Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi potilastietoja urkitaan niin paljon, ja mikä mahdollistaa sen? Miten siihen tulisi puuttua?

Vierailija
17.05.2025 |

Niin häikälemättömän paljon näitä on uutisissa >:(

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt ollut joku tapaus?

Vierailija
42/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysin häntä lukemaan kaksi viimeisintä käyntiö kannasta, koska olin paniikissa. Lääkäri sanoi: EN LUE, miten voin auttaa?

Lääkärit eikä kukaan terveydenhuollon ammattilainen saa lukea edellisiä käyntejä, jos ne eivät koske samaista hoitojaksoa. Sun suullinen lupa ei ole mitenkään todennettavissa jälkikäteen, jos päätät syyttää lääkäriä urkinnasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni naapurin sisko on sairaalan labrassa töissä. Miehelläni on meneillään syöpähoidot, eikä hän haluaisi niistä tietoa kenellekään. Nyt kuitenkin koko naapurusto tietää ja mistähän tieto on levinnyt?

Pyydä lokitiedot niin saatte selville, onko joku luvatta miehen tietoja lukenut.

Siis mitä, jos tällainen toiminta on totta niin eikö kyseessä ole hyvin vakava asia? Miten henkilö uskaltaa mennä tekemään jtn tuollaista? Eikö kyseinen toiminta ole rikos joka johtaa koviin sanktioihin? esim. työsuhteen purku, jne..

Vierailija
44/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni naapurin sisko on sairaalan labrassa töissä. Miehelläni on meneillään syöpähoidot, eikä hän haluaisi niistä tietoa kenellekään. Nyt kuitenkin koko naapurusto tietää ja mistähän tieto on levinnyt?

Pyydä lokitiedot niin saatte selville, onko joku luvatta miehen tietoja lukenut.

Siis mitä, jos tällainen toiminta on totta niin eikö kyseessä ole hyvin vakava asia? Miten henkilö uskaltaa mennä tekemään jtn tuollaista? Eikö kyseinen toiminta ole rikos joka johtaa koviin sanktioihin? esim. työsuhteen purku, jne..

On vakava asia

Vierailija
45/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten uteliaisuudella ei ole rajaa. Urkintaa on tietysti paljon enemmän kuin mitä tulee julki. Miettikääpä miten monella alalla on mahdollisuus jonkinlaiseen urkintaan ihmisten asioista. Toki terveystietojen urkinta on sieltä vakavimmasta päästä. 

Vierailija
46/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites paljon pankeissa urkitaan, toisten tuloja, menoja ja velkoja?

Ne tietävät ihmisten palkat, muut tulot, velat, sijoitukset, ulosotot, perinnät suj muut.

Jep, mutta Kela tietää kaikkien eniten.   Se tietää ihmisten kaikki diagnoosit, lääkityksen.

Ja päälle päätteeksi se tietää köyhimpien ja vähävaraisimpien, sairaalaasa olot, kaikki tulot ja menot ja joko ikisen tuen, mitä heille maksetaan.

Ei kela tiedä, jos ei ole itse luovuttanut tietoja. 

Kela on Oma Kanta ohjelmiston ylläpitäjä.  Kela hallinnoi sitä.

Ja kaikki lääkekorvaukset kulkevat Kelan kautta.  Samoin sairaspäivärahat etc.

Kyllä Kela tietää.

Ja jos saa joitain tukia, niin eikös Kelalle pidä ilmoittaa omat tulonsa ja menonsa, velkajutut, vuokran suuruus, ja muut vastaavat tuiedot?

Vierailija
47/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on Suomen suurin tietopankki.  

Sieltä kun löytyy eniten, yhtä ihmistä koskevia tietoja.  Yhdistettynä.

Vierailija
48/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kela ja sossu voisi ottaa huomioon ihmisten aiemmat sekä nykyiset sairaudet ja vaivat automaattisesti, ilman että on nivaska lääkärintodistuksia, ettei pahenna ihmisten tilaa enempää. Koska todistuksia ei aina saa erikseen uudelleen joka ikisestä vaivasta, voimat ei kenelläkään riitä ravaamiseen. Tarkennuksia tietysti saa ihmiseltä itseltään, jos vaiva on vain koodina näkyvissä.

Vierailija
49/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin häntä lukemaan kaksi viimeisintä käyntiö kannasta, koska olin paniikissa. Lääkäri sanoi: EN LUE, miten voin auttaa?

Lääkärit eikä kukaan terveydenhuollon ammattilainen saa lukea edellisiä käyntejä, jos ne eivät koske samaista hoitojaksoa. Sun suullinen lupa ei ole mitenkään todennettavissa jälkikäteen, jos päätät syyttää lääkäriä urkinnasta

Tämä ei koske Hyvinvointialueita.

Jos käy saman Hyvinvointialueen, lääkäreillä, ne kaikki tiedot näkyvät heti.   Ja ne tiedot lääkäri saa lukea.

