Ahdistavaa elää minimalistisena ihmisenä yhteiskunnassa missä ihmisillä on jatkuvasti pakonomainen tarve ostella jotakin
Esim just oma äiti kysyi, että millonkos ostan uusia kesä vaatteita ja olenko lähdössä shoppailemaan. Sanoinhan, että mulla on edellisen kesän vaattet kyllä ihan kaapissa. :S !
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toiset valintoineen ahdistavat? Olisitko itsekin kuitenkin mielelläsi kuin he. Eli se sun minimalistisuus ei ole todellista, vaan esitystä.
Ahdistaa, kun koko ajan tyrkytetään ostamista, vaikka mulla on kaikki tarvittavat tavarat ja vaatteet!
Monet tuttavapiirissä harjoittavat tätä ostamispakkoa, haluavat, että muut tuhlaavat rahansa, kun itsekin tuhlaavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä mitään, jos on varaa ostella. Monella vaan ei ole, joten shoppailut maksetaan osareilla, pikavipeillä tai pummimalla muilta. Meillä on lähipiirissä ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti lainaamassa rahaa, vaikka tulojen pitäisi riittää perustarpeisiin ja siitä jäädä vielä vähän ylimääräistä tuhlattavaksi tai säästöön. Rahat kai menee turhaan shoppailuun tai ulkona käymiseen. Ollaan jouduttu sanomaan, että ei meilläkään ole ylimääräistä muille lainattavaksi.
minulla on kerran eräs tuttu joka lainasi aina minulta rahaa vaikka olin itse työttömyystuella. Sitten tajuasin että ne rahat uppoaa päihteisiin ja en halunnut tukea tuollaista ongelmaa niin lopetin lainaamisen.
Mikä tää juttu esim tiktokissa on, että aina tulee joku trendi, ja sitten ihmiset menee ihankuin psykoosiin ja yhtäkkkiä kaikkien on saatava tai testattava kyseistä tuotetta? Hyvää markkinointia vai eikö ihmiset tajua, että heitä kusetetaan? esim se dubai suklaa maistui ihan kaamealle.
Vierailija kirjoitti:
Moni varmaan ostaa tunteseen että se on kivaa ja saa sitä elämälleen "sisältöä". Ja kivaa ja jännittävää hakea se paketti postista. Tulee sellainen hetken huuma. Itsekin olen tuohon syyllistynyt jos on vaikka ollut masentunut. Eihän ihmienen oikeasti tarvitse niin paljon tavaroita, vähälläkin pärjää.
Minäkin olin ennen tällaine, että ostin puhtaasta ostamisen ilosta. Nykyisin tulee paljon parempi mieli siitä, kun laittaa rahaa säästöön. En ole minimalisti, mutta liika tavara ahdistaa. Samoin se jos on pankkitili tyhjä, kun rahat meni turhaan tavaraan.
Katkaise jo se napanuora niin ei tarvitse ahdistua äitisi sanomisista, siitähän tässä oli todellisuudessa kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni varmaan ostaa tunteseen että se on kivaa ja saa sitä elämälleen "sisältöä". Ja kivaa ja jännittävää hakea se paketti postista. Tulee sellainen hetken huuma. Itsekin olen tuohon syyllistynyt jos on vaikka ollut masentunut. Eihän ihmienen oikeasti tarvitse niin paljon tavaroita, vähälläkin pärjää.
Minäkin olin ennen tällaine, että ostin puhtaasta ostamisen ilosta. Nykyisin tulee paljon parempi mieli siitä, kun laittaa rahaa säästöön. En ole minimalisti, mutta liika tavara ahdistaa. Samoin se jos on pankkitili tyhjä, kun rahat meni turhaan tavaraan.
samoin mulle, vaikka jos saa kuukaudessa 50e säästöön, tuntuu kivalle
Mitä tämä turha tavara on, mistä tässä ketjussa puhutaan? Antakaa ihan konkreettisia esimerkkejä. Mikä tekee tavarasta siis turhaa, jos sille kuitenkin on käyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Melko heikkoa jos noin paljon toisten ihmisten touhut mietityttää.
