Onko ammattitaidottomuutta kassatyöntekijältä tarkistaa henkkarit joka kerta
Olen käynyt samassa lähikaupassa jo yli 5 vuotta ja siellä on yksi vanhempi nainen kassatyöntekijänä, joka kysyy joka kerta paperit, vaikka ostan vain pari saunaolutta.
Olen kuitenkin jo reippaaasti päälle 40-vuotias ja tuo nainen tietää minut, koska on exäni tuttu.
Kommentit (56)
Käsittääkseni myyjien toimintaa tarkkaillaan.
Jaaha, tiedän sinut, kyseessä on helsinkiläinen S-market. Todella lapsellista itkeä siitä, että myyjä tekee työnsä huolellisesti. Olet täysi pelle mieheksi.
Ihan käsittämätöntä, että pitää kysyä henkkarit, jos varmasti tietää, että on täysikäinen.
Itse kerran kysyin vakikauppani myyjältä, että kysytkö tosissasi niin vastasi kyllä. No näytin paperit, mutta kyllä on järjettömät säännöt. S-ryhmässä noitten kyselyjä seurataan kuulemma ja tulee kehuja, kun on aktiivinen myyjä.
Olisit iloinen, että olet niin nuorekkaan oloinen.
Kaupoissa liikkuu ns. mysteerishoppaajia ja siitä voi olla myyjälle kovat seuraukset jos ei kysy henkkaria. Mysteerishoppaaja voi olla esim. 29-vuotias joka näyttää huomattavasti ikäistään vanhemmalta ja siitä on myyjälle ja koko kaupalle kovat seuraukset jos ei kysy alle 30-vuotiaalta henkkaria niin kuin säädökset vaativat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mikäli ostoksissa on alkoholituotteita, myyjän pitää kysyä papereita tarpeeksi usein. En nyt ulkoa muista, mikä tuo prosenttiosuus on, mutta huomautus tulee, jos esimerkiksi myyty 100 asiakkaasta 10:lle alkoholituotteita ja kertaakaan ei ole merkitty ikää varmistetuksi henkilötodistuksella. Jos epäillään, että myy alaikäisille, varastaa kassasta tms, katsotaan yhdessä työntekijän kanssa videot kassalla työskentelyajalta. Kaikesta jäät kiinni.
Pidä joka kerta hirveetä meteliä kun kysyy niin alkaa muistamaan sinut. Kysy että taasko kysyt kun viime viikolla näytit henkkareita ja olit jo täyttänyt yli 30v. Tai ala jättämään ostoksia kassalle kun käyt kotona hakemassa henkkarit. Luulis alkavan sellanen ärsyttämään. Laita vielä palautetta kaupalle että jatkuvasti kyselee niin se herättää myös muiden työntekijöiden huomion.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, entisenä kaupan kassana voin kertoa. Siellä käy myös mysteryshoppaajia asian tiimoilta, joten huolellinen pitää olla jottei tule noottia.
Toinen syy on, että on näytettävä muille jonossa oleville asiakkaille, että siinä kaupassa toimitaan oikein, siis myös imagokysymys. Tätä ei vain moni asiakas taida ymmärtää kun ei näe omaa napaansa pidemmälle.
Mä en ymmärrä, mikä siinä henkkarin näyttämisessä on niin he*vetin vaikeaa. Yleensä aikuisella ihmisellä kai on joku henkkari mukana.
Juuri tämän typerän syyn takia haen saunakaljani aina muualta.
Vierailija kirjoitti:
Pidä joka kerta hirveetä meteliä kun kysyy niin alkaa muistamaan sinut. Kysy että taasko kysyt kun viime viikolla näytit henkkareita ja olit jo täyttänyt yli 30v. Tai ala jättämään ostoksia kassalle kun käyt kotona hakemassa henkkarit. Luulis alkavan sellanen ärsyttämään. Laita vielä palautetta kaupalle että jatkuvasti kyselee niin se herättää myös muiden työntekijöiden huomion.
Henkilötidistus pitää kysyä joka kerta, kun alle 30-vuotiaalta näyttävä henkilö ostaa alkoholituotteita. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
En osaa arvioida ihmisten ikää tai ainakin olen siinä tosi huono. Jos menisin kaupan kassalle töihin, tekisikö se yhtäkkiä minusta ammattitaidottoman? Miten se myyjän ammatti pätevöittää minut iän arvioinnissa?
Multa ei vanhemmat työntekijät koskaan kysy papereita vaikka olen 19v. Olen 175cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä, että pitää kysyä henkkarit, jos varmasti tietää, että on täysikäinen.
Itse kerran kysyin vakikauppani myyjältä, että kysytkö tosissasi niin vastasi kyllä. No näytin paperit, mutta kyllä on järjettömät säännöt. S-ryhmässä noitten kyselyjä seurataan kuulemma ja tulee kehuja, kun on aktiivinen myyjä.
Alle kolmekymmentä vuotta näyttävältä on kysyttävä kaupan ohjeistuksen mukaan paperit jos ostaa alkoholia tai tupakkaa. Eli vaikka olisit kuinka tuttu ja näytät nuorelta, niin kysyttävä on . Kassajärjestelmään tulee merkintä noiden ostosten yhteydessä, ja jos et ole kysynyt tulee puhuttelu esimieheltä. Hassua kun 18 v on ikäraja. On kyllä hyvinkin haastavaa arvioida ihmisen ikä.
Mä oon se, jolla on mukana vain kännykkä ja maksukortti, bonuskortit tulee puhelimesta nekin.
Vierailija kirjoitti:
Toi ei muuten auta yhtään. Kysytään jokatapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Multa ei vanhemmat työntekijät koskaan kysy papereita vaikka olen 19v. Olen 175cm pitkä.
otan osaa
Vierailija kirjoitti:
Mä oon se, jolla on mukana vain kännykkä ja maksukortti, bonuskortit tulee puhelimesta nekin.
Silloin on täysin oma vika, jos ei ota henkkaria mukaan, kun ostaa alkoholia.
Meidän lähimmän S-Marketin osa-aikakassa on mun naapuri. Oli aikanaan mun 50-vuotisjuhlissa, joten tasan tarkkaan tietää mun syntymäpäivän ja iän. Näytän n. 5 vuotta ikäistäni nuoremmalta, mutta selvästi yli 30-vuotiaalta. Ainoa myyjä, joka kysyy multa alkoholiostoksien yhteydessä paperit ... Saa merkinnän järjestelmään, että on kysynyt. Otan nykyään aina ajokortin esille valmiiksi yhdessä bonuskortin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, mikä siinä henkkarin näyttämisessä on niin he*vetin vaikeaa. Yleensä aikuisella ihmisellä kai on joku henkkari mukana.
Tekee työstä hidasta tarkistaa kaikilta paperit. Kyseinen myyjä tarkistaa jopa selkeästi eläkeläisiltä papereita. Mielestäni ei ole kovin hyvää ammattitaitoa hidastuttaa jonoa kyselemällä vakiasiakkailta ja vanhuksilta papereita.
Jos käyt useammin kun kerran viikossa kaupassa ja siellä sattuu olee muitakin työntekijöitä, ettei tuo yks tee töitä 24/7 niin osta ne kaljat sillon ku joku muu on kassalla. Tadaa.