Temuttamisen seuraus: Tokmanni ei pärjää enää
Kohta meiltä loppuu kivijalkaliikkeet. Jää vain duopolin ruokakaupat.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://tokmannigroup.com/sijoittajat/tokmanni-konserni-sijoituskohteen…
Tosi huonosti menee kun avaavat uusia liikkeitä. Ei niitä ihan huvikseen avata
No edesmennyt Tiimari avasi uuden myymälän kaksi viikkoa ennen konkurssi ilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä mielenkiintoinen tämä Tokmanni-keissi. Osake laskee kuin lehmänhäntä vaikka saman tyyppinen osake, Puuilo, nousee.
Kaupat ovat yhtä ankeaa sekamelskaa, työntekijät tyytymättömiä, vaikuttaa siltä että johto juoksee ideasta toiseen sen kummemmin asiaa pohtimatta. Pari vuotta sitten tuotiin ns. luksustuotteet Tokmanniin. Mahtoiko olla kannattavaa?
Sitten luotiin tämä MINY-brändi joka myy teineille Temu-roskaa kalliimmalla hinnalla. Aika monta muovitavaraa saa myydä, jotta tuo menoerä saadaan parkittua. Tyhjältä näyttää Miny-alue yleensä kun siitä ohi kävelen.
Nyt haaveillaan SPAR-kauppojen paluusta. Aika iso investointi kilpailulla alalla, mahtaako kannattaa vai pitäisikö panostaa olemassaolevan bisneksen parantamiseen?
Kyllä nyt kannattaisi ottaa askel taaksepäin ja pysähtyä karsimaan tuotteita ja toimintoja. Tulee tunne että paniikissa kokeillaan kaikkea mahdollista ja unohdetaan eilinen kun joku keksii uuden idean. Ensimmäisenä kannattaisi se verkkokauppa laittaa kuntoon, toimii ihan järjettömän huonosti. Ymmärrän kyllä että kivijalat on ykkössijalla mutta eikö verkkokaupasta olisi järkevää tehdä myös kannattava.
Vierailija kirjoitti:
Tokmanni on hyvä ja osin laadukaskin mutta meidän Tokmannia tyrannisoi iäkäs, vihainen ikäneito. Tarjouksetkaan ei ole samoja kun lehdessä, tarjoustavarat loppuu yhdessä päivässä tai sitten niitä ei viittitä hakea lisää varastosta. Myyjät tekee kaupasta ikävän asenteellaan, valvooko niitä kukaan?
Meidän kylällä on kaksi Tokmannia. Ja samaa olen täälläkin todistanut. Myymälähenkilökunta on ihan eri tasoa kuin esim Puuilossa. Ja sillä meneekin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Upea uutinen🥰
Toivottavasti menee konkurssiin koko lafka. Jatkan kuluttamista kuten ennen. Kaikki käytettynä tai ulkomailta. Sijoitukset teen ulkomaisella pankilla. Verot tietenkin maksan Suomeen.
Sitten kun laskevat hintoja tai muuttaa hinnan rakennetta niin alan taas kuluttamaan. Välistä vetäjiä on liikaa!!!
,...................
Jos ja kun joskus ostan jotain palvelua tai tuotetta niin suosin vain ja ainoastaan pk-sektoria.
Kahvilat, ei ikinä pressoa,coffeehousea yms vaan pieniä yrittäjiä tai leipomoja.
Puutavara, ei koskaan K-rauta, Bauhaus, Byggmax vaan aina paikallinen saha/vaneriliike jos mahdollista.
Ruoka, ei koskaan Prisma,Rax pizzeria, Rosso tms, aina paikallinen pienyrittäjän ruokaa. Reissulla ei koskaan ABC vaan paikallinen kahvila.
Lääkäri, ei koskaan aava,mehiläinen yms vaan aina paikallinen pienyrittäjä jos mahdollista. Sama hammaslääkäri.
<
Tämä vaan harmittavasti on mahdotonta monella paikkakunnalla. Toiseksi, aika moni pienyrittäjä on todella leipiintynyt ja kärttyinen asiakaspalvelija. Laatukin mitä sattuu. Isommissa ketjuissa kun on mystery shoppaajat skarppaamassa asiakaspalvelua.
En usko, että syynä olisi pelkästään "temutus". Omalla paikkakunnalla olen asioinut vuosia Tokmannilla. Huonoja puolia olen löytänyt.
* Paikkakunnalla on myös Löytötex. Siellä samat/samanvertaiset tuotteet ovat huomattavasti halvempia. Viimeaikoina olen ostanut mm. lankoja, mustekaloja ym. pressujen kiristykseen, pesuaineita, kemikaalituotteita jne. Kaikki todellakin paljon halvempia Löytötexissä.
* Tokmannilla hinnat eivät pidä kutiaan. Hyllyjen reunoissa olevat hinnat ovatkin eriä mitä kassa pyytää. Ja nämä on useita kertoja tarkistettu, joten kyse ei ole siitä, että ottaa "väärän" tuotteen itse.
* Jos joku tuote on lopussa, sitä ei tilata lisää. Muutaman kerran olen ihmeteltyäni tyhjää hyllyn kohtaa, kysynyt myyjältä saako tuotetta lisää ja milloin, jos saa. Viimeksi myyjä oli vaikean oloinen ja mumisi, että ei tiedä tilataanko sitä enää, että pitää katsoa ja seurata tilannetta. Jos tarvitsen jonkun välttämättömän tuotteen, en ala "katselemaan tilannetta", vaan ostan muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun rahat on tosi tiukalla, niin Temu on ollut hyvä. Alushousut muutaman euron kpl ja ERINOMAISET urheiluliivit 9€. Minulla yhdet n.60€ maksaneet ja nämä on ihan yhtä hyvät ja tukevat.
Takki 15€.
Täytyy vaan olla tarkkana kuvauksen kanssa ja lukea mitä muut sanoo.
Tomta-
Rinta- ja kohdunkaulasyöpää odotellessa. Kuinka voi olla noin saamarin tyhmä! Rinnat ovat pelkkää rasvakudosta ja alapäässä limakalvot. Ei jumamiste! Pese myt vielä bensiinillä alkkarisi Einstein
Mikä ne myrkyt vie pois niistä Tokmannin tuotteista? Samaa kiinalaista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun rahat on tosi tiukalla, niin Temu on ollut hyvä. Alushousut muutaman euron kpl ja ERINOMAISET urheiluliivit 9€. Minulla yhdet n.60€ maksaneet ja nämä on ihan yhtä hyvät ja tukevat.
Takki 15€.
Täytyy vaan olla tarkkana kuvauksen kanssa ja lukea mitä muut sanoo.
Tomta-
Rinta- ja kohdunkaulasyöpää odotellessa. Kuinka voi olla noin saamarin tyhmä! Rinnat ovat pelkkää rasvakudosta ja alapäässä limakalvot. Ei jumamiste! Pese myt vielä bensiinillä alkkarisi Einstein
Mikä ne myrkyt vie pois niistä Tokmannin tuotteista? Samaa kiinalaista tavaraa.
Tokmannin hankkimia tuotteita valvotaan Suomen lain edellytysten mukaisesti, että olisi turvallisia - Temun ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitään! Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saa.
Niin ja sitten ne ei täytä EU-standardeja vaan sisältävät myrkkyjä ja sytyttävät tulipaloja.
Jos tuote ei täytä EU-standardeja tai kansallisia lakeja, siitä voi syyttää ainoastaan tilaajaa. Temun kautta myydään parempaa ja huonompaa tavaraa, ja tilaaja voi valita niistä. Jos tilaaja tilaa roskaa, niin hän saa myös roskaa, ja kantaa riskit itse. Valistunut tilaaja osaa arvioida, keneltä tilaa ja mitä.
Kun suomalainen yritys tilaa tavaraa Kiinasta, niin he tilaavat ainoastaan sellaisilta valmistajilta, jotka ovat valmiiksi sertifioineen tuotteensa. Maahantuojayritys ei itse sertifioi mitään, sillä sertifiointiprosessi on kallis, ja tuotevolyymi sekä tuotteen elinkaari niin rajallisia, että Suomen kaltaisessa vähälukuisessa maassa tuotemyyntiä ei saisi voitolliseksi. Samasta syystä myös ulkomaisten tuotteiden valikoima Suomessa on varsin rajallinen.
Kiinassa on 1409 miljoonaa asukasta, joten kiinalaisten sisämarkkinoilla riittää kysyntää, ja osa kiinalaisista yrityksistä hakee myös tuotteilleen EU-sertifiointeja, koska EU-markkina on kohtuullisen kokoinen, eli alueella on yli 450 miljoonaa maksukykyistä asukasta. CE-merkinnän he tarvitsevat vain leluihin, koneisiin, hisseihin, sähkölaitteisiin, henkilösuojaimiin, osaan rakennustuotteista, kaasu- ja mittauslaitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava suuntaus. Tilatkaa tilatkaa...kiina tarvitsee teidän rahoja. Aivan hurjia metropoleja niiden kaupungit. Täällä kuihtuu kaikki.
Olkaa ystävällisiä ja ostakaa Tokmannilta ja Puuilosta. Haluaisin jatkossakin saada vuosittaiset osinkoni.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se tokmanninkin halpa rihkama enimmäkseen tulee...
Jep. Nyt on toktokmanni pississä, kun ei voi enää vetää välistä ja kymmenkertaistaa sen saman Kiina-roinan hintaa.
Rustassa on edullisemmat ja paremmat kesäkukat ja normalissa halvemmat hygieniatuotteet. Ei enää tarvetta Tokmannille. Temu ei liity asiaan millään tavalla.
En ole ikinä tilannut temusta mutta enpä käy juuri enää tokmannillakaan. Usein tarjoukset on vain klubilaisille enkä liity koska en ala luettelemaan kassalla puh.numeroani. Sitten kun jonkun tarjouksen perässä sinne mennyt niin tuote loppunut jo ajat sitten. Huonompaan suuntaan mennyt Tokmanni.
On voinut mennä huonompaan suuntaan Tokmanni, mutta muistakaa temuttajat tämä hyvä vastaus ketjun alusta (ei siis minun):
"Tuttuni on ollut töissä Tokmannilla, hän on vastannut hankintojen vastuullisuuden seurannasta. Moni tavara ehkä tulee alun perin Kiinasta, mutta kaikki kiinalaiset tehtaat eivät ole samanlaisia ihmisoikeuksia polkevia ja ympäristöstä piittaamattomia hikipajoja. Tokmannilla (ja varmaan suuressa osassa suomalaisia yrityksiä) alihankintaketjuja seurataan tarkkaan, tehdään vierailuja ja auditointeja. Tuotteet vastaavat EU:n tuoteturvallisuusvaatimuksia, mahdollisista haitoista voi reklamoida, kauppa voi tehdä tarvittaessa takaisinvetoja jne. "Kaikki se tulee Kiinasta kumminkin" on tosi laiska tekosyy ostaa jotakin viiden pennin rihkamaa, jota ihminen ei oikeasti edes tarvitse. Miettikää temuttajat oikeasti, millaisia vaikutuksia teidän valinnoillanne on. Inhottaa, että näitä myrkyllisiä ja vaarallisia halpatuotteita myydään eteenpäin kirpputoreilla ilman, että ostajalla on mahdollisuutta tietää niiden alkuperästä. Puhumattakaan siitä, mitä tällaiset halpakaupat tekevät taloudelle, ympäristölle ja lopulta ihan meille kaikille."
En millään ymmärrä, ihmisiä jotka ostavat jotain temu krääsää. Oikeasti mikään hinta ei edes voi selittää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se tokmanninkin halpa rihkama enimmäkseen tulee...
Miksi siellä pitäisi ostaa rihkamaa? Itse ostan suomalaisista kosmetiikkaa, pesuaineita ja piha/puutarhatarvikkeita.
Mulla on Temusta ostettua ja jopa käytössä olevaa "rihkamaa". Montako USB piuhaa olet kotimaissa nähdyn valmistettavan? Entäpä koko Euroopassa? Aivan, niin et yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
En millään ymmärrä, ihmisiä jotka ostavat jotain temu krääsää. Oikeasti mikään hinta ei edes voi selittää asiaa.
Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka ostavat krääsää eli tarpeetonta tavaraa yhtään mistään. Ihan sama, ostaako Temusta, Tokmannilta, Prismasta vai Stockmannilta. Tarpeeton on aina turhaa .
Samaa tavaraa se Tokmanni myy, mutta kalliimmalla.
Suomikaupat ei pärjää, kiina on boss.
Kylmä fakta tämä. Veroja laskemalla voitas vielä pärjätä, mutta se ei käy poliitikoille.
Siksi temutan hyvällä omatunnolla.
Temu kosmetiikasta tulee allergiaa olen testannut niitä. Tokmanni myy Euroopassa testattua.
Tuosta MINY-merkistä. Saatat löytää saman tuotteen Tokmannista, mutta ilman kyseisen brändin hintalappua, halvemmalla! Sellaista paskaa on Tokmannilla.