjelmaan.
Voimia kaikille vesirokkoa sairataville! Se on hirveä tauti, mutta onneksi siitä selviää. Minä oli ainakin ihan stressissä sen 3 viikkoa kun lapset sairastivat.
Pikkuodessa ja typy
Onkohan elovauvojen liikkeelle lähtö vaikuttanut siihen, ettei niin vilkasta ole keskustelu viimepäivinä ollut ;) Ainakin meillä meinaa meno päätä huimata - ei toivoakaan että pojan hereillä ollessa netissä roikkuisin tai tekisin ylipäätänsä mitään muuta kuin juoksen pojan perässä!! Ihan mahdoton vipeltäjä täällä siis - ryömii ja konttaa kovaa vauhtia, nousee tukea vasten kaikkea mahdollista vasten. Siinä sitten vielä hytkytään ja päästetäänpä välillä myös toinen käsi irti tuesta - Huh, huh - tätä mammaa viedään! ja ihan kaikki kiinnostaa, koko ajan saa olla varuillaan, ettei esikon pikkuleluja saa käsiinsä.
YÖT olleet myös paljon rauhattomampia nyt, nousee pinnasängyn reunaa vasten myös unissaan. On se hassun näköinen kaveri kun unipussissaan siinä seisoo.
Pepperin Neelalle onnea uudesta taidosta!
MiniK:lle hyvää matkaa!
Kaikille sairastaville pikaista paranenemista!
Muutapa en nyt muistakaan, joten ei muutako untenmaille nyt!
Hallas
vaille viisi x) Mistä ihmeestä nää sintit saa ton energian nousta ennen kukonlaulua. No Jaakko on jo ekoilla päikyillä ja kakkonen toimittaa tuossa omiaan.
Keli on tuolla nyt sen kaltainen, ettei oikein huvittaisi edes ulos mennä. Täytynee katsella uudemman kerran iltapäivällä sitten.
Sairastuville pikaista paranemista!
Puolivirallisille yh-äideille kovasti jaksamista arkeen :)
Pepper: heinoa, että Neela on oppinut uuden taidon!
Nyt tuo kakkonen ei jätä minua rauhaan...kokoajan kuheltaa tuossa jotain, että täytyy mennä.
Eria
Mutta hiljaista on täällä.
Ehkäpä Hallas on oikeassa, ja vauvojen liikkumaan oppiminen pitää äidit kurissa ja nuhteessa (=ei roikuta netissä).
Meillä ei edetä mihinkään suuntaan, joten ei tarvitse huhkia vauvan perässä. Mieluusti kyllä juoksisin sen perässä, paljon mieluumin kuin että kanniskelen sitä paikasta toiseen.
Jamssa + tytsy 7kk
aamu alkoi puoli 7 aikaan..aloin vain miettimään kun sunnuntaina siirretään kelloja,kuis rytmin sitte käy..!!!?sehän on jo 7 nukkumas ja puol 6 herää..pitää viissii aloittaa perjantaina venyttää unia illalla,se on kyllä yhtä huutoa..mites te muut?
Jamssa ym¿: vai että sellaista rokotteista, pitää kyl vielä harkita ja kysellä neuvolassa..tuntuu kyllä et olis vähän niinku salaliittoteoriaa=D hih
Tietty se olis hyvä mitä nuorempana sen sairastais¿ et ei muutakuin tartuttamaan nyt kun ei vielä osaa raapia, " heh" (tuo oli vitsi¿) ja käsitin sen rokotteen niin et pitäis ottaa 1v., mihin ikään asti voi ottaa,tietoa?
ELOEPPU: onnea tuomakselle 7kk=)
MINIK: olen kyl niin kade ku pääset new yorkiin, mä olen aina haaveillu ja toivottavasti vielä joskus toteutuu.. Viime syksynä meillä oli tarkoitus lähteä johonkin kaupunkilomalle mut ei me sit saatu aikaiseksi.. ehkä joskus..
joo mut nyt alan tekemään jotain ruokaa,joten palaillaan taas...
