Ranskassa syödään juustoja ja käytetään voita maailman eniten asukasta kohden, ja silti ranskalaiset ovat selvästi suomalaisia laihempia.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Niille jotka ei tiedä: ranskanleipä oli pehmeä, vaalea, pelkästä vehnästä leivottu leipä, josta leikattiin itse siivuja. Se ei siis tarkoita patonkia eikä mitään muutakaan ranskalaisperäistä leipää. Olen viisikymppinen ja muistan ranskanleivän lapsuudestani 70-luvulta. 80-luvulla niitä oli vielä kaupassa, mutta sen jälkeen en ole niitä nähnyt.
Mistä nämä ravitsemusasiantuntijat oikeastaan saavat tietonsa siitä, mitä ihmiset syövät? Ranskanleipää ei ole syöty vuosikymmeniin.
https://www.s-kaupat.fi/tuote/vaasan-ranskanleipa-350-g-vehnaleipa/6437…
kyllähän noita myydään edelleen ja oon itekin syönyt tota ihan tällä vuosikymmenellä
Mielenkiintoista. Missä päin Suomea asut? Itse olen asunut lähes 30 vuotta pääkaupunkiseudulla, viime vuodet Helsingissä kantakaupungin alueella enkä ole nähnyt ranskanleipää yhdessäkään ruokakaupassa. Viimeisimmät muistikuvani ko.leivästä sijoittuvat kyllä varmasti sinne 30 vuoden taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että Suomessa vielä 80-luvulla ihmiset olivat laihoja, vaikka syötiin läskiä ja voita? Mikä on muuttunut? Ranskassa syödään ruoka-aikoina, eikä napostella välipaloja, siinä se. Samoin kuin Suomessa tehtiin vielä 80-luvulla. Geeneillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Nykyään syödään paljon enemmän ja liikutaan vähemmän
Voita ja kermaa käytettiin niissä ruoissa, mihin ne kuului. Ei kermaa tungettu joka paikkaan. 80-90-luvun taitteessa alkoi tulla näitä light kasvirasvapohjaisia kermankorvikkeita, joita taas tungettiin joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei käytetä. Suomessakin syödään enemmän juustoa - 52kg. vuodessa. Ranskassa arvostetaan hyvää ruokaa ja jälkiruokaa, mutta syödään maltillisia annoksia. Täällä isketään leivän päälle rasvaa ja juustoa järjettömät määrät ja ihmetellään ylipainoa.
Kuka syö kilon juustoa viikossa?
Tuota kuvan muovipussissa olevaa muka ranskanleipää en söisi. Kumimaista se tietty on. Kävin vuosi sitten Turussa ja Turun kauppahallissa myydään ihan oikeaa vanhanaikaista ranskanleipää, jossa on rapea kuori. Hyvää se on. Marketeista ei kyllä löydy mitään hyvää leipää Suomessa. Asun Italiassa.
No on ne laihoja juu mutta myös ihmeen kalvakoita ja syövät linnun annoksia.
Tupakka, tupakka ja tupakka. Keuhkosyöpä ja keuhkoahtaumatauti.
Rasvaisen ruuan välttely on ihan humpuukia.
Itse ihan viimeviikolla ostin K-Citymarketista.
-eri
Ranskassa ja Italiassa olen ravintoloissa huomannut, että esim pariskunnat tilaavat ruoka annokset ja pitsat puoliksi! Samoin leivonnaiset.
Ei siis ahdeta suomalaiseen tyyliin valtavia mättöjä!
Vierailija kirjoitti:
Rasvaisen ruuan välttely on ihan humpuukia.
Kunhan se on puhdasta rasvaa.
Vrt liha/kana/kala/voi/oliiviöljy/avokado/pähkinät
tai
ranut/einesruuat/sipsit/pekoni/metwursti/grillikastikkeet ja marinadit...
Kokonaisenergian syönti on pienempää. Välipalat ja ylimääräiset herkut on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa ei puputeta koko ajan välipaloja, eikä nautita päivittäin karkkeja ja energiajuomia, kuten Suomessa. Kaupungissa asuvat saavat myös päivittäin hyötyliikuntaa, kun kävelevät esim. metroasemien portaita.
Metroaseman portaita tulee sellaset vajaat 100 askelmaa päivässä. Se ei vielä kuule yhdestäkään läskistä tee mallia.
Mielenkiintoista. Missä päin Suomea asut? Itse olen asunut lähes 30 vuotta pääkaupunkiseudulla, viime vuodet Helsingissä kantakaupungin alueella enkä ole nähnyt ranskanleipää yhdessäkään ruokakaupassa. Viimeisimmät muistikuvani ko.leivästä sijoittuvat kyllä varmasti sinne 30 vuoden taakse.
https://www.s-kaupat.fi/tuote/vaasan-ranskanleipa-350-g-vehnaleipa/6437…
Ihan Prismasta löytyy. Toki pussipaskaa mutta kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisenergian syönti on pienempää. Välipalat ja ylimääräiset herkut on poissa.
Tämä!
On todella vaikeaa syödä liikaa kun syö aamiaisen klo 7, lounaan klo 13 ja päivällisen klo 19. Iltapäivällä vain espresso, ei mitään välipaloja.
Suomalaiset on pohjoista järvikansaa. Siksi ulkomuotokin on sama kun Pullervolla.
Asuin Ranskassa vuosia. Minulla oli niin laihoja kuin lihavia kavereita. Monet mun laihoista kavereista sairasti keliakiaa, ja Ranskassa gluteenittomia tuotteita on paljon vähemmän saatavilla kuin Suomessa. Yksi laiha kaveri söi vain kerran päivässä. Toinen vältteli sokeria, maitotuotteita sekä vehnää. En itse asiassa muista yhtään laihaa aikuista, jolla ei olisi ollut jotain rajoituksia tai tuollaisia vain yksi ateria päivässä sääntöjä. Suurin osa kavereistani oli myös tosi väsyneen oloisia, aina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Croisantti ja tupakka aamulla,sitten sipsuttelua korkkareilla pitkin päivää ja myöhemmin päivälliseksi pastaa ja viiniä.
Ei tuossa pääse lihomaan.
Eivät syö croisantteja aamulla. Leipää kyllä. Tupakointi on yleistä, ja se on yksi tapa hoitaa painoa.
Terveisin Pariisissa pitkään asunut
Kävinpä juuri pääsiäisenä Provencessa siinä Cannesin kyljessä. Käyn siellä pari kertaa vuodessa. Siellä ainakin syödään aamulla croissantteja joka kahvilassa ja leipomot ovat niitä pullollaan. Hyviä ovat. Ei niitä syödä kuin yksi aamulla. Suomalaiselle maistuu noin 5 kpl jos pääsee croissantteja syömään jossain, niitä pitää olla monta.
Syövät kohtuudella juustoa. Ei siis mätetä kuin perunaa syödään Suomessa kattilatolkulla niin jotta napa ruskoo ja perse päräjöi.
Aamiaisella sama. Kroisantti riittää puoleksi päiväksi. Suomalainen vetää kuusi kroisanttia naamaan ja pieree kuin viimeinen Erkki kiukaalla tuomionpäivää odotellessa ja ei malta olla paastolla vaan vetelee lounaaksi pitopöydältä niin paljon kuin jaksaa taloudellisuus edellä. Sitten on pääärynäpersettä ja omenamahaa kamalilla kaasuvaivoilla.
Pöntöt tukossa ja viemärit ei vedä jättimäisiä savipaskoja. Hirvittäviä hevosen annoksia putket täynnä. Hauskaa sitten ihmetellä että miten se nyt niin meni taas tukkoon.
Ne annokset on tosi paljon pienempiä.
Olen joskus puhunut vauvalla painonhallinnasta ja siitä miten herkkuja voi "tienata" liikkumalla. Tämän joku teilasi syömishäiriöajatteluna. Samoin painonhallintaa yleensä eli laihdutusta heti kilojen kerryttyä jotkut kritisoivat liian rajoittavaksi kun pitäisi syödä "intuitiivisesti".
Sori vain, meidän kehot on luotu syömään mättöä pää märkänä, keho ja mieli ei oikein tajua sitä, että ruokaa kyllä riittää. Ei varsinkaan kun monen suomalaisen genetiikkaan on koodattu ties mitä nälänhätää sukupolvien aikana.
Samoin tapaani kävellä ne matkat jotka voisi mennä jollain kulkuvälineellä on ihmetelty. Myös se hidas syöminen on ihmetyksen aihe ja työpaikoilla joudun syömään pieniä määriä kun ei muuta kerkeä hotkaisemaan.
Minusta asiat on kuitenkin hyvin niin kauan kuin painoaan joutuu tarkkailemaan. Olisi paljon kauheampaa miettiä mistä saa ruokaa edes sen verran, että saa pidettyä painoa YLLÄ.
5 palaa leipää oli 1980-luvulla liikkuville ihmisille tarkoitettu suositus. Ei nykyihmisille.