Eri asia yksityislääkärien ja Työterveys puolen, lääkäreiden kirjaukset. Niitä ei saa lukea, silloin jos potilas itse on sen kieltänyt.

Vierailija
50/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa se verinäytteen ottaja, joka tunnisti mieheni. Hänen oli pakko kertoa siitä kaikille kavereilleen. Minua itkettää, kun se sairaus olisi miehen mielestä pitänyt olla niin kauan poissa muiden tiedosta. Että hän olisi sen itse voinut kertoa vaikkapa lapsilleen.

Vierailija
51/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia vaihdoin terveysasemani heti kun sain kuulla, että tutun läheinen työskentelee siellä, missä käyn.

Luottamus ihmisten kykyyn noudattaa vaitiolovelvollisuutta on 0%. 

Vierailija
52/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten uteliaisuudella ei ole rajaa. 

Niinpä. Minua ei koskaan otettu yliopistolla kahvikimppaan, kun en juorunnut eikä kiinnostanut ihmisten toilailut.

- 69v -

Vierailija
53/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vakava asia

Niin minunkin mielestäni. Mulla on vaan sellainen fiilis, että tälläkin foorumilla saattaa olla tyyppejä, jotka viis veisaavat mistään lakipykälistä tjn.

Vierailija
54/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itse kun olen ihan tavallinen tallaaja ja sairastan ihan tavallisia sairauksia, niin ei haittaisi yhtään vaikka joku opettelisi ne ulkoa. Ihmettelisin vaan, että miten jotakin jaksaisi kiinnostaa. Samoin luulen, että naapureillekin ihan sama. Riippuu kai paikkakunnasta ja ihmisistä.

Vierailija
55/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Itse kun olen ihan tavallinen tallaaja ja sairastan ihan tavallisia sairauksia, niin ei haittaisi yhtään vaikka joku opettelisi ne ulkoa. Ihmettelisin vaan, että miten jotakin jaksaisi kiinnostaa. Samoin luulen, että naapureillekin ihan sama. Riippuu kai paikkakunnasta ja ihmisistä.

Kyllähän Vastaamonkin asiakkaiden tavalliset höpinät kiinnostivat monia. Kuulemma ihan tavallisia eroja ja pieniä murheita.

Vierailija
56/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat usein tyhmiä ja uteliaita, ovat aina olleet. Nykyinen ongelma on syntynyt ehkä enemmänkin siitä, että ns digiloikka on tehty liian nopeasti ja hallitsemattomasti. 

Vierailija
57/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat usein tyhmiä ja uteliaita, ovat aina olleet. Nykyinen ongelma on syntynyt ehkä enemmänkin siitä, että ns digiloikka on tehty liian nopeasti ja hallitsemattomasti. 

Ei kyse ole vain siitä, kun päätös laittaa terapiatiedotkin nettiin tehtiin vasta vuosi-pari sitten. Oli jo tiedossa, että tieto ei pysy siellä missä pitäisi. On kyse jostain muusta.

Vierailija
58/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole vain siitä, kun päätös laittaa terapiatiedotkin nettiin tehtiin vasta vuosi-pari sitten. Oli jo tiedossa, että tieto ei pysy siellä missä pitäisi. On kyse jostain muusta.

On vain ajan kysymys koska Kantakin murretaan, sitten on Vastaamoa vielä enemmän tietoa jaossa, ja ei kukaan vastuussa kun virkamiehiä ovat, eli eivät vastuussa mistään koskaan. 

Vierailija
59/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain ajan kysymys koska Kantakin murretaan, sitten on Vastaamoa vielä enemmän tietoa jaossa, ja ei kukaan vastuussa kun virkamiehiä ovat, eli eivät vastuussa mistään koskaan. 

Ne jotka kykenevät, muuttavat siinä kohti pois Suomesta.

Vierailija
60/159 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havahduin kerran miettimään että mikä kiusaus onkaan lähteä ihmisten tiedoista ottamaan selvää. Miettiä, se valta mitä saat kun tiedät henkilökohtaisia asioita jostakin ihmisestä. 

Pystyt käyttämään sitä hyväksesi, eli pystyt suunnittelemaan juonikuvioita itsesi etujen mukaisesti näiden henkilöiden kustannuksella/heidän tietojaan hyväksikäyttäen.

Terveystiedot, pankkitiedot, muut kansalaistiedot sekä esim. oppilaan tiedot koulusta. Näiden alojen ihmisillä on käsittämätön valta ja ns. "jackpot" käsissä. Kuinkahan paljon nämä ihmiset käyvät kauppaa ihmisten tiedoilla itsensä ja toistensa hyväksi. 

En sitten tiedä mutta jotenkin tuntuu omituiselta että tietyt asiat vain menevät aina näiden ihmisten hyväksi ja itselle käy aina loppuejn lopuksi niin että ei ns.diili niin hyvä ollutkaan. Ruvennut kyseenalaistamaan tilanteita, ihmisiä ja järjestelmää. Voi olla myös että olen lievästi paranoidinen, tai ihan syystä... :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi