Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi potilastietoja urkitaan niin paljon, ja mikä mahdollistaa sen? Miten siihen tulisi puuttua?

Vierailija
17.05.2025 |

Niin häikälemättömän paljon näitä on uutisissa >:(

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ja kyltymätön uteliaisuus toisten henkilökohtaisiin asioihin. 

Vierailija
62/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat usein tyhmiä ja uteliaita, ovat aina olleet. Nykyinen ongelma on syntynyt ehkä enemmänkin siitä, että ns digiloikka on tehty liian nopeasti ja hallitsemattomasti. 

Ei kyse ole vain siitä, kun päätös laittaa terapiatiedotkin nettiin tehtiin vasta vuosi-pari sitten. Oli jo tiedossa, että tieto ei pysy siellä missä pitäisi. On kyse jostain muusta.

On vain ajan kysymys koska Kantakin murretaan, sitten on Vastaamoa vielä enemmän tietoa jaossa, ja ei kukaan vastuussa kun virkamiehiä ovat, eli eivät vastuussa mistään koskaan. 

Kanta on aivan eri asia, kuin joku yksityinen Vastaamo.

Vastaamossa tietoturva oli niin rempallaan ja perseestä, kuin vain olla voi.  Omistajan poika oli itse kehittänyt koko järjestelmän.

Eikä osaanut päivittää, eikä kehittää sitä.  Ja ahneuttaan, vielä säästi rahaa, ettei pyytänyt neuvoja, apuja jms. tietoturva ohjelmistoonsa.

Kela on suuri organisaatio, 4000 ihmistä töissä.

Ja laaja osa niistä, huolehtii vaan tietokoneista ja tietoturvallisuudesta, valvoo ja päivittää ja kehittää.

Siellä ei rahasta pihistellä.

Melko velho pitää olla, joka Kelan rekistereihin käsiksi pääsee., kaikkien tietoturva muurien läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOTE on niin iso, ettei suomesta löydy tunnollista henkilökuntaa. On pakko palkata jotain katuihmisiä ja heillä on katuihmisten moraalit sekä huvit.

Vierailija
64/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi syyllistyt itse rikokseen, jos jaat että kuka tietojais on urkkinut? Miksi näitä urkkijoita suojellaan niin paljon..

Näinköhän syyllistyt? Se ei ole ainakaan kunnianloukkaus eikä yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen. Myöskään gpdr ei koske henkilökohtaista siis ei yrityksen harjoittamaa toimintaa.

Vierailija
65/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi ymmärtää, että millaista ihmistä nämä kiinnostavat? 

Itse ajattelen että ylipäätään sairauksista puhuminen on yksi tylsimpiä aiheita mitä voi olla.

Vierailija
66/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen puoli on niin huono palkanmaksaja ettei tuonne Kelaan mitään suuria osaajia eksy, ja ikävä kyllä jokainen järjestelmä on murrettavissa kyse on vain siitä kuinka arvokasta tieto siellä on (ja terveystiet on). Emme edes tiedä onko Kantaa tai siihen liitettyjä systeemejä murrettu tai millaisia heidän tietoturva-auditoinnit ovat olleet koska ne ovat salattua tietoa. Kokeiles kysyä Kelasta auditointiraportteja, niistä selviäisi ehkä millaista reikäjuustoa systeemi on, ja varsinkin siihen liitetyt systeemit.

Vierailija
67/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen että ylipäätään sairauksista puhuminen on yksi tylsimpiä aiheita mitä voi olla.

Rajattomia, henkisesti väkivaltaisia ihmisiä kiinnostaa. Sukupuolitaudit, mielenterveysongelmat, varsinkin mikä tahansa arkaluontoinen kiinnostaa näitä. Jokin aika sitten Helsingissä jäi kiinni se joku hoitaja joka oli katsellut ihan älyttömästi tietoja, joukossa oli paljon julkkiksia.

Vierailija
68/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään se, että jokin on salaista, saa jotkun ihmiset kiinnostumaan. Toisekseen ihan koulun ruokalassa huomasi, kuinka ihmiset nauttivat toisten asioiden ruotimisesta eikä se muutu aikuisena. 

Vierailija
69/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vähän aikaa sähköyhtiössä töissä ja siellä oli tietysti ehdoton kielto, ettei asiakastiedoissa saa käydä jos ei ole käsittelemässä sen asiakkaan asioita. Tästä muistutettiin koulutuksessa ja toki välillä muutenkin. Asiakastiedoissa siellä oli henkilötunnus, osoite, sähköposti, puhelinnumero ja näkyi tietysti asiakastietoja millainen sopimus, onko laskut maksettu jne. Ainakin yksi tapaus oli, että joku oli mennyt urkkimaan entisen puolisonsa uutta osoitetta ja käsittääkseni sai tästä kyllä ihan ansaitusti potkut. Mutta itse en kyllä ymmärrä miten joku uskaltaa tai viitsii mennä urkkimaan tietoja jopa työpaikkansa menettämisen pelossa. Itse en ikinä vaarantaisi omaa työpaikkaa ja toimeentuloa jonkun urkkimisen takia. Lisäksi noista potilasjärjestelmien urkinnoista on koko ajan lehdissä juttuja niin pakkohan ihmisten on käsittää, että usein siitä jää vielä kiinni ja joutuu kantamaan seuraamukset.

Vierailija
70/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syntymäpäiväsi on 18. tai 28. Kaikki potilastietosi päätyy Kansallisarkistoon syntymästä kuolemaan . Olet tutkittavana koko ikäsi , joten mitä väliä ? Voisi vaikka julkaista kaikki tiedot kun on kuollut . Siinäpä tyleville sukupolville ihmettelemistä , nimittäin on sen verran virheellisiä merkintöjä että naurattaa . Ei niitä kaikkia virheitä jaksa käydä korjaamaan pyyntöjen kautta . :) 

Vierailija
71/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syntymäpäiväsi on 18. tai 28. Kaikki potilastietosi päätyy Kansallisarkistoon syntymästä kuolemaan . Olet tutkittavana koko ikäsi , joten mitä väliä ? Voisi vaikka julkaista kaikki tiedot kun on kuollut . Siinäpä tyleville sukupolville ihmettelemistä , nimittäin on sen verran virheellisiä merkintöjä että naurattaa . Ei niitä kaikkia virheitä jaksa käydä korjaamaan pyyntöjen kautta . :) 

Vastavuoroisesti minusta kaikkien terveydenhuollon ammattihenkilöiden data pitäisi säilyttää ikuisesti, ja jos tekee tietoturvarikkomuksia ne pitäis jaksaa julkiseseti kaikkien naureskeltavaksi.

Vierailija
72/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ongelma voitaisiin hoitaisiin hoitaa yhdellä sähköpostilla. Valtakunnallisesti. 

Sen kirjoittamiseen tarvitaan yksi henkilö ja se lähetettäisiin kaikille joilla on voimassa oleva lupa julki terhikissä.

Se voisi sisältää kiinni jääneiden urkkijoiden nimiä ja ilmoituksen siitä että nimet julkaistaan jatkossakin.

Lisäksi siihen kannattaisi laittaa lakipykäliä aiheeseen liittyen.

Esimerkkejä tapauksista miten kukakin on kiinni jäänyt.

Pätkä jonkun ihmisen lokitiedoista(nimi blurrattu) Siitä näkisi miten kaikesta jää jälki. 

Muistutus siitä että vaikka hoitosuhde on ollut olemassa niin se ei tarkoita sitä että kaiken on saanut lukea.

Mitä muuta?

Vierailija
73/159 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi syyllistyt itse rikokseen, jos jaat että kuka tietojais on urkkinut? Miksi näitä urkkijoita suojellaan niin paljon..

Ei tietenkään voi mennä levittämään väärää tietoa, jos henkilöä ei ole tuomittu mistään.

Paitsi jos urkkija saa palkkansa julkisista varoista, kuten jokainen hyvinvointialueen työntekijä saa. Heidän työskentelystään saa puhua julkisuudessa.

Vierailija
74/159 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tunnukset niin aika helppo on avata yhdellä klikkauksella sairauskertomukset vaikka siitä jää merkintä lokiin. Kannattaa mennä varmaan sellaisen lääkärin tai hoitotahon vastaanotolle joka ei tee mitään merkintöjä tai käyttää paperikirjaamista edelleen. Yksi tapa on hoidattaa itsensä ulkomailla tai toisen hyvinvointialueen toimesta (valinnanvapaus) niin eivät naapurit pääse selville ihan kaikesta. 

Vierailija
75/159 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni naapurin sisko on sairaalan labrassa töissä. Miehelläni on meneillään syöpähoidot, eikä hän haluaisi niistä tietoa kenellekään. Nyt kuitenkin koko naapurusto tietää ja mistähän tieto on levinnyt?

Käske miehen tilata lokitiedot. Sillähän selviää.

Miten se selviää? Mistä ne voi tilata?

Vierailija
76/159 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katson vahingossa potilaan tietoja johon ei ole hoitosuhdetta niin saanko kenkää ja voinko saada ansiosidonnaista? T: Lääkäri

Vierailija
77/159 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni naapurin sisko on sairaalan labrassa töissä. Miehelläni on meneillään syöpähoidot, eikä hän haluaisi niistä tietoa kenellekään. Nyt kuitenkin koko naapurusto tietää ja mistähän tieto on levinnyt?

Käske miehen tilata lokitiedot. Sillähän selviää.

Miten se selviää? Mistä ne voi tilata?

Hyvinvointialueen kirjaamosta

Vierailija
78/159 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohan irtisanotaan mutta lisäksi pitäisi tulla myös ihan helvetinmoiset sakot. 

Ei varmana kaikkia irtisanota

Ei, mutta kyllä siitä rangaistus tulee, jos jää kiinni.

Vierailija
79/159 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä on paljon erilaisia ihmisen raadollisempia puolia, jotka saavat ihmisen uteliaaksi. Kateus, viha, katkeruus, juoruilunhalu, huomion saaminen, huoli, jne. 

Toinen on, että tilaisuus tekee varkaan. Jollei valvontaa ole, niin se houkuttelee.

Joillain voi olla ihan ymmärtämättömyys, vaikka luulen, että nykyään jokaiselle kerrotaan, mihin tarkoituksiin tietoja saa hakea.

Vierailija
80/159 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin häntä lukemaan kaksi viimeisintä käyntiö kannasta, koska olin paniikissa. Lääkäri sanoi: EN LUE, miten voin auttaa?

Lääkärit eikä kukaan terveydenhuollon ammattilainen saa lukea edellisiä käyntejä, jos ne eivät koske samaista hoitojaksoa. Sun suullinen lupa ei ole mitenkään todennettavissa jälkikäteen, jos päätät syyttää lääkäriä urkinnasta

Toisaalta valvova viranomainen vaatii että hoitava terveydenhuollon ammattilainen on perehtynyt potilaan taustatietoihin perusteellisesti. Lähtökohtaisesti terveyskeskuslääkärin pitäisi olla käynyt läpi koko sairaushistoria, lääkitykset ja allergiat.

Potilaat sanovat usein että katso sieltä koneelta mutta jos alkaa tietoja lukemaan menee todella paljon aikaa vaikka lääkitysten selvittämiseen. Vasta oli potilas joka sanoi että hän ei ole käyttänyt Eliquis lääkettä yli puoleen vuoteen ja se on tarkoitettu verisuonitukosten estoon. 

Jos ei tietoja saa katsoa niin sitten pitää kysyä potilaalta ja aikaa menee paljon. Eipä ihme että lääkäri ottaa vastaan kuusi potilasta päivässä suomalaisessa terveyskeskuksessa.

Toivotaan että ChatGPT auttaa jatkossa potilaiden hoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme