Ahdistavaa elää minimalistisena ihmisenä yhteiskunnassa missä ihmisillä on jatkuvasti pakonomainen tarve ostella jotakin
Esim just oma äiti kysyi, että millonkos ostan uusia kesä vaatteita ja olenko lähdössä shoppailemaan. Sanoinhan, että mulla on edellisen kesän vaattet kyllä ihan kaapissa. :S !
Kommentit (91)
Minuakin. Myös käy sääliksi, kun itse pystyy ottamaan etäisyyttä kulutushulluuteen ja sen syihin, ja näinollen on vapaa siitä. Onhan se varmaan stressaavaa miettiä, mitä seuraavaksi hankkia, mitä muut tästä ajattelevat, mitä tämä kertoo minusta, onko tämä enää muodissa. Identiteetin rakentaminen tavaroilla on loputon suo, ja niin se on tarkoitettukin.
Tyhmyyteen tai ajoittain esiintyvään tyhmyyteen sortuvia ihmisiä on valitettavan paljon keskuudessamme. Ei sille mitään voi tehdä. Se tyhmyys vain on, vallitsee, ympäröi, sabotoi.
Muiden mielipiteistä ei kannata välittää, mutta ei rahaa toisaalta kannata liikaa säästääkään. Se on pahinta myrkkyä talouskasvulle.
Aika harva ostaa mitään täysin turhaa, etenkään tässä taloustilanteessa, poikkeuksena toki ne jolla on liian shoppailun kanssa ongelmia. Vaikka joku asia tuntuu itselle turhalta, niin toiselle se voi olla tarpeellinen. Ei taida tämä minimalismikaan tuoda onnea, kun mieli on täynnä ahdistusta?
Miksi se ahdistaa? Miten helvetin lammas pitää olla että kiinnostaa miettiä ajatteleeko muut ihmiset jotain tavaroista mitä jätät ostamatta?
Vierailija kirjoitti:
Muiden mielipiteistä ei kannata välittää, mutta ei rahaa toisaalta kannata liikaa säästääkään. Se on pahinta myrkkyä talouskasvulle.
Käsi pystyyn joka menee kauppaan ja ostaa romua koska haluaa stimuloida taloutta sen sijaan että ostaa itselleen jotain mitä haluaa tai tarvitsee.
Sitten nämä on käsi ojossa pummimassa läheisiltä kyytiä, työkaluja, milloin mitäkin, niin voi itse leikkiä maailmanparantajaa.
Muutama sana ketjun huutelijoille mennä hoitoon. Noin kapealla sivistyksellä kannattaisi ottaa yhteiskunnan nykytilasta selvää. Hoitoon ei m e n n ä, sinne päästään- jos päästään.
Sama muutes koskee sinne töihin 'menoa'.
Kulutuksesta: olen minimalisti, vaatteita muutamia, koti vaatimaton, autoton. Osakkeita pörssissä noin kuussataa tuhatta, saman verran tileillä.
Minimalismi on state of mind.
Vierailija kirjoitti:
Muutama sana ketjun huutelijoille mennä hoitoon. Noin kapealla sivistyksellä kannattaisi ottaa yhteiskunnan nykytilasta selvää. Hoitoon ei m e n n ä, sinne päästään- jos päästään.
Sama muutes koskee sinne töihin 'menoa'.
Kulutuksesta: olen minimalisti, vaatteita muutamia, koti vaatimaton, autoton. Osakkeita pörssissä noin kuussataa tuhatta, saman verran tileillä.
Minimalismi on state of mind.
Muutamalla vaatteella ei edes Suomen oloissa pärjää, jos poistut talvella ollenkaan kotoa ulos. Onhan se tosiaan "state of mind" nyhjöttää kotona tuijottamassa virtuaalisia käppyröitä, kun ei ole edes kunnon vaatteita päälle, jotta voisi lähteä ulos säällä kuin säällä.
Olen saanut melko paljon vihaa niskaan siitä, että naureskelen kitupiikkimaiselle käytökselle. Siitä huolimatta edelleen sitä mieltä, että se menee joskus liian pitkälle monilla. En sano, että kerskakulutus yhtään parempi kun säästäväisyys ja parempi säästää kun kuluttaa liikaa, mutta tokaisut;
Oletteko miljonäärejä, jos tilaa pizzaa, voi hieman ärsyttää.
Samoin kun halusin ostaa puhelimen, mutta työpaikalta oli saatavissa ilmaiseksi sellaisia järkyttävän näköisiä toimistopuhelimia ja kun kieltöydyin halvasta puhelimesta, sain kuulla: No jos teillä on varaa sitten ostella. Oli lankapuhelin aikaa. Työpaikan puhelin n. 30mk ja ostettuna uusi 60 mk.