Työhäpeä! Häpeätkö työtäsi? Miltä tuntuu olla ns. paskaduunissa?
Oletko koskaan hävennyt sitä mitä teet? En nyt halua luetella mitään työtehtäviä, mutta jokainen ehkä ajattelee joistain töistä että ovat jotenkin huonompia töitä, pienipalkkaisia tai vain vähän koulutusta vaativaa. Mitä työtä teet ja millaisissa tilanteissa olet hävennyt?
Kommentit (103)
2000-luvun alkupuolella olin putkimiehenä. Baarissa sanoin aina naisille olevani työtön. Jos on Turussa hitsaajana, silloinkin kannattaa sanoa olevansa työtön, saa paljon paremmin naista.
M54
Ei työpaikkahäpeä, mutta koulutushäpeä on.
Mä olen insinöörinä rakennusliikkeessä, mutta jos naisten kanssa tulee puheeksi niin sanon olevani ihan vaan toimihenkilö.
Tämä siksi, koska joka ikinen kerta kun paljastuu että olen insinööri, alkaa se jankutus insinöörivitseistä ja/tai siitä kuinka harmaita, huumorintajuttomia ja mielikuvituksettomia jäykkiksiä insinöörit ovat eivätkä osaa pitää hauskaa.
M42
Olen tehnyt pariakymmentä eri ammattia. Siivonnutkin palkalla jolloin korvaukset olisivat olleet enemmän. Rakennuksilla, tehtailla, leipomoissa. Minua hävetti työni toimittajana. Vaadin itseltäni aivan liikaa enkä ollut oikein koskaan tyytyväinen.
Mutta kummasti alkoivat herrojenkin kädet nousemaan tervehdyksiin.
Useimpien ihmisen tulisi hävetä työtään. Tässäkin maassa on niin paljon hyödyttömiä julkisen sektorin ketään hyödyttämättömiä (usein lähinnä haitallisia) käsienheilutteluduuneja, tekijöiden palkat suoraan veronmaksajien pussista. Yksityisellä sektorilla löytyykin sitten kaikenmaailman epäekologista puuhastelua; maahantuodaan vinkuintiassa kyhättyjä hyödykkeitä tai muuten vaan haaskataan luonnonvaroja siihen että kehitetään ja myydään ihmisille tuotteita, joita kukaan ei oikeasti tarvitse.
Se nyt vaan on tosiasia, että suurin osa työtehtävistä pitäis suoraansanottuna kieltää ja keskittyä enemmän pitkän tähtäimen ekologiseen kestävyyteen. Tärkeän, tarpeellisen ja ei-haitallisen työn tekijöitä on tässä maassa todella, todella vähän.
Hämmentävää lukea, kuinka moni tässäkin ketjussa kokee että mikä tahansa työ on parempi kuin työttömyys. Teillä on kyllä arvopohja niin auttamattomasti sekaisin, että olette avun ulottumattomissa. Missä vaiheessa työnteosta tuli itseisarvo ja ihmisarvon mittari? Turhan työn tekijöitä pitäisi lähinnä rangaista. Sitä turhan ja haitallisen työn tekijää kuulostaa olevan tämäkin lanka väärällään.
Lastenkodin ohjaaja, sosionomi. Turha koko ala muiden mielestä ja lapsia kiusataan.
Päiväkodissa hävettää olla töissä. Muiden mielestä kuka vaan osaa työn ja ihmetellään kun olen väsynyt työpäivän jälkeen. Minähän vaan leikin siellä. Å
Vierailija kirjoitti:
Ei hävetä niinkän työ vaan palkka. 2900eur/kk bruttopalkalla ei voi edes parisuhteesta tai rakkaudesta haaveilla.
Tuo on ihan kohtuullinen palkka. Ei parisuhde palkastasi ole kuiinni.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa hävettää olla töissä. Muiden mielestä kuka vaan osaa työn ja ihmetellään kun olen väsynyt työpäivän jälkeen. Minähän vaan leikin siellä. Å
En jaksaisi päivää.
En nyt tiedä hävettääkö, mut vähän tuntuu ankealta. Opiskelin teknisen alan tutkinnon, mutta en päässyt suoraan alan töihin ja nyt olen ihan kelpo työssä myyjänä alan liikkeessä. Vähän kaihertaa, on sellainen "tytöt kassalle" fiilis...
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alkupuolella olin putkimiehenä. Baarissa sanoin aina naisille olevani työtön. Jos on Turussa hitsaajana, silloinkin kannattaa sanoa olevansa työtön, saa paljon paremmin naista.
M54
Olen opettaja ja sama homma. Vähän naisen olemuksen mukaan kerron joko olevani työtön tai vapautuneeni juuri vankilasta.
Ei ole ikinä työssä hävettänyt, mutta...
.. tunnen välillä suunnatonta myötähäpeää, kun jotkut käyttäytyy niin typerästi asiakaspalvelijoita kohtaan, eivätkä edes tajua, että vain nolaavat itsensä parempiensa katseiden edessä. Mäkätädit ja sedät paasaa ja kiukuttelee kiireisille aspa-työläisille ruuhka-aikaan ja luulevat olevansa hyvinkin viisaita ja arvokkaita ja asiansa tärkeitä, mutta vieressä fiksummat pudistelee päätään ja pyörittelee silmiään myötähäpeästä ja pahimmillaan sivusta seuraava teini kuvaa mäkätädistä ja sedästä,( ja miksipä ei mäkähenkilöstäkin), "hauskaa" videota nettiin. Suurin osa ihmisistä on tosi kivoja, mutta jotkut harvat sitten niin huonokäytöksisiä ja itseään täynnä, että ihan hävettää sivusta seurata sellaista itsensä alentamista ja totaalista itsensä nolaamista julkisilla paikoilla. Nimim. "Hyvät tavat kaunistavat"
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää lukea, kuinka moni tässäkin ketjussa kokee että mikä tahansa työ on parempi kuin työttömyys. Teillä on kyllä arvopohja niin auttamattomasti sekaisin, että olette avun ulottumattomissa. Missä vaiheessa työnteosta tuli itseisarvo ja ihmisarvon mittari? Turhan työn tekijöitä pitäisi lähinnä rangaista. Sitä turhan ja haitallisen työn tekijää kuulostaa olevan tämäkin lanka väärällään.
