Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni käyttää masennuslääkkeitä?

Vierailija
18.05.2025 |

Lääkkeet ei auta masennuksen juurisyihin, silti joku 500 tuhatta käyttää Suomessa. 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä hoito linjaa, että milloin niitä syödään :) Pahinta hulluutta on lääkitä lapset, kun ei vielä tiedetä mihin lääkintä johtaa tulevaisuudessa.

Käypähoitosuosituksia tekevät pitäisi käydä todella tarkasti läpi, kuinka oni heistä on lääkefirmojen lahjomia. Eli ei riitä vain päälipuolinen ihmettely vaan verottaja voisi käydä kaikki tilit läpi ja jokaisen maksun lääkefirmoilta.

Vierailija
22/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeitä syödään muuhunkin kuin pelkästään masennukseen. Ovat monikäyttöisiä.

Muuta ei kirjoiteta niin ovathan ne silloin monikäyttöisiä. Ketipinoria kirjoitetaan ahdistukseen ja unettomuuteen. Kumpaankaan sitä ei saisi käyttää mutta suomen lääkärit ovat ihan puoskareita lääkkeiden kanssa. 

Ketipinor ei juurikaan auta ahdistukseen. Olantsapiini auttaa paremmin. Ketipinor on ihan turvallinen lääke unettomuuteen, kunhan ei käytetä isoja annoksia.

Eihän se ole tärkeää auttaako lääke. Kunhan siitä lääkkeestä ei päihdy niin se on pääasia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan tukema kuntoutuspsykoterapia voi maksaa noin 5060 euroa viikossa. Monilla ei ole varaa tähän. Lääkkeet paljon halvempia.

Väliviiva ei toimi. Eli 50 viiva 60 euroa.

Vierailija
24/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset käyttävät särkylääkkeitä, vaikka ne eivät vaikuta kivun alkusyyhyn?

Vierailija
25/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän siksi koska olen riippuvainen niistä. Olen nyt 38-vuotias ja minulle kirjoitettiin masennuslääkettä ekan kerran kun olin 17-vuotias. Olen yrittänyt lopettaa lääkkeet monta kertaa, mutta fyysiset viekkarit ovat ihan hirveät. Nyt olen onnistunut puolittamaan annoksen hitaasti reilun vuoden aikana. Haluaisin tietää millanen olen ilman lääkkeitä koska olen syönyt niitä koko aikuisikäni tähän mennessä. 

Mulla oli sama juttu; mietin että, jos tapaan jonkun ei se ihminen tapaa mua vaan sen lääkitys version. Tätä mietittyäni iski paniikki, kun tajusin, etten mä itsekään tiennyt millainen olisin ollut ilman lääkkeitä. Olinhan niitä käyttänyt jo parisen kymmentä vuotta.

Mä itse lopetin suht nopeella aikataululla kaikki ja kärsin ne sähköiskut ja muut tuntemukset. Niissä sähköiskuussa on muuten se erikoinen juttu, että niitä on tullut vuosien ajan aina sillon tällöin.

Tsemppiä, sä pystyt siihen 

Vierailija
26/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeitä syödään muuhunkin kuin pelkästään masennukseen. Ovat monikäyttöisiä.

Muuta ei kirjoiteta niin ovathan ne silloin monikäyttöisiä. Ketipinoria kirjoitetaan ahdistukseen ja unettomuuteen. Kumpaankaan sitä ei saisi käyttää mutta suomen lääkärit ovat ihan puoskareita lääkkeiden kanssa. 

Ketipinor ei juurikaan auta ahdistukseen. Olantsapiini auttaa paremmin. Ketipinor on ihan turvallinen lääke unettomuuteen, kunhan ei käytetä isoja annoksia.

Eihän se ole tärkeää auttaako lääke. Kunhan siitä lääkkeestä ei päihdy niin se on pääasia. 

Neuroleptit ei ole päihdyttäviä lääkkeitä. Alussa voivat kuitenkin väsyttää. 

Vierailija
27/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentaa jos en syö.

Vierailija
28/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensairaus on sairaus siinä missä muutkin sairaudet. Sairauksiin yleensä annetaan lääkitykset.

Vierailija
29/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kun ihminen ei tajuu,että normaaaaaali alakulo tai menetykset kuuluu elämään. ,heti pitää muka lääkitä itseään. elämänkirjo kuuluu arkeen. on toki olemassa elimistöllistä masennusta,mutta se onkin sairaus. mua  ottaa aivoon kun valitetaan-ai ku masentaa, toi bussi oli myöhässä,paska sää, jne jne. eli puurot ja vellit sekaisin.  masennus on sairaus ei veetutus tai muu flegmaattisuus.

Vierailija
30/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan tukema kuntoutuspsykoterapia voi maksaa noin 5060 euroa viikossa. Monilla ei ole varaa tähän. Lääkkeet paljon halvempia.

No enempi se on sitä, että B-lausuntoja kirjoitetaan varsin vähän ja terapeutteja on sitten vielä vähemmän ja todella hyviä terapeutteja älyttömän vähän.

Pilleriä massoille.

Vierailija
31/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuroleptit ei ole päihdyttäviä lääkkeitä. Aluss

Neuroleptit ei päihdytä ne vain saavat pään entistä pahemmin sekaisin.

Vierailija
32/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuroleptit ei ole päihdyttäviä lääkkeitä. Aluss

Neurolepteihin voi toisaalta jäädä koukkuun ja niistä on vaikea päästä eroon, ja ne voivat loppuelämäksi tuhota seksuaalisuuden, eli niitä määrätänä kovin helpolla. 

Vierailija
33/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin joskus, että päättäjistäkin osa popsii noita, luultavasti vielä suurempi osuus kuin kansasta keskimäärin, koska on stressiä, uniongelmia jne. Mutta mitä ne päätökset sitten ovat kun tekijän aivokemiaa on keinotekoisesti peukaloitu? Pelottavaa.

Vierailija
34/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enempi se on sitä, että B-lausuntoja kirjoitetaan varsin vähän ja terapeutteja on sitten vielä vähemmän ja todella hyviä terapeutteja älyttömän vähän.

Pilleriä massoille.

B-lausuntoja yleensä kirjoitetaan kun on ollut tarpeeksi kauan sairauslomalla. Eli yli 60 päivää.

Vierailija
35/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa,että erotat sanatmielensairaus vrt mielisairausmonella menee puurot ja vellit sekaisin. 

Vierailija
36/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset käyttävät särkylääkkeitä, vaikka ne eivät vaikuta kivun alkusyyhyn?

Hyvä kysymys. Sama medikalisaatio ja lääkefirmojen lobbaus lienee taustalla.

Itse en ole mitään lääkettä syönyt yli kymmeneen vuoteen.

Vierailija
37/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön päivittäin Ketipinoria 300mg ja Olantsapiinia 5mg. Ei ole vienyt seksihaluja pois. Pientä väsymystä silloin tällöin. Lääkkeisiin olen jo niin tottunut.

Vierailija
38/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön päivittäin Ketipinoria 300mg ja Olantsapiinia 5mg. Ei ole vienyt seksihaluja pois. Pientä väsymystä silloin tällöin. Lääkkeisiin olen jo niin tottunut.

Ketipinor tekee muunmuassa reikiä aivoihin. Lääkärien mielestä ihan harmiton lääke moneen vaivaan. 

Vierailija
39/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen äkäinen, ahdistunut ja itken muuten lähes päivittäin. Nyt ei enää itketä.

Vierailija
40/72 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketipinor tekee muunmuassa reikiä aivoihin. Lääkärien mielestä ihan harmiton lääke moneen vaivaan. 

Ei ole olemassa todisteita siitä, että neuroleptit "tekevät reikiä" aivoihin. Tutkimusten mukaan neuroleptit voivat vaikuttaa aivojen rakenteeseen ja toimintaan, mutta nämä muutokset eivät ole suoraan "reikiä" vaan esimerkiksi aivojen kutistumista, aivosolujen tuhoutumista tai aivokuoren ohenemista. Ne voivat myös vaikuttaa hermoverkostojen toimintaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan