Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuvat emätintulehdukset vievät elämänilon

Vierailija
16.05.2025 |

Olen kärsinyt toistuvasta emätintulehduksesta (aerobinen emätintulehdus DIV) jo vuosikausia. Yleensä tämä toistuu puolen vuoden välein, mikä olisi jo riittävän usein, mutta nyt edellinen tulehdus oli maaliskuussa! En ehtinyt olla edes kahta kuukautta terveenä.

Joka kerta saan tähän Dalacin-paikallisantibiootin, joka yleensä lähteekin heti auttamaan. Nyt kauhukseni sain huomata, että olen ilmeisesti kehittänyt resistenssin tähän (onko ihme jatkuvan käytön takia?), koska nyt olen viisi päivää käyttänyt lääkettä ja ei mitään vaikutusta. Miten nyt pääsen tulehduksesta?

Tämä kutina ja kirvely on aivan sairasta. Äskenkin yritin nauttia kauniista, lämpimästä päivästä kävelyllä. Kävely kuitenkin aiheuttaa hankausta, ja JOKA askeleella kutina ja kirvely paheni. Teki mieli vain itkeä tuskasta.

On vielä kuukautisetkin, ja on pakko pitää hiertävää, hautovaa sidettä. Aivan kamalaa.

Viime käynnillä lääkäri totesi, että limakalvoni ovat myös kuivat. Se on kai syynä jatkuviin tulehduksiin. Mutta niiden kosteuttaminen ei ole auttanut.

Ja tosiaan, seksielämää minulla ei ole, eli seksistä nämä tulehdukset eivät johdu. Ja muutenkin kaikki perusasiat ovat kunnossa, kuten alusvaatteiden pesu 60 asteessa, puuvillaiset alushousut, sokerin välttely jne

Itkettää... Onko muilla kokemuksia, miten olette päässeet tulehduskierteestä? :(

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painu hittoon täältä alapääsi kanssa, ääliö.

Saa täällä kysyä, vertaistukea, joku on  voinut kärsiä samasta vaivasta.

Tämähän nyt on naistenpalsta, no, on täällä miesoletettuja, tarina kertoo.....

Vierailija
22/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy aloittaa säännöllinen seksielämä parisuhteessa. Se auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painu hittoon täältä alapääsi kanssa, ääliö.

Saa täällä kysyä, vertaistukea, joku on  voinut kärsiä samasta vaivasta.

Tämähän nyt on naistenpalsta, no, on täällä miesoletettuja, tarina kertoo.....

Jep. Ei kyllä ole varsinainen älykkö, joka tulee vauva-palstalle ja järkyttyy alapääkeskusteluista. Hän varmaan lukee synnytyskeskusteluitakin ja kommentoi niihinkin "hyi".

Ap

Vierailija
24/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko allerginen siteelle. Suosittelen Vuokkoset puuvilla sidettä ja vaihdathan siteen tarpeeksi usein. Kun ei ole menkkoja puuvillapikkarit pestynä hajusteettomalla pesuaineella 60 asteessa ja yöt ilman alushousuja. Kun iho on rikki ja ärtynyt niin se ärsyyntyy helommin kuin terv iho. Siksi jopa alushousujen materiaalilla ja pesuaineella on väliä. 

Vierailija
25/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ainakin nukkua ilman housuja että ilma pääsee kiertämään. Varmaan ruokavaliostakin voisi olla apua? Sokeri minimiin, kasvisruokavalio, syö jogurttia/piimää, maitohappobakteerit silloin tällöin, karpaloa, puolukkaa, valkosipulin(luonnon antibiootti) pitäisi auttaa elimistön tulehduksissa? Veden riittävä juonti.

Meinaatko, että papujen syönti pieretyksineen auttaisi tuossa tilanteessa? Siinähän on kohta koko alavatsa lähes tulessa.

Vierailija
26/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko allerginen siteelle. Suosittelen Vuokkoset puuvilla sidettä ja vaihdathan siteen tarpeeksi usein. Kun ei ole menkkoja puuvillapikkarit pestynä hajusteettomalla pesuaineella 60 asteessa ja yöt ilman alushousuja. Kun iho on rikki ja ärtynyt niin se ärsyyntyy helommin kuin terv iho. Siksi jopa alushousujen materiaalilla ja pesuaineella on väliä. 

Hyviä vinkkejä, juuri näin toimin. Käytän aina vain Vuokkosten puuvillasiteitä. Yöt aina ilman pikkareita (ellei ole menkat). + muut mainitsemasi asiat

Ap

Vierailija
27/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä Gyneviaa 8 päivän kuuri heti antibioottikuurin loputtua ja ylläpitona yksi tuubi yöksi viikon-parin välein ainakin parin kuukauden ajan. Kallista, mutta auttaa siihen että omat maitohappobakteerit pääsevät tasapainoon. Pääsin itse kokonaan tulehduksista eroon kun toimin näin.