En ole kerennyt pinoon lainkaan,sillä minulla on ollut pientä huolta viime päivinä. No omaan terveyteen liittyi,mutta osoittautui onneksi vääräksi hälytykseksi. Pisti kuitenkin hieman ajattelemaan, ettei kukaan meistä ole täällä ikuisesti ja kuinka tärkeää on nauttia elämästään! Mietin näinä parina päivänä elämääni ja sitä kuinka oikeaksi koen ratkaisumme isosta perheestä ja minun kotona olemisestani. Tämä on kyllä niin minun juttuni! Näitä sanoja käytin tavatessani tutkimuksista tullessani erään tutun, joka totesi kunnioittavansa suunnattomasti minun ratkaisujani. Tulipa hyvä mieli:)
Nyt poistun nauttimaan iloisista uutisistani ja ihanista lapsistani ja kiitollisin mielin ajattelen myös minua ihanilla viesteillä muistaneita ystäviä siellä jossain,kiitos!
Opemamma ja konttaava Leevi
Empä oo kerennyt kauheesti koneelle. Teemu pitää kiireisenä. Turhautuu tosi äkkiä lattialla ollessa kun ei pääse eteenpäin. Koko ajan sais olla leikittämässä toista että viihtyy. JA sit alkaa itku jos näkee kun mä poistun huoneesta. Yöt on menneet pyllerölleen viime yönäkin syötiin kolmesti. Kyllä yritän tutittaa ekas mutta toinen kun ei rauhotu millään muulla kun maitopullolla. Ei oikein voi antaa isompien takia huutaa ja on se itellekin helpompi kun antaa maitoa niin Teemu nukkuu taas muutaman tunnin nätisti kunnes on taas aika saada maitoa.
Vesirokosta: Meillä eiskoinen sairasti kesällä just ennen kuin kakkonen syntyi. Rakkulat kutisivat kun hikosi. Seuraavat kolme sairastivat talvella marras-joulukuussa just ennen vitosen syntymää. Nelosella lähti viimeiset ruvet silla aikaa kun oli vauvan kanssa sairaalassa. Me oltiin silloin talvella ihan normaalisti ulkona kun kellään ei ollut kuumetta.
Nyt olis vesirokkoa parin kaverin laspilla tarjolla oon miettinyt jos mentäis kylän tartuttaan vitone ja Teemu mut taitaa Teemu olla vielä vähän pieni. Jos vuoden päästä tautia olis tarjolla niin sit lähden tartuttamaan muksut. Ompahan sairastettu pois.
Rokotusta en aijo ottaa en rokottanut edes Rotaa vastaan. Me ollaan muutenkin aikas harvoin kipeitä. Tosin taudit kestää pitkään kun tätä porukkaa on paljon.
Muutenkin kun mä oon kotiäitinä. Mulla on aikaa kotona hoitaa sairasta lasta. Ja osittain sen takia me ollaan säästyttä taudeilta kun laspet ovat olleet kotihoidossa. Nyt vasta kun lapspt lähtivät kouluun ja eskariin niin ollaan sairasteltu.
Jaahas nyt on haettava eskarilainen kotiin.
puuhis ja Teemu 2908
olitkin juuri ajatuksissani hetki sitten :)
Hyvä, että kohdallasi oli " väärä" hälytys :) On joskus hyvä pysähtyä miettimään elämänsä tarkoitusta, meiltä niin monelta se pääsee hyvinkin unohtumaan, allekirjoittaneelta ainakin. Kaiken kiireen ja suorittamisen keskellä ei aina ehdi paneutumaan tuohon hyvinkin tärkeään asiaan. Silloin monesti jokin asia pysäyttää ja antaa aiheen miettimiseen, kummallinen on tämä maailma.
Olet ehdottomasti oikeassa. Perhe, lapset ja mies ovat tärkeintä " omaisuutta" maailmassa, vaikka nuo lapset lainaa vain ovatkin :)
Tuossa eräänä päivänä juuri mietin, että kunhan isoksi kasvavat nämä minun pienet pojat, " joudun" ne luovuttamaan " toiselle" naiselle :) toivottavasti pitäneevät he toisistaan hyvää huolta! Eksyin hieman aiheesta, mutta kun olen näitä menettämisiä sun muita joutunut tässä pohtimaan, pintaan tahtoo tulla kaikenlaista.
Eria & pojat
... pikaista paranemista kaikille kipeille vaaveille, sisaruksille ja äideille. Ei ole kivaa tämä sairastaminen. Meillä korvat olleet viikon ajan terveet ehkä (??), ainakin jälkitarkastuksessa olivat. Ainakun neidille tulee suurempi itku, niin johan rupee haromaan taas korviaan. Mutta mitään uutta flunssaa välissä ei ole ollut. Voikohan korvat vaan tulehtua jostain syystä uudelleen??? Hampaitakaan ei näy eikä tunnu eli en osaa sanoa mistä meidän neidin kitinä taas mahtaa johtua! Vesirokkoa olisi tarjolla esikoisen päiväkodissa, esikko ei myöskään ole vielä sairastanut!
Kiinteät ei täällä maistu edelleenkään hyvin. Ja nyt taitaa loppua tuo imetyskin, kun maito alkaa loppua. Korkkasin tänään jo soseen kanssa tuttelipurkin ruokajuomaksi! Sen sitä saa, kun ei syö niin paljon kuin ennen, mutta kun tuossa vyötäröllä on edellen tuo vararengas, ja kun vaatteet kevään myötä vähenee, olis kiva olla vähän sutjakkaampi. Eli annanko nyt vaan periksi imetyksen loppumiselle?? Haikealta tänään on tuntunut ja muutaman kyyneleen asian tiimoilta olen päästänyt! Jos nyt vaan antaisi periksi, kun kohta ne hampaatkin sieltä tulee hankaloittamaan imetystä! Ja jos ne kiinteät ja vellit maistuis paremmin ja yöt ruvettais nukkumaan kokonaan ilman syöntejä.
Meillä neiti ei viihdy lattialla enää entiseen tapaan. Taitaa harmittaa kun ei pääse aina just siihen suuntaan mihin haluaisi. Kovasti on muutamana päivänä tullut juttua neidin suusta: kovasti täällä hoetaan äitä, äitä, ihan tänään jo tuntui että olis tajunnut mitä sanoo!
No nyt ei muuta tällä erää, miehellä tänään 32v. synttärit. Täytyy ruveta vähän köökin puolella valmistelemaan ruokaa, nyt kun neitikin nukkuu. Kakun hain ihan kaupan pakastealtaasta!
Teippi&Iiris
Meillä käynnistyi päivä tänään ERIAN tavoin vaille viisi! Aamunvirkku esikoinen huuteli huoneestaan klo 4.50 ja kyseli jos saisi jo herätä. Sovittiin, että lukisi hetken ihan hiljaa kirjaa sängyssään, muttei sitten malttanut olla hiljaa kuin vartin. Neela heräsi vähän viiden jälkeen. Meillä näihin varhaisiin aamuisin ei kyllä ainakaan ole syynä valostuvat aamut, sillä molemmalla lapsella on huoneessaan pimennysverhot.
En kyllä ymmärrä, miten Neelakin on nyt omaksunut nuo kamalan aikaiset aamut! Tyttö on jo seitsemältä ihan valmista päiväunille, mutta eihän häntä voi seitsemältä vielä nukkumaan laittaa, muuten on päivärytmi ihan sekaisin. Tänään yritin venyttää ekoja päikkäreitä, jotta tyttö nukkuisi silloin kun me ulkoilemme esikoisen kanssa. Ihan hyvin menikin puoli ysiin saakka. Jossakin vaiheessa sitten huomasin, että typy oli nukahtanut olohuoneen lattialle. Hyvät unenlahjat on tytöllä.
