Miksi potilastietoja urkitaan niin paljon, ja mikä mahdollistaa sen? Miten siihen tulisi puuttua?
Niin häikälemättömän paljon näitä on uutisissa >:(
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Mieheni naapurin sisko on sairaalan labrassa töissä. Miehelläni on meneillään syöpähoidot, eikä hän haluaisi niistä tietoa kenellekään. Nyt kuitenkin koko naapurusto tietää ja mistähän tieto on levinnyt?
Tämä on hyvä kysymys. Jostain se tieto vuotaa, joku katsoo ja puhuu eteenpäin vaikka ei saisi. Tiedän vähän tämän kaltaisen tapauksen. Kummasti oli tiedossa joku diagnoosi vaikka asianomainen itse ei ole kertonut mitään.
Pyysin häntä lukemaan kaksi viimeisintä käyntiö kannasta, koska olin paniikissa. Lääkäri sanoi: EN LUE, miten voin auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi syyllistyt itse rikokseen, jos jaat että kuka tietojais on urkkinut? Miksi näitä urkkijoita suojellaan niin paljon..
Ei tietenkään voi mennä levittämään väärää tietoa, jos henkilöä ei ole tuomittu mistään.
Öööh. Jos tietoja on katsonut tuttu, joka työskentelee osastolla johon EI OLE MITÄÄN YHTEYKSIÄ ja kirjauksia luettu. Niin mitä muutakaan siinä voi olla kuin urkintaa? :D
Pyysin häntä lukemaan kaksi viimeisintä käyntiö kannasta, koska olin paniikissa. Lääkäri sanoi: EN LUE, miten voin auttaa?
Nimet julki. Häpeäänsaattaminen olisi vähintäänkin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites paljon pankeissa urkitaan, toisten tuloja, menoja ja velkoja?
Ne tietävät ihmisten palkat, muut tulot, velat, sijoitukset, ulosotot, perinnät suj muut.
Jep, mutta Kela tietää kaikkien eniten. Se tietää ihmisten kaikki diagnoosit, lääkityksen.
Ja päälle päätteeksi se tietää köyhimpien ja vähävaraisimpien, sairaalaasa olot, kaikki tulot ja menot ja joko ikisen tuen, mitä heille maksetaan.
Ei kela tiedä, jos ei ole itse luovuttanut tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni naapurin sisko on sairaalan labrassa töissä. Miehelläni on meneillään syöpähoidot, eikä hän haluaisi niistä tietoa kenellekään. Nyt kuitenkin koko naapurusto tietää ja mistähän tieto on levinnyt?
Pyydä lokitiedot niin saatte selville, onko joku luvatta miehen tietoja lukenut.
Näin ajattelin tehdä. Itsekin olen ollut sairaalassa töissä ja se oli ehdoton, että kenenkään tietoja ei katsota ellei kuulu hoitoon.
Työkaveri kävi huvikseen lukemassa julkkisten tietoja, tosi tärkeää, samoin monet kerrat siitä muttei mennyt perushoitsulle kaaliin. Pidin huolen että olin aina sulkenut omat tunnukseni koneelta ettei vaan päässyt minun nimissäni rötöstelemään.... En tiedä jäikö koskaan kiinni. Sairaalaohjelmiin pitäisi tehdä muutos joka kirjaa kaikki osastoon kuulumattomien tietojen avaamiset ja vaatii selvityksen miksi olet avaamassa, ei liene vaikea ammatti-ihmiseltä ohjelmoida. Urkkijoille merkintä rikosrekisteriin, kyseessä on TIETOSUOJARIKOS...
Kaikki korjaantuisi sillä, että kun tietoja luetaan siitä tulee reaaliaikainen viesti kännykkään jossa kysytään salliiko tietojen luvun, ja olisi myös mahdollisuus heti siitä ilmoittaa epäasiallinen tietojen luku. Tämä olisi nykymaailmassa täysin triviaalia toteuttaa, ihmettelen miksei sitä ole jo tehty, ellei haluta suojella näitä uteliaita henkilöitä.
Ei niitä potilastietoja kukaan pääse katsomasn ilman asiallista perustetta ja jokaisesta käynnistä potilastiedoissa jää tiedostoihin jälki ja sekin mihin tiedostoihin kukin terveydenhuollossa työskentelevä pääsee käsiksi on tarkoin rajattu ja useammalla kuin monelle ei ole annettu ollenkaan oikeuksia katsella potilastietoja koska eivät niitä työssään tarvitse. Älkää levittäkö tästäkin asiasta turhaa pelkoa!
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä potilastietoja kukaan pääse katsomasn ilman asiallista perustetta ja jokaisesta käynnistä potilastiedoissa jää tiedostoihin jälki ja sekin mihin tiedostoihin kukin terveydenhuollossa työskentelevä pääsee käsiksi on tarkoin rajattu ja useammalla kuin monelle ei ole annettu ollenkaan oikeuksia katsella potilastietoja koska eivät niitä työssään tarvitse. Älkää levittäkö tästäkin asiasta turhaa pelkoa!
ei ole turha pelko, jos jossain vanhainkodissa on katsottu tietojani enkä ole edes 40.
Vittumainen exä ja lähes koko lähipiirinsä on sosiaalialalla, eli pääsy tietoihini tosi helppoa.
Tilasin juuri lokitiedot, mitähän löytyy ?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin riippuvaista sotealueen potilasjärjestelmästä, osa jakaa tietoja auliimmin kuin toiset. Ja jälkiä ei näe ellei erikseen tilaa lokitietoja, eli väärinkäytökset on pyritty lakaisemaan maton alle. Kannasta tietojan katsominen tietysti on tyhmää, siitä jää helpoimmin kiinni.
Minä en halua edes tilata lokitietoja, kun ahdistaa koko tiedonkeruu muutenkin. Mieluummin pää strutsina kukkaruukkuun. Mutta voisin sen sijaan osallistua johonkin kansalaistoimintaan yksityisyydensuojan parantamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin riippuvaista sotealueen potilasjärjestelmästä, osa jakaa tietoja auliimmin kuin toiset. Ja jälkiä ei näe ellei erikseen tilaa lokitietoja, eli väärinkäytökset on pyritty lakaisemaan maton alle. Kannasta tietojan katsominen tietysti on tyhmää, siitä jää helpoimmin kiinni.
Miksi hyvinvointialueilla ei ole asiakkaille portaalia, jossa näkisi että milloin tietoja on käsitelty?
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoidossa työskentelee kymmeniätuhansia ihmisiä. Tottakai joukkoon mahtuu muutama mätämuna.
"Muutama", terveys- ja sosiaaliala täynnä elämäänsä kyrpiintyneitä akkoja joiden ykköshupi on kyttääminen ja juoruilu. Tämän seuraaminen läheltä vuosien ajan on paras motivaatio ikinä pysyä terveenä :D
Miksi hyvinvointialueilla ei ole asiakkaille portaalia, jossa näkisi että milloin tietoja on käsitelty?
Koska paljastuisi kuinka paljon tietoja ilman lupaa luetaan, neliraajajarrutuksella mennään vielä koska potilastietojen lukeminen oon ollut alan ihmisten hauskaa hupia.
Vierailija kirjoitti:
Koska paljastuisi kuinka paljon tietoja ilman lupaa luetaan, neliraajajarrutuksella mennään vielä koska potilastietojen lukeminen oon ollut alan ihmisten hauskaa hupia.
Tähän pitäisi tulla muutos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käske miehen tilata lokitiedot. Sillähän selviää.
Tilasin äsken itse, koska hoidan hänen asioitaan.
Käske miehen tilata lokitiedot. Sillähän selviää.