Kyllä ne mietityttää kun tää maailma hukkuu muovip*skaan ym ylikuluttamisen takia. Rannat ja vedet täynnä muoviroskia jne kun itse haluaisi olla ja elää puhtaassa, turvallisessa ja terveellisessä maailmassa. Ei ole vain minäminä vaan aika monta muutakin ihmistä tällä pallolla kenen elämään se ylikulutus vaikuttaa. N33
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää juttu esim tiktokissa on, että aina tulee joku trendi, ja sitten ihmiset menee ihankuin psykoosiin ja yhtäkkkiä kaikkien on saatava tai testattava kyseistä tuotetta? Hyvää markkinointia vai eikö ihmiset tajua, että heitä kusetetaan? esim se dubai suklaa maistui ihan kaamealle.
Teinien juttuja, höhlä
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä turha tavara on, mistä tässä ketjussa puhutaan? Antakaa ihan konkreettisia esimerkkejä. Mikä tekee tavarasta siis turhaa, jos sille kuitenkin on käyttöä?
Usein ne jäävät kaappiin lojumaan.
Annan esimerkin. Kun mentiin naimisiin n.40 vuotta sitten, ostettiin kallis italialainen sohva, se meillä on edelleenkin tosin uudelleen verhoiltuna. Miehellä oli opiskelija-asunnossaan vanha klahvipöytä työpöytänä, se meillä on keittiössä, mun 100v vanha klahvipiironki on eteisen kalusteena ja isotädiltä saatu tuhatjalkainen tuoleineen ruokailutilassa. On myös isovanhempien kaksi kustavilaista tuolia, pikkupöytä ja piironki.
Ei ole tarvinnut ostaa juuri muita huonekaluja kuin sänkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole somevaikuttajista kuullut? Joku oikeasti tienaa rahaa sillä, että markkinoi tuotetta x muille. Itsekin lankesit suklaata kuitenkin maistamaan ja tulit kusetetuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko heikkoa jos noin paljon toisten ihmisten touhut mietityttää.
Kyllä ne mietityttää kun tää maailma hukkuu muovip*skaan ym ylikuluttamisen takia. Rannat ja vedet täynnä muoviroskia jne kun itse haluaisi olla ja elää puhtaassa, turvallisessa ja terveellisessä maailmassa. Ei ole vain minäminä vaan aika monta muutakin ihmistä tällä pallolla kenen elämään se ylikulutus vaikuttaa. N33
Joo mä olin monta vuotta tuollainen että ahdistuin kaikesta mihin en pysty vaikuttamaan. Sitten tajusin lopettaa kun se oli oikeastaan pelkkää uhriutumista. Teen kyllä oman osani, kierrätän enkä temuttele yms. -eri
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ihminen huomaa, varsinkin muuttaessa miten paljon heille kertynyt käyttämätöntä turhaa roinaa. Tämä on mielestäni sitä turhaa tavaraa jolle ei tullut käyttöä vaan on jäänyt jonnekin nurkkaan pölyttymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole somevaikuttajista kuullut? Joku oikeasti tienaa rahaa sillä, että markkinoi tuotetta x muille. Itsekin lankesit suklaata kuitenkin maistamaan ja tulit kusetetuksi?
Sain palan maistiaiseksi ja kadun sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toiset valintoineen ahdistavat? Olisitko itsekin kuitenkin mielelläsi kuin he. Eli se sun minimalistisuus ei ole todellista, vaan esitystä.
Ahdistaa, kun koko ajan tyrkytetään ostamista, vaikka mulla on kaikki tarvittavat tavarat ja vaatteet!
No mitä sä siitä välität? Jos ei ole tarvetta millekään, niin älä osta. Ei asiasta tarvitse tehdä suurempaa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis mielenterveysongelmainen tai ihan saatanan pihi, ap?
Ostan tarpeeseen. ap
Kyrvänsyylä oot.
Ei kai siinä mitään, jos on varaa ostella. Monella vaan ei ole, joten shoppailut maksetaan osareilla, pikavipeillä tai pummimalla muilta. Meillä on lähipiirissä ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti lainaamassa rahaa, vaikka tulojen pitäisi riittää perustarpeisiin ja siitä jäädä vielä vähän ylimääräistä tuhlattavaksi tai säästöön. Rahat kai menee turhaan shoppailuun tai ulkona käymiseen. Ollaan jouduttu sanomaan, että ei meilläkään ole ylimääräistä muille lainattavaksi.