Ranskassa syödään juustoja ja käytetään voita maailman eniten asukasta kohden, ja silti ranskalaiset ovat selvästi suomalaisia laihempia.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska rasva itsessään ei ole se ongelma. Ainoa oikeasti täysin tarpeeton asia on sokeri, jota on meidän huonolaatuiset ruoat sitten puolestaa taas aivan täynnä.
Kyllä, jopa sairaalaan ruoat on pelkkää sokeria. Niitä oikein tuputetaan useamman ihmisen voimalla jopa diabeetikolle. Jäätelöä, keksejä, kiisseliä, ylimakeaa rahkaa, leipää, puuroa, hedelmiä ym. Vihanneksia vain desin verran päivässä. Ihminen kuulemma TARVITSEE paljon hiilihydraatteja (sokeria) päivässä.
Mikäli pitää saada ihmisen verensokeria tms. nopeasti ylös (kuten usein sairaalassa tai vaikka maratonia juostessa), niin juu näissä poikkeuksellisissa tapauksissa on ihan hyötyä hetkellisestä sokerin nauttimisesta. Sokerista on kuitenkin vain haittaa normaalin ruokavalion osana - ethän sinä buranaakaan laita salaattiin.
Olin sairaalassa koska verensokerit oli vaarallisen korkeat ja minulle tuputettiin joka aterialla sokeria jossain muodossa. Sitten pistettiin insuliinia. Kotiin kun pääsin, insuliinin määrä puolittui parissa päivässä koska söin oikeaa ruokaa enkä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä että eläinrasvan syönti on terveellistä. Parempi vetää aamiaiseksi ranskalainen munakas kuin epäterveellistä kaurapuuroa.
Näytä tutkimus jossa osoitetaan että runsas eläinrasvan syönti parantaa terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisille suositeltuja ruoan annoskokoja ravitsemussuositusten mukaan (Sante Publique France):
-liha, kala ja kananmunat noin 100-120g/annos enintään 500g viikossa, joista kalaa kahdesti viikossa
- kananmuna 1 muna (50g) enintään muutama viikossa, ellei korvaa muita proteiininlähteitä
- peruna ja tärkkelyspitoiset lisukkeet: perunaa noin 150-200g/ateria tai pastaa kypsennettynä, riisiä tai kuskusia 150-200 g/ateria
- leipää täysjyväleipänä 2-3 viipaletta (80-120g) vuorokaudessa
- valkoista leipää rajoitettava!
- vihannekset ja hedelmät: 200-300g/ateria, vähintään 400-500g/vrk ja hedelmiä 2-3 kpl/vrk, noin 150g/hedelmä
- maitotuotteet: jogurtti 125g/vrk, juusto 30g/annos ja suositus on kaksi maitotuoteannosta/vrk
Makeisia, leivonnaisia ja prosessoituja tuotteita tulisi käyttää vain satunnaisesti. Ruokailussa avainsanoja kohtuus, ruokailusta nauttiminen ja kasvipohjaist
Vai vaaleaa leipää rajoitettava... Ranskassa.
Syödäänkö missään muualla näin paljon tummaa ja "kuitupitoista" leipää kuin Suomessa? Kaupan hyllyt notkuu niitä. Silti viimeksi TÄNÄÄN luin jonkun suomalaisen ravitsemusasiantuntijan lausunnon, jossa hän selitti vertaili tummaa leipää - RANSKANLEIPÄÄN. Kyse oli leikkeleistä, jotka siis nyt kuulemma aiheuttavat myös muistisairauksia. Hän vertaili tummaa leipää margariinilla ranskanleipään metwurstilla. Arvaatte kumpi voitti.
Niille jotka ei tiedä: ranskanleipä oli pehmeä, vaalea, pelkästä vehnästä leivottu leipä, josta leikattiin itse siivuja. Se ei siis tarkoita patonkia eikä mitään muutakaan ranskalaisperäistä leipää. Olen viisikymppinen ja muistan ranskanleivän lapsuudestani 70-luvulta. 80-luvulla niitä oli vielä kaupassa, mutta sen jälkeen en ole niitä nähnyt.
Mistä nämä ravitsemusasiantuntijat oikeastaan saavat tietonsa siitä, mitä ihmiset syövät? Ranskanleipää ei ole syöty vuosikymmeniin.
Suolistosyöpien yleistymistä on ihmetelty ja syylliseksi tarjotaan tietysti punaisen lihan syöntiä. Riskin ehkäisyyn - tadaa - kuitupitoista ruokaa, jota kuulemma ei syödä riittävästi. Mitä on kyllä vaikea uskoa, kun leipähyllyjen ruis-, kaura-, kuitulisä whatever leipiä ja mysli-ja puuropakettien valikoimaa katselee. Tuskin niitä hyllyssä olisi, jos ne ei menisi kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käytetä. Suomessakin syödään enemmän juustoa - 52kg. vuodessa. Ranskassa arvostetaan hyvää ruokaa ja jälkiruokaa, mutta syödään maltillisia annoksia. Täällä isketään leivän päälle rasvaa ja juustoa järjettömät määrät ja ihmetellään ylipainoa.
Rasva ja juusto ei lihota vaan sokeri.
Kaikki lihottaa jos syö liikaa huoh
Vierailija kirjoitti:
Mites viinin juominen Ranskassa? Ennen vissiin lounaillakin juotiin, miten nykyään?
Aterian yhteydessä voi aina juoda lasillisen. Muistaakseni Emmanuel Macron sanoi juovansa pari lasillista joko per päivä tai per ateria. En nyt muista varmuudella kumpi, mutta kuuluu siis normaaliin arkeen.
Tämä on totta. Olin töissä ulkomailla ja suurin osa työkavereista ranskalaisia naisia. Mietin monta kertaa miten he ovatkin niin siroja.
Aamupalaa eivät syöneet, max.kahvi. Päivällä pikku eväs. Iltapäivällä kahvi tai tee. Ei syömistä. Illalla 20.00 aikaan ruoka. Yleensä keitto, pihvi/kala, jälkiruoka juustoja tms. Viiniä tietty.
Siis ihan eri ruokarytmi kuin meillä. Annoskoot pienempiä, ei välipaloja. Sunnuntaina ruoka päivällä pitkän kaavan mukaan koko perheen kesken. Muutama työkaveri pudotti heti pois sen pari ylimääräistä kiloa jos oli kertynyt.
Onkohan asia myös geneettinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, maitorasva on terveellistä ja tekee kylläiseksi. Siellä arvostetaan oikeaa ruokaa, eikä mätetä roskaruokaa.
Muistan, kun jenkit kauhistuivat videota ranskalaiselta yläasteelta, jossa nuoret "söivät voita isoina paloina". Oikeastihan se oli brie-juustoa, jota amerikkalainen mieli ei voinut käsittää. Jenkkejä kiukutti videon kohta, jossa ranskalaisissa kouluissa kerrottiin ketsupin olevan kielletty kokonaan. Tuo Jenkki-koulujen oma ruokailupolitiikka on jotakin käsittämätöntä: sipsejä, ranskiksia, suklaapatukka, limua, Jell-O-hyytelö ja joku saattaa jopa syödä ompun.
Miksi tuolle piti antaa alapeukku? Juttu löytynee yhä netistä. Itse luin sen Yahoo Newsistä. Sieltä etsimään.
Ranskalaiset korvaa Välipalat tupakalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paskat geenit varsinkin idässä. Missään ei kai ole noin rankkoja sydän- ja verisuonitauteja kuin täällä. Siihen päälle liikkumattomuus ja se, että syödään kolmen ihmisen edestä. Suomalainen nainen (18-64 vuotta) keskimäärin 163 cm ja painaa 74 kiloa. Nuo ovat aivan mielisairaan järkyttävät lukemat. 163-senttisen naisen tulisi painaa 53 kiloa tai ehkä 58 kiloa, jos on lihasta reilusti.
Tämä. Miehillähän esim. 180/80 on lätkäpelaajan unelmamitta. Siis huippu-urheilijan, jossa on lihasta. Lihas painaa yllättävän paljon. Sitten se suomalainen keskivertonainen: 163 cm ja 74 kg. Jopa lätkämieheksi oli 11 kiloa ylipainoinen. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että Suomessa vielä 80-luvulla ihmiset olivat laihoja, vaikka syötiin läskiä ja voita? Mikä on muuttunut? Ranskassa syödään ruoka-aikoina, eikä napostella välipaloja, siinä se. Samoin kuin Suomessa tehtiin vielä 80-luvulla. Geeneillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Nykyään syödään paljon enemmän ja liikutaan vähemmän
Niille jotka ei tiedä: ranskanleipä oli pehmeä, vaalea, pelkästä vehnästä leivottu leipä, josta leikattiin itse siivuja. Se ei siis tarkoita patonkia eikä mitään muutakaan ranskalaisperäistä leipää. Olen viisikymppinen ja muistan ranskanleivän lapsuudestani 70-luvulta. 80-luvulla niitä oli vielä kaupassa, mutta sen jälkeen en ole niitä nähnyt.
Mistä nämä ravitsemusasiantuntijat oikeastaan saavat tietonsa siitä, mitä ihmiset syövät? Ranskanleipää ei ole syöty vuosikymmeniin.
https://www.s-kaupat.fi/tuote/vaasan-ranskanleipa-350-g-vehnaleipa/6437…
kyllähän noita myydään edelleen ja oon itekin syönyt tota ihan tällä vuosikymmenellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käytetä. Suomessakin syödään enemmän juustoa - 52kg. vuodessa. Ranskassa arvostetaan hyvää ruokaa ja jälkiruokaa, mutta syödään maltillisia annoksia. Täällä isketään leivän päälle rasvaa ja juustoa järjettömät määrät ja ihmetellään ylipainoa.
Rasva ja juusto ei lihota vaan sokeri.
Kaikki lihottaa jos syö liikaa huoh
Jos katsotaan tätä toisesta kulmasta, niin ruoka sinänsä ei lihota. Ihminen alkaa lihoa, kun elimistö ei pysty polttamaan rasvaa.
Olen minäkin hoikka ja syön valtavasti juustoa. Mistä lähtien juusto muka on erityisen lihottavaa? Juustossa on paljon proteiinia ja kaloreita, joten sitä ei juuri tarvitse syödä älyttömiä määriä saadakseen tarpeeksi energiaa. Läskiksi tulee syömällä paljon vehnätuotteita ja kaikenlaista prosessoitua pakastepaskaa. Sokeri ja liikkumattomuus ei myöskään auta. Uskallan väittää, että ranskalaiset liikkuvat keskimäärin enemmän. Sitten on tietenkin myös geneettisiä eroja ruumiinrakenteessa jne.
Vilja on se millä on lihotettu ja lihotetaan karjaa. Silti suomalaisten pitäis syödä, mitä, 5 palaa leipää päivässä mutta jostain kumman syystä se ei lihota?
Syökää vain 3 kertaa päivässä. Ja aina kun voi niin hyötyliikuntaa. Aterian jälkeen voi ottaa pari palaa suklaata makean nälkään.
Mä painan yhä siinä 54-55 kg ja lähestyn jo kuuttakymppiä. Ihminen ei vanhemmiten tarvitse enää niin paljon ruokaa. Vähempikin riittää. Juustoa syön paljon, se pitää hyvin nälkää eikä pahemmin lihota.
Vierailija kirjoitti:
https://www.s-kaupat.fi/tuote/vaasan-ranskanleipa-350-g-vehnaleipa/6437…
kyllähän noita myydään edelleen ja oon itekin syönyt tota ihan tällä vuosikymmenellä
Luit ranskalaista ravitsemussuositusta kun kommentoit leipiä. Kyllä ranskalaisia saa neuvoa syömään kokojyväleipää, koska siinä on enemmän hyödyllisiä ravintoaineita kuin valkeassa leivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa ei syödä välipaloja vaan kevyt aamupala, paremminkin aamukahvi, lounas ja päivällinen.aterioille kuuluu alkupala, pääruoka, juusto ja jälkiruoka, mutta annokset on pieniä. Ja ennen kaikkea siellä aterioidessaan istutaan pöydässä ja ainakin tunti ruoasta nauttien hitaasti, ei mitään nopeaa hotkaisua ja siitä takaisin nopeasti töihin takaisin.Mikään 20 min - 30 minuutin ruokatauko kuten Suomessa ei tule siellä kuulonkaan.
Suomesa opetetaan kaikki lapsesta pitäen hotkimaan ruoka nopeasti. Ja jos joku meinaa lopettaa kun on kylläinen niin kannustetaan kuitenkin ottamaan vielä lisää kun "eihän tuolla nälkä lähde". En tiedä mikä hemmetin pakkomielle Suomessa on mediaa myöten pakottaa että kaikkien pitäisi tunnin välein olla tunkemassa jotain sisäänsä oli nälkä tai ei eikä omia tuntemuksiaan pitäisi kuunnella yhtään.
Minua on myös aina ärsyttänyt kehotus syödä lautanen tyhjäksi. Miksi pitäisi, jos vähemmästäkin on jo kylläinen? Tuollahan saa oman kylläisyyssäätelyn vain sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin hoikka ja syön valtavasti juustoa. Mistä lähtien juusto muka on erityisen lihottavaa? Juustossa on paljon proteiinia ja kaloreita, joten sitä ei juuri tarvitse syödä älyttömiä määriä saadakseen tarpeeksi energiaa. Läskiksi tulee syömällä paljon vehnätuotteita ja kaikenlaista prosessoitua pakastepaskaa. Sokeri ja liikkumattomuus ei myöskään auta. Uskallan väittää, että ranskalaiset liikkuvat keskimäärin enemmän. Sitten on tietenkin myös geneettisiä eroja ruumiinrakenteessa jne.
Tuossa suosituksessa yksi juustoannos on 30 grammaa. Kaksi juustoannosta vuorokaudessa kattaa päivän maitotuotteet. Ranskalaiset eivät syö juustoa samalla tavalla kuin suomalaiset. He ostavat hyvän juuston ja syövät sitä vähän verrattuna suomalaisiin. He eivät tuhlaa rahojaan bulkkijuustoihin jos ei ole aivan pakko.
Oikeasti juusto laihduttaa.
https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/cheese-peo…
Mites viinin juominen Ranskassa? Ennen vissiin lounaillakin juotiin, miten nykyään?