Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jakaako kukaan mielipidettäni siitä, että moneen työpaikkaan on nykypäivänä aivan liian suuret kelpoisuusvaatimukset?

Vierailija
20.05.2025 |

Tavallaan pelataan ulos liian moni siihen työhön kykenevä liian suurilla koulutusvaatimuksilla. En nyt tarkoita tyyliin sitä, että trukkikuski pitäisi kelpuuttaa lääkäriksi. Mutta rehellisyyden nimissä olen itse tehnyt vuosia ammattikorkeakoulutuksen "vaativia" töitä ammattikoulupohjalta ja tuskin olen ainoa. Monessa hommassa ne kelpoisuusvaatimukset on vedetty toiselle planeetalle, mitä tulee todellisuuteen. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä vain koulutusvaatimuksilla vaan esim hyllyttäjäksi vaaditaan 3kk:n kokemus hyllyttämisestä viimeisen vuoden / kahden aikana. Ihan sama vaikka olisit tohtori niin hyllyttämään ei ole asiaa.

Miten ihmeessä tohtorin tutkinto pätevöittäisikään fyysiseen työhön? Ei sillä, etteikö hyllyttämistä voisi oppia nopeasti kuka vaan, mutta en minäkään tophtoria siihen työhön palkkaisi vaan jonkun, jolla ei ole samoja vaihtoehtoja kuin tohtorilla.

Vierailija
22/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu se hölmö ole, joka pyytää. Tosin tässä asiassa ehkä on. Niitä paikkoja saa hakea silti, vaikka ei hakemuksen toiveita täytäkään. Ei niitä 15 vuoden työkokemuksella olevia 25 vuotiaita tohtoreita, jotka ovat valmiita töihin ilmaiseksi, ole markkinoilla kovin montaa. Tiedän tapauksia, joissa hakijoista on palkattu henkilöitä, jotka eivät täytä yhtäkään hakukriteeriä, koska toiveet täyttäviä ei vain ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen naureskellut, kun johonkin kaupan kassan virkaan pitää kuvata video itsestä ja kirjoittaa suunnilleen romaani, että pääsee monitasoiseen hakuprosessiin.

Se on kaupan kassa, ei mikään ydinfyysikon virka salaisessa laboratoriossa...

Niiden "mee töihin"-huutelijoiden nuoruudessa tuollaisiin töihin ihan vaan kirjaimellisesti mentiin. Kysyttiin milloin voi aloittaa ja yleensä se oli samantein tai seuraavana päivänä.

Ei noin etuoikeutettu voi ymmärtää nykypäivän realiteetteja. Pitää niitä 1200 hakijaa nelivaiheisine videorekryineen laiskoina.

Hyvä pointti! Ja ehkä jollain tasolla kuvittelevat, että Suomi on vieläkin tuollainen kuin se oli heidän aikanaan. 

Vierailija
24/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen naureskellut, kun johonkin kaupan kassan virkaan pitää kuvata video itsestä ja kirjoittaa suunnilleen romaani, että pääsee monitasoiseen hakuprosessiin.

Kaupan kassa on kaupan "käyntikortti". Jos kassa on hapannaama, asiakaskokemus kärsii.

Ei mua kiinnosta asiakkaana pätkääkään, kuinka supliikki tai pirtsakka se kassa on. En odota ruokakaupassa mitään elämystä vaan haluan maksaa ostokseni ja poistua. Mukava aspa voi jäädä mieleen, mutta mikään hakuvideo ei sellaisia seulo. 

SINUA ei kiinnosta, etkä SINÄ odota, mutta moni muu odottaa. Kilpailu on kovaa ja kauppias/kauppaketju tekee kaikkensa, jotta juuri he saavat rahat päivittä

Miten totaalikusipää oikein olet jos odotat että sen 12 euron tuntipalkalla niska limassa raatavan aspan pitää tarjota sulle vielä jotain helvetin elämyksiäkin? Hyppää kaivoon. 

Vierailija
25/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju alkoi työpaikkojen kelpoisuusvatimuksista ja nopeasti eteni siihen, että jo työnhaku on palstamammoille liian vaikeaa. 

Vierailija
26/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samaa ihmetellyt. Etenkin varhaiskasvatuksen koulutusrajaukset kummastuttavat. Vaka-open koulutus on arvokasta ja tärkeää, sekä vaikuttaa ryhmän arkeen, mutta eikö oikeasti riitä yksi ope per ryhmä? Pitääkö lastenhoitajienkin olla maistereita? Palkka ei tuossa työssä vastaa koulutusvaatimuksia, joten on mielestäni lapsille haitallista jos ryhmiä pyöritetään vajaaresursoituina koulutusvaatimuksista johtuen.