Onko muuten elokuisiin jo iskenyt EROAHDISTUS tai VIERASTAMINEN?? Meillä on pientä eroahdistusta havaittavissa. Vieraaseen syliin tyttö ei enää jää, vaan aloittaa heti sydäntäsärkevän itkun. Iltaisin kotona tyttö nyhjäisi vain minun sylissäni tai lähelläni. Jos isä ottaa syliin ja Neela näkee minut pidemmällä, alkaa heti itku.
MINIK:LLE mahtavaa reissua!! New Yorkiinko olit menossa?? Meillä on suunnitteilla miehen kanssa New Yorkin matka ensi syksyllä. Ihan kahdestaan mennään eli lapsukaiset saa jäädä kotiin.
OPEMAMMALLA onnittelut hyvistä uutisista!
Nyt vaakatasoon, kun kerran molemmat muksutkin nukkuu.
OPEMAMMAlle vielä tätäkin kautta lämmin halaus, onneksi kaikki on hyvin ja kohti kevättä aurinkoisin mielin =) Isot pysäykset saavat usein muistamaan ne suuretpienet onnenhiput omassa elämässä.
Neelalle onnittelut maailmanvalloittamisvaihteen löytymisestä! Hieno juttu!
MINIK: Kadekadekade täällä toivottaa hirmuisen hauskaa ja rentouttavaa matkaa!
Taas tämä peli jumittaa, voi kerpele. Tökkiikö muilla? Esim tämä sivu ei ole ollut moneen päivään " valmis" vaan tuo palkki on tuossa alhaalla keskeneräinen. Teksti juoksee pitkän aikaa perässä ja enter ei skulaa kuin pitkällä viiveellä. Vai onko mun kone irtisanomassa sopimustaan?
Eeli sitten sai räkiksen pitkään jatkuneen yskän päälle. Meilä kävi nuhaisia vieraita toissapäivänä, vaikka onhan tauti voinut muualtakin tulla. Kymysys kuuluu: MITEN MENETTELETTE TAUTIEN JYLLÄTESSÄ? Mun ajatus on ollut, että nuhat ei haittaa, etenkään viikkotolkulla jatkuneet. Tuoreita tauteja vältän, kun niiden suuntaa ja pahuutta ei vielä tiedä. Mutta sitten mullakin on pari kaveria, joiden lapset on AINA kipeenä, siis räkä valuu. Nytkin yhtä näistä nähtiin ja aamulla laittoivat viestin noin tuntia ennen tapaamista, että haittaako. No ei kai, vaikka nyt kyllä ottaa kupoliin tämäkin pieni nuha. Se kuitenkin katkoo unet ja imeminen on hankalaa. Ihan selvästi Eeli on nyt alkanut oikein imemään tauteja imetyksen vähennyttyä kiinteiden myötä. Riittää kun joku aivastaa kadun toisella puolella, jo on Eeli nuhanen sen jälkeen. Veljet kyllä pysyvät onneksi terveinä kopkopkop. Eeli on niin lutunen, silmät vetisinä ja turvonneina tukkoisuuden takia ja silti toinen hymyilee kuin aurinko pari alanököhammasta vilkkuen ja jokeltelee. Eipä tunnu hereillä ollessa nuha haittaavan, onneksi.
Vielä huhuilen PANTOUFLEA, HUHTIA, PIAA, KRETUKKAA, AIRIA ja kaikkia muita kirjoittelmaan. Mitenkäs ELON yh-aika, joko loppui?
Pumpuli
Tottakai voit ottaa Eemelin talliin mukaan. Joskus kipeälle kurkulle kylmähoitoa nimenomaan suositellaan, esim. kurkunpäätulehduksessa. Edelleenkin äimistelen, miten lääkäri on noin rajun ab:n määrännyt, luulis että jollain Amorionilla lähdettäis liikkeelle.
TEIPILLEKIN, että kyllä ne korvat voi tulehtua nopeastikin uudestaan, joten jos kräty jatkuu niin tarkastukseen vaan.