Samaa mieltä, että mikä tahansa työ ei suinkaan aina ole parempi vaihtoehto kuin työttömyys. Monissa tilanteissa voi olla huomattavasti järkevämpää panostaa oman ammattitaidon kehittämiseen tai käyttää työttömyyden tarjoama lisäaika esimerkiksi oman yrityksen perustamiseen. Epäsopivien hanttihommien vastaanottaminen voi pahimmillaan jarruttaa urakehitystä ja vaikeuttaa oman alan töihin palaamista.
En voi sanoa, mutta palstalla on haukuttu ammattini moneen kertaan. En ole pahastunut ja lyön ketjuihin lisää löylyä. Hihittelen sitten kikseissäni :p
Eli ei haittaa lainkaan. Itse tykkään ja koen ammattiylpeyttä :)
Olen ainakin oppinut tehokkaasti säästämään, sijoittamaan ja hakemaan uutta työpaikkaa. Välillä olen onnistunut saamaan uuden työpaikan, mutta joutunut pian alkaneiden yt-neuvotteluiden jälkeen hakemaan taas uutta työtä. Tässä kierteessä olen ottanut vastaan aikaisempaa matalapalkkaisempia töitä. Kyllä on harmittanut saada matalaa palkkaa, mutta onneksi on ollut töitä ja uudessa työpaikassa on ollut usein parempi ilmapiiri, lyhyempi työmatka tms etuja kuin aikaisemmassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Useimpien ihmisen tulisi hävetä työtään. Tässäkin maassa on niin paljon hyödyttömiä julkisen sektorin ketään hyödyttämättömiä (usein lähinnä haitallisia) käsienheilutteluduuneja, tekijöiden palkat suoraan veronmaksajien pussista. Yksityisellä sektorilla löytyykin sitten kaikenmaailman epäekologista puuhastelua; maahantuodaan vinkuintiassa kyhättyjä hyödykkeitä tai muuten vaan haaskataan luonnonvaroja siihen että kehitetään ja myydään ihmisille tuotteita, joita kukaan ei oikeasti tarvitse.
Se nyt vaan on tosiasia, että suurin osa työtehtävistä pitäis suoraansanottuna kieltää ja keskittyä enemmän pitkän tähtäimen ekologiseen kestävyyteen. Tärkeän, tarpeellisen ja ei-haitallisen työn tekijöitä on tässä maassa todella, todella vähän.
Juuri näin!
Nämä ovat turhia töitä, usein työmoraali 0.
Moneen vaaditaan vielä akateeminen tutkinto.
Yhteiskunta alkaa taas rullata, kun nämä kallispalkkaiset turhakkeet saavat potkun ahteriin, ja säästyy rahaa tärkeämpään.
Miksi hävetä hyllyttämistä kaupassa? Jonkun se on tehtävä, joten ei ole turha työ.
Häpeän enkä kerro kuin pakotettuna. Tutut toki tietää mutta asia on meille tabu, emme puhu työstä, palkasta tai rahasta ylipäänsä. Olen lähihoitajana asumisyksikössä. Hävettää edes kirjoittaa ammattia tänne anonyymille palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, että mikä tahansa työ ei suinkaan aina ole parempi vaihtoehto kuin työttömyys. Monissa tilanteissa voi olla huomattavasti järkevämpää panostaa oman ammattitaidon kehittämiseen tai käyttää työttömyyden tarjoama lisäaika esimerkiksi oman yrityksen perustamiseen. Epäsopivien hanttihommien vastaanottaminen voi pahimmillaan jarruttaa urakehitystä ja vaikeuttaa oman alan töihin palaamista.
Ahaa okei eli sun asenteesi on sellainen että tehköön ne tyhmemmät niitä hanttihommia ja kenekään muun ns paremman ei tulisi missään tapauksessa suostua hanttihommiin. Justiinsa joo, no näinpähän se tietenkin menee ihmisten mielestä.
Työtä tehdessäni en millään tavalla, koen sen erittäin tärkeäksi, mutta jos siitä pitää kertoa vieraille ihmisille niin kyllä. Suomessa on kova arvomaailma ja kuulut huonompaan luokkaan, jonka kanssa ei mielellään luoda syvempiä suhteita, jos et ole hankkinut korkeaa koulutusta tai korkeaa asemaa työelämässä.
Täh...
Ei mitään työtä pidä hävetä.
Sen sijaan toivoisin, että loisivat vasemmistolaiset tajuaisivat edes vähän hävetä sitä, että elävät toisten työllä.
Tosin. Minulla on kokemusta vain siivoajan, rakennushenkilön, kaivinkoneen apuhenkilön, levyseppähitsaajan, asfalttihenkilön, henkilökohtaisen avustajan ja insinöörin töistä. Mitään näistä en ole osannut vielä hävetä.
317