Ja tämä tietysti vain yksi esimerkki. Mielestäni pitää olla väyliä työelämään ilman koulutustakin, kaikilla ei se koulunkäynti luonnistu vaikka ovat fiksuja ja kykeneviä työntekijöitä.

Vierailija
27/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä hyvänä esimerkkinä on mm. se, kun vaihdoin työpaikkaa, niin jättämäni työpaikan hakuilmoitus oli niin täynnä käsittämättömiä vaatimuksia, etten itse olisi täyttänyt hakukriteereitä, jos olisin hakenut työpaikkaa, jossa olin työskennellyt vuosia. Kyllä se hieman nauratti, kun asia ei minua koskettanut, ymmärrän kyllä miten hirveän epärealistiseksi vaatimukset ovat vedetty monissa paikoissa. 

Vierailija
28/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ylipäätään kummallisen jäykät työmarkkinat, joissa tietty tutkinto määrittää sun koko työuran. Johonkin julkishallinnon pestiin kelpaa esimerkiksi vain tradenomi, vaikka kuka tahansa jonkun korkeakoulututkinnon suorittanut selviytyisi niistä tehtävistä. 

MIkä pesti tuo on? Valtiolle.fi ei moista tunne. Kyllä kelpaa ihan akateeminenkin kaupallinen tutkinto, ei ole rajattu vain tradenomiin.

Vierailija
29/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä hyvänä esimerkkinä on mm. se, kun vaihdoin työpaikkaa, niin jättämäni työpaikan hakuilmoitus oli niin täynnä käsittämättömiä vaatimuksia, etten itse olisi täyttänyt hakukriteereitä, jos olisin hakenut työpaikkaa, jossa olin työskennellyt vuosia. Kyllä se hieman nauratti, kun asia ei minua koskettanut, ymmärrän kyllä miten hirveän epärealistiseksi vaatimukset ovat vedetty monissa paikoissa. 

Tätä moni ihmettelee ja sitten kun lukee tarkemmin, niin eihän siellä olekaan kuin pari vaatimusta, loput on toiveita. Jostain syystä edes AMK-opintojen jälkeen ei osata lukea, vaan oletetaan.

Vierailija
30/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan samaa ihmetellyt. Etenkin varhaiskasvatuksen koulutusrajaukset kummastuttavat. Vaka-open koulutus on arvokasta ja tärkeää, sekä vaikuttaa ryhmän arkeen, mutta eikö oikeasti riitä yksi ope per ryhmä? Pitääkö lastenhoitajienkin olla maistereita? Palkka ei tuossa työssä vastaa koulutusvaatimuksia, joten on mielestäni lapsille haitallista jos ryhmiä pyöritetään vajaaresursoituina koulutusvaatimuksista johtuen.

Ja tämä tietysti vain yksi esimerkki. Mielestäni pitää olla väyliä työelämään ilman koulutustakin, kaikilla ei se koulunkäynti luonnistu vaikka ovat fiksuja ja kykeneviä työntekijöitä.

Vakan akateemisuusvaatimukset on kyllä ihan ihmeellinen kuvio. Ymmärrän, että siellä on hyvä olla korkeakoulutettujakin, mutta kai se leikittäminen ja laulattaminen kuitenkin onnistuisi melko hyvin myös ilman yliopisto-opintoja? Jos joku kehityspsykologian ymmärtäminen on välttämätön osa työtä niin kai siitäkin voisi oleelliset osat opiskella vaikka osana amk-tutkintoa? 

Vierailija
31/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Työskentelin siellä 5 vuotta ja seuraajaani etsittiin kriteereillä, joiden perusteella en olisi itse voinut hakea työpaikkaani.

Vierailija
32/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ylipäätään kummallisen jäykät työmarkkinat, joissa tietty tutkinto määrittää sun koko työuran. Johonkin julkishallinnon pestiin kelpaa esimerkiksi vain tradenomi, vaikka kuka tahansa jonkun korkeakoulututkinnon suorittanut selviytyisi niistä tehtävistä. 

MIkä pesti tuo on? Valtiolle.fi ei moista tunne. Kyllä kelpaa ihan akateeminenkin kaupallinen tutkinto, ei ole rajattu vain tradenomiin.

Julkishallinnossa on pakko laittaa kaikki työpaikat julkiseen hakuun, vaikka pesti on avattu sijaiselle joka hoitanut tehtävää vuosia. Tästä syystä joissain ilmoituksissa voi olla niin yksityiskohtaiset kriteerit, että vain se sijainen voi ne täyttää. Tietyn tutkinnon lisäksi vaatimuksena voi olla vaikkapa jonkin yksittäisen kurssin suoritus tietyllä arvosanalla. Nähty on. Tällaisia ilmoituksia nähdessään kannattaa todeta ettei paikka ole oikeasti haussa.

Vierailija
33/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0-5 tuntia viikossa työskentelevältä minimipalkkaiselta krääsäkaupan myyjältä toivottiin kauppiashenkisyyttä. Tuo oli kyllä pohjanoteeraus :D

Sen pitäisi tehdä kauppaan huipputulos tyhjästä polkaisten. 

Vierailija
34/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat että tässä kuvailtaisiin paikkaa, joka on juuri nyt haussa? 

Vierailija
35/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkishallinnossa on pakko laittaa kaikki työpaikat julkiseen hakuun, vaikka pesti on avattu sijaiselle joka hoitanut tehtävää vuosia. Tästä syystä joissain ilmoituksissa voi olla niin yksityiskohtaiset kriteerit, että vain se sijainen voi ne täyttää. Tietyn tutkinnon lisäksi vaatimuksena voi olla vaikkapa jonkin yksittäisen kurssin suoritus tietyllä arvosanalla. Nähty on. Tällaisia ilmoituksia nä

En kysynyt tätä, kysyin, missä pestillä valtiolla on määritetty joku tietty AMK-tason tutkinto, siellä kun on (ihan lainkin vaatimuksesta) termi "vähintään AMK-tasoinen kaupallinen tutkinto" eli enemmänkin osaamista saa olla. Sen sijaan yksittäisistä osaamisista voi olla erittäin yksityiskohtaisia vaatimuksia, mutta tutkinto saa olla muukin kuin AMK:ssa suoritettu.

Vierailija
36/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että korkeilla vaatimuksilla yritetään edes vähän ennalta torpata sitä valtavaa hakemustulvaa, joka kyseiseen avoimeen paikkaan joka tapauksessa tulee. Kun laitetaan paljon vaatimuksia ja lisäkikkailuja kuten videoita, saadaan olennaisesti ennalta karsittua hakijamäärää.

Anyways, asiantuntijatöihin ihmisiä rekrytoineena voin sanoa, että aina kannattaa hakea vaikka kaikki esitetyt vaatimukset eivät täyttyisi, kunhan osaaminen kuitenkin jollain tavalla liippaa pyydettyä. Koskaan ei tiedä, millaisia kilpailijat ovat, eikä useinkaan rekryissä löydy yhtäkään kaikki "vaatimukset" täyttävää hakijaa. Lisäksi hakemisen myötä nimi voi jäädä rekrytoijan muistiin, ja kun sama taho hakee seuraavan kerran työvoimaa, saatat jo tämän muistijäljen myötä olla pienessä etulyöntiasemassa.

Vierailija
37/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkishallinnossa on pakko laittaa kaikki työpaikat julkiseen hakuun, vaikka pesti on avattu sijaiselle joka hoitanut tehtävää vuosia. Tästä syystä joissain ilmoituksissa voi olla niin yksityiskohtaiset kriteerit, että vain se sijainen voi ne täyttää. Tietyn tutkinnon lisäksi vaatimuksena voi olla vaikkapa jonkin yksittäisen kurssin suoritus tietyllä arvosanalla. Nähty on. Tällaisia ilmoituksia nä

Mä olen jopa nähnyt valtionhallinnon työpaikkailmoituksen, jossa hakukriteereihin kuului aikaisempi työsuhde samassa virastossa, samojen tehtävien parissa. Siis julkisessa haussa!

Vierailija
38/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden "mee töihin"-huutelijoiden nuoruudessa tuollaisiin töihin ihan vaan kirjaimellisesti mentiin. Kysyttiin milloin voi aloittaa ja yleensä se oli samantein tai seuraavana päivänä.

Ei noin etuoikeutettu voi ymmärtää nykypäivän realiteetteja. Pitää niitä 1200 hakijaa nelivaiheisine videorekryineen laiskoina.

Hyvä pointti! Ja ehkä jollain tasolla kuvittelevat, että Suomi on vieläkin tuollainen kuin se oli heidän aikanaan. 

On se edelleen. Eilen kävi joku poika kyselemässä kesätöitä, pestattiin aloittamaan kesäkuun alussa.

Vierailija
39/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et viitsi nähdä vaivaa, niin jaksatko tehdä edes töitä?

Just niin, tuolla menetelmällä saadaan tuhannen laiskan hakijan joukko tiputettua muutamaan kymmeneen potentiaaliseen. 

Vierailija
40/50 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju alkoi työpaikkojen kelpoisuusvatimuksista ja nopeasti eteni siihen, että jo työnhaku on palstamammoille liian vaikeaa. 

Ei mun tarvitse mitään töitä hakea. Olen töissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi