Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla opiskellessa näitä ongelmia?

Vierailija
18.05.2025 |

Mulla tyssää opiskelu aina siihen etten saa tehtyä esseetä. En saa lähteitä keskustelemaan keskenään, en jotenkin osaa tuottaa lähteiden avulla tieteellistä pohdintaa. Toinen juttu on se kun seuraan luentoa niin luento voi olla vaikka miten mielenkiintoinen niin sen jälkeen 99 prosenttia luennosta vain häviää mielestä. 

Referaattitehtävän pystyn kyllä tekemään kun siinä pitää vain tiivistää olennainen. Olen myös tehnyt harrastuksena toimittajan töitä ja tykkään lukeakin paljon, mutta en osaa opiskella tai menetän siinä helposti mielenkiintoni.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tuollaista ongelmaa ole ollut. Ehkä olet opetellut väärän opiskelutekniikkan. 

Vierailija
2/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tuollaista ongelmaa ole ollut. Ehkä olet opetellut väärän opiskelutekniikkan. 

"Tekniikkan"?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi? Ehkä kannattaa laittaa kyvyt siihen minkä osaat parhaiten.

Vierailija
4/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki asiatekstit on ihan mekaanisia suorituksia. Et ehkä ole esseen rakennetta sisäistänyt kunnolla. Ensin runko kuntoon, sitten vasta liha päälle. 

Vierailija
5/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella. Adhd. 

Vierailija
6/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ensin sisällysluettelosta, että saat vähön runkoa aikaiseksi. Sitten lähdet etsimään tietoa asiasta, kirjoitat lähteestä saamaasi tietoa ylös. Sitten otat toisen lähteen samasta asiasta ja vertaat ovatko ne keskenään samaa mieltä vai onko jotain erilaista. Sitten kirjoitat tästä. Ja myös vielä jotain omia ajatuksia mukaan. Aloittaminen on vaikeinta. Rutiinia tulee sitä mukaa, kun vaan teet. Pakota vaikka itsesti tylstämään esseetä 2h/päivä. Kaikki muut virukkeet siksi aikaa pois.

Vierailija
7/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samankaltaista ongelmaa. Kaikenlaiset pitkät pohdinnat ja vapaat kirjoittelut sujuu, mutta tieteellisen tekstin kirjoittaminen hankalaa. Apua varmaan sais jostain kirjoitustekniikkakurssista, joissain yliopistoissa järjestetään niitä. Mä en tuota hyödyntänyt vaan kärvistelin itsekseni.

Vierailija
8/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo tyhmyydestä. Kaikkien ei kuulu vaan opiskella.

Vierailija
9/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Muistan helposti luennon asiat ja rakastan kirjoittaa esseitä, aiheesta joka kiinnostaa tai osaan tai löytyy lähteitä. Jos aihe epämieluisa, niin voi tulla ongelmia..

Vierailija
10/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki asiatekstit on ihan mekaanisia suorituksia. Et ehkä ole esseen rakennetta sisäistänyt kunnolla. Ensin runko kuntoon, sitten vasta liha päälle. 

Se pitäisi varmaan tehdä kädestä pidellen niin ehkä sitten. ap

Vierailija
11/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut kirjoittaa tuon aloituksen. Eli on ja siitä syystä kakka osunut tuulettimeen.

Vierailija
12/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita ensin sisällysluettelosta, että saat vähön runkoa aikaiseksi. Sitten lähdet etsimään tietoa asiasta, kirjoitat lähteestä saamaasi tietoa ylös. Sitten otat toisen lähteen samasta asiasta ja vertaat ovatko ne keskenään samaa mieltä vai onko jotain erilaista. Sitten kirjoitat tästä. Ja myös vielä jotain omia ajatuksia mukaan. Aloittaminen on vaikeinta. Rutiinia tulee sitä mukaa, kun vaan teet. Pakota vaikka itsesti tylstämään esseetä 2h/päivä. Kaikki muut virukkeet siksi aikaa pois.

Kiitos, tämä kuulosti hyödylliseltä. ap

Vierailija
13/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tee luentomuistiinpanoja? Mikset?

Vierailija
14/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Muistan helposti luennon asiat ja rakastan kirjoittaa esseitä, aiheesta joka kiinnostaa tai osaan tai löytyy lähteitä. Jos aihe epämieluisa, niin voi tulla ongelmia..

