Voiko pois annettua asiaa enää jälkikäteen pyytää itselleen takaisin?
Ystäväni antoi minulle muutamia asioita jotka eivät arvoltaan olleet mitään arvokkaita mutta hyödyllisiä silti. Hän itse ehdotti että ottaisin asiat.
Nyt sitten tällä viikolla tuli tekstiviesti jossa pyysi antamiaan asioita takaisin väittäen että kyseessä olikin laina.
Mitä ihmettä??? Kaveri itse ensin ehdotti asioiden pois antamista ja nyt perii asiat takaisin itselleen?? Totta kai annan asiat takaisin, en kehtaa pitää niitä itsellään etten vaikuta ahneelta mutta oudolta asia silti tuntuu.
Meni jotenkin uskottavuus ystävään, tän myötä.,
Kommentit (16)
Lahja on lahja. Se annetaan ja siitä ei puhuta sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Oliko minkälaisia tavaroita, jotain käyttöesineitä joita kaipasi tilapäisesti itselleen lainaan? Kuulostaa oudolta, pitäisin etäisyyttä.
Jotain lasten käytettyjä vaatteita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko minkälaisia tavaroita, jotain käyttöesineitä joita kaipasi tilapäisesti itselleen lainaan? Kuulostaa oudolta, pitäisin etäisyyttä.
Joo ystäväsi on väärässä. Kerran annettu on annettu pois, eikä mikään "laina" joka muuttuu lainaksi vasta kun antaja päättää niin.
Teillä taisi olla eri käsitys antamisesta. Hän antoi lainaksi ja sinä kuulit antoi.
Milloin sitovan lahjanlupauksen antamisen jälkeen, mutta ennen lahjoituksen täyttämistä, antajan varallisuusolot huonontuvat niin suuresti, että lahjan saajankin olot huomioon ottaen lahjan vaatiminen olisi ilmeisesti kohtuutonta, voidaan lahjoitus peruuttaa tai sitä vähentää.
Jos lahjan saaja tekee sitovan lahjanlupauksen antajalle huomattavaa vääryyttä, voi antaja peruuttaa lahjoituksen, niin kauan kuin sitä ei ole täytetty; ilmoittakoon kuitenkin peruutuksesta lahjaa saajalle vuoden kuluessa vääryydestä tiedon saatuaan.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1947/19470625
Eli jos lahja on jo annettu, sitä ei voi enää vaatia takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen saanut vaatteita lainaan. Sitten olen palauttanut kun on kasvanut ulos vaatteesta.
Asiat? Eivät siis ole tavaroita tai esineitä vaan asioita joita olet saanut?
Vierailija kirjoitti:
Teillä taisi olla eri käsitys antamisesta. Hän antoi lainaksi ja sinä kuulit antoi.
Kyllä ystävä puhui pois antamisesta, ihan näillä sanoilla ja vielä itse ehdotti, että saat nämä, ota pois jne. Sanaa palauttaminen tai lainaaminen ei käytetty, eikä ollut puhetta palauttamisesta tai väliaikaisuudesta ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen saanut vaatteita lainaan. Sitten olen palauttanut kun on kasvanut ulos vaatteesta.
Sinäkin. Kuka muu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen kysynyt kaverilta haluaako hän kyseiset vaatteet takaisin vai saanko antaa niitä eteen päin eli mitä sinä teet vaatteilla joita lapsi ei enää tarvi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen kysynyt kaverilta haluaako hän kyseiset vaatteet takaisin vai saanko antaa niitä eteen päin eli mitä sinä teet vaatteilla joita lapsi ei enää tarvi?
Myy pois? Muutamat kenelle olen antanut jotain, ovat myöhemmin myyneet ne. Ihan sama minulle, en anna jos en ole valmis luopumaan tavarasta ikuisiksi ajoiksi. Itse kysyn aina tavaraa hävittäessäni antajalta että haluaisiko hän sen takaisin. Ihan vain kohteliaisuuttani, siis jos ylipäätään muistan mistä tavara on saatu, ja että henkilö on edelleen lähipiirissä, eli en ota yhteyttä kehenkään 20v sitten viimeksi tapaamaani tyyppiin.
Yleensä en anna mitään pois, vaan jos en saa myytyä pilkkahinnalla, niin vien hyötykäyttöasemalle, siis sellaiselle josta tavara ei lähde enää kiertoon kuin materiaaleina.
Kotini ei kuitenaan ole mikään ilmaiskierrätyskeskus jossa hilloan kaikkea mitä en tarvitse ja ilmoittelen että sopii tulla hakemaan idästä ja lännestä sitten kun tarvitsee.
Hyi, kuka haluaa jotain käytettyjä vaatteita takaisin? Ush.
Mikä ongelma. Tavarat kassiin ja takaisin antajalle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma. Tavarat kassiin ja takaisin antajalle.
AP tässä. Minähän jo sanoin, että palautan toki tavarat, mutta ongelma ei olekaan se, vaan se, etten enää voi luottaa ystävän sanoihin/tekoihin kun ensin antaa ja sitten peruu antamisen. Ja kuten olen jo sanonut, ystävä erittäin selkeästi puhui pelkästä antamisesta.
En missään nimessä enää ota tarjottua tavaraa tai lainaa missään asiassa samaisen ystävän kanssa. En halua olla epätietoisuudessa toisen teoista/sanoista, se on ihan varmaa.
Miten annetaan asioita?
Tavaraa voikyllä antaa, mutta onko asian antamista esim. keskustelu, mielipide vai mikä?