Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko runous oikea harrastus jos sen opiskelu tuntuu työltä?

Vierailija
17.05.2025 |

Hei!

Olen kiinnostunut runoudesta ja opiskelu sujuu nihkeästi. Olen 4. luvussa, rytmiikka-luvussa, ja opiskelu tökkii pahemman kerran. Olen jumissa sen vuoksi että mt-kuntoutujana uuden oppiminen on hitaampaa kuin terveenä oli ja en ole yli 10 vuoteen opiskellut tosissani. 

Kysynkin teiltä että onko järkeä jatkaa eteenpäin tässä vai olisiko jokin toinen juttu helpompi oppia kuin kielifilosofinen runousoppi? Tommi Parkkon teos on kyllä selkotajuisesti kirjoitettu, mutta informaation tiheys tekee kirjan lukemisesta työlään. Haluaisin pohjimmiltaan sanoittaa omia kokemuksiani joten se olisi arvojeni mukaista elämää.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun runouden historiasta kaikkea tarvitse tietää. Ota kirjasta opiksi ne osat, jotka koet itsellesi hyödyllisiksi ja mielekkäiksi. Ei sinun tarvitse osata kirjoittaa kaikenlaista runoutta. Riittää, että kirjoitat omanlaistasi.

Vierailija
2/7 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluat oppia, siihen kuuluu myös vaiheita, jotka tuntuvat työltä. 

Ihmiset haluavat harrastuksilta eri asioita. Joku harrastaa kunnianhimoisesti, joku toinen ei halua mukavuusalueen ulkopuolelle milliäkään. Jokainen päättää itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun runouden historiasta kaikkea tarvitse tietää. Ota kirjasta opiksi ne osat, jotka koet itsellesi hyödyllisiksi ja mielekkäiksi. Ei sinun tarvitse osata kirjoittaa kaikenlaista runoutta. Riittää, että kirjoitat omanlaistasi.

Hei!

Hyvä huomio, sillä Parkko itse toteaa että jos runoudelle ei aseta kehittymistavotteita, voi teoksen lukeminen olla turhaa. Toisaalta hän korostaa sitä että jokainen runoilija valikoi omanlaisensa työkalupakin joten ehkäpä turhaan otan suoriutumispaineita.

Kirjoittelen sitten muistiinpanoja ylös jälkikäteen niin jää sellainen hyvä kertaava pohjavire opiskeluun. :)

Vierailija
4/7 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti haluat oppia, siihen kuuluu myös vaiheita, jotka tuntuvat työltä. 

Ihmiset haluavat harrastuksilta eri asioita. Joku harrastaa kunnianhimoisesti, joku toinen ei halua mukavuusalueen ulkopuolelle milliäkään. Jokainen päättää itse. 

Heippa!

Kyllä, haluan oppia runoutta ja ymmärrän ettei lahjakas muusikkokaan ole yhdessä yössä syntynyt. :)

Vierailija
5/7 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat opetella piirtämään, soittamaan, laulamaan tai vaikka runoilemaan, eivätkä nauti tekemisestään. Kaikkea paitsi runoja olen harrastanut, koska ne tuottavat nautintoa minulle, vaikken koskaan niistä elantoani tienaisi saati tukisi kuuluisaksi.

Vierailija
6/7 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat opetella piirtämään, soittamaan, laulamaan tai vaikka runoilemaan, eivätkä nauti tekemisestään. Kaikkea paitsi runoja olen harrastanut, koska ne tuottavat nautintoa minulle, vaikken koskaan niistä elantoani tienaisi saati tukisi kuuluisaksi.

Hei!

Mulla on mielenterveyden haasteita taustalla mitkä vaikuttavat elämäni nautinnon kokemuksiin. Runous ja luova itseilmaisu, etenkin kirjoittamalla, on lähellä sydäntäni. Valitettavan alikäytetty osa-alue elämässäni sillä vastapainoksi kirjoittamiselle on muiden ihmisten kirjoitusten lukeminen omaani vasten, mikä on juurikin se osuus prosessia mikä tökkii.

Vierailija
7/7 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Löysin oman rytmiikkani; japanilaisen Gogyohkan eli ns. modernin viisi säerunon. Tuntuu hyvältä sanoittaa siihen tiiviiseen tahtiin ajatuksensa.