Sanoit että perusasiat ovat kunnossa, joten tiedät varmaan että alapesut kannattaa tehdä pelkällä vedellä ja pikkuhousunsuojia ei kannata käyttää (jos pakko niin cotton-pintaiset käyttöön).

Kiitos <3

Edellisen ab:n jälkeen käytin yhden maitohappobakteerikuurin alapäähän ja lisäksi miltei päivittäin olen käyttänyt Vagisanin kosteuttavaa voidetta, jossa myös on maitohappoa. Silti tämä tulehdus uusi heti :(

Ja joo, tiedossa on nuo asiat. Siteetkin ovat aina cottoneita.

Ap

Minäkin käytin maitohappobakteerikuureja, mutta ne toimivat vain hetken. Luulen että syy on siinä, että ne eivät sisällä juuri samoja maitohappobakteereja kuin mitä meillä on luonnostaan omassa mikrobiomissa. Eli sen vuoksi oman bakteerikannan elvytys ei onnistu niillä. Gynevia on hyvä kun se toimii "ravintona" omille hyville bakteereille eikä yritä korvata mitään.

Vierailija
28/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä työnnät sinne? 

Sinne on jäänyt jotain tavaroita?

Vierailija
29/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla paljon ylipainoa? liikutko ?

Vierailija
30/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtamalla ruokavalion täysin sokerittomaan ja siirtymällä kasvisruokaan.

Syöt kasviksia ja juureksia alakautta.

Vierailija
31/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla paljon ylipainoa? liikutko ?

Ei ole. Liikun päivittäin. 

Ap

Vierailija
32/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin valittamaan, turhaan täällä vingut. Ketään ei kiinnosta sun alapääsi.

Esitän eriävän mielipiteen. Olisiko kuvia? En ole gynekoloogi, mutta voisin vilkaista.

Ollaanko kirjeystäviä ny?

Kuva olisi kiva yllätys.

Vierailija
33/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpalouute kapseleita päivittäin, ei pikkuhousunsuojia, ei kiristäviä alushousuja, öisin ilman alushousuja ja superlöysät yöhousut, mietoja ja haaleita huuhteluja päivittäin ja ilmakylpyjä, myös mietoja merisuolahuuhteluja sen mukaan milta se tuntuu. Toivottavasti paranee ja olosi helpottuu.

Vierailija
34/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karpalouute kapseleita päivittäin, ei pikkuhousunsuojia, ei kiristäviä alushousuja, öisin ilman alushousuja ja superlöysät yöhousut, mietoja ja haaleita huuhteluja päivittäin ja ilmakylpyjä, myös mietoja merisuolahuuhteluja sen mukaan milta se tuntuu. Toivottavasti paranee ja olosi helpottuu.

kiitos <3

Ap

Vierailija
35/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä Gyneviaa 8 päivän kuuri heti antibioottikuurin loputtua ja ylläpitona yksi tuubi yöksi viikon-parin välein ainakin parin kuukauden ajan. Kallista, mutta auttaa siihen että omat maitohappobakteerit pääsevät tasapainoon. Pääsin itse kokonaan tulehduksista eroon kun toimin näin.

Sanoit että perusasiat ovat kunnossa, joten tiedät varmaan että alapesut kannattaa tehdä pelkällä vedellä ja pikkuhousunsuojia ei kannata käyttää (jos pakko niin cotton-pintaiset käyttöön).

En tiedä auttaako tämä, mutta tosiaan olet varmaankin annihiloinut pimppasi terveen bakteerikannan.

Jos tämä auttaa niin älä enää KOSKAAN ota antibiootteja.

Vierailija
36/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama tilanne AP! Et ole yksin!

Vierailija
37/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta A - piimää. Juo sitä ainakin lasi päivässä. Pitää bakteeriflooran kunnossa. Näin minä olen saanut naistenvaivat kuntoon.

Vierailija
38/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lukenut, että asunnon/työpaikan sisäilmaongelma voi pahentaa tällaistakin ongelmaa ja tulehduskierre on loppunut, kun on päässyt puhtaisiin tiloihin. 

Itsellä epäspesifisiin tulehduksiin ja jatkuvaan kutinaan ja kirvelyyn auttoi, kun jätin viljat vähiin ja muutenkin vähensin hiilareita. Sokerin jätin kokonaan pois. Myös kahvi pahensi tilannetta. Nykyään silloin tällöin herkuttelu ei aiheuta oireita ja kahvia juon päivittäin. 

Vierailija
39/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä auttaako tämä, mutta tosiaan olet varmaankin annihiloinut pimppasi terveen bakteerikannan.

Jos tämä auttaa niin älä enää KOSKAAN ota antibiootteja.

No sehän se. Nuo antibiootit tuhoavat emättimestä kaikki hyvät bakteerit, vihaan niitä.

Ap

Vierailija
40/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan sama tilanne AP! Et ole yksin!

Ihana kuulla, etten ole yksin. Ja samaan aikaan olen pahoillani puolestasi :( Toivottavasti löydät myös avun.

Ap