Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hs mielipiteissä paheksutaan lapsilisien säästämistä

Vierailija
17.05.2025 |

Siihen ei pitäisi olla varaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne on aina menneet suoraan päivittäiseen elämiseen. Ja kyllä, olen kateellinen niille, joilla on varaa tehdä niillä lapsilleen muhevat pesämunat säästötileille.

Vierailija
2/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ne on aina menneet suoraan päivittäiseen elämiseen. Ja kyllä, olen kateellinen niille, joilla on varaa tehdä niillä lapsilleen muhevat pesämunat säästötileille.

Kunhan ne menee lapsen hyväksi eikä äidin meikkeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin menee kyllä käyttöön. Keskituloisia ollaan.

Vierailija
4/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisillä ei ole mitään vaikutusta jos perhe joutuu hakemaan toimeentulotukea joten ei synny ongelmaa että pienituloisimmat säästäisivät jotain.

Vierailija
5/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla bruttopalkka reippaasti alle 3000e. Olen säästänyt lapsilisät, vaikka tiukille on välillä mennyt yksinhuoltajan talous (en ole koskaan ollut työttömänä enkä ole saanut asumistukea tai toimeentulotukea tietenkään). Kun lapsi lähtee opiskelemaan, siinä on takuuvuokrarahat ja huonekalurahat hänelle ekaan opiskelijakämppään. 

Aika moni muukin tekee näin. En ihan huonoa omaatuntoa osaa tuosta kantaa. 

Vierailija
6/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ne menee lapsen hyväksi eikä äidin meikkeihin.

Tai yleensäkään äitiin. Lapsen asioita maksan mielelläni mutta äidin asioita en maksa senttiäkään ja valitettavasti kun toistuvasti on jäänyt valehtelusta kiinni että on pyytänyt lapsen asioihin rahaa vaikka todellisuudessa ne rahat in käytetty omiin asioihin. Tämä tilanne johti tähän että senttiäkään en enää maksa naisen tilille. Lapselle ostan kyllä kaikki tarvikkeet mitä tarvitsee mutta nainen ei saa enää minun rahoja. 

Vierailija
7/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten useimmat siellä totesivat, niin kalliimmaksi tulisi kuukausittain jotain tulorajoja vahtia, että kenelle annetaan lapsilisää ja kenelle ei. Ja se on AINOA niin sanottu universaalinen tuki, minkä kaikki lapset Suomessa saa. Eikä Suomessa juuri ole kovin rikkaita lapsiperheitä, omaisuudet kerätään vasta myöhemmin. Kaikesta muusta ne vähäiset varakkaat lasten vanhemmat maksavat kyllä enemmän. Ja jos ovat varakkaita, niin maksavat  nekin lapsilisät kaikille verotuksessa.

Pitäiskö lapset jo synnyttyään jaka tukilaisiin ja maksajiin?

Mistä tahansa tuloista kannattaa yrittää edes vähän laittaa säästöön, niin on sitten mistä ottaa jos tulee  yllättävä tarve.

Vierailija
8/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kaikilla lapsilisä menee lapsesta aiheutuneisiiin kuluihin, ei huolta! 

Vierailija
9/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuden perhe oli pienituloinen, mutta silti lapsilisät meni säästöön, saatiin omat osuutemme, kun tultiin täysikäsiks. Mut toisaalta ei meidän perheellä ollut hienoa autoa tai meillä lapsilla harrastuksia eikä reissattu ulkomailla. Vanhempien tulot meni ihan siihen arjen pyöritykseen.

Vierailija
10/10 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YH-lehdessä oli joku vuosi sitten artikkeli, kun hyvätuloinen perhe päätti ensimmäisen lapsivuoden olla kotona ja jäi pois töistä.

Saivat tietysti kaikenlaista tukirahaa lapsen ja kotihoitorahaa ja äitiysrahaa ym pikkulapsen vanhempina ja heille oli suuri järkytys, kun menivät töihin ja rahaa ei sitten juurikaan enempää jäänyt käteen töissä käynnistä . Eli kaikenlaiset tarhamaksut ja verot suuremmista tuloista vaikuttivat.

Tuosta on jo jokunen vuosi aikaa.

Kyllä meillä on edelleen maailman parhaat tuet lapsiperheille. Käytännössä saa jotain yhteiskunnan tukea kuten ilmaisen koulutuksen ja terveydenhoidon täysi-ikäisyyteen asti. Ja varsinkin äitiyslomat ovat pitkiä kansainvälisesti verrattuna.