Pomon mielistelijät töissä. Eikö ne itse tajua, miten läpinäkyvää niiden touhu on?
Varmasti joka työpaikalla näitä on vähintään yksi. Meillä tää mielistelijä nauraa pomon vitseille sellaista ihmeellistä tekonaurua, on yliampuvan kiinnostunut kaikista pomon jutuista ja jopa puhuu pomolle jotenkin eri äänellä kuin muille. Sellaisella ihme lässyttävällä "ai miten ihanaa" -äänellä. Muiden seurassa on ihan normaali.
Kommentit (10)
Jotenkin sellaista vanhanaikaista meininkiä, missä esihenkilö on joku jumala, jonka suosioon yritetään kaikin keinoin päästä. Työsuorituksen pitäisi olla se tärkein kriteeri, millä työssä pärjäämistä arvioidaam, mutta valitettavan usein henkilökemiat painavat vaakakupissa enemmän.
Pomo kyllä näkee tuon läpi. Samat ihmiset on aina mielinkielin auktoriteetteihin, eli tämä käytös on alkanut jo päiväkodissa ja jatkunut koulussa.
Nämä ihmiset eivät ole niiden pomojen/hoitajien/opettajienkaan suosiossa, koska ovat yleensä joka tavalla rasittavia ja feikkejä. Toki sitten tyhmään tai narsistiin pomoon tuollainen uppoaa kuin veitsi voisin, mutta silloin on muitakin ongelmia kuin yksi itsensä naurettavaksi tekevä mielistelijä.
Minulla oli aikoinaan tuollainen lipomiselle perso johtaja. Enkä mä hullu tajunnut hyödyntää tarjottua tilaisuutta. Eli lämmittää kielellä ryppyreikää. Omapahan oli mokani.
Kolmeen kertaan firmassa nimitettiin uusia pienosakkaita, jossa en sitten ollut koskaan ehdolla. Sen sijaan olin kerran lomautettuna.
Veljet. Muistakaa lipoa esimiehen kulkusia. Se kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sellaista vanhanaikaista meininkiä, missä esihenkilö on joku jumala, jonka suosioon yritetään kaikin keinoin päästä. Työsuorituksen pitäisi olla se tärkein kriteeri, millä työssä pärjäämistä arvioidaam, mutta valitettavan usein henkilökemiat painavat vaakakupissa enemmän.
Kyllä, ja se joka nuoleskelee esimiestä, sitä esimies jumaloi takaisin. Lipi, lipi.
Vierailija kirjoitti:
Pomo kyllä näkee tuon läpi. Samat ihmiset on aina mielinkielin auktoriteetteihin, eli tämä käytös on alkanut jo päiväkodissa ja jatkunut koulussa.
Nämä ihmiset eivät ole niiden pomojen/hoitajien/opettajienkaan suosiossa, koska ovat yleensä joka tavalla rasittavia ja feikkejä. Toki sitten tyhmään tai narsistiin pomoon tuollainen uppoaa kuin veitsi voisin, mutta silloin on muitakin ongelmia kuin yksi itsensä naurettavaksi tekevä mielistelijä.
Monesti ovat epäluotettavia. Tekevät pitkälti mitä vaan, jos palkintona on hyöty itselle.
Tuo mielistely pitää opetella tekemään niin vaivihkaa että kukaan ei tajua sitä. Eli kun olet kaikille mukava, sosiaalinen, teet työsi hyvin ja olet luotettava vastuunkantaja, niin pomo kuin pomo tykkää. Mutta sitten sen päälle ne kahdenkesken tapahtuvat pienet huomaamattomat pomon omanarvon tunnon kohotukse ja hänen ammattitaidon tms kohotukset koista hän saa mielihyvää. Eikä tarvitse mitään läpinäkyvää "voi ku sä oot pätevä" tai "sinä olet kyllä paras pomo ikinä" typeryykdiä, vaan tietyissä tilanteissa olet samaa mieltä ja tuot sen julki, kun pomo kertoo jotain ideaa, niin pönkitä hänen ajatuksiaan tyyliin "joo, toi on kyllä hyvä idea". Nämä pienet "samaa mieltä" tai mikä nyt ikinä tilanteeseen sopiikaan ovat omiaan luomaan ns suosikkisuhdetta.
Jos huomaat että pomo on kovin kehujen ja nostatuksen perään oleva autoritäärinen esihenkilö, niin häneltä kannattaa kysellä paljon koska sellaiset ihmiset rakastavat sitä että saavat antaa neuvoja muille ja joku arvostaa heitä niin paljon että kysyy hänen neuvoa ja mielipidettä.... ihan sama vaikka osaisit tehdä asian itse, mutta sopivan tilaisuuden tullen (ei liian usein) tätä metodia on hyvä käyttää. Minä sain aikoinaan oikein v mäisen tyranniesihenkilön tällä tavalla puolelleni ja arvostamaan minua, vaikka aluksi hän suhtautui hyvin ynseästi ja vähätellen minuun, ei voinut sietää varmaan edes olemustani. 4-5 kertaa sopivassa tilanteessa vähän nuoleskelin ja hän alkoi kohdella minua ammattilaisena.
Työelämä ja siellä sosiaaliset suhteet on tietynlaista peliä.
Ruskeakieliset on epäluotettavimpia työkavereita. He vaikka valehtelevat työkavereista perättömiä juttuja pomoille kohottaakseen omaa asemaansa.
Joillekin mielistely ja miellyttäminen on lapsuudesta opittu selviytymiskeino.
Ja tästä ääripäästä pitää erottaa normaali- ja hyväkäytöksiset ihmiset joita suurinosa kuitenkin on. Se että on fiksu, asiallinen, hyvät vuorovaikutustaidot ja tekee työnsä hyvin srkä tulee pomon kanssa juttuun ja saa kiitosta työstään, ei ole mielistelyä eikä mitään nuoleskelua.
Usein ne duunipaikan aina tatti otsassa valittajat ja pomojen moittijat ovt juuri niitä jotka syyttää noita normaalisti käyttäytyviä ja hyvin työnsä tekeviä nuoleskelijoiksi. Ihan kun kaikkien pitäisi aina haukkua firmaa, pomoja ym ja olla naama väärällään vinkumassa.
Ja edellisessä työpaikassa oli yksi joka flirttaili pomolle koko ajan (pomo oli keski-ikäinen nainen ja tämä flirttailija nuori mies). Se oli jotenkin ällöttävää katsottavaa. Ja niin läpinäkyvää!