Mutta, minulla oli tämä ongelma alussa AM:ssa. Nyt kun olen kirjoittanut n. 3-5 laajaa tekstiä, se ongelma on kadonnut. Eli, paljon olet kirjoittanut esseitä? Niihin tulee tietty rutiini usein. Kun olin itselleni väärällä alalla (kaupallinen, tradenomi), kirjoittaminen oli tosi vaikeaa minulle, vääntää tekstiä mikä ei kiinnosta tai mitä en ymmärtänyt...

Aloituskappale, ja kokoava loppukappale. Tekstiä ja käsiteltäviä asioita on hyvä hahmotella myös ranskalaisin viivoin.

Nämä ovat toimineet minulle.

Vierailija
15/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella. Adhd. 

Tätä olen joskus epäillyt. Toisaalta vaikka olisinkin adhd-piirteinen niin se ei estä projektiluontoisten juttujen tekemistä. En halua mitään diagnoosia tai lääkkeitä, en koe tuollaista muuksi kuin ominausuudeksi. ap

Vierailija
16/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta, minulla oli tämä ongelma alussa AM:ssa. Nyt kun olen kirjoittanut n. 3-5 laajaa tekstiä, se ongelma on kadonnut. Eli, paljon olet kirjoittanut esseitä? Niihin tulee tietty rutiini usein. Kun olin itselleni väärällä alalla (kaupallinen, tradenomi), kirjoittaminen oli tosi vaikeaa minulle, vääntää tekstiä mikä ei kiinnosta tai mitä en ymmärtänyt...

Aloituskappale, ja kokoava loppukappale. Tekstiä ja käsiteltäviä asioita on hyvä hahmotella myös ranskalaisin viivoin.

Nämä ovat toimineet minulle.

Olen kahdella avoimen kurssilla ollut. Taloustiede on kiinnostavaa, mutta aika vaikeaa enkä usko, että haluan kovin palavasti tutkintoa siitä. ap

Vierailija
17/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sulla hahmotusongelma kun et näe miten tekstit saisi koostettua yhdeksi ajatukseksi. Mindmap voisi auttaa sinua. Eli tee tyhjälle paperille yhdestä tekstistä mindmap ja viereen toisesta, kolmannesta jne. Jossain vaiheessa huomaat missäkohtaan ne tekstit yhdistyvät tavalla tai toisella. Tämä toimii etenkin jos sulle on annettu ne tekstit opintomateriaalissa valmiina. Tällöin se opettaja on varmistanut että niistä teksteissä on se yhteinen taustalla piilevä asia jota kohden ne tekstit sinua vie. Jos joudut itse valitsemaan tekstit mitä esseessä käytät niin ota niiden pohjaksi joku teoria joka on opintomateriaalissa esitetty. Sitten etsit teoriaa käyttäviä tekstejä siitä aiheesta jota tutkit.  

Vierailija
18/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerrota tyhmyydestä. Ihmiset ovat erilaisia. Toiset ovat käytännöllisempiä. Ja silti voivat hyvin ymmärtää lukemansa, mutta eivät osaa tuottaa tekstiä. Kummallista sekin, että nykyään alaa kuin alaa opiskellessa pitää kirjoittaa esseitä ja tehdä tutkielmia, vaikka työssä sellaista ei koskaan tulisi tekemään.

Vierailija
19/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sulla hahmotusongelma kun et näe miten tekstit saisi koostettua yhdeksi ajatukseksi. Mindmap voisi auttaa sinua. Eli tee tyhjälle paperille yhdestä tekstistä mindmap ja viereen toisesta, kolmannesta jne. Jossain vaiheessa huomaat missäkohtaan ne tekstit yhdistyvät tavalla tai toisella. Tämä toimii etenkin jos sulle on annettu ne tekstit opintomateriaalissa valmiina. Tällöin se opettaja on varmistanut että niistä teksteissä on se yhteinen taustalla piilevä asia jota kohden ne tekstit sinua vie. Jos joudut itse valitsemaan tekstit mitä esseessä käytät niin ota niiden pohjaksi joku teoria joka on opintomateriaalissa esitetty. Sitten etsit teoriaa käyttäviä tekstejä siitä aiheesta jota tutkit.  

Tuo eri tekstien hahmotus on kyllä hirveän vaikeaa. Kiitos vinkeistä! Mindmapia olen jonkun verran soveltanutkin. ap

Vierailija
20/21 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismi? Ehkä kannattaa laittaa kyvyt siihen minkä osaat parhaiten.

Autistit on juuri hyviä näissä hommissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan