Jakaako kukaan mielipidettäni siitä, että moneen työpaikkaan on nykypäivänä aivan liian suuret kelpoisuusvaatimukset?
Tavallaan pelataan ulos liian moni siihen työhön kykenevä liian suurilla koulutusvaatimuksilla. En nyt tarkoita tyyliin sitä, että trukkikuski pitäisi kelpuuttaa lääkäriksi. Mutta rehellisyyden nimissä olen itse tehnyt vuosia ammattikorkeakoulutuksen "vaativia" töitä ammattikoulupohjalta ja tuskin olen ainoa. Monessa hommassa ne kelpoisuusvaatimukset on vedetty toiselle planeetalle, mitä tulee todellisuuteen.
Kommentit (50)
Kun rekrytoijat eivät oikein osaa hommaansa niin silloin vaatimuksista tulee ylimitoitettuja. Varmuuden vuoksi edellytetään sitä, tätä ja tuota, vaikkei niitä kykyjä siinä työssä lainkaan tarvita.
Eikä vain koulutusvaatimuksilla vaan esim hyllyttäjäksi vaaditaan 3kk:n kokemus hyllyttämisestä viimeisen vuoden / kahden aikana. Ihan sama vaikka olisit tohtori niin hyllyttämään ei ole asiaa.
Joissakin paikoissa vaaditaan että töihin pitäisi tulla ajoissa ja tehdä töitä. Käsittämättömiä vaatimuksia
Vierailija kirjoitti:
Itse olen naureskellut, kun johonkin kaupan kassan virkaan pitää kuvata video itsestä ja kirjoittaa suunnilleen romaani, että pääsee monitasoiseen hakuprosessiin.
Se on kaupan kassa, ei mikään ydinfyysikon virka salaisessa laboratoriossa...
Tämä on myös tosiaan aika ihmeellinen nykyajan ilmiö.
Suomessa on ylipäätään kummallisen jäykät työmarkkinat, joissa tietty tutkinto määrittää sun koko työuran. Johonkin julkishallinnon pestiin kelpaa esimerkiksi vain tradenomi, vaikka kuka tahansa jonkun korkeakoulututkinnon suorittanut selviytyisi niistä tehtävistä.
Minun silmääni osuu nykyään omalta alalta koko ajan paikkoja joissa halutaan natiivitason englannin osaajia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen naureskellut, kun johonkin kaupan kassan virkaan pitää kuvata video itsestä ja kirjoittaa suunnilleen romaani, että pääsee monitasoiseen hakuprosessiin.
Kaupan kassa on kaupan "käyntikortti". Jos kassa on hapannaama, asiakaskokemus kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Rekryprosessilla ja pätevytsvaatimuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ei video sinusta fyysikkoa tee.
Mekin kaverin kanssa just juteltiin miten niillä amk:n ja yliopiston käyneet erottaa vaan palkkakuitin perusteella, maisterit tienaa enemmän mutta samaa ne kaikki siellä tekee.
Mä olen opiskellut siis 32-vuotiaaksi asti (lukio, pari ammattikoulutusta ja yliopisto) ja jopa minä olen sitä mieltä että Suomen koulutususkovaisuus on aivan käsittämätöntä pskaa. Mutta kun kattoo menoo työpaikoilla niin ei niissä haluta kouluttaa työntekijöitä vaikka sillä saisivat täsmäosaamista. Laiskuus vaivaa koko maata.
No eihän ne työtehtävät ole juurikaan muuttunut muutamassa vuosikymmenessä eli samaan lopputulokseen pyritään edelleen, mutta ohjelmistot ja laitteet ovat aina version uudempia ja nuori polvi on koulutetumpaa käyttämään näitä uusia systeemejä. Jos et ole päivittänyt itse ammattitaitoasi olet auttamattomasti vanhentunut tiedoiltasi ja osaamiseltasi.
Vierailija kirjoitti:
Niiden "mee töihin"-huutelijoiden nuoruudessa tuollaisiin töihin ihan vaan kirjaimellisesti mentiin. Kysyttiin milloin voi aloittaa ja yleensä se oli samantein tai seuraavana päivänä.
Ei noin etuoikeutettu voi ymmärtää nykypäivän realiteetteja. Pitää niitä 1200 hakijaa nelivaiheisine videorekryineen laiskoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassa on kaupan "käyntikortti". Jos kassa on hapannaama, asiakaskokemus kärsii.
Ei mua kiinnosta asiakkaana pätkääkään, kuinka supliikki tai pirtsakka se kassa on. En odota ruokakaupassa mitään elämystä vaan haluan maksaa ostokseni ja poistua. Mukava aspa voi jäädä mieleen, mutta mikään hakuvideo ei sellaisia seulo.
Vierailija kirjoitti:
0-5 tuntia viikossa työskentelevältä minimipalkkaiselta krääsäkaupan myyjältä toivottiin kauppiashenkisyyttä. Tuo oli kyllä pohjanoteeraus :D
Vierailija kirjoitti:
Jos et viitsi nähdä vaivaa, niin jaksatko tehdä edes töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekstrovertti ja supliikki esiintyjä harvoin vaan on paras asiakaspalvelija. Asiakasta pitää kuunnella eikä tyrkyttää suuna päänä hänelle omia näkemyksiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan rehellisesti sanottuma meidän lafkan asiakkaiden suosikkityöntekijä, ja mä en todellakaan oo ikinä osannu olla millään videolla. Ne on kiusallisia kokemuksia paitsi itselle, niin varmasti myös katsojalle, enkä ikinä päässyt eteenpäin hauissa joissa sellasta vaadittiin. Ne videot ei kerro mitään osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni haki osa-aikaisen myyjän työtä marketista. Hakuprosessi oli juurikin tuollainen. Hän pääsi sentään ryhmähaastattelukierrokselle ennen karsiutumistaan. Hän jatkaa lähikaupassa, sinne pääsi sentään kävelemällä työnantajan juttusille.
Ja puolisoni sentään on ylioppilas ja pari ammattia opiskellut. Ykssi hutivalinta ammatissa, pitkä äitiysvapaa ja sairastelu syrjäyttivät lopullisesti ns. kunnon töistä.
Eipä siinä mitään, hän pitää nykyisestä työstään, mutta 25h/vk matalapalkka-alalla tarkoittaa aika kapeaa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua kiinnosta asiakkaana pätkääkään, kuinka supliikki tai pirtsakka se kassa on. En odota ruokakaupassa mitään elämystä vaan haluan maksaa ostokseni ja poistua. Mukava aspa voi jäädä mieleen, mutta mikään hakuvideo ei sellaisia seulo.
SINUA ei kiinnosta, etkä SINÄ odota, mutta moni muu odottaa. Kilpailu on kovaa ja kauppias/kauppaketju tekee kaikkensa, jotta juuri he saavat rahat päivittäistavaraostoksistamme.