Ihana nähdä Asko taas illalla telsussa =) Kävin kattomassa tän illan biisit ja voi että on tulossa kivoja kappaleita. Kristiina laulaa 2 aivan ihanaa biisiä, Bon Jovia sekä Juha Tapiota. Kristian taas laulaa Patricia Kaasia, olen aivan heikkona ranskankieliseen musiikkiin, kuten Kaasiin. Ari jatkaa hevilinjalla ja mun puolesta sai tänään lähteä postimerkki persuksissa kotiin.
Täällä on puheltu vesirokkorokotteesta, itse ei sitä meinata ottaa, on kuitenkin varsin vaaraton tauti lapsena sairastettuna, joten päinvastoin, luulempa että koitetaan altistaa sille mahdollisimman varhain, se menee melkein niin että mitä pienempänä saa sen, sitä helpommalla pääsee.
Yskäisille edelleen kehaisen tuota Cocillanaa, reseptivalmiste myös.saatiin Ventolinen tilalle tuota ja ihan puioli milliä autaa illalla hetkessä, Mehiläisessä lääkäri suositteli meille sitä ja onneksi. Tosi hyvä lääke ja sitä voi sitte ottaa muut lapset ja aikuisetkin tarvittaessa kun pullo on iso. Siinä pointti on yskänärsytyksen hillitseminen ja kurkunpään rauhoittaminen kun tuossa Ventolinessa on hengitysteitä laajentavaa ja molemmat on hyviä mutta luulen että meillä silloin auttoi kun yskä oli semmosta kurkkuyskää eukä vinkinut hengitys tms.
Keru kyseli ulkona/tallissa nukuttamista ja kyllä mun mielestä hyvin voi. Siis terveysportti antaa kuumeisen ja sairaan lapsen hoitoon neuvoksi että muutaman asteen pakkasessakin kipeän lapsen voi nukuttaa ulkona. lapsen on helpompi hengittää siellä ja tärkeintä on ettei anna hikistyä ja sen jälkeen paleltua eli jos esim puet ns.tallivermeisiin ja sen jälkeen siirrät ulos jatkamaan niin ettei tää vaihe muuta lämpötilaa liikaa, mutta kyllä mä nukuttaisin sinuna tallissa ihan hyvinkin=)
Oottehan muistaneet sipulisukat sänkyyn ja märät pyykit makkariin yöksi kuivumaan nuha ja yskälapsille=) Vanhat neuvot parhaat taitaa olla!
Meillä on alettu nousta polvilleen pöytää ja tuolia ja jopa imuria vasten, että nyt se kolina alkaa=)
OPEMAMMA: Ihana kuulla, että siellä on kaikki hyvin. Mulla tuli ihan tippa silmään, kun luin tekstiäsi... Pitäisi kyllä muistaa aina illalla laittaa kädet ristiin ja kiittää siitä, että kaikki on läheisillä ja itsellä hyvin.
Meillä on myös aamut aikaistuneet ja tänään herättiin taas ennen kuutta. Pikkumies oli sitten valmis päiväunille jo ennen kahdeksaa, joten ensimmäiset unet meillä nukuttiin jo 7.50-10.00. Helppoahan tämä on vielä yhden kanssa, kun voi nukkua silloin kun nukuttaa, äitikin sai ottaa pojan vieressä mukavat aamupäiväunet :)
Pepper kyseli vierastamisesta ja eroahdistuksesta. Meillä ei ole kumpaakaan vielä kovasti havaittavissa. Isän syli kelpaa ainakin tällä hetkellä vielä hyvin, vaikka isä kertoi pojan pitkään katselleen eteiseen tiistaiaamuna, kun lähdin työpaikalla käymään.
PUMPULI: Mulla ei töki tämä kirjoittaminen, mutta sivut jumivat välillä kertomallasi tavalla eli palkki tuolla alhaalla ei " valmistu" . Nytkin tämä selain kertoo tuolla alapalkissa avaavansa jotain sivua, mutta kyllä tämä kirjoitus kulkee niin nopsasti kun ehtii naputella...
Nyt pyykkejä ripustamaan, kun kone vihdoinkin lopetti työnsä.
Eloeppu
OPEMAMMAlle onnea iloisista uutisista! se on totta, että tarvitaan usein iso pysähdys, että osaa arvostaa olemassa olevaa.
Minäkin kävin Ilta-Sanomien sivuilta uudet juorut just lukemassa ja ärsyttää tuon Idols-Arin ylimieliset kommentit. Oon samaa mieltä Pumpulin kanssa, että kotio vaan sieltä!
Perhekerhoiltiin tänään ja luulen, että Luka nukkuu nyt pitkät päikkärit -niin kova oli meno ja hulina aamupäivästä.
Pepper: Kovin aamuvirkkuja lapsia myös teillä. Meillä kans Luka heräs 05.45 ja esikko hetikohta perään. Ihan liian aikaisin, mutta minkäs teet..
Nyt poistun kahvittelemaan ja sen jälkeen ulkoilemaan. Mukavaa torstaipäivää!!!
hallas ja aamuvirkut muksut
pumpulille kiitoksia idols jutuista,mielen kiintoista.. jännä miten siihenkin on jäänyt koukkuun.. jos en kerkii illal kattoo niin aamulla heti päälle ;)
Tuosta rotasta piti sen verran sanoa, että meilläkin keskimmäinen on ollut mukana siinä rotatutkimuksessa. Eli siis munkin mielestä on hyvä, että kehitetään näitä uusia rokotteita. Se on todella tärkeää. Erityisesti kehitysmaaolosuhteissa vaikkapa rota on tosi vaikea. Ja toki monet muutkin sairaudet.
Siltikin, olen sitä mieltä, että meidän " tavallisessa" suomalaisessa perheessä ei tarvita näitä uusia rokotteita, tai ainakin pitää miettiä tarkkaan, jos niitä ottaisimme. Esikoinen on nyt 10-vuotias. Hänellä ei ole ollut vielä vesirokkoa. Hänen osaltaan voisin jopa harkita rokotteen ottamista, varsinkin jos sitä rokkoa ei vielä lähivuosinakaan meille osu. En tiedä, mikä sen teho on näin vanhoilla, vai saako sitä enää tuon ikäisenä. En ole asiaa tarkemmin tutkinut.
Vaikka kirjoitinkin vähän kuin vitsinä noista sairaspäivien vähentämisestä, niin mä ainakin olen huomannut senkin jutun esiintyvän näissä rokotekeskusteluissa. Toki sairaspäivien väheneminen yleensä on myös yhteiskunnalle kannattavampaa, ei vain yksittäisille työnantajille. Ja totta on se, että esim. rotan vuoksi on paljon sairaalapäiviä vuosittain ja ne tietenkin ovat kalliita yhteiskunnalle.
Mä heittäisinkin ilmaan kysymyksen, muistaako kukaan, miten suuri prosentti ikäluokasta sairastaa esim. rotan? Ja kuinka moni heistä joutuu sairaalahoitoon? Meillä ei käsittääkseni noilla kahdella isommalla ole ollut koskaan rotavirusta. Yhden perheen tiedän, jossa rota oli ja molemmat lapset joutuivat sairaalahoitoon, mutta toisaalta heillä ovat lapset tosi usein sairaalahoidossa ihan " tavallisista" flunssataudeistakin.
ALLERGIASTA sitten. Tai näistä meidän mahavaivoista. Meillä ei ole vakuutusta, mutta toki sitä voisi yksityiselläkin käydä. Meidän yöhuudot ovat nyt olleet pois kohta 3 viikkoa, tosin välissä oli muutama huono yö, varmaan johtui keuhkoputkentulehduksesta ja kuumeesta. Ajattelin tosiaan, että viikonloppuna kokeilen tytölle tuota viljaista puuroa, sittenpähän sen näkee. Nythän me olemme luontaisesti gluteenittomalla dieetillä molemmat. Maitoakin epäilen välillä, mutta... niin, vähän vaikeaa sanoa, mikä johtuu mistäkin.